Hoge kilometerstand of oudere auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Hoge kilometerstand of oudere auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 09:52

Wij zoeken met enige spoed een nieuwe auto. Zeg maar, binnen 2 weken. := Langer wachten kan niet, hooguit 1-2 weken maar geen maanden. Met onze eisen en budget komen we uit bij de Ford Focus station op benzine. Ruim genoeg, betrouwbaar, rijdt prettig. We twijfelen alleen enorm of we moeten kiezen voor een nieuwer model of voor lagere kilometerstand.

We hebben een proefrit gemaakt in een auto uit 2014, luxe uitvoering, zuinig in verbruik, reed fantastisch, geen mankementen te bespeuren (vriend heeft veel verstand van auto's), dealer onderhouden. Maar die heeft wel 170k gelopen. Alternatief zijn auto's uit 2011/2012, oude model. Minder zuinig, minder luxe, kilometerstanden van 115-130k. Aanschafprijs is dan vergelijkbaar. We rijden zo'n 25-30k per jaar, de auto moet eigenlijk minimaal 5 jaar meegaan. Verschil in verbruik is zo'n €400 per jaar tussen die twee modellen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kilometerstand zegt natuurlijk niet alles maar een verschil van 40-60.000 kilometers is wel veel. Is het inderdaad verstandiger om voor die lagere kmstand te gaan op een oudere auto? Of wegen die kilometers niet op tegen een technisch beter nieuwer model?

Anoniem

Re: Hoge kilometerstand of oudere auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:57

Ik heb een auto uit 2004 gekocht. Met weinig km er op. Ik rijd max 20.000 km per jaar. Maar die auto rijd nog steeds als een zonnetje. Ik denk dat km wel daadwerkelijk wat zeggen over technische staat. Ik zou de audi van m'n moeder met 4 ton er op niet overnemen. Voor welk bedrag dan ook. Hoe meer km er op hoe eerder de kans op hoge reparatiekosten komen. Die audi rijd overigens nog steeds perfect. Maar verborgen gebreken gaan zeker komen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:01

Imo is het belangrijker wélke km's er gedaan zijn. Ik zou zo een auto van een vertegenwoordiger met meer km (zijn vaak langere stukken, dus motor is goed warm geworden, heeft veel snelweg gereden, ...) voornemen op een auto met minder km's die enkel woon-werk verkeer gedaan heeft. Daarnaast hebben auto's van bedrijven vaak een goede onderhoudshistorie bij erkende dealers (en bewijzen ervan).
Ik persoonlijk zou dus de jongere auto met meer km kiezen.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:02

De km stand bij een Ford zegt niet altijd alles als hij netjes onderhouden is en bij elke 20-40d km die is gereden een beurt heeft gehad dan kan die echt wel tegen de 350d km op een teller hebben. Tegenwoordig kunnen auto’s best wel wat km hebben als ze maar goed onderhouden zijn.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:03

Het ligt volgens mij aan de motor die er inzit. De nieuwere zuinige motoren zijn vaak wat 'geknepen' waardoor je met een lichte motor toch vermogen krijgt. Dit soort motoren zijn snel stuk.

Echt hoge kilometerstanden, meer dan 200.000, zonder al te veel problemen, zie je eigenlijk alleen bij wat oudere diesels.

(Leaseauto's hebben niet voor niets een max van ca 150.000km)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:08

Henniie schreef:
De km stand bij een Ford zegt niet altijd alles als hij netjes onderhouden is en bij elke 20-40d km die is gereden een beurt heeft gehad dan kan die echt wel tegen de 350d km op een teller hebben. Tegenwoordig kunnen auto’s best wel wat km hebben als ze maar goed onderhouden zijn.

Dit. Hoe is het onderhoud geweest? Zijn die gegevens er?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 10:15

Onderhoud van de proefrit-auto is bekend, dealeronderhouden en netjes op tijd. De alternatieve opties kunnen we zaterdag pas bekijken dus dat weten we nog niet. En wat jij zegt Duhelo, hoe die km's gereden zijn maakt nogal verschil. :j Ik vraag me alleen af of 60.000 niet zo'n groot verschil is dat je sowieso minder slijtage hebt ook al zijn het misschien minder gunstige km's geweest...vind ik moeilijk inschatten.

Flower, die nieuwe is inderdaad zo'n kleiner blok, 1.0 Ecoboost. Die staan volgens mij wel goed bekend. Maar ook dat is een twijfelpunt ja, is zo'n kleinere motor geen groter risico? Aan de andere kant is 'ie dus wel een stuk zuiniger en dat scheelt ook geld.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:16

Toevallig voor dezelfde keuze gestaan, ook met focus station. Ik bleef toch het model mooier vinden, hebben een auto gevonden met veel opties erop, wel veel km's. Aan de lak is wel te zien dat hij wat meer op de weg is geweest (meer putjes, maar wel netjes weg gestipt). Onderhoudsbeurten altijd gehad, historie was in te zien. Wel via garage gekocht en tot nu toe erg blij met de auto. We rijden met beide auto's rond de 11000 km per jaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:19

Als ik mijn zwager (automonteur) moet geloven is zo'n kleinere motor inderdaad een risico. En over geld schelen: je wilt niet weten wat het kost als zo'n motor klapt, dat spaar je er in die 5 jaar echt niet uit.
Ik zou geen van beide auto's kopen trouwens, maar verder zoeken.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:19

Het ligt er misschien ook aan hoeveel jullie ermee gaan rijden. Wij hebben als tweede autootje een Fiat Panda. Gekocht met 194.000 km op de teller, staat nu op iets van 218.000 km. Nauwelijks kosten aan gehad, maar we rijden er ook niet veel mee. Onze andere auto is een diesel, daar zijn zulke standen geen probleem.
Op de ANWB site kun je veel info vinden over de specifieke modellen als occasion. Ook wat de wegenwacht veel tegenkomt bij zulke auto;s, je zou daar ook even op kunnen kijken.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:26

1.0 eco motor zou ik echt niet doen als je daar bovenop de km stand nog 125-150.000 km mee wilt rijden. Dat is vragen om problemen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:29

Lastig. Vind de kilometerstand voor een benzine auto best hoog in beide gevallen. Als je er nog een jaar of wat (á 30.000 km) mee wil rijden.

Met de oudere Focus zit je binnen twee jaar ook op de 170.000.

Ik rij nu nog in een Focus diesel uit 2009, ook een Eco geval. Die heeft inmiddels 336.000 op de teller en nu beginnen de dingetjes echt wel te komen. Maar ja, de mijne is wel een diesel en dat is echt anders dan bezine. Aangezien ik ook 35.000 per jaar rijd, gaat hij nu weg.

Overigens heb ik ook bij de Wegenwacht gewerkt. De Focus stond in de top 3 met pechmeldingen. Ik dacht toen: nooit een Focus voor mij. Maar ja, gegeven paard mag je niet in de bek kijken hè? ;-)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:33

Flower033 schreef:
Echt hoge kilometerstanden, meer dan 200.000, zonder al te veel problemen, zie je eigenlijk alleen bij wat oudere diesels.

Nee hoor hier een benzine/gas auto die 286.000 km op de teller heeft en nog loopt als een zonnetje.... Maar dat ligt wel aan het motorblok (5.4 l en 8 cilinder).

Een auto met een grotere motor rijdt minder snel in de toeren waardoor hij normaal gesproken veel meer kilometers kan maken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 10:43

Achterom schreef:

Waar zou jij naar zoeken? Want veel lagere kmstand (zeg maar, max een ton) kunnen we alleen betalen bij auto's van 10+ jaar oud en dat is ook niet ideaal.

Olympia, echt joh? Ik dacht dat de Focus wel goed bekend stond juist. Diesel is wel anders ja, onze huidige diesel heeft bijna 380k op de teller. Maar we kunnen nu beter voor benzine kiezen, is voor ons voordeliger en geen gedoe met milieuzones.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:43

oeps, 1.0 motor zou ik ook laten staan. Die halen geen 3 ton op de teller...

In welke prijsklasse zoek je? Is een kleiner en nieuwe model geen optie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:52

Dani schreef:
Achterom schreef:

Waar zou jij naar zoeken? Want veel lagere kmstand (zeg maar, max een ton) kunnen we alleen betalen bij auto's van 10+ jaar oud en dat is ook niet ideaal.

Olympia, echt joh? Ik dacht dat de Focus wel goed bekend stond juist. Diesel is wel anders ja, onze huidige diesel heeft bijna 380k op de teller. Maar we kunnen nu beter voor benzine kiezen, is voor ons voordeliger en geen gedoe met milieuzones.

Ik zou voor een ander merk en model gaan.
Maar goed, ik rijd in een 20-jarige citroen saxo met 284.000 km op de teller (1.4 liter motor).
Mijn ervaring is dat leeftijd niet zo spannend is, maar de achtergrond van de auto wel. Van de mijne wist ik zo goed als alles toen ik hem kocht, plus die in verhouding grote motor maakt dat hij nog steeds rondrijdt zonder echte gebreken.
Toevallig had mijn zwager ook een focus station (bouwjaar weet ik zo niet) die regelmatig zaken mankeerde, toen hij hem verkocht lekte dat rotding weer olie. De focus staat gewoon niet zo goed bekend qua betrouwbaarheid inderdaad.
Onderhoudsgeschiedenis is ook belangrijk, maar dat weet je al. Verder zou ik geen oude leasebak kopen, want daar wordt vaak niet al te voorzichtig mee omgegaan.
Ik zou als ik jou was gewoon eens breed zoeken, vergeet daarbij vooral de japanners niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:55

Ja het was echt opvallend hoe vaak een melding een focus betrof. Maar goed, degene die wij nu hebben heeft eigenlijk nauwelijks iets gekost, dus er zit vast verschil in jaargangen.

Ik vroeg me al af waarom jullie met zoveel kilometers een benzine auto wilden, maar nu snap ik het. Is wel krom natuurlijk dat je door allerlei wetgevingszaken gedwongen wordt om benzine te nemen, terwijl diesel passender zou zijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:56

Ik stond in oktober voor dezelfde keuze (maar dan met een VW Up) en heb op advies van mijn monteur de jongere met wat meer km gekocht. Kilometerstand is een uitgangspunt, maar niet het enige.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:59

Onze ford focus uit 2007 heeft nu ruim 230.000 op de teller staan. Maar die van ons was geloof ik een beetje een vrijdagmiddag model niets dan ellende. Onze vorige focus uit 2000 was dan weer een stuk betrouwbaarder die kochten we rond de 180 en met 230 oid ook weg gedaan.

Google even op de zwakke punten van zo'n ford er is een forum waar alles zo'n beetje staat.

Deze : https://www.focusclub.nl/index.php?thre ... end.89702/

Verder mijn vader heeft een mazda gehad zelfde bouwjaar als onze auto bijna 3ton op de teller en geen noemenswaardige problemen gehad. Met tweedehands auto's moet je wat geluk hebben.

Edit:alle genoemde auto's waren benzine
Laatst bijgewerkt door ElinaSK op 08-01-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:00

Ik weet niet of ik geen oude leaseauto zou kopen. Daar is het onderhoud juist heel goed van. Ik ga met onze leaseauto stipt voor onderhoudsbeurten naar de merkdealer. Voor de privé- auto stel ik het nog wel eens uit of ga ik naar zo n mannetje.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 11:02

Advies voor andere merken/modellen is ook welkom hoor! De Focus leek de beste optie maar misschien zien wij iets over het hoofd. Eisen zijn stationwagen, airco, cruise control, geen import, liefst met trekhaak. Maximale vraagprijs €8000.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:13

Ik zou denk ik voor een hyundai of mazda gaan. Al is vnl mazda wat duurder. Ford is geluk hebben denk ik gewoon goed kijken ook eronder en in het onderhoudsboekjes. Er zit helaas veel troep tussen wij hebben nu toevallig een mindere ford maar er zijn er zeker ook bij die er nooit wat mee hebben.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:20

Onderhoudshistorie en wat iemand hierboven ook al zei ‘welke soort kilometers’ vind ik zelf belangrijker dan km stand.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:21

Ik heb zelf twee keer een auto met hogere km stand gekocht. Één keer een 2012 VW Touareg 3.0 TDI met 280'000 waar ik 60'000 km mee heb gereden, was een vertegenwoordigersauto met enkel autobaankm's. Nooit problemen mee gehad, was een pareltje voor de trailer maar het alledaagse verbruik was gewoon te hoog. En daarna mijn huidige Tiguan 2.0 TDI uit 2010 met 175'000 km en daar heb ik nu 6 mnd, 15'000 km mee gedraaid en ook niks op aan te merken. Wetende dat VW diesels met goed onderhoud makkelijk 300'000 draaien verwacht ik die ook niet. Ik koop zelf liever wat recentere auto's met meer km's dan 'omaatjes' met geen km's. Verdere merken naast de VW groep die ook goed de km's verdragen: Volvo, BMW, Mercedes, Toyota, Renault

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:29

Marije_1997 schreef:
Ik heb een auto uit 2004 gekocht. Met weinig km er op. Ik rijd max 20.000 km per jaar. Maar die auto rijd nog steeds als een zonnetje. Ik denk dat km wel daadwerkelijk wat zeggen over technische staat. Ik zou de audi van m'n moeder met 4 ton er op niet overnemen. Voor welk bedrag dan ook. Hoe meer km er op hoe eerder de kans op hoge reparatiekosten komen. Die audi rijd overigens nog steeds perfect. Maar verborgen gebreken gaan zeker komen.

Dit is een kleine misvatting aangezien de Audi het tot 4 ton gered heeft en dus geen verborgen gebreken had. Hij zal slijtage hebben en bepaalde zaken zullen een keer vervangen moeten worden, maar dat hoort erbij.
Mijn vorige auto heb ik van 118K naar 265K gereden met vrij weinig kosten per jaar doordat ik braaf al het onderhoud liet doen dat de auto nodig had. Mijn garage heeft een opvolger voor me gezocht, duurde een week of 2 in totaal.