Hoeveel bakken in afvalemmer met scheiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Hoeveel bakken in afvalemmer met scheiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 21:59

Wat je je al niet af kan vragen.

Ik ben van plan een nieuwe afvalemmer in de keuken te kopen. Nu heb je ze met gewoon 1 bak, maar ook met 2 of 3.

Nu vraag ik me af met een 2-persoonshuishouden: wat is praktisch?

2 bakken? Of toch 3? En welke maat? Hoeveel liter?

Wat raad jij aan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:06

Neem geen (grote) afvalbak waar je ook GFT in bewaart. Dat meurt als de pieten en is 's zomers een orgiebed van fruitvliegen.
Die dubbele en driedubbele zijn imo niet praktisch.
Gewoon een grote bak voor plastic, een wat kleinere voor restafval en een kleine voor GFT die je zodra je klaar bent met eten bereiden leeggooit in je kliko is het meest hygienisch.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:22

Ik heb een Brabantia op pootjes met drie binnenbakken: groen, plastic en rest. Bevalt prima, al moet je groen zeker zomers idd op tijd legen voordat er wolken fruitvliegjes door je keuken vliegen.

Mama3

Re: Hoeveel bakken in afvalemmer met scheiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:27

Wij hebben met 3 bakken van 20 ltr. Bij ons krijgt gft geen kans om te stinken. Er zit een bio zakje in en halverwege gaat het zakje naar buiten in de gft kliko.

Wij hebben 3 kliko's van de gemeente gekregen, dus zoveel hebben we er ook in de keuken, dat is praktisch voor het afval scheiden.

Ik ga echt geen 20mtr naar het eind vd tuin lopen met de schil van een appel om hem daar in de kliko te doen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:31

Wij hebben er 2 voor rest en plastic. Een minibakje voor groen afval op het aanrecht (zeker in de zomer kun je dat geen dag Laten staan.
Papier heb ik een aparte tas voor, dat is imo niet handig in een normale vuilnisbak. Glas hebben we heel weinig, dus gaat niet in een aparte bak, maar staat in een hoekje op het aanrecht

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:54

Ik heb alleen restfval in huis, pedaalemmer.
Plastic, gft en papier gooien we dagelijks in de rolcontainer buiten.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:02

Wij zijn met z'n tweetjes en wonen in een appartement, we hebben dus geen eigen containers en moeten alles zelf wegbrengen.
Wij hebben er eentje in de keuken met 3 20 liter vakken voor groen, plastic en papier en 1 buiten voor overig. Daarnaast nog een bak voor glas en soms flessen met statiegeld, maar we drinken bijna nooit frisdrank.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:19

Kikka schreef:
Ik heb een Brabantia op pootjes met drie binnenbakken: groen, plastic en rest. Bevalt prima, al moet je groen zeker zomers idd op tijd legen voordat er wolken fruitvliegjes door je keuken vliegen.

Wij hebben deze ook, maar dan met de 2-bakken variant, 1 grotere bak en 1 kleinere. De grote doen wij voor plastic, de kleine voor rest en express het groen in een apart bakje op het aanrecht

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:14

Ik heb nu 4 losse prullenbakken. 3 grote (plastic, papier en restafval) en een klein bakje op het aanrecht voor groen afval. Die laatste wordt meestal 'S avonds geleegd vanwege vliegjes en een kat die de inhoud probeert op te eten.

Ik ben nog op zoek naar een mooiere oplossing, maar die heb ik nog niet gevonden. Ik zou in elk geval de bak voor het restafval niet te groot doen. Onze bak zou na 2 weken nog niet vol zijn en na een week begint het echt wel te ruiken. Nu gaan er dus zakken uit die nog niet eens voor de helft vol zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:34

Ik heb een grote pedaalbak voor restafval.
Een klein bakje voor gft op m'n aanrecht wat meerdere keren pw geleegd wordt.
Papier/karton gaat in een doos en plastic/melkpakken/blik gaat eigenlijk meteen na 't ontstaan van 't afval buiten in de daarvoor bestemde bak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:36

Wanneer je de ruimte hebt in een bijkeuken, die grote witte bakken van Ikea zijn handig voor plastic en papier.