Zonneparken en bodemkwaliteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Zonneparken en bodemkwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 17:13

Omdat ik helaas recent enorme interesse heb voor alles wat met zonneparken te maken heeft. Gezien deze met een beetje pech in de achtertuin komen te liggen.

Wat betreft de planschade ben ik er al achter dat die compleet onderschat wordt. Wij verwachten een moeilijker verkoopbaar huis, projectontwikkelaars en soaz zien alleen maar voordelen.

Over wat het doet voor de grond lees ik wisselende verhalen. Is er hier iemand die weet welke (lange termijn) effecten een zonnepark heeft op de grond?

Sas_Mon

Re: Zonneparken en bodemkwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:23

Er zijn naar mijn weten in NL nog niet zo heel lang zonneparken dus de kans dat je langetermijnervaringen gaat horen hier lijkt me minimaal. Maar ik hoop dat je mazzel hebt en iemand treft die je antwoord kan geven. Probeer anders een duits forum. Die hebben er in ieder geval veel meer dan wij.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 17:49

Sas_Mon schreef:
Er zijn naar mijn weten in NL nog niet zo heel lang zonneparken dus de kans dat je langetermijnervaringen gaat horen hier lijkt me minimaal. Maar ik hoop dat je mazzel hebt en iemand treft die je antwoord kan geven. Probeer anders een duits forum. Die hebben er in ieder geval veel meer dan wij.

Mijn duits is alleen niet zo heel goed... om eerlijk te zijn bar slecht.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:55

Onder de zonnepanelen zelf groeit in ieder geval na verloop van tijd niks meer, door gebrek aan zonlicht.
Over waardedaling kan ik niks zeggen, maar ik verwacht dat dit wel meevalt omdat je in tegenstelling tot windmolens niet direct last hebt van zonnepanelen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 18:00

nessinator schreef:
Onder de zonnepanelen zelf groeit in ieder geval na verloop van tijd niks meer, door gebrek aan zonlicht.
Over waardedaling kan ik niks zeggen, maar ik verwacht dat dit wel meevalt omdat je in tegenstelling tot windmolens niet direct last hebt van zonnepanelen.

Aldus de projectontwikkelaar blijft daar gras groeien, ik probeer het te weerleggen... zoek alleen nog de goede (wetenschappelijke) onderbouwing.

Wat betreft waardedaling, het is nogal uitzicht bepalend, waar wij nu een mooi weids uitzicht hebben is het straks een lelijke blauwe massa. Ik vrees oprecht dat potentiële kopers daarop afhaken, als wij dit een aantal jaar terug hadden geweten hadden we dit huis namelijk niet gekocht.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:04

In duitsland mogen zonneparken helemaal niet meer. De zonnepanelen moeten op een dak zitten. Hier worden schuren gebouwd met een waarde over een miljoen om er alle zonnepanelen op kwijt te kunnen.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:07

Eigenlijk zou ik zo'n blauwe massa niet zo'n probleem vinden. Zolang ik maar geen last heb van de schittering als de zon erop schijnt. Om eerlijk te zijn, zie ik liever de blauwe massa, dan een volgebouwde wijk...
Tuurlijk is een weids uitzicht het mooist, maar bij verkoop van je huis, hebben nieuwe bewoners geen vergelijkingsmateriaal...zij weten niet hoe het eerst was.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:07

Dinopino schreef:
In duitsland mogen zonneparken helemaal niet meer. De zonnepanelen moeten op een dak zitten. Hier worden schuren gebouwd met een waarde over een miljoen om er alle zonnepanelen op kwijt te kunnen.

Waarom mogen in Duitsland geen zonneparken meer?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 18:12

soesie schreef:
Dinopino schreef:

Waarom mogen in Duitsland geen zonneparken meer?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Wat betreft t uitzicht, ik ken weinig mensen die zeggen, wat mooi een zonnepark in mn achtertuin. Als er keuze is uit 2 vergelijkbare woningen, 1 in het groen, 1 in een lelijke blauwe massa denk ik dat de 2e pas verkoopt tegen een lagere prijs. Het is nog koffiedik kijken, ivm te weinig ervaringen/ data om een conclusie eraan te verbinden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:17

Je hebt er toestemming voor nodig. Heeft iets te maken dat je bouwgrond een andere functie geeft. Ik vind het persoonlijk ook grote onzin om dit op de grond te doen. Zo krijgen we steeds minder ruimte om voedsel te verbouwen. Hier in de buurt is nog een park, maar alles wat nieuw gebouwd wordt zit op daken.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 18:25

Dinopino schreef:
Je hebt er toestemming voor nodig. Heeft iets te maken dat je bouwgrond een andere functie geeft. Ik vind het persoonlijk ook grote onzin om dit op de grond te doen. Zo krijgen we steeds minder ruimte om voedsel te verbouwen. Hier in de buurt is nog een park, maar alles wat nieuw gebouwd wordt zit op daken.

De vergunning moeten ze hier ook aanvragen, gaat middels een versnelde procedure omdat het een tijdelijke wijziging betreft voor slechts 25 jaar. Zodra de vergunning rond is kunnen ze subsidie aanvragen en als die wordt toegekent gaan ze bouwen. De grootste kans dat t niet doorgaat is als de subsidiepot leeg is. 50 tot 75% van de opbrengst moet daar namelijk uitkomen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:29

Ze moeten daar toch eens in protest tegen gaan. Hier wordt spinazie verbouwd voor de verbranding om energie vrij te maken. Het is toch van de zotte dat Nederland wordt volgebouwd met zonnecellen op grond en dat we straks in Nederland gedwongen worden ons eten uit het buitenland te halen.