Welke Ipad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

Welke Ipad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 13:10

Naar aanleiding van een ander topic, rond het gebruik van een bankapp en een ipad, heb ik ook een vraag (wilde niet in het andere topic inbreken).
Omdat de bank van mijn ouders (81- en 83 jaar oud) besloten heeft om de automaten voor uitreksels e.a. verrichtingen te verwijderen, een een overschrijving op papier 1.5 euro kost worden zij nu verplicht om ook aan internetbankieren te gaan doen.
Hen nog leren werken met een pc is niet te doen. Dat heb ik geprobeerd, maar omdat er zoveel kleine dingen soms veranderen en zij dan iedere keer panikeren en vast geraken, is dat absoluut geen optie.
Nu was ik van plan voor hen een goede refurbished ipad aan te schaffen. De ipad werkt een stuk eenvoudiger.
Ik dacht aan een ipad Air 2, met 32 GB geheugen, die is nog min of meer betaalbaar (maar nog altijd ontiegelijk duur voor wie van een pensioentje moet rondkomen, al zal dat de bank worst wezen).
Maar nu ben ik aan het twijfelen geslagen. Uit het andere topic blijkt dat die persoon een Ipad Air 2 heeft (weliswaar maar met 16 GB geheugen), en nu problemen ondervindt met updaten. Aangezien de aankoop voor mijn ouders een serieuze hap uit hun budget is, is het toch de bedoeling dat ze nog een paar jaren verder kunnen met de ipad.
Is de ipad Air 2 - 32GB dan nog een goede keuze of wat raden jullie aan?
Een Android tablet is een stuk ingewikkelder in gebruik en gaat niet veel langer mee, dus die lijkt mij ook geen goed alternatief.

8nnemiek

Re: Welke Ipad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:19

De iPad air 2 kan dit jaar waarschijnlijk voor het laatste geupdate worden. Je hebt dus kans dat er bank apps zijn die na volgend jaar niet meer ondersteund worden.
Als je voor een nieuwer model kiest dan gaan ze een stuk langer mee.
Apple brengt ongeveer 6 jaar lang updates uit voor de ipads. Dus hoe nieuwer, hoe langer ze ook weer mee gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:20

Ah naar aanleiding van mijn topic dus. :j Als zij echt alleen mailen en bankzaken doen en hooguit een spelletje is mijn ipad met 16 gb wel bruikbaar gewoon. Maar aangezien ik er ook administratie mee doe, en fotos enz heb ik meer geheugen nodig dan mijne kan bieden na updaten van ios. Voor beperkter gebruik is hij meer dan voldoende geschikt. Mijne doet het ook nog gewoon vlot, goede batterij enz. Maar ja heb helaas meer geheugen nodig kennelijk dan hij mij kan bieden.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:26

Met een 32GB zit je altijd wel safe, je moet kijken hoelang Apple updates kan leveren je kan daar eventueel wel AppStore voor bellen

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 13:37

8nnemiek. Zo, dat is fijn. Ik heb net een ipad Air 2 voor ons gezin gekocht. Die zijn toch nog niet zo oud? 1 model nieuwer kost al gauw meer dan 500 euro. Dat is een pak geld. Ik snap niet dat men er vanuit gaat dat iedereen dat wel ergens in een schuif op overschot liggen heeft. Geen verwijt naar jou hoor, kan jij ook niet aan doen :o
Karuna, ja was naar aanleding van jouw topic :o . Ik ben zo kwaad op die banken, en ook op veel jonge mensen. Die hebben echt geen idee hoe moeilijk dat allemaal is voor veel mensen. Dat viel mij op aan de antwoorden die jij kreeg. Zij denken dat iedereen daar maar vlot in mee moet kunnen. Als PC-lesgever aan 50-plussers kan ik je garanderen dat dit voor heel veel mensen een serieus probleem is.
Ik hoop zo dat het lukt die ipad air 2, da's het enige model dat nog betaalbaar is, maar het berichtje van 8nnemiek belooft niet veel goeds. Als ze volgend jaar al niet meer kunnen updaten hebben ze al snel weer een probleem.
Hennie, da's een goede tip. Ga ik doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:48

De meeste apps werken gelukkig ook nog prima op oudere modellen die niet op de nieuwste software draaien. Alleen met apps als bankierapps is het simpelweg minder veilig en stoppen ze op een gegeven moment de ondersteuning voor oude modellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:56

Koop een Android tablet. Je hebt een nieuwe Lenovo voor de prijs van een refurbished iPad. Voordeel van Android is dat die nog te 'kraken' zijn, maw, te forceren zijn, om tóch een nieuwe besturingsversie te laden, ook al zijn ze (te) oud.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:57

Ik heb mijn nieuwer model 2018 heb ik voor een 350 gekocht geloof ik

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 14:00

8nnemiek, en laten ze er nu net vooral mee willen bankieren :( :D
Ik zie net op de site van Apple Stores, dat er ook een ipad model 2018 is, met 32 GB en dat is ook nog betaalbaar. Alleen niet meer overal verkrijgbaar. Zou dat een goed alternatief zijn? het lijkt mij dat die wel langer mee moeten gaan?

Ibbel, maar die Androids zijn dan wel weer moeilijker aan te leren. het zal zo al moeilijk (zo niet een schier onmogelijke) opdracht zijn om hen nog het internetbankieren aangeleerd te krijgen.

Kmbrly, die zag ik net op de site van Apple, lijkt mij interessant. Maar je kan hem nog moeilijk vinden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:07

Ik heb een Ipad en als ik kijk bij de gegevens staat er 6e generatie bij :o?
Heb ook niet de duurste genomen hoor, deze heeft 32 GB, is genoeg.
Heb ook een Huawei tablet van 3 maanden oud maar kan er niet aan wennen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:08

6 e generatie is de 2018. Die heb ik nu ook 128 gb.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:12

Is Android echt moeilijker? Kun je niet zelf een homescreen installeren etc waar maar 2 knoppen op staan, aan/uit en internetbankieren? :P Geen idee hoor, maar zou me niks verbazen en voor oudjes een stuk makkelijker.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:22

Ik heb een Android telefoon maar aan de tablet kan ik niet wennen, ga hem ook verkopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:23

De iPad van 2018 zal nog minstens 5 jaar op het nieuwste besturingssysteem draaien, dus voor internetbankieren is dat inderdaad de betere keus.

Nadeel van android tablets is inderdaad dat je nogal handig en technisch aangelegd moet zijn om ze te kunnen 'kraken' en updaten naar de nieuwste versie, als dat al mogelijk is. En anders zijn ze maar een paar jaar echt bruikbaar.
En voor oudere mensen inderdaad lastiger te bedienen, met zo veel mogelijkheden dat ze er vaak niet meer wijs uit komen.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:27

Nevermind verkeerd gelezen :+
Laatst bijgewerkt door Tomorrow op 14-10-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:29

De iPad 2 is een héél oud model. Uit 2011 dacht ik. Die is ook niet meer te koop volgens mij.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 14:49

8nnemiek ik heb een ipad Air 2 uit 2014, die kan je nu nog altijd updaten. Die doet het nog goed. Maar het zou inderdaad kunnen dat het bijna einde verhaal is. Ik ga voor de ipad model 2018 gaan, nu alleen nog één vinden op redelijke afstand.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:54

Coolblue biedt 'm goedkoop aan, kan je gewoon thuis laten bezorgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:59

Ik zie ze zelfs bij bol.com staan, tweedehands. KLIK
De prijs valt dan inderdaad best mee. Het is veel geld, maar als je er vervolgens 5 jaar mee doet dan valt dat ook wel mee.

Maar ik kan me voorstellen dat je een tweedehands apparaat liever in een fysieke winkel koopt zodat je zelf ook even kan controleren op beschadigingen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:05

Hmm andere insteek, kan jij voor je ouders niet hun bankzaken doen?? Lijkt me persoonlijk makkelijker ipv het aanleren. Nu doen ze alles via papier? Bankafschriften ook via papier?? Jij die ze elke week of elke maand uitprint en als ze wat over moeten maken dat jij het voor je ouders doet? Lijkt me niet dat ze heel veel over moeten maken per maand, gezien veel via automatisch incasso verloopt :)

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 16:24

Yonker, mijn ouders zijn nog heel zelfstandig en zouden het absoluut niet leuk vinden om zulke dingen aan mij over te moeten laten, dus ik ga het toch met lessen proberen. Ik heb daar wel ervaring mee, dus het zou moeten lukken... met veeeeellll geduld :D .
Aan Ibbel en 8nnemiek. Dank voor de links. Ik denk dat ik bij hem bij Bol.com ga bestellen, daar heb je de goedkoopste nieuwe versie.
Ik vind die trouwens interessant voor mezelf ook :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:32

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:17

Ereste schreef:
Yonker, mijn ouders zijn nog heel zelfstandig en zouden het absoluut niet leuk vinden om zulke dingen aan mij over te moeten laten, dus ik ga het toch met lessen proberen. Ik heb daar wel ervaring mee, dus het zou moeten lukken... met veeeeellll geduld :D .
Aan Ibbel en 8nnemiek. Dank voor de links. Ik denk dat ik bij hem bij Bol.com ga bestellen, daar heb je de goedkoopste nieuwe versie.
Ik vind die trouwens interessant voor mezelf ook :)

Denk dat dit ook de beste is en zeker wel tijd mee kan gaan. Android systeem is voor ouderen maar ook blinden veel moeilijker. Toevallig ervaring mee aan ict die mensen dit aanleert en dan is Apple ondanks de prijs toch het handigste in handelingen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:30

Moeilijk hoor. Jouw ouders zijn net de tussen generatie die het niet meer leert. Daar waar mijn ouders en schoonouders . ( begin 70 ) misschien niet net zo handig als mijn kinderen, maar wel handig genoeg zijn om met pc/smartphone. ipad te werken.
Het zijn op dit moment echt de 80-100 jarigen die het nog niet zelf redden.
Hoop dat je ze goed kan helpen met de ipad.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:23

Belsimpel, de ipad 2018 32 gig, 325 euro.

Ik zou ook deze kopen ipv de air 2.