Hoelang duurde de zoektocht naar jullie koophuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Hoelang duurde de zoektocht naar jullie koophuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 15:39

Mijn vriend en ik zijn rustig om ons heen aan het kijken naar een koopwoning.

We wonen nu in een huurhuis en het had onze voorkeur om ons huidige huurhuis te kopen, maar de woningbouwvereniging heeft helaas laten weten dat ze op dit moment geen huurwoningen verkopen. :\ Dus onze zoektocht begint..

Hoelang heeft de zoektocht naar jullie koophuis geduurd?
En hebben jullie tips, behalve het feit dat we geduld moeten hebben? ;)

Anoniem

Re: Hoelang duurde de zoektocht naar jullie koophuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:42

Hebben jullie al een gesprek met een hypotheekadviseur gehad? Dat is stap 1, weten wat je kan lenen en hoeveel eigen geld je nodig hebt.

Bij mij duurde mijn zoektocht 2 weken, maar in het noorden is de woninggekte nog niet zo extreem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:51

Goh, wij zijn in juni 2018 beginnen rondkijken. In juli zijn we naar ons huidig huis eens geweest gaan kijken, maar prijs was veel te hoog voor wat het was. Verder gekeken, ondertussen bij banken langsgeweest ivm budget etc.
En we kwamen constant terug op de huidige woning, eind augustus nog eens gaan kijken. Plots was die van de site af, om eind september er opnieuw op te komen met een lagere vraagprijs.
Na een paar weken onderhandelen hebben we begin november de compromis getekend om begin februari 2018 de sleutel te krijgen.
Dus tussen begin zoektocht en sleutel zat er toch een 8-tal maand.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:57

Wij hebben vorig najaar bedacht dat we wel konden verhuizen, 2 maanden later hadden we gekocht (2e huis wat we gingen bekijken) en ons huis was verkocht voor het te koop stond

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:58

Bij mij van 1e oriënterende gesprek met hypotheekadviseur naar bod geaccepteerd nog geen maand.
Ik heb zelfs maar één ruime week huizen bezichtigd (dat waren er "slechts" 4 in totaal), en toen kwam er iets langs wat ik écht wilde hebben en dat heb ik ook voor elkaar gekregen. Wel bewust onder mijn max budget gaan zoeken zodat ik kon overbieden (plus voldoende spaargeld beschikbaar en scenario's uitgerekend hoeveel eigen inleg mogelijk), want ik wist dat dat nodig ging zijn. Ik had voor mijn hypotheekgesprek zelf al wel veel voorbereid hoor; ik had heel erg helder wat ik wilde, online al zitten rekenen wat ongeveer kon, hoeveel had ik zelf beschikbaar etc.
In de Randstad, dus inclusief gekke toestanden ('s morgens meteen bellen, volgende dag 15 minuten kijken, 's avonds bod uitbrengen) maar zonder aankoopmakelaar (want niet in één van de grote steden).

Nu had ik geen hele moeilijke eisen, en stond er op dat moment veel in het segment te koop. En je moet maar net geluk hebben wat betreft je "concurrentie" misschien. Maar het kan dus meezitten. ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:02

Zo'n 2,5 jaar tussen de eerste bezichtiging (2014) en het uiteindelijk kopen van een huis (2016). We stegen vrij fors in salaris en hadden de neiging om constant boven budget te zoeken en de eisen dus ook steeds bij te stellen. Uiteindelijk vonden we een woning waar we compleet verliefd op werden en waar we wonder boven wonder financiering voor kregen, plus natuurlijk het geluk dat de verkoper met ons in zee wilde.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:06

Drie jaar. Lang gewacht op het juiste object maar het was uiteindelijk het wachten wel waard gelukkig.

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:16

Tussen het oriënterende gesprek bij de hypotheek en tekenen verlopig koopcontract zat nog geen 5 dagen.

We woonden in een huurwoning en zagen ineens een 'perfecte' woning voor ons te koop staan. Dan kan alles heel hard gaan.

Hier wonen we ook in het noorden en staat de markt iets minder onder druk.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:24

Wij zijn denk ik 2 jaar zoet geweest.
Belangrijkste eerste stap is een oriënterend gesprek zodat je weet wat de mogelijkheden zijn. Vanuit daar zijn we huizen gaan zoeken. Helaas hadden wij een budget wat heel veel mensen in deze omgeving hebben, we zaten dus met z'n allen uit dezelfde vijver te vissen waardoor er een aantal huizen aan ons voorbij zijn gegaan.
Uiteindelijk hebben we afgelopen jaar een huis gekocht, de koop zelf ging wel ontzettend snel gelukkig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:27

Wij ruim een jaar.
Maar ik denk dat wij niet representatief zijn voor wbt je vraag, aan gezien wij in het hoge segment konden kopen en hebben gekocht én een heel aantal eisen en wensen hadden. Daarom heeft het ook langer geduurd natuurlijk. ;)
We hebben uiteindelijk wel concessies gedaan. Niet aan de plek, maar er is bijvoorbeeld nog geen stal en bak of paddock, die laten we zelf bouwen en aanleggen.
Ook wilden wij een oudere woonboerderij met oude details, die hebben we in feite nu ook gekocht, alleen is deze helemaal gemoderniseerd en heel erg mooi en strak afgewerkt (maar met enkele oude details). Er is door de vorige eigenaren enorm geïnvesteerd in de woning, de tuin en het bijgebouw.

Het voorlopige koopcontract hebben wij in juni getekend en ik kijk nog dagelijks op Funda (puur omdat ik het heerlijk vind om huizen te kijken). Ben nog steeds niets beters tegen gekomen! Wel hele mooie huizen, maar niet de combinatie van huis naar mijn smaak en de ligging, zoals we die nu wel hebben. <3

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:39

Heel kort. Enkele weken. Zowel in 2013 als in 2017.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:51

Een paar maanden vanaf dat we begonnen met kijken. Stuk of 8 huizen bekeken(waarvan helft met open dag. Bezichtiging was soms lastig plannen ivm beide fulltime werken.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:54

Wij waren niet eens op zoek. Maar met beetje googlen super woning gezien, gebeld, gekeken en gekocht...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:55

Uhm, 0 dagen. Ik was aan het funsurfen op Funda en toen kwam ik een nieuwbouwproject tegen, in overleg ingeschreven voor een woning, wachtlijst plek 4, een paar weken later werden we gebeld of we het wilden hebben. :D

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:00

Denk zo'n 3 jaar maar met vlagen intensief. We hebben op iets van 4 huizen een bod gedaan in die tijd. We hebben geen aankoop makelaar gehad. Wel lid op Facebook van verschillende makelaars

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:05

Half uur :+

Ik ging kijken voor een huis, maar vond het al niets aan de buitenkant.
Toen reed ik in dezelfde wijk verdwaald terug en zag een super leuk huis met een te koop bord in de tuin.

Direct op Funda gezocht en een afspraak gemaakt voor een bezichtiging.
Daarna bod gedaan en gekocht :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:25

Jaar of 10.
Maar we hadden dan ook geen haast en hadden een eisen lijstje (niet ingewikkeld hoor, 'room for a pony' hier in de polder).
Diverse huisjes bekeken, soort gelijk aan wat we nu hebben. Bijna altijd met een te klein erf omdat er daar maar een paar een ruimer erf hebben en bijna altijd zonder mogelijkheid tot bijkopen of huren. Of het er moest zo veel aan gebeuren dat er nog een ton aan verbouwd moest worden.

Een paar jaar geleden was mij al gezegd dat wij de eerste zouden zijn die het hoorde als ons huis te koop zou komen en dat gebeurde vorig jaar ook. Budget een beetje opgerekt omdat het kant en klaar was kwa dure dingen. Stallen, bak, land enz was al voor elkaar, binnen was het alleen opfrissen (alles ff schilderen en nieuw laminaat, kost ook genoeg maar in tegenstelling tot alles voor de paarden aan moeten leggen was het natuurlijk bijna niets ;) ) en badkamer die we zelf gedaan hebben (man en schoonvader zijn tegelzetter geweest).
We zijn nu helemaal gelukkig met ons plekje! Het is het wachten meer dan waard geweest.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:54

Een jaar ongeveer!
We hebben heel veel op Funda bekeken, in een vrij brede omgeving. Maar ook in een prijsklasse waar heel veel mensen in zoeken. We zijn bij 8 huizen wezen kijken, hebben 1x een bod gedaan waarmee we niet gewonnen hebben en nu een ander huis gekocht (4 dagen tijd tussen 1e bezichtigingen en akkoord na onderhandelingen). In januari verhuizen we <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:55

Ik zeg uit mn hoofd 3 dagen..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:33

We hadden al 2x bij een huis gekeken maar dat was het niet helemaal, toen heeft de makelaar ons op 1 avond 5 huizen laten zien en het laatste huis hebben we vervolgens een week later gekocht. Ging allemaal heel snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:43

Ongeveer zes weken tussen voor het eerst bij een huis kijken en ons huis vinden en een bod geaccepteerd krijgen.
Had veel langer kunnen duren (we hadden geluk dat deze verkopers geen inschrijving hielden maar met de eerste geïnteresseerden (wij) in onderhandeling gingen) maar ook korter want we hadden al eerder een bod gedaan op een huis dat wel per inschrijving weg ging maar daar kwamen we als tweede uit de bus.

We hebben er wel echt bovenop gezeten. Elke ochtend funda checken, meteen bellen als er iets mogelijk interessant was en we zij beiden flexibel in onze dagindeling zodat we vrijwel altijd dezelfde dag of de dag erna konden gaan kijken. Bij ons huis hebben we een half uur na de bezichtiging een bod uitgebracht en was het diezelfde avond rond. Best gek, om na 20 minuten rondkijken zo'n grote beslissing te nemen, maar als het goed voelt (en je alleen gaat kijken bij huizen die qua eisenlijstje kloppen) dan weet je het wel :j

Dit was overigens in een populair dorp maar wel in het oosten van het land, niet in de randstad, dus dat kan ook al veel schelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:54

Een half jaar ongeveer. Sart zoektocht november 2008 en gekocht in april 2009. Sleutel hadden we op 1 juni.

2009 was echt een idioot huizen jaar. Vlak nadat wij gekocht hadden begon de financiële crisis en stortte de markt in. Wij grappen altijd dat iets eerder beter was geweest :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:58

Een maand. Ik had best wat eisen (minimaal 100m2 tuin, keuken aan de voorkant van het huis, minimaal 3 slaapkamers, goede reistijd naar Utrecht met de trein) maar ik heb het nog vrij snel gevonden

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:59

Hier niet heel lang.. We waren al een tijdje aan het Funda kijken voordat we daadwerkelijk wilden gaan bezichtigen. Toen op één dag 5 huizen bekeken, later die week nog een, en het is een van de 5 geworden. Maar wij hebben niet al onze wensen kunnen waarmaken en wilden graag snel verhuizen ivm reisafstand naar werk. Hebben rond april dit jaar getekend.

We hadden overigens wel een aankoopmakelaar. Ideaal, aangezien we kochten in een stad die we beiden niet kenden, en vooral aangezien de verkopers via zelf verkopen.nl verkochten. Dat kan als je weet wat je doet, maar ik was erg blij dat wij zelf wel een makelaar met service en verstand van zaken hadden!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:00

Aankoopmakelaar hadden wij ook inderdaad.