Opruimtips gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Opruimtips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 17:20

Ik ga verhuizen en dus moet er opgeruimd worden.

Ik moet beslissen wat er in de opslag gaat, wat ik meeneem naar mijn tijdelijke woonruimte en wat weg moet.
En aangezien ik én een twijfelkont ben én slecht kan weggooien, zie ik nu al door de bomen het bos niet meer -O-

Ik sta voor mijn paardenkast van 1 meter breed en 2 meter diep en zie allemaal dekjes, dekens, wedstrijdspullen (maar ik rijd geen wedstrijden meer) en nog veel meer ‘troep’.
Hoe gaan jullie te werk en loont het nog dingen op MP/Bokt te zetten of koopt iedereen toch nieuw?

Ik heb net al een mailtje gedaan naar een opruimcoach voor overige spullen, maar ik dacht dat Bokt mij misschien wel kan helpen met de paardenspullen.

Elinexx

Re: Opruimtips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:24

Ik heb wat betreft de paardenspullen hetzelfde probleem, ik heb ontzettend veel wat ik niet meer gebruikt, maar zonde is om weg te gooien. Ik heb al meerdere keren een poging gedaan om het (goedkoop naar mijn idee) te verkopen, maar ik krijg er geen reactie op. Denk dat verkopen dus niet heel veel zin heeft, tenzij het echt iets speciaals (of een heel duur merk is), dan reageert er misschien nog iemand op, maar iets simpels, nee denk dat dat weinig zin heeft.
Ik heb wat rondgekeken en kwam erachter dat er op plekken door heel Nederland inzamelpunten zijn voor oude ( maar nog goede) paardenspullen, deze worden dan opgestuurd naar een organisatie die paarden in nood helpt. Ik denk dat ik mijn spullen daarnaartoe breng. Wanneer ik weet dat er nog gebruik van gemaakt kan worden vind ik het zonde om weg te gooien, zo komt het toch nog op een goede plek terecht. Misschien kan je naar zoiets kijken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:32

Als het spul nog goed is, zet ik advertenties online en laat ik stalgenoten weten dat ik iets wegdoe. Meestal raak ik het op de tweede manier wel kwijt.
Spul dat kapot is, ook al is het maar lichtjes en zou het nog wel bruikbaar zijn, gooi ik weg. Ik gebruik het toch niet meer en ik wil niet iemand anders opzadelen ermee.
Wanneer ik er na een tijd niet vanaf geraak, zet ik het op Facebook met in hoofdletters GRATIS en dan is er meestal wel iemand die het wil, of een manege of zorgboerderij ofzo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:35

Ik zet alles gewoon op marktplaats, verkoopt het niet kan ik het altijd nog wegdoen.

Ik kijk altijd wat ik echt nodig heb, dus bijvoorbeeld maar 1 dekje en 1 deken van elke soort. Daarna ga ik kijken wat ik extra heb en of ik daar plek voor heb en of het handig is. Dus een 2e dekje is wel handig zodat ik kan wisselen bijvoorbeeld. Ik merk dat ik vaak minder nodig heb dan dat ik denk. Want eerlijk 10 dekjes is leuk maar nodig is het niet

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:52

Alles wat je niet gebruikt wegdoen dus bijv je wedstrijd spul lekker weg doen als je geen wedstrijden meer gaat doen.

Heb je misschien wat dekjes die niet zo lekker op je paard liggen of die je niet zo leuk meer vind? Wegdoen!

Wat ik gedaan heb is de goede dingen op marktplaats gezet, ik heb toch nog wel wat dingen kunnen verkopen.
Toen de advertenties verliepen heb ik wat over was aan het goede doel gegeven.
Weggooien vind ik ook zonde maar als het dan naar een goed doel gaat heb ik er wel een goed gevoel bij.

Wat bij je spullen in huis goed kan helpen is kastje voor kastje leeghalen, en het dan selecteren in 3 groepen 1 weggooien, 2 verkopen/weggeven en 3 bewaren.
Wees selectief, bij de meeste dingen kun je de regel jaar niet gebruikt dan gaat het weg wel toepassen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:01

[PP] paardenmateriaal niet verkocht te krijgen
Het lijkt momenteel niet/weinig te lonen om dingen te verkopen. Je kan nog proberen "gratis af te halen" omdat je dan geen afvoerkosten hoeft te betalen.
Het genoemde inzamelpunt voor nog bruikbare spullen is een goede en lijkt mij de moeite waard eens uit te zoeken.

Wedstrijdsjabrakken die niet meer helemaal heel zijn/schoon gebruik ik gewoon voor de daagse training en longeren. Een paar dekens achter de hand is is altijd handig. Met een wol/fleece, staldeken en regendeken kom je al een heel eind. De rest kan weg. Een wedstrijdbroek die wel fijn draagt kan je misschien verven in een ander kleurtje.

Wellicht heb je spullen die niet zo mooi liggen of passen en die je daarom niet graag gebruikt. Die kunnen dan ook weg.

Samengevat werkt het bij mij zo:
1) Heb ik het recent gebruikt? Ja: bewaren; Nee: vraag 2
2) Wil ik het nog gaan gebruiken? Ja -> waarvoor? Nee: vraag 3
3) Is er aanleiding om het te bewaren? Ja -> waarom? Met welk doel? Nee: container.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:01

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:36

Ik zou sorteren op wat je de afgelopen 3 maanden hebt gebruikt. Alles wat je langer niet hebt gebruikt:
- Is het heel (niet kapot)?
- Is het schoon (of makkelijk schoon te krijgen)?
- Heb je het afgelopen jaar gebruikt?
- Is de pasvorm goed?
- Word je er blij van/vind je het mooi?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 18:55

Ik heb de afgelopen 3 maanden helemaal niets gebruikt uit die kast. Wat ik gebruik ligt op stal en ik heb nog een grote ijzeren paardenkast in een van onze schuren, die ik ook nog moet uitzoeken. :o
Ik heb ook nog een Prestige dressuurzadel in het kader van ‘stel dat mijn volgende paard dit zadel niet past’.
En stang- en trenshoofdstellen enz. enz.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:25

Dingen die je voor een hypothetisch paard aanhoudt, zou ik sowieso weg doen. :+