Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IceQueen

Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 18:08

Aangezien het topic wat ik hier vond erg oud is open ik een nieuwe.
Al jaren droom ik ervan om te verhuizen naar de veluwe. Paarden bij huis (in het buitengebied) en dicht bij het bos. Welke dorpen zouden jullie aanbevelen?
Wij zijn niet gelovig en willen graag op zondag gewoon gras kunnen maaien en de was buiten hangen :o

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:09

Ermelo :D

Ibbel
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:11

Vermijd Uddel, Elspeet, Nunspeet, Kootwijk, Kootwijkerbroek, Harskamp, Otterlo en Putten. Barneveld, Voorthuizen, Garderen, Ermelo, Hoenderloo zijn wat 'vrijer' - maar als je een beetje vrienden met je buren wilt worden/blijven, maai je gewoon geen gras op zondag en hang je geen was buiten. Hoe moeilijk is het een beetje rekening te houden met de mensen waar je tussen wilt wonen?

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:13

Ik denk dat Barneveld een heel stukje erger is dan Putten haha. En Garderen ook. Putten is juist helemaal niet zo.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:14

nou gras maaien snap ik nog, maar geen was buiten hangen? Kleine moeite natuurlijk maar snap ik niet zo. Ik zou ook Emst/Epe vermijden. Vaassen kan het dan volgens mij wel weer, tenminste hier in onze wijk

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:18

Epe kan ook prima hoor.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:23

Veriye schreef:
nou gras maaien snap ik nog, maar geen was buiten hangen? Kleine moeite natuurlijk maar snap ik niet zo. Ik zou ook Emst/Epe vermijden. Vaassen kan het dan volgens mij wel weer, tenminste hier in onze wijk

Emst/Epe/Vaassen kan prima.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:24

Veluwezoom kan ook nog, Laag-Soeren, Eerbeek, Loenen, Rheden.
En zuidkant Renkum, Wolfheze, Heelsum valt ook wel aardig mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:34

Ligt eraan waar je vandaan komt en wat je wil en gewend bent?

Wij wonen nu bijna 8jr in Ermelo en vinden het niet fijn wonen.

Er zijn hier amper huizen aan het bos of de hei met grond, dus dat is al een zoektocht die heel moeilijk wordt.
De mentaliteit vinden wij hier echt niet prettig. Dus mensen onderling, qua zaken doen, winkelen etc etc

Er komen hier ontzettend veel toeristen, dus in bepaalde periodes is het echt onwijs druk overal, ook in het bos. Dan kan je er nog prima rijden, vooral op bepaalde tijden, maar soms.............Toeristen zijn niet allemaal fijn.

Wij wonen in een moderne buurt. Wij zijn niet kerkelijk, maar houden wel rekening met zondags rust. Onze keus om hier te komen wonen, dus respect.
Maar de buren rondom ons die hier wel vandaan komen, doen van alles op zondag; Maaien, blad blazen, zagen etc

Er is hier niet echt een gezellig dorp meer. Er staat veel leeg. Maar voor de basis, een ijsje en een drankje prima te doen. Ook wel leuke restaurantjes. Maar shoppen nee.....

In elk dorp op de veluwe zal je het moeten treffen met de buren wat betreft zondags rust. Als ze er waarde aan hechten en jullie moeten per se op zondag dingen doen, wordt je geen vrienden. Maakt het ze niet uit, is dat geen probleem.
Maar het is wel jullie keus naar een gelovig gebied te gaan waar het van oudsher wel zondags rust was.

Rijden vinden de meesten dan weer niet erg. Gaat echt meer om het klussen en lawaai maken. Maar goed, dat doen er hier zat dus. Wij als Amsterdammers doen dat niet.

Kleding heb ik dan weer wel aan de molen hangen, maar dat kan niemand zien. ( of horen natuurlijk )

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:36

Ik ben vorig jaar van Noord-Holland naar Heerde verhuisd en wij doen gewoon alles op zondag hoor, krijgen geen scheve gezichten.. Moet wel zeggen dat onze buren een weiland verderop wonen en we dus sowieso niet zoveel last van elkaar hebben.

Winkels zijn hier wel dicht op zondag, gelukkig is Epe tegenwoordig open :+

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:53

Hmm Superpony daar ben ik het echt niet mee eens hoor. Met de christelijke dorpen die ik ken is het hier absoluut niet zo. Zie genoeg mensen die de was buiten hangen en alles doen. Dorp is leuk vind ik, in de zomer volop dingen te doen en redelijk groot en uitgebreid dorp vergeleken met de plekken er om heen. Ook is er op verschillende plekken huizen achteraf bij het bos te krijgen, zeker als je richting KNHS gaat.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:12

Lunterennnnn *\o/*

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:20

Amado7 schreef:
Ik denk dat Barneveld een heel stukje erger is dan Putten haha. En Garderen ook. Putten is juist helemaal niet zo.

Mee eens :) Ik ben een echte Puttenaar, niet christelijk en merk hier nauwelijks wat van.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:31

Ik heb familie in Eerbeek wonen, is (van wat ik ervan meekrijg) een gezellig dorp en niet streng gelovig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:32

Het is meer afhankelijk van je buren dan van het dorp denk ik. Mensen zullen er sowieso niet snel iets van zeggen, maar je gaat je vanzelf aanpassen.

Nu is gras maaien en de was buiten hangen bij mij niet aan de orde, want ik heb geen tuin, maar bijvoorbeeld het vuil naar de vuilnisbak brengen doe ik niet op zondag. Terwijl er in mijn straat helemaal geen mensen wonen die daar bezwaar tegen zouden hebben. Het is gewoon zo genant als je in je sweatpants op straat met een vuilniszak in je handen van die opgedofte mensen tegen komt die naar de kerk gaan of er net vandaan komen. Ik voel me dan ontzettend opgelaten, dus doe ik het niet. Dan laat ik die volle vuilniszak wel even staan tot de volgende dag, of tot het donker is.

Het is op zondag ook zo stil op straat dat je wel twee keer nadenkt voor je herrie gaat maken. Niet omdat iemand er iets van zou zeggen, maar omdat je dat gewoon niet doet, uit respect voor de stilte. In theorie zou je het onder kerktijd kunnen doen, maar dat doet ook niemand.

Zodra je in zo'n gemeenschap woont ga je je vanzelf aanpassen aan de zondag. Dat gebeurt gewoon, zonder dat iemand het vraagt of je het zelf bewust doet.
Het hoort er ergens ook een beetje bij vind ik. Je hebt de voordelen van wonen op de Veluwe, dan hoort daar ook het 'nadeel' bij dat je je op zondag een beetje koest moet houden. Als het in het buitenland zou zijn dan zouden we het charmant en cultureel authentiek vinden, als de siësta bijvoorbeeld. Ik vind het zelf ook wel z'n charme hebben, die zondagsrust, dus ik doe mijn best deze voor andere mensen niet te verstoren, ook al zou het voor mij niet zo hoeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:57

Amado7 schreef:
Hmm Superpony daar ben ik het echt niet mee eens hoor. Met de christelijke dorpen die ik ken is het hier absoluut niet zo. Zie genoeg mensen die de was buiten hangen en alles doen. Dorp is leuk vind ik, in de zomer volop dingen te doen en redelijk groot en uitgebreid dorp vergeleken met de plekken er om heen. Ook is er op verschillende plekken huizen achteraf bij het bos te krijgen, zeker als je richting KNHS gaat.

We hebben eerder in een Christelijk dorp gewoond en het verschilt enorm per buurt en je directe buren. Ik weet echt hier mensen die niet tegen hun buren praten als die op zondag iets doen. Maar ook die het niks kan schelen.

Ik zeg ook, dat veel mensen uit Ermelo zelf dus maling hebben aan zondagsrust. Wij houden er rekening mee en maken dus geen lawaai. Onze keus geweest om hier te komen wonen.

Dorp is niks waard. Veel staat leeg, dus voor winkelen heb je er niks aan. De gewone boodschappen kan je hier inderdaad prima doen, zoals ik ook al zei.

En veel terrasjes. Inderdaad tijdens het seizoen is het leuk, maar erg druk. Maar wonen is wat anders dan toerist spelen ergens.

Ga maar op funda kijken. Er zijn echt amper huizen te koop in Ermelo die geschikt zijn om paarden te houden EN aan bos of hei. Heel af en toe iets in Speuld, maar verder hebben de huizen aan het bos of de hei veelal te weinig grond en buren te dichtbij.
Wij hebben echt jaren rond gekeken. En nu dus elders iets gekocht.

Sowieso moet je binnen Nederland rekening houden met grote verschillen op kleine afstand. Als je 1 dorp verhuisd of soms 200km, dan kan het totaal anders zijn. En het ene dorp is echt het andere niet. Qua mentaliteit, leef genot, voorzieningen etc etc.

Maar nogmaals, wonen is echt anders dan op vakantie zijn. Als je hier vandaan komt weet je niet beter. Maar mensen van buitenaf hoor ik ook klagen. Zelfs toeristen. Ze vinden de veluwe mooi, maar zijn ook blij weer naar huis te gaan.

Het is tegenwoordig amper mogelijk, maar je zou beter ergens eerst kunnen huren en de omgeving beleven voor je gaat kopen.
Wij hebben dat jaren geleden in Drenthe gedaan en dan koop je echt wat anders dan je vanaf Funda op 200km afstand zou doen.

Overigens wordt er steeds meer gezeurd over de evenementen en worden die beperkt door inwoners van het dorp. ( hebben direct contact met de horeca )

Op zondag mogen de winkels niet open en gaat ook echt nooit gebeuren. HOreca is half-half.
Harderwijk mag inmiddels wel open en is om de hoek.
Laatst bijgewerkt door superpony op 12-09-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:58

Woon sinds 10 jaar op de Veluwe en hier mag alles op zondag :j. Wordt zelfs veel georganiseerd zoals een Kunstroute.

Heerlijk ongecompliceerd dorp, AH is ook op zondag open.

Maar vergis je niet in de huizenprijzen op de Veluwe. Er komen steeds meer mensen uit de Randstad en dat drijft de prijzen op. In ons dorp zijn de huizenprijzen echt enorm gestegen laatste paar jaar.

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:02

Ik kan hier prima winkelen Superpony. En anders zit ik met 10 minuten in Harderwijk stad waar ik mijn kleren kan kopen. Je hebt alle standaard winkels hier hoor. Hema, phonehouse, zeeman, 4 drogisten, 7 grote supermarkten, ter stal, shoeby, nog wat kinderkleding winkels, expert, scapino, nog 2 schoenenwinkels, 2 brillenwinkels, 5 bakkers, 3 slagers en om dan nog maar niet over snoepwinkels en dure kledingzaken te hebben. Klein noem ik het niet echt :+ Dat de huizen weinig te krijgen zijn dat kan, daar ben ik niet zo in thuis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:06

Amado7 schreef:
Ik kan hier prima winkelen Superpony. En anders zit ik met 10 minuten in Harderwijk stad waar ik mijn kleren kan kopen. Je hebt alle standaard winkels hier hoor. Hema, phonehouse, zeeman, 4 drogisten, 7 grote supermarkten, ter stal, shoeby, nog wat kinderkleding winkels, expert, scapino, nog 2 schoenenwinkels, 2 brillenwinkels, 5 bakkers, 3 slagers en om dan nog maar niet over snoepwinkels en dure kledingzaken te hebben. Klein noem ik het niet echt :+ Dat de huizen weinig te krijgen zijn dat kan, daar ben ik niet zo in thuis.

Als iedereen hier zou winkelen, zou de helft niet leeg staan. Echt heel ondernemend Ermelo klaagt over de leegstand en ook de inwoners vinden het een groot probleem. Dan ben jij echt een van de weinigen.

Zeker alle jongeren gaan massaal naar Amersfoort, Utrecht, Zwolle en Almere. Die trekken alleen in de hele jonge jaren naar harderwijk, maar daarna is het over als ze zelfstandig kunnen reizen.

Maar goed, wij hebben in een dorp zonder winkels gewoond, dus hoeft geen probleem te zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:15

Lege winkelstraten zie je ook in andere delen van het land...Ik kom nog weleens in Hilversum. Toch een moderne mediastad. Maar ook daar staan veel winkels leeg.

Dit ligt voor een deel aan de digitalisering (online shoppen).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:44

Hier heb je juist winkels waarvan je denkt: Hoe kán het dat ze nog bestaan? Een hoedenwinkel bijvoorbeeld. Waar zie je dat nou nog? Maargoed, animo voor hoeden genoeg hier natuurlijk.
En veel duurdere kledingwinkels inderdaad.

Mijn theorie is dat juist in de christelijke dorpen waar het internet nog iets minder vaak gebruikt wordt, en waar de moeders nog thuis zijn met de kinderen, er nog ouderwets in winkels gekocht wordt. Er blijven er dus relatief veel overeind. Veel mensen hebben ook geen TV en gebruiken het winkelen ook als entertainment en sociale bezigheid.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:46

Zat zelf ook in de richting epe/ emst/ wapenveld/ heerde te denken.
Hoe is Oldebroek daar hoor ik nog niemand over.
Loenen en Eerbeek zijn ook goed te doen?

Ibbel
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:49

Oldebroek, Epe, Emst zijn ook 'zwaar'. Loenen en Eerbeek minder. Wapenveld en Heerde weet ik niet.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:51

Zag dat in epe de winkels open zijn op zondag dus dacht dat valt vast mee :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:05

Ibbel schreef:
Oldebroek, Epe, Emst zijn ook 'zwaar'. Loenen en Eerbeek minder. Wapenveld en Heerde weet ik niet.

Epe en Emst echt niet hoor. Ja, natuurlijk zijn er mensen die naar de kerk gaan, maar zwaar? Zeker niet.