Vervallen monumentale boerderij renoveren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

Vervallen monumentale boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 07:31

In een omgeving waar wij graag zouden willen gaan wonen staat een totaal vervallen woonboerderij te koop. Vervallen en in een slechte bouwkundige staat.
Toch zouden we graag willen kijken wat hier de mogelijkheden zijn voor ons.
Omdat het een monumentaal gebouw is zitten er wel allerlei extra regels en voorwaarden aan verbouwing/renovatie vast. Hier ga ik vandaag informatie over opvragen bij de makelaar.

Ik hoop dat hier iemand is die zo’n project ooit heeft volbracht en/of iemand die beroepsmatig met dit soort renovaties te maken heeft.

troi

Re: Vervallen monumentale boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:46

Kennissen van mij hebben het gedaan. Je moet ofwel genoeg geld hebben om het te laten doen of enorm handig zijn en geen vrije tijd nodig hebben. Mijn kennissen waren van de tweede categorie (sowieso de meeste mensen met veel geld kopen een kant en klare boerderij en geen vervallen project). Ik vond vooral dat het bizar veel tijd en ook geld kostte. Zeker 10 /15 jaar elke avond en elk weekend naast een fulltime baan doorklussen en daarvan de eerste 5 jaar eigenlijk kamperen in je eigen huis. Ik heb er groot respect voor maar zou het nooit doen. Je bent nooit klaar en hebt nooit vrij, daar moet je wel echt tegen kunnen!

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 07:51

Het meest ‘angstige’ aan zo’n project lijkt me de onvoorziene dingen die je tegen gaat komen. En dat dat gebeurd is zeker.
Nieuwbouw is een stuk ‘eenvoudiger’ maar in dit gebied staan zelden kavels te koop helaas.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:54

Je moet bij het herstellen ook vaak weer goedkeuring hebben en bij iedere wijziging weer om de tafel. Als je elementen niet mooi vind moet je ze toch opknappen.
Ik zou er nooit aan beginnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:00

heel veel werk en vooral veel dingen die je moet overeggen omdat het een monument is. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen terwijl wij echt we ervaring hebben met verbouwen ( zit ermiddenin)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:14

Als je bovenop de aankoopprijs nog minimaal een ton te besteden hebt en zelf handig bent en nog tijdenlang wil klussen, zeg ik doen!
Wij hebben zelf bijna 15 jaar geleden een boerderij gekocht, welke nog in oude staat was. We hebben er een keuken en badkamer in laten zetten en er moest nog veel meer gebeuren. De wind waaide lekker dor het huis, dus alles moest geïsoleerd worden, kching. Je bent nooit klaar en zo een eigen huis aan onderhoud jaalrijks al veel kost, zo kost een boerderij een veelvoud daarvan. En je bent nooit klaar.
Maar er staat zoveel moois tegenover, dat wij het er allemaal voor over hebben (gehad).

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:21

Wij hebben (of ja, mijn ouders) hebben het gedaan.

Boerderij is gestript tot enkel de muren nog stonden (waarbij één muur bijna omviel..) en daarna weer opgebouwd. Ze hebben heel erg veel met de monumenten commissie van de gemeente om tafel gezeten (die moet je echt als vriend houden!) en ook zaken gedaan met het restauratie fonds (speciaal voor monumentale panden).

Het heeft uiteindelijk 2,5 jaar geduurd, waarbij er inderdaad veel dingen zijn tegengevallen. Maar het is wel een prachtig huis nu. Voor meer informatie kan je PB'en :). Overigens was bij hun de complete buitenkant monument en binnen volgens mij 2 of 3 dingen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:30

Een vriendin van me heeft het gedaan. En dat heeft een enorm lange adem gekost. O.a. omdat er gezanik was met het bestemmingsplan, er eeuwen geleden 'illegaal' bijgebouwen zijn gezet e.d.. Heeft veel gebakkelei opgeleverd, uiteindelijk konden ze na 5 jaar eindelijk beginnen met renoveren. En dat heeft ongeveer een jaar of 5-6 geduurd.

Zij hebben veel zelf gedaan, maar ook veel laten doen, vandaar dat het uiteindelijk best goed opschoot. De buitenkant van het monument was ook nog goed en de spinten van het dak ook, dus dat scheelt ook. Als zowel de binnen als de buitenkant slecht is, moet je echt heel goed kijken/nadenken of opknappen de moeite en vooral het geld waard is.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:48

Dat er gedoe was met het bestemmingsplan en illegale bijgebouwen is niet monumentgebonden. Dat kan elke aankoop hebben en kun je goed voor aankoop controleren.

Hoe beperkend een monumentenstatus is, is afhankelijk van de vraag wat er beschermd wordt door die status. Soms is dat het hele pand, maar vaker elementen ervan, zoals onderdelen van het interieur of de voorgevel. Dan heb je meer vrijheid. Meest handige is bij serieuze interesse een afspraak te maken met de monumenten coördinator/commissie van de gemeente en e.e.a. doorspreken. Vooral niet afgaan op wat de makelaar je verteld.

Neem ook eens contact op met de Monumentenwacht in jouw provincie, daar zit veel kennis en ervaring: https://www.monumenten.nl/onderhoud-en- ... entenwacht

Zeker voor de restauratie van Rijksmonumenten zijn er vaak potjes beschikbaar die je tegemoet komen in de kosten (stel je daar niet teveel van voor hoor), maar het blijft een dure grap, wat de verbouwing van een boerderij naar modern woongenot sowieso al is.

Ik heb hier tijdens mijn studie ervaring mee opgedaan, maar ben er al jaren uit.