Hangjeugd onder ons afdak/portiek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Hangjeugd onder ons afdak/portiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 18:36

We wonen nu zo’n twee jaar in een ontzettend fijn appartement in een hele mooie groene wijk.

We delen onze portiek met enkel de twee appartementen onder ons en hebben een open ruimte/afdak waar de containers staan en de deuren van onze hokken aangrenzen. Ideaal, want beschut en droog en goed ruim.

Op zo’n 200 meter zit een middelbare school. Sinds een jaar hebben we last van de jeugd die ervoor kiest ons ‘afdak’ als hangplek te gebruiken. We werken beide en komen nu na de zomervakantie en wanneer het nat is buiten weer een hoop zooi tegen als we thuis komen.

Ik ben een enkele keer de jongens tegen gekomen en heb toen aangeven begrip te hebben voor hun wens te roken, ouwehoeren etc op een overdekte plaats, maar gezien ze bovenop containers hun joints rollen en broodjes eten we wel graag zien dat ze netjes weggooien.
Je raadt het al, alles wordt op de grond gegooid.
Ze zitten inmiddels ook op de containers waardoor de deksels kapot gaan en als die valt laten ze alle zooi uiteraard liggen.

Omdat we beide (en de rest van ons blokje ook) overdag werken is het lastig ze weg te sturen. We hebben nu een mail gestuurd naar de wijkagent en afhankelijk wat daaruit komt moeten we even kijken hoe we verder gaan.

Doel van het topic, vooral even klagen, maar mocht iemand een goede tip hebben is dat meer dan welkom :D

Marie111

Re: Hangjeugd onder ons afdak/portiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:39

Geregeld een melding overlast doen bij de gemeente.
Bij veel gemeenten staat daar een speciaal formulier op de website

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:40

Niet tegen ze gaan klagen oid.

Bekende van mij had hier ook last van en had echt de meest geweldige oplossing. Hij kwam daar met een boodschappentas vol lekkers en een krat bier, zo hebben ze met zn allen even een biertje gedaan onder de voorwaarde dat ze in het vervolg alles netjes opruimen en savonds na 22:00 ergens anders heen gaan.

Na die avond heeft ie nergens last meer van gehad :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:43

Misschien ergens hoog in de hoek zo’n ultrasone matterverjager hangen. Jongeren horen sowieso die hoge toon en dat is bloedirritant.

Destination

Misschien even contact opnemen met de school? :)

F_T

Contact met wijkagent én met school.

School kan waarschijnlijk weinig omdat het niet op hun terrein is, maar het kan helpen als ze wel bekend zijn met de problemen.

Overigens is deze vorm van overlast écht voldoende om wijkagent in te schakelen.

Edit, scholen hebben er over het algemeen een hekel aan als hun leerlingen overlast veroorzaken, en hebben er over het algemeen ook een hekel aan als er klachten zijn waar ze niets van weten.
Dus waar mogelijk zullen ze best kijken wat ze kunnen. (Wat soms dus niet veel is helaas)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 18:51

Bedankt allen vast! Wijkagent is nu gemaild, even afhankelijk wat daaruit komt zal school ook worden ingeschakeld. Goed te lezen dat er mogelijk ook nog wegen via de gemeente zijn.

Ik had even snel gekeken naar zo’n hoge toon apparaat, maar de specifieke mosquito is me iets boven budget :=

Ik ben twee keer jongens tegengekomen en weet niet zo goed of het dezelfde waren, er zaten nogal wat maanden tussen. Heb ze toen heel open aangesproken ‘voor ons is het prima als je hier wilt hangen, maar gezien je tegen een container aanhangt, gooi direct even je pakje appelsap daarin, bedankt!’
‘Komt goed hoor mevrouw’ ja ja :=

Maar voor ons is het ook prima dat ze er hangen, wij zijn er toch niet, ik begrijp dat ze droog willen staan en niet op school mogen roken, an sich hebben we ook geen overlast van ze.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:55

RianneH schreef:
Bedankt allen vast! Wijkagent is nu gemaild, even afhankelijk wat daaruit komt zal school ook worden ingeschakeld. Goed te lezen dat er mogelijk ook nog wegen via de gemeente zijn.

Ik had even snel gekeken naar zo’n hoge toon apparaat, maar de specifieke mosquito is me iets boven budget :=

Ik ben twee keer jongens tegengekomen en weet niet zo goed of het dezelfde waren, er zaten nogal wat maanden tussen. Heb ze toen heel open aangesproken ‘voor ons is het prima als je hier wilt hangen, maar gezien je tegen een container aanhangt, gooi direct even je pakje appelsap daarin, bedankt!’
‘Komt goed hoor mevrouw’ ja ja :=

Maar voor ons is het ook prima dat ze er hangen, wij zijn er toch niet, ik begrijp dat ze droog willen staan en niet op school mogen roken, an sich hebben we ook geen overlast van ze.

De simpele modellen maken ook een rot geluid. Heb er een in de tuin staan die mij 25,- heeft gekost.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:56

Het was voor mij een rede om sneller te gaan zoeken naar een andere woning dan gepland :( het ging van kwaad tot erger, kliko in de brand, vuilniszakken op m'n auto, scheldwoorden op de brievenbus. Heel vaak gemeld bij een wijkagent, maar zonder goed resultaat want als wij het huis waren waar ze altijd voor hingen wisten ze ook bij wie ze moesten zijn toen de agent op gesprek was geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:08

Dat zijn vaak mensen die thuis,op school,etc., niet mogen roken en daar dan elders een hangplek voor zoeken.Ik heb daar ook wel last van hier en dan niet door jeugd! Buitenruimte verandert in asbak met peuken. :(

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:35

Ik zou ook even contact opnemen met de school. Misschien kan een conciërge of teamleider in de pauze even langsgaan.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:51

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:00

Is het overdreven om er een asbak, een prullenbak en een briefje “jongens: gelieve zelf deze plek te onderhouden anders moeten jullie een andere plek zoeken (lees wijkagent) groetjes” te plaatsen? Had ik geprobeerd denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:37

Of een camera gericht op de portiek met waarschuwings bordje dat er gefilmd wordt? Daar houden ze vast niet van, om in beeld te komen. Maar dan moet je wel goed kijken hoe je hem richt.

Je woont in een appartement, maar hebben wel allemaal een kliko??

Wij woonden in een appartement tot 3 hoog en 3 per verdieping. Verderop een ondergrondse op de parkeerplaats.
Ook weleens een brandje gehad, omdat ze een stapel krantjes verbranden en geur overlast van jointjes. Laatste heb ik op zich niks tegen, maar onze zoon was nog klein.

Later zijn alle portieken afgesloten, omdat er overal teveel overlast was en het ideale droge hangplekken zijn.
Daarvoor in de plaats wel echte hangplekken voor jongeren met oude bushokjes en dergelijke geplaatst wat meer afgelegen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:01

Zo'n pieper werkt prima! Maar ik zou contact opnemen met de school en wijkagent, en misschien ook gemeente zodat ze andere "hanghokjes" kunnen bouwen. :)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:02

Contact opnemen met de school en als dat niet voldoende is, zou ik de wijkagent inschakelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:04

Is een afsluitbaar hek geen optie? Ben je er in 1 keer van af.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:05

Ik zou gewoon de politie inschakelen, hangen onder een portiek is namelijk verboden. Hebben wij vroeger regelmatig boetes voor gehad :') Hadden het daarna ook wel voor gezien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 16:11

Giolli schreef:
Is het overdreven om er een asbak, een prullenbak en een briefje “jongens: gelieve zelf deze plek te onderhouden anders moeten jullie een andere plek zoeken (lees wijkagent) groetjes” te plaatsen? Had ik geprobeerd denk ik.

Niet overdreven, maar gezien ze boven de containers staan te roken en dan al niet hun rotzooi weggooien, ook niet na vriendelijk verzoek, ga ik ze niet meer faciliteiten geven ;)
Eerder ruimden we telkens alles op, met het idee dat een schone ruimte uitnodigt om schoon te houden, maar dat hielp niet.

Voor het beeld, zo ziet het er uit, we hebben dus een eigen containers of kliko (maar dat woord gebruik ik nooit) per appartement:

Afbeelding

Zie je ook dat een afsluitbaar hek niet echt fijn zal ogen en ik me afvraag of het überhaupt mag vanwege beschermd stadszicht. Plus, voel er nog niet echt iets voor te investeren omdat anderen overlast bezorgen.

Camera zat ik ook aan te denken, maar het plafond is laag, dus zo eraf getikt. Dan zou ie binnen moeten hangen. Een pieper zouden we in ons eigen hok kunnen hangen, die heeft een soort tralie bovenluik en kan dan binnen op een timer.

Een buur verderop heeft vorige week met de politie erover gebeld en die begrepen het probleem niet, ‘ze mogen toch roken?’. Ook wijkagent gaf aan eerst even contact met de school te moeten zoeken.

Toevallig heeft mijn vriend de jongens vorige week nog eens aangesproken en weggestuurd en heb ik ze afgelopen week ook nog eens ‘s avonds gesproken. Aangegeven dat omdat er een rotzooi achter blijft en de containerdeksels kapot gaan van het erop zitten ik graag wou dat ze vertrokken.
Kleine discussie gehad, ‘maar mevrouw, wij laten geen rotzooi achter hoor’, aangegeven dat dat kan, maar dat anderen het dan voor hen verpest hebben en ze graag zag vertrekken. Afgelopen dagen in elk geval geen zooi meer tegen gekomen dus misschien is het wel opgelost.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:38

annepaardoes schreef:
Misschien ergens hoog in de hoek zo’n ultrasone matterverjager hangen. Jongeren horen sowieso die hoge toon en dat is bloedirritant.

En ik hoor dat ook..
Bij de AH hebben ze er ook (soms) 1 aan.. verschrikkelijk, krijg ik gelijk hoofdpijn van.
Ik heb 3 kinderen, waarvan 1 hem niet hoort , 1 "iets" en de ander hoort het ook (irritant) duidelijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:46

Ik zou het afsluiten met een hek.
Ik zou niet willen dat daar mensen gaan staan roken, jakkes.
Of dat jongeren daar gaan samenscholen.
Voor je het weet, verloedert de plek of krijg je te maken met minder prettige mensen.
Ze zoeken maar een andere plek.

Is het eigenlijk wel eigen terrein?