Nieuwe ebike of oude laten repareren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Nieuwe ebike of oude laten repareren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 11:25

Phoe! Sinds januari heb ik de oude Sparta (8 jaar oud, maar had toen 4000km op teller en heeft lang stil gestaan aan de lader) van mijn oma overgenomen voor een klein bedrag. Ik maak flinke afstanden (25-30km per dag naar station waar hij beveiligd staat en naar het paard) die ik voorheen met de scooter reed. Sinds de ebike doe ik nu alle stukken op de fiets en dat is fijn. De oude scooter heb ik nog wel gehouden, just in case.

Sinds januari heb ik zo’n 3000 km er bij gefietst en dat begin ik nu te merken. De achterband is totaal versleten, maar door de motor in het achterwiel kan ik dit niet zelf vervangen. Daarnaast heeft de accu de laatste weken kuren, hij valt uit bij 30% (en gaat direct naar 0%) en laatst bij een dag niet opladen viel de accu al uit bij 70%. Niet echt betrouwbaar dus. Regelmatig kalibreer ik de fiets maar dat heeft dit niet verholpen. Zolang de fiets elke dag in de lader staat en helemaal opgeladen is, kan ik mijn rondje fietsen. Ik wilde graag de achterband en accu vervangen (reviseren is bij dit type niet mogelijk), maar kwam op een kostenplaatje van minimaal 750 uit. Ook leek er speling in de trapas te zitten waar later nog aandacht aan besteed moet worden. Dit kostenplaatje zag ik niet aankomen.

We willen graag sparen voor een huis in regio’s die op fietsafstand van mijn werk zijn en hopen begin 2020 te kunnen aanschaffen. Nu is de vraag, ga ik 750 euro uitgeven aan deze fiets om nog een aantal jaar door te kunnen fietsen? Koop ik een nieuwe ebike van 1700 euro (via fietsenplan op werk komt dit uit op 1000 euro die ik zelf betaal). Of koop ik geen nieuwe ebike, rijdt ik de oude af en als dat niet meer gaat dan ga ik op de oude scooter verder.

Ergens vind ik het zonde om de ebike nu al af te schrijven, want met een nieuwe achterband en dagelijks aan de lader kan ik er nog een tijdje mee doen, het scheelt het ook geld en een stukje emotionele attachment. Maar de accu is dus niet helemaal betrouwbaar en dat is met de afstanden die ik af leg wel een belangrijk punt. Daarnaast is de motor nu 8 jaar oud en ook dit heeft ergens een einde, dat kan volgend jaar zijn maar ook nog 5 jaar duren. Nu de ebike nog redelijk is, kan ik deze nog voor een klein bedrag op marktplaats verkopen en er eventueel iemand anders nog blij mee maken voor kleinere afstanden.

Geen ebike nemen en alles op scooter weer doen is ook een optie, scheelt geld (op wat kleine scooterreparatie die moeten gebeuren) maar ik betaal wel weer benzinekosten, is slecht voor het milieu en ik fiets dan helemaal niet meer. De scooter houdt ik nu nog aan voor wanneer het echt slecht weer of storm is. Omdat hij oud en qua kappen beschadigt is, ik flink wat reparaties heb laten doen, is verkopen geen optie. Ik krijg er bijna niks voor (ik maak dus verlies) en een eventueel nieuwe scooter is al helemaal duur.

Een nieuwe ebike nemen die nog jaren mee kan is een fijn idee, maar voelt door alle bovenstaande redenen een beetje luxe. Maar het zorgt wel voor betrouwbaar vervoer (voor nu en voor straks in een nieuw huis) én omdat ik het via het fietsplan kan aanschaffen vallen de kosten enigszins mee. Daarnaast is het een fiets die ook motortechnisch nog een flink aantal jaren kan mee gaan. Ik moet dit wel hebben afbetaald voor het afsluiten van de hypotheek omdat het van invloed kan zijn op de hoogte van de hypotheek.

Zouden jullie willen meedenken? Ik ben er al een paar dagen van slag van en kom er niet echt uit. Heb over elke stap twijfels.

zonnebloem18

Re: Nieuwe ebike of oude laten repareren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:32

Ik zou een nieuwe kopen, daar krijg je echt geen spijt van.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:36

Naar aanleiding van je verhaal zou ik ook een nieuwe kopen. Betrouwbaar vervoer waar je je zelf goed bij voelt is belangrijk.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:41

Ik heb banden laten vervangen en een nieuwe accu aangeschaft. In mijn geval kwam dat op zo n 400 euro. Nu een jaar later valt mijn motor regelmatig uit, dat varieert van na 5 min tot na 10 min. (kan wel direct weer inschakelen) en baal ik er een beetje van aangezien mijn fiets maar 800 euro nieuw kostte (van cranenbroek). Ik rij er al zo'n 6 jaar mee rond en dat is prima maar had misschien beter toch voor een nieuwe kunnen gaan. Ik rij hem nu op tot de motor helemaal zegt doe het zelf maar want ik vind het na de investeringen zonde om hem nu af te schrijven. In jouw geval zou ik, zeker met een fietsplan van de zaak lekker voor een nieuwe gaan. Is het geen optie een goedkopere te nemen of ben je beperkt tot een aantal modellen?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:47

Ik zou een nieuwe kopen, zeker omdat je schrijft dat je via je werk gebruik kunt maken van een fietsenplan. Als je dan ook nog de oude voor een klein prijsje verkoopt, kost een nieuwe fiets je uiteindelijk misschien zelfs minder dan wanneer je je oude fiets laat repareren.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:10

Ik heb een Batavus gekocht op marktplaats voor 300 euro en gaat hartstikke goed!
Misschien een goede tweedehands?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:11

Als je problemen hebt met de accu kun je beter een nieuwe kopen. Ik heb onofficieel (want als koper moet je dat niet horen uiteraard)begrepen dat juist die de grootste kostenpost is want eigenlijk gaat die max 5 jaar mee. Een echt goede die past op een ouder model kost 3 kwart van een nieuwe e bike, goedkopere zijn er wel maar dan loop je met een jaar of 2 weer te tobben.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:17

Ik heb op 30 april dit jaar een ebike bij de Lidl gekocht voor 1079 euro, ook via fietsenplan van het werk 750 euro terug gekregen, dus al met al een nieuwe Ebike voor 329 euro.
Prima fiets is ook goed getest, heb er nu 700 km mee gereden, probleemloos.
Met 1 x opladen rij je minimaal 120 km.
En met een middenmotor. Ik ben er in ieder geval dik tevreden mee.

Ik zou sowieso een nieuwe kopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:30

oh ik lees even mee voor tips :j
ik heb ook een scooter en ben ook aan het kijken voor een elektrische fiets zodat ik daar dan vaker op stap.
maar een beetje goede elektrische fiets kost bijna net zoveel als nieuwe scooter.
dus vind ik het best veel geld.

ik zit zelf te kijken naar een goede 2e handse..
hoor toch best veel mensen om me heen die een prima 2e hands hebben kunnen kopen van een budget rond de 500 euro?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:31

Nieuwe kopen en oude inruilen voor €700,- bij Stella (geloof ik).

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:35

Tweedehands is wel erg tricky ivm de accu.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 12:43

Oke! Dus dan heb ik toch een goede keuze gemaakt om voor een nieuwe ebike te gaan!

Wat betreft kosten, ik investeer liever nu iets meer in een gedegen ebike (bosch middenmotor en accu) in de hoop dat ie langer mee gaat dan bijv. een goedkopere bafang of ecomo motor. Heb een goede deal gevonden voor een Kalkhoff met bosch motoren dat nog binnen het fietsplan kan.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:54

Op de Lidlfiets zit een kwalitatief hoogwaardige Samsung accu, Blaupunkt middenmotor, (Duitse gründlichkeit <<) ) en alle fietsonderdelen zijn van Shimano.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:13

Ik heb ook een Sparta is nu 9 jaar oud en de lader en accu gaven problemen begin dit jaar. Ben naar de dealer geweest waar de fiets is gekocht en het was goedkoper om nieuwe accu + lader aan te schaffen dan nieuwe fiets.
Bij inruil kreeg ik EUR 100,- voor de fiets maar aanschaf van nieuwe vergelijkbare fiets ben je minstens EUR 2.500,- kwijt. Met huidige fiets was verder niets mis en ik heb er flink wat km's op staan.

Bij de oudere modellen dien je als flink km's maakt per dag elke dag te laden omdat het bereik van de accu's minder is.