Avocadoboom? Lukt een oogst ooit in NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Avocadoboom? Lukt een oogst ooit in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:27

Hoi!

Wij hebben eem eigen boomgaardje en akkertje met kas. Ik vind het leuk wat dingen uit te proberen maar voor de motivatie moet het wel enige kans van slagen hebben.

Momenteel ben ik walnoten aan het opkweken van onze walnoot. Ik had er 18 in grond gestopt, 1 is goed opgekomen en in een onbewaakt moment heeft mijn paard de scheut opgegeten :') althans de bladeren. Wie weet gaat hij nog leven volgend voorjaar :+

Nu zit ik te kijken naar avocado bomen. Heeft dat enige kans van slagen überhaupt? Mensen laten die bomen in de huiskamer staan maar neem aan dat je na een aantal jaren geen boom meer in je huiskamer wilt. Dus, dan moet ie naar buiten. Gaat die arme boom dan dood?

Heeft iemand al iets geprobeerd? Volgens mij is het kweken van zo'n boom niet zo lastig, maar ik kan nergens vinden of die boom buiten echt kan overleven en vrucht dragen.

Brand los lieve bokkers!

Oehlala

Re: Avocadoboom? Lukt een oogst ooit in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:29

nee dat lukt niet. lees je maar eens in over avocado's. die moeten iets van continu 30 plus graden hebben.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:31

Voor zover ik weet moet je een avodaco pit eerst binnenshuis laten ontkiemen. Ik weet niet of je 'm uiteindelijk groeiend krijgt buiten.
Het is wel een lastige.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:33

Nee, dat lukt alleen in warme klimaten (Mexico, Californië etc) en inderdaad moeten ze heel veel warmte hebben (ook ‘s nachts als ik het goed heb mag het niet onder een bepaalde temperatuur komen).

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:38

Onze avocado plant staat momenteel in de woonkamer. Mijn broer heeft hem gekweekt. We gaan er idd van uit dat hij nooit avocado's gaat geven. Maar we weten ook nog niet wat we er mee gaan doen wanneer hij te groot wordt voor in huis. We hebben geen kas of iets dergelijks namelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:38

Avocado's zijn tropische bomen. Als je je kas 's winters verwarmen kunt heb je daar wel kans van slagen.

Wat betreft walnoten: noten zijn kou-kiemers. Die overige 17 noten zouden volgend jaar dus wel eens vrolijk boven kunnen komen. Niet weggooien dus!

En in tegenstelling tot wat "iedereen" beweert (nl dat het wel 20 jaar kan duren voordat een zaailing noten gaan dragen) kunnen zaailingen al na een jaar of 6-7 zelf ook noten gaan geven. Ik ben ondertussen aan de eerste dragende kleinkinderen van onze overleden walnotenboom toe.

Ze geven allemaal andere noten qua vorm en smaak trouwens. Ik heb zaailingen die kleine ronde noten, langwerpige noten en joekels van noten geven.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:41

Ik denk niet dat dat in de winter in de tuin lukt maar als je hem kan binnenhalen wel denk ik.

In de nevelwouden in Peru groeiden die gewoon 'in het wild' en daar was het 's nachts toch echt niet zo heel aangenaam (geen vrieskou maar ook niet warm) dus ze kunnen wel lage temperaturen hebben maar geen vorst volgens mij. Ze hebben wel veel vocht/water nodig dus als je hem in de zomer in de tuin zet zal je wel moeten bewateren bij droogte.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:49

Hier binnen redt hij het niet eens :') en ik ben best een goede plantenmama.. Hij is nu 3 jaar geloof ik, en zat op een gegeven moment continue onder meerdere soorten luizen. Hij staat nog buiten op het balkon, maar denk dat het het einde is.
Ik zou voor de oogst dus niet eens willen proberen, zelfs binnen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:59

Ha, leuk! Doet me denken aan de Nederlander die het voor elkaar heeft gekregen om bananen aan zijn bananenplant te laten groeien. Heeft wel wat voeten in de aarde :P

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:12

Je hebt ook sowieso meerdere bomen nodig om vruchten te krijgen, één boom alleen zal geen vrucht geven.