Auto vraagjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Auto vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 14:14

Goedemiddag,

Ik heb sinds iets meer dan een half jaar een auto, daarbij kun je zien op het dashboard hoeveel procent motor olie je nog hebt, dit is nu 28%,echter als ik het stokje eruit haal zit het gewoon nog mooi in het midden, waar word de 28 op gebaseerd? Of moet je dat zelf resetten? Daarbij staat in het boekje 5 w 40 die heb ik toevallig nog liggen, maar er staat ook bij gebruik het liefst waarmee deze hiervoor ook gevuld is en dan is volgens het onderhoud boekje 0 W 40. Kan het dan echt kwaad om de auto met 5w40 te vullen?

Dan nog een ding bij mijn vorige auto stond een min en max bij de koelvloeistof, nu heb ik alleen een lijn waar het boekje van zegt daar mag het niet onder komen. Tot hoe ver mag je dan vullen? Als niemand het weet ga ik langs de garage, maar ik heb op bokt best wat technische vragen beantwoord zien worden :') ik kan er zo eventueel een foto bij zetten.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:17

Ik zou er dezelfde olie in doen als die er al in zit.
En niet bijvullen als er nog genoeg in zit. :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:56

Heel veel kwaad kan het niet als je andere olie erin doet, maar het gaat hem om de dikte van de olie. De ene olie is dikker dan de ander waardoor een motor er moeite mee kan hebben of het juist niet genoeg smeert.

Maar zou wel voor de 0w40 gaan die al gebruikt is.

Staat er op het reservoir van de koelvloeistof geen min. en max.?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:59

Op welk moment heb je de olie gepeild? De auto moet 'na arbeid' minimaal 15 minuten stil hebben gestaan, dan haal je de oliestok eruit, maakt deze schoon met een doekje, vervolgens doe je de stok er weer in en haal je 'm er weer uit. De stand die je dan ziet, dat is de juiste.
Is het echt een 0 of is het een slecht geschreven 5?

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:04

Bij de olie is mijn eerste vraag, hoe pijl je het? Bij koude of warme motor? En veeg je eerst een keer de stok schoon? Als je meet bij een warme motor zal hij vaak wel in het midden komen (of er moet echt weinig olie inzitten), omdat de olie dan nog helemaal door de motor zit. Je moet dus even wachten tot alles naar beneden zakt en dan pas kun je echt reëel meten.

En mbt de koelvloeistof, altijd zorgen dat het boven die streep blijft, maar nooit helemaal vol gooien. Het systeem komt op druk te staan en heeft dus ruimte nodig om uit te zetten. Een centimeter boven de rand houden is vaak voldoende.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 15:06

Shenavallie schreef:
Op welk moment heb je de olie gepeild? De auto moet 'na arbeid' minimaal 15 minuten stil hebben gestaan, dan haal je de oliestok eruit, maakt deze schoon met een doekje, vervolgens doe je de stok er weer in en haal je 'm er weer uit. De stand die je dan ziet, dat is de juiste.
Is het echt een 0 of is het een slecht geschreven 5?

Thanks ja ik wist wel hoe ik het moest checken ;) het is echt een 0,ik had nog twee flessen 5w staan dus dat is jammer maar als 0 beter is ga ik dat halen. En nee geen min/max bij de koelvloeistof, heb een foto gemaakt, in het boekje staat alleen dat de rand de minimum is.

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:23

moonsparkle schreef:
daarbij kun je zien op het dashboard hoeveel procent motor olie je nog hebt, dit is nu 28%

??

Plaats eens een foto voor er misverstanden ontstaan.

Straks ga je nog klagen over een mannetje dat zit te poepen :+

Spoiler:
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:30

Rex_Rolfo schreef:
moonsparkle schreef:
daarbij kun je zien op het dashboard hoeveel procent motor olie je nog hebt, dit is nu 28%

??

Straks ga je nog klagen over een mannetje dat zit te poepen :+

Spoiler:
[ Afbeelding ]

_O- _O-

Anoniem

Re: Auto vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:34

Hoe oud is de auto? 0W40 is best een dikke olie namelijk.
Voor wat betreft de koelvloeistof, zijn die lijnen links en rechts van het 'boekje' op het reservoir niet de min-max lijnen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:38

Renee1991 schreef:
0W40 is best een dikke olie namelijk.

??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:47

Rex_Rolfo schreef:
Renee1991 schreef:
0W40 is best een dikke olie namelijk.

??

Joeeeee goedemorgen 8)7 8)7
Dunne olie :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 15:49

Renee1991 schreef:
Hoe oud is de auto? 0W40 is best een dikke olie namelijk.
Voor wat betreft de koelvloeistof, zijn die lijnen links en rechts van het 'boekje' op het reservoir niet de min-max lijnen?

Dat zou je denken maar ze wijzen allebei naar beneden :')

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:54

Het koelvloeistofreservoir heet expansievat. Voor een goede reden, vloeistof zet uit als het warm wordt. Dit vat is er voor om die wisselingen in koelvloeistofvolume tussen een koude en warme motor op te vangen.

Als er bij koude motor kvs in het expansievat zit is er in principe voldoende kvs in het systeem.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:13

Waarom ga je met je vragen niet naar de personen die verstand van hebben en jouw auto kennen.
Je garage.

Zij kunnen het beste zeggen welke olie je moet gebruiken en bij hun bijvullen is vaak goedkooer dan een fles halen, plus je kan je fles bij hun laten vullen mocht je nog een lege hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 16:25

Omdat ik beide altijd zelf heb vervangen en het in principe niet lastig is :') maar wat ik zei als het toch onduidelijk is ga ik nog langs bij de garage, daar kan ik pas op zaterdag langs. De garage waar ik de auto heb gekocht zit te ver weg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:44

Aangezien nu niet eens duidelijk is om welke auto in welke uitvoering van welk modeljaar het gaat blijf ik bij m'n eerste reactie:

Rex_Rolfo schreef:
moonsparkle schreef:

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 17:03

Opel karl uit 2016

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:15

moonsparkle schreef:
Opel karl uit 2016

Dat % slaat op de houdbaarheid van de olie. Het % loopt (na reset) af to 0% en bij 0% zou de auto een nieuwe beurt moeten hebben. Dus als je minder dan 20.000 per jaar rijdt, dan staat dat % na een jaar op 0%, rijd je meer dan 20.000 per jaar, dan staat hij na 20.000km op 0%.

Het % zegt dus niets over het oliepeil

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 17:25

FlyAway schreef:
moonsparkle schreef:
Opel karl uit 2016

Dat % slaat op de houdbaarheid van de olie. Het % loopt (na reset) af to 0% en bij 0% zou de auto een nieuwe beurt moeten hebben. Dus als je minder dan 20.000 per jaar rijdt, dan staat dat % na een jaar op 0%, rijd je meer dan 20.000 per jaar, dan staat hij na 20.000km op 0%.

Het % zegt dus niets over het oliepeil

Ah echt ik dacht al hoe kan het nou als de olie gewoon goed op peil is, dankje! En de garage kan dat dan waarschijnlijk resetten? Misschien kan dat zelf ook wel ik lees het boekje nog een keer door misschien dat er iets anders nog ergens staat, dat over de procenten stond namelijk niet onder het deel over het bijvullen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:27

Als het goed is reset de garage dat bij iedere keer dat de olie wordt vervangen. Je schijnt het ook zelf te kunnen doen, maar hoe precies, dus ik niet te zeggen.

Edit: check vooral je boekje nog even, sowieso qua onderhoudsinterval. Ik vergat er bij te vermelden dat die 20.000km even een voorbeeld was. Ik weet niet wat de interval van een Karl is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:34

Navragen op opel-forum.nl.

Het is niet de bedoeling om dat zelf te resetten, Opel wil natuurlijk dat je voor onderhoud naar een Opel dealer gaat. Maar wie weet wat een handige Henkie (m/v) al heeft uitgevogeld.