Help!! Buxusmot ervaring en tips gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Help!! Buxusmot ervaring en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:22

Beste Bokkers,

Ook mijn buxus planten zijn getroffen door de buxusmot, alle symptomen wijzen ernaar.
Ik heb de schade aan de bladeren ( bladgroen afgegeten, bruine skeletbladeren, uitwerpselen en spinrag)
Enkel de rupsen zelf kan ik niet ontdekken?!
Zijn deze dan al ontwikkeld tot motten en moet ik de planten nu dan nog wel behandelen?
Ik wil sowieso iets preventiefs inzetten op natuurlijke basis, bv. aaltjes.
Maar wat moet ik voor nu doen? Iemand tips?

Anoniem

Re: Help!! Buxusmot ervaring en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:22

Ik denk dat het vanzelf wel weer goed komt? Althans zo lijkt het bij onze buxus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:24

Nu nog last van buxusmot? Het kan wel kloppen dat je geen rupsen ziet want daar is het de tijd niet meer voor.
Dan denk ik dat ze al weg zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:24

Met een hogedruk reiniger afspuiten zou goed helpen, allicht een poging waard ipv gif?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:25

Cayenne schreef:
Nu nog last van buxusmot? Het kan wel kloppen dat je geen rupsen ziet want daar is het de tijd niet meer voor.
Dan denk ik dat ze al weg zijn.

Bedankt dat denk ik dan ook!
De schade is beperkt maar viel mij nu pas op.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:27

Sassy schreef:
Met een hogedruk reiniger afspuiten zou goed helpen, allicht een poging waard ipv gif?

Ja ook aan gedacht alleen rondom is grind en ik denk dat de rupsen dan niet dood zullen gaan maar terug kruipen?
Zou het afspuiten helpen om te herstellen?
Weet niet of het spint en de uitwerpselen de plant belemmeren, rupsen zitten er niet meer

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:27

Heb het opgegeven... rot motten... elke dag 2 buxusjes naar de grondcontainer... moet er nog 6 of zo.... ben er kkaar mee ze hadden hele zomer al overleefd en ineens vroemmm in week tijd totaal opgevroten. Buurman is nog poging aan het wagen, maar zie ook die dagelijks slechter worden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:29

Sjolvir schreef:
Heb het opgegeven... rot motten... elke dag 2 buxusjes naar de grondcontainer... moet er nog 6 of zo.... ben er kkaar mee ze hadden hele zomer al overleefd en ineens vroemmm in week tijd totaal opgevroten. Buurman is nog poging aan het wagen, maar zie ook die dagelijks slechter worden.

Ja ik denk ook dat het een strijd blijft, de mot gaat nl. niet meer weg, dus als je gaat bestrijden moet je het blijven doen.
Ik hoop nog een goede natuurlijke preventie te vinden want ik heb zoveel oude bollen in de tuin...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:30

Afbeelding

:j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:35

De meeste rupsen zijn al motten geworden dacht ik. De ergste rupsentijd is al geweest. Ik heb er topspul voor maar het mag niet meer verkocht worden dacht ik. Toch is het niet schadelijk voor vogels en bijen etc maar wel voor andere rupsen en dus vlinders. Maar ik heb maar 2 buxussen, een bol voor buiten en een piramide achter buiten. Als ik een hele haag had gehad dan had ik niet gespoten maar hem eruit getrokken en wat anders geplant. De Japanse Hulst lijkt er enorm op en zijn een goede vervanger.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:36

_O- _O- Kim!

Wij hebben geen buxus in de tuin maar onze naaste buren wel. Dus toen de rupsjes verschenen en het eten op was, gingen ze op pad en hingen met trossen gelijk aan onze ramen, gevels, dakgoot, andere planten etc.
Erg leuk wanneer je net twee dagen van tevoren je ramen hebt laten lappen ala 90 euro. Not amused :')

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:09

Je zou eens kunnen kijken naar een buxusmottenval. Deze werkt op feromonen en trekt de mannelijke motten aan. Hierdoor worden de aantal bevruchtingen gereduceerd en zullen er veel minder rupsen zijn.

Nog een natuurlijke oplossing is het verstuiven van lavameel. De plant is zo minder aantrekkelijk voor de rups omdat de structuur van het blad sterker wordt. De rupsen die er eventueel zitten worden ingekapseld en gaan dood.

Denk er ook aan de buxus goed te bemesten en te kalken. Zo krijg je een vitalere plant.

Ik zou nu alleen bemesten en kalken, en dan afwachten of de buxus het overleefd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:11

Wij hebben alle buxussen vervangen

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:34

Je moet ze maar net willen maar: kippen

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 14:35

@Evita_3; bedankt voor de bruikbare tips!
Ik zal ze beginnen mesten ter ondersteuningen.

@moonsparkle; dat kan natuurlijk altijd nog, alleen de planten zijn al heel oud en vervangen zal nog jaren duren voordat ik dezelfde grote en vorm weer heb.
Dit zal ik dus alleen doen als het echt niet anders kan

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:42

Kippen pakken de buxusmot niet Annienke ;)
Toevallig dat ik op dit topic stuit, er is wel degelijk een manier om de mot te bestrijden.
De Indische loopeend eet de buxusmot, dus je moet er daar een paar van kopen of lenen.
Aaltjes zou ik afblijven, ze noemen het een goed product maar die vermoorden ook andere insecten zoals hommels of bijen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:55

Evita_3 schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar een buxusmottenval. Deze werkt op feromonen en trekt de mannelijke motten aan. Hierdoor worden de aantal bevruchtingen gereduceerd en zullen er veel minder rupsen zijn.

Nog een natuurlijke oplossing is het verstuiven van lavameel. De plant is zo minder aantrekkelijk voor de rups omdat de structuur van het blad sterker wordt. De rupsen die er eventueel zitten worden ingekapseld en gaan dood.

Denk er ook aan de buxus goed te bemesten en te kalken. Zo krijg je een vitalere plant.

Ik zou nu alleen bemesten en kalken, en dan afwachten of de buxus het overleefd.

Heb en had ik, sinds vorig jaar, maar ding werkt dus voor geen meter, althans... er zitten wel mannetjes buxusmotten in, maar klaarblijkelijk blijven er nog genoeg mannen over om de populatie buxusmotten in stand te houden, erger nog.. te doen groeien...

Iets van levende dieren er langs laten lopen bij mij geen optie, die worden doodgereden en ik wil niet meer dieren dan ik al heb.

Hogedruk reiniger, spriritus met groene zeep al geprobeerd, gif check.. buurman... maar die eten ze ook op (nou ja, niet de buurman, maar zijn buxux..).

Maar uiteindelijk winnen we, want als alle buxus overal gerooid is gaan de buxuxmotten uiteindelijk ook dood, van de honger.. dus dood door hun eigen succes...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 17:08

Ik wacht ook al jaren op de opkomst van de “ onkruidmot” :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:08

Clasical schreef:

Die ga ik dan omhelzen!! doodknuffelen en aaien!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:11

Buxus er uit halen en wat anders planten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:12

bij de Welkoop "gewoon" gif gekocht, 3x mee gespoten en klaar!
Nu maar hopen dat ze reeds kaalgevreten struiken zich weer herstellen!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:15

Hier eerst de buxusmot in de voortuin gehad en binnen paar dagen waren de buxussen leeg. Die eruit gehaald begin zomer. Nu ontdekte wij vorige week weer rupsen in de buxussen maar dan in de achtertuin dus kan zeker kloppen dat er weer rupsen zijn. Inmiddels 90 procent al kaal gegeten en buxussen eruit gehaald. Heb van alles geprobeerd (geen gif ivm de beesten)maar hier had het geen zin. Succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:24

Clasical schreef:

_O- :')

Mijn buurvrouw “plukt” de rupsen uit de buxushaag die ze heeft.

De haag ziet er nu redelijk goed uit moet ik zeggen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:43

Buxusmot heeft 2 keer per jaar een cyclus helaas. Wij doen de buxus nu met de hogedrukspuit zodra we merken dat er wat in zit. Helpt erg goed. Verder staat nergens in de buurt nog buxus.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:53

gewone ouderwetse mottenballen tussen in hangen