VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 20:28

Twee weken geleden was ik om en heb ik een oculus Quest aangeschaft. De eerste volledige standalone Virtual reality gaming headset met 6degrees of freedom (dit betekend dat de headset volledige rotatie van je hoofd tracked voor een natuurlijke ervaring).

Nu bestaat VR natuurlijk al een behoorlijke tijd, maar was eigenlijk alleen nog maar beschikbaar in combinatie met een sterke gaming computer.

Ik vraag me af wie er nog meer een VR headset heeft en ik was benieuwd welke spellen je dan speelt?

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:34

Jaa, een mede-VR'er!

Hier sinds een week de Quest 2 en sindsdien is dat ding 24/7 in gebruik _/-\o_ We zijn nog wel helemaal bezig met uitvinden wat allemaal mogelijk is, maar het is echt zoveel!

Ik vind sowieso Beat Saber heerlijk om te doen (én een goede workout!).

Ik heb gisteren gespeeld met Bogo (gratis Virtual Pet <3 )

3D-puzzelen is ook erg leuk :D

Mijn vriend heeft de games van Star Wars gedownload, is echt fantastisch om te doen. Wel kort overigens, maar een hele mooie ervaring.

Vanavond gaan we Netflix installeren. Schijnt ook gaaf te zijn om zo te kijken.

Welke heb jij allemaal?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:35

Wij hebben een Oculus Go en een Oculus Rift. Superleuk om te doen!
Maar ik ben er nog niet zo goed in en schrik me steeds te pletter van alles wat er om me heen gebeurd :')

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:38

Cayenne schreef:
Wij hebben een Oculus Go en een Oculus Rift. Superleuk om te doen!
Maar ik ben er nog niet zo goed in en schrik me steeds te pletter van alles wat er om me heen gebeurd :')


Haha het is wel echt intens hoor! Ik schrik overal van en ik durf die Horror-games ook nog niet zo goed aan :')

Ik geloof dat er binnenkort een Pokémon VR aan komt <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:41

Ja, die horrorgames waren al helemaal geen goed idee :')
Manlief had er een paar gedownload en kreeg per ongeluk een klap voor zijn hoofd van mij omdat ik van schrik om me heen begon te maaien _O-
Daar heeft hij van geleerd :=

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 09:57

Oeh leuk! Soms duurt het een jaar maar dan komen er toch reacties :D

Ja, die horror games zijn ook niet echt aan mij besteed. Ik moet ook echt alleen spellen spelen waar ik zelf volledig controle heb over de beweging. Als ik in het spel beweeg maar in het echt niet, word ik echt super misselijk. En ja, andere moeten uit je buurt blijven :P

Ik vind zelf de pijp en boog spellen super leuk! Zoals Apex Construct en Elven Assassin.

Al is mijn absolute favoriet Moss. Zo’n super gaaf concept. Ook een wat rustiger spel wat je zittend kan doen. Maar dat muisje is ZO cute. En de manier waarop je 3D met die wereld kan interacteren is echt heel gaaf. Hoop echt dat daar snel een vervolg op komt. Spel duurt namelijk niet extreem lang. Uurtje of 6 a 8 of zo.

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:43

Ja hier, PlayStation VR :) Ik speel eigenlijk enkel Beat Saber, maar ook wel eens Borderlands. Daarvoor heb ik de Aim controller aangeschaft :)) Superhot is ook wel een leuke game om te doen

Storm

Berichten: 20845
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:44

Ik gooi dit topic weer open.
Deze week hebben mijn kinderen (en ik ook even) een VR bril geprobeerd bij Xbaze in Reuver. Wij waren in de omgeving op vakantie.

Zij hadden daar een VR bril op van het merk Hypeskin. Ook ik heb hem even opgehad en wauwwww, wat was dat gaaf! Ik heb de ervaring gedaan met de plank op de 80e verdieping en ik heb de vissen gezien in de oceaan. Zelf kan ik geen diepte zien omdat ik beperkt zicht heb (1 blind oog en de andere ziet erg slecht), maar tijdens het spel zag ik het ineens wel. Een fantastische ervaring en ook mijn kinderen vinden het te gek

Nu zie ik dat een 2e hands VR bril niet zo gek duur is. Ik kijk naar een Oculus Meta Quest 2.

Kan iemand mij vertellen of dit net zo mooi/echt is als bij de bril van Hyperskin? En sluit ik dit aan op een pc? Ik zag al wel dat je spelletjes kan kopen.

Ik ben nogal een nitwit met dit soort dingen, maar ik wil geen miskoop, daar is dat ding weer te duur voor...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:53

Ik heb geen ervaring met welke bril en wat. Wel heb ik een tijd geleden er een keer mee mogen spelen op een event. Met rolstoel (de eerste zelf roller voor hun :P ) en bril een parcours afleggen en tegelijk een spel spelen. Echt gaaf om te doen en zo realistisch de omgeving ook met dieptes hoogtes hindernissen en heel grappig om te kijken als anderen er mee bezig zijn, voor mij voor herhaling vatbaar :D helaas geen geld om er zelf een aan te schaffen maar echt heel tof

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:07

Ik ben ook wel nieuwsgierig.
Maar ben altijd bang dat een VR Room een stuk betere apparatuur heeft dan een PS5 en het daarom thuis sowieso tegen valt ongeacht merk VR bril.

Wij zijn geweest in Leeuwarden, we hebben daar Escape the lost Piramide gedaan, fantastisch :D

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:27

Een VR bril in een VR room is niet perse beter of slechter dan een quest hoor.

Ik heb de quest 1 gehad de quest 2 en nu recent de quest 3 gekocht. En ook in diverse VR rooms gespeeld.

Zowel 2 als 3 zijn echt hele goede producten. Die doen echt niet onder aan de VR brillen in de VR rooms. Enige is dat ze echt hele zware spellen niet goed aan kunnen, maar als je een goede game PC hebt kun je ook met quest en een link kabel of air link games van steam VR spelen via de computer. Maar dat kan alleen met echt een goede game pc.

De quest 2 en 3 zijn beide echt hele laagdrempelige apparaten die VR gewoon heel toegankelijk en makkelijk maken.

Zeker de 3 met kleur pass through (dat je dus je omgeving door de bril heen ziet) is echt wel heel gaaf, omdat er dus steeds meer mixen reality toepassingen zijn. Maar die is dan ook gelijk 500 euro.

Hyperskin zegt me zo niks, maar de kwaliteit van de quest is gewoon goed.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:27

Ik heb geen ervaring met de Hyperskin, dus kan niet echt vergelijken. Ik heb wel veel ervaring met Oculus Quest en dat zijn echt hele leuke brillen. Heel veel spellen staan er in de appstore. Ook de spellen die jij noemt. Verder heeft het ook Youtube VR en daar staan ook veel VR filmpjes op. Heel erg leuk.
Ik vind de Oculus echt een spel VR bril, er zit veel op. Wel zijn de spelletjes soms duur. Op App Lab kun je ook veel gratis spelletjes vinden, die zijn niet allemaal even goed, omdat die veelal nog in de testfase zitten. Maar ook daar zitten leuke spellen bij.

Je kunt je bril aansluiten op een computer, dan kun je nog meer programma's/spellen doen via Steam. Maar het leukst is toch gewoon zonder kabel ergens aanvast.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:34

Het makkelijke van de quest wat al die vr room brillen niet kunnen is dat ze standalone zijn (en daardoor dus ook niet de allerzwaartste spellen aan kunnen). Maar het betekend wel dat je echt overal kans spelen. Buiten is niet handig als de zon schijnt, als de zon op de lenzen komt is je scherm stuk. Maar ik heb wel eens op vakantie op een eilandje in het midden van het Zeelandse water waar we met de zeilboot waren aangemeerd bij schemering staan VR gamen op een veld.

Je zet hem op, definieert je veilige zone, en go!

Cambionn

Berichten: 774
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:03

Ik heb een tijdje games ontwikkeld voor VR (serious gaming voor een revalidatiecentrum, dus geen games die je thuis kan kopen). Zitten wel echt wat speciale mitsen en maaren aan VR development, was daardoor erg interesant om te doen.

In het weekend mochten we de brillen mee naar huis, werd toch niet gebruikt op werk dan. En vooral door vrienden laten testen, hoe meer hype voor VR hoe beter voor het bedrijf en veel mensen zijn hype na proberen naar hebben niet altijd de kans. Heb gewerkt met 3 verschillende pre-Meta Occulus headsets, de (Meta) Occulus Quest en Quest2, en HTC Vive en Vive Pro/2 (weet zo niet meer hoe die hete, was een business versie met nieuwe bril, controllers en basestationdingetjes).

Beat Saber was hier altijd favouriet. Skyrim VR was ook top, zeker met mods. Ondanks al duizende uren op PC kont alles toch anders (vooral groter, indrukwekkender en epischer) over in VR. Heb ook software gehad waarmee je normale desktop games VR kon maken. Opzich leuk maar toch niet zo soepel, wordt je erg snel wagenziek. Dan kom je weer terug op de mitsen en maaren die VR development lastig maken.

Werk er inmiddels al paar jaar niet meer, dus heb nu ook geen headset meer staan. Denk ook niet dat ik er zelf 1 ga halen om eerlijk te zijn. Hoe leuk ook, de moeite om hem erbij te pakken en ruimte vrij te maken, dat dat ding steeds op en af moet bij pauzeren en dat je best snel wagenziek kan worden afhankelijk van de game die je speelt zorgt bij mij er toch voor dat ik hem niet heel vaak pak en hij al snel aan de kant blijft liggen.

Quests waren beste headset voor je geld. Kunnen aan de PC met een kabeltje voor de zware games, en lichte games kunnen op de bril zelf. Persoonlijk wijger ik echter hardware van Meta te kopen uit privacyoverwegingen. Maar voor de mensen die daar niet zo mee zitten moet ik eerlijk zeggen dat de Quest headsets over het algemeen wel de beste keus zijn.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 15:14

Met quest3 hoeft de bril niet meer af. De passthrough in kleur is echt heel erg goed. Ik kan er zelfs appjes mee lezen en terug typen op mijn telefoon.

Het wagenziekte verhaal klopt wel. Ik koop alleen games waarbij ik zelf 100 controle hebt over beweging. En als je je binnen de game moet verplaatsen dan moet die sowieso een transportation functie hebben, anders word ik inderdaad misselijk.

Maar zelfs met die beperking zijn er echt zo ontzettend veel spellen. Heb zelf het gevoel dat VR daar de laatste 2 jaar echt een vogelvlucht in heeft gemaakt. De quest heeft daar echt aan bijgedragen doordat VR nu toegankelijk is voor iedereen en de markt daardoor voor game makers een stuk interessanter is geworden. In tegenstelling tot brillen die alleen werkte op dure game pc’s en dat je sensoren in je kamer hoeft te plaatsen.

Ook is heel veel ruimte maken lang niet altijd nodig. Veel spellen kun je prima zittend doen. Lang niet alles, maar meer dan genoeg.

Zo zit ik regelmatig relaxed op de bank 3D puzzels te maken. Super chill.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:24

Wij hebben thuis de nieuwste Quest liggen. Ik kan hem niet veel gebruiken want binnen een paar minuten kots ik mijn hart eruit. Mijn man gebruikt hem heel af en toe. Die is overigens bril dragend en kan zijn bril gewoon ophouden, dat is bij deze Quest zo, dat was bij de Quest 2 en de HTC VR headsets ook het geval. Je hebt er namelijk spacers bij die je op de bril klikt zodat je gewoon je eigen bril kunt dragen.

De spelletjes op de VR set zelf vallen enorm tegen, wij draaien de games gewoon op onze game pc's, dat zijn wel heel zware machines en die heb je ook echt wel nodig.

Ik vind het zelf meer een gimmick, leuk om een keer gedaan te hebben maar de lol is er snel vanaf. Met Microsoft Flight Simulator is het heel gaaf om een keer een vluchtje te maken en Half Life Alyx was grappig voor een keer maar daar houdt het wel op. Beatsaber vond ik zelf vrij kinderachtig maar dat is een kwestie van smaak.
VR is overigens niet geschikt voor kinderen onder 13 jaar, dat is wel iets om rekening mee te houden.

_Malu_

Berichten: 755
Geregistreerd: 23-09-07
Woonplaats: Deutschland

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:01

Superhot met de Oculus Quest 2 en Beat Saber.
Van alle andere spellen waar je moet lopen door de virtuele wereld word ik heel snel misselijk helaas.

Storm

Berichten: 20845
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:25

Superbedankt allemaal voor deze uitgebreide informatie! Hier kan ik zeker verder mee!

Blij ook om te lezen dat ik mijn bril op kan houden en dat de kwaliteit ook goed is van de Quest 2.

Alleen begrijp ik niet waarom VR niet geschikt is voor kinderen onder de 13 jaar? Mijn dochter van bijna 10 mocht wel gewoon meedoen in de VR gaming cube en spelletjes spelen.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:32

Volgens mijn oogarts heeft het te maken met oogzenuwen die op die leeftijd nog niet voldoende zijn ontwikkeld.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 16:52

Volgens mij heeft het te maken met dat kinderen de ogen nog in ontwikkeling zijn en iets met focus op afstand en dat in VR het niet echte afstand is of zoiets. Maar de hoeveelheid tijd in VR maakt daarin ook zeker uit.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:48

Shiloh schreef:
Volgens mij heeft het te maken met dat kinderen de ogen nog in ontwikkeling zijn en iets met focus op afstand en dat in VR het niet echte afstand is of zoiets. Maar de hoeveelheid tijd in VR maakt daarin ook zeker uit.

En vooral dat ze nog niet weten of dat op lange termijn dan gevolgen kan hebben. Dus zekere voor het onzekere.

Ik heb wel geregeld gespeeld met de quest 2 van dochter ( ze is volwassen) , maar sinds ze niet meer thuis woont wil ik er eigenlijk zelf eentje.

7th guest was ooit al mijn favoriete game en die is nu voor VR tekrijgen.
En Moss lijkt me ook geweldig.
DE VR game van Horizon zero down, duurt niet heel lang maar is wel heel tof.

Uiteraard Beat saber, heerlijk spel

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 17:59

Die van HZD kun je alleen op PSVR spelen. Helaas.

Moss is echt fantastisch. Zo cute!

Ik vind zelf tower defense games erg leuk. Speelde vooral vaak elven assassin. En sinds kort ook Battle Bows.

En ik vind puzzling places echt heel cool met zijn 3D puzzels.

Ook heb ik een aardig wat 3D films gekeken.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:43

Shiloh schreef:
Die van HZD kun je alleen op PSVR spelen. Helaas.

Moss is echt fantastisch. Zo cute!

Ik vind zelf tower defense games erg leuk. Speelde vooral vaak elven assassin. En sinds kort ook Battle Bows.

En ik vind puzzling places echt heel cool met zijn 3D puzzels.

Ook heb ik een aardig wat 3D films gekeken.


3D films, wat een goed idee.
Ahh niet aan gedacht bij Horizon, ik heb die bij een vriend gespeeld. En idd PS.
Ik ga ondanks dat toch echt voor de Quest, Aansluiten op mijn PC en ik kan "alles"spelen.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 23:11

Hoi, even een schop maar ik wil een game kopen en hiervoor heb ik een meta quest headset nodig.

Volgens de opties op de site van het spel zijn Meta Quest 2, Quest 3 or Pro mogelijk maar welke is het beste voor prijs/kwaliteit?

Is er een groot verschil tussen de 2 en de 3? Qua prijs in ieder geval wel

Storm

Berichten: 20845
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: VR gaming... wie doet het en welke spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:46

Mocht je de 2 willen kopen Schuur, stuur maar een pb, die van ons gaat de deur weer uit. Er wordt niet meer mee gespeeld helaas. Zoonlief is toch gekker op zijn xbox.