Horren en katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Horren en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 14:00

1,2,3,4,5,6,7en waar zijn alle vliegen gebleven? Oh wacht, ze zitten binnen in onze woonkamer en het zijn er veel.
Momenteel hebben we geen hor voor onze openslaande tuindeuren vanwege de katten maar ik zoek ervaringen met mensen die ze wel hebben.
Wij hebben momenteel 3 katten, zeer rustig maar ze willen wel graag buiten spelen als het lekker weer is. Ik heb ook graag de tuindeur open zodat ik de monsters in de gaten kan houden. Helaas komen de vliegen dan gratis mee naar binnen.

Heeft iemand ervaring met een harmonica hor en katten?

Lynn_Nikita

Re: Horren en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:00

Ik heb een hor met een luik erin, voor de honden maar daar past ook een kat doorheen

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:05

Wij hebben een kralenkettinghor (ik weet niet of dit de specifieke naam is) in de deuropeningen. Geen last van vliegen meer, en katten en honden gaan er gewoon doorheen, alleen moeten ze altijd even wennen. Ik raad dan wel een zwaarder type aan, omdat lichte / goedkope, sneller kapot gaan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:07

Ik heb een harmonica hor bij mijn openslaande tuindeuren om de vliegen buiten en de katten binnen te houden en dat gaat top :) t zit er nu bijna 2 jaar in en het is nog nooit mis gegaan :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:08

Wel ervaring met een harmonica hor en hondjes, dat was geen lekkere combi. Een die duwde hem met zijn neus open, maar zo lomp dar dat ding van de rails af vloog. Die andere liep er gewoon doorheen waardoor de onderste draad kapot ging. Nu hebben we van die goedkope dingen van de action met magneetjes en dat gaat echt super. Ze kunnen zelf naar binnen en buiten, hoeven nu dat ding niet elke keer open te schuiven.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:10

Of anders van die hor flappen? Daar kunnen ze tussendoor.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:27

Wij hebben horren met een magneetstrip in het midden. De katten kunnen erdoor en de vliegen blijven buiten. Ook hebben we een schuifhor maar daar wurmen ze zich ook gewoon door met als gevolg dat die hor open staat onderaan.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:30

Wij hebben een hor met in het midden magneetstrippen. Alle andere horren waren niet bestand tegen onze katten .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:40

Ellende bij veel "dichte" horren is dat ze er met een vaartje doorheen knallen en de boel zo kapot maken, of er aan gaan krabben / in klimmen. Je hebt wel "petscreen" dat heel erg sterk is en beter bestand tegen gekrabbel. En pendel-hordeuren zijn ook erg leuk!

Maar voor grote openingen zoals dubbele openslaande tuindeuren / schuifpui vind ik het wel lastig....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:44

Ik heb al van alles geprobeerd. Lamelhorren: in volle galop naar binnen rennende katten met als gevolg in elkaar gedraaide lamellen met openingen waar de vliegen met hordes tegelijk naar binnen konden.
Daarna de lamellen aan elkaar genaaid en alleen onderste 50cm niet, werkte beter maar gingen toch de onderste verzwaringen stuk.

Sliertjes met oogjes van de xenos; afgekeurd, zelfde effect als de lamellen. Plus leuk om in te hangen door de katten.
Hordeur past niet ivm breedte vd deur.
Kattenstaarten: bleven met winderig weer niet hangen, goedkoopste kwaliteit blijkbaar.

Magneethorren, gaat redelijk zolang het niet waait want de wind drukt ze open.
Jonge kat hangt er regelmatig in, heb alweer nieuwe horren liggen ter vervanging. Waren bij Praxis maar 2,- laatst.

Ik wil nog de kettinkjes proberen maar vind ze wat duur. Mijn deur is ook breder dan normale deur dus moet nog wat verzinnen voor de extra ruimte.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:55

Wij hebben een harmonicahor waar de kat onderdoor kruipt. Werkt prima. _O-

Even serieus: je hebt ook hordeuren waar een kattenluikje inzit. Het is niet helemaal de mooiste oplossing, maar zou iets in die richting niet kunnen werken?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 15:25

Thanks voor alle tips! Ik ga ze even bekijken.

Hordeur gaat niet passen ivm de openslaande tuindeuren. Je hebt dan geen kozijn om te bevestigen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:22

Die breedte is de ellende :j

Wij hebben in de ramen wel horren van ik dacht... Bruynzeel ofzo? Dat zijn enkele plissé horren die je naar boven (open) en beneden (dicht) kan schuiven door 2 geleiders aan de zijkant. Het plissé-hor-materiaal stop je los tussen die [ vorm van de geleider. Dus als de katten er doorheen lopen, dan gaat het hormateriaal uit de geleider, maar je kan het er wel makkelijk weer in stoppen gelukkig.

Bij de plissé-hor die ik in vorige huis had bij een schuifpui was het zo dat de kater helemaal aan het eind van de woonkamer ging staan en dan vòl gas door die hor heen knalde...en dat scheurde dan dus af _-:( Dan heb ik liever dat het er uit kan floepen en je het weer gewoon terug kan doen.

Ik denk eigenlijk dat het bij een breed gat door tuindeuren, het makkelijkst is om iets van een brede schuif-hor te maken die je er voor kan trekken. Met petscreen als de dieren binnen / buiten moeten blijven (of als ze het voor de lol gaan slopen) en met een luikje als ze er doorheen mogen.

Maarja als je dan naast de open deur ook nog een raam hebt dan is het weer zo zonde dat bij dichte deuren, die hor in je uitzicht staat.... zo'n hor die verdwijnt in een cassette staat dan een stuk netter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 01:53

Wij hebben een hor met magneetjes in het midden, oorspronkelijk ook gekocht zodat onze kat niet op het balkon zou kunnen als wij niet thuis waren maar we de deur wel open konden laten staan. Hij duwt gewoon zn kop er tegenaan en gaat er dan doorheen. Hij snapt het ook op de terugweg. Volgens mij kunnen katten overal wel doorheen, als het maar niet een echt afgesloten hor is (al zette de kat van mijn moeder gewoon zijn nagels in de schuifhor tot hij open vloog met veel kabaal)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 04:57

Wij hebben een schuifdeur hor van Luxaflex. Ook hebben wij 3 katten die graag heen en weer lopen.
Bij ons kruipen ze vaak onder het hor door en lopen zo naar buiten. Dit zal niet de bedoeling zijn, maar het werkt prima en alle vliegen blijven buiten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:02

Ik denk dat het vooral van belang is hoe graag je katten buiten willen zijn. De mijne komen niet buiten en genieten dus al van het feit dat de deuren open staan met de hor er voor.
Als ze idd er dwars doorheen willen wordt het lastiger. Mijn ouders hebben zo'n slierten hor, maar dan met pvc slierten. Die hangt er inmiddels al jaren en zij hebben ook 2 katten. Tis alleen niet zo mooi. Zij hebben ook openslaande deuren maar hebben altijd maar 1 deur open en dus ook maar 1 hor. Denk dat je met zo'n gordijn kat technischt veiligst zit

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:08

Ik heb zo’n ding met magneetjes in het midden, werkt perfect voor de kat. De hond verwijdert af en toe wat magneetjes met dr poten, maar omdat ie misschien 15 euro kostte dacht ik “de investering waard!”

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:22

Ik heb een harmonicahor. Mijn ene kat wipt hem onderaan op en kruipt er onderdoor. De andere niet.

Omdat mijn kat niet buiten mag doe ik er een lat voor (plint). Dat helpt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:42

Hier ook drama. Hele huis hebben we horren, maar de tuindeur is lastig, omdat de katten heen en weer lopen.

Had zo een kraaltjes gordijn en dat ging aardig. Is wel wat kapot gegaan, maar ze hingen teveel van elkaar af en tijdens schemer toch muggen.

Nu heb ik een vitrage gordijn opgehangen daarachter en die alleen met plak klitteband aan de zijkanten van de deurpost vast. Ze moesten even kijken, maar gingen er zo door.

Zag later dat bij action die met magneetstrip maar iets van 3/4 euro was, dus ook de moeite waard om te proberen. Hier snapten ze dat niet en ging het stuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:50

Magneetstrip waait hier open helaas want dat zijn op zich wel fijne dingen.