Google Maps v.s. TomTom/Garmin-navigatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Google Maps v.s. TomTom/Garmin-navigatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 09:18

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Google Maps als 'hoofdnavigatie', en dan vooral in het buitenland.
Wij zijn gewend om altijd met een Garmin-navigatie te rijden, maar nu is ons stekkertje met live file-informatie kapot.
Een nieuw stekkertje kost E100,-, daarvoor kun je bijna een nieuwe navigatie kopen.

Maar nu kwam mijn broertje met de suggestie om gewoon Google Maps te gebruiken. Is dit voldoende?
En hoe gaat die om met files en herberekenen van de route bijvoorbeeld? Onze navigatie had live-updates en bij langere file berekende die dan een nieuwe, snellere route.

Vooral in en om het Ruhrgebied in Duitsland was dat erg prettig, daar is vaak veel file en liggen meerdere snelwegen, dus meer alternatieven.
Kan/doet Google Maps dat ook?

sureido

Re: Google Maps v.s. TomTom/Garmin-navigatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:19

Ik gebruik altijd kaarten van mijn iPhone en die berekend ook files, wellicht werkt dat?

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:21

Ik gebruik altijd google maps, die herberekent inderdaad ook als het druk wordt op de weg, en biedt een alternatieve route aan. Qua buitenland heb ik dat alleen nog maar in België gebruikt, maar dat werkte prima.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:21

Ik heb altijd alleen maar Google Maps gebruikt. Meestal in het buitenland niet, want data en batterij - maar het is er prima voor geschikt. Zolang je maar verbonden blijft met internet, zal hij vertragingen etc meenemen in de route en een wijziging voorstellen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:22

Ik gebruik vaak Waze, deze geeft ook live informatie.

De Garmin gebruik ik als mijn batterij van de gsm bijna leeg is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:25

Hier juist weer over gestapt naar TomTom. Ik vind het veel makkelijker rijden en zeker in drukke gebieden geeft hij veel duidelijker aan waar hè heen moet door de rijstroken aan te geven. Ik vond rijden op Google Maps niks en telefoon ook te klein.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:27

Mijn ex en ik zijn 2 jaar geleden met google maps naar Frankrijk gereden, ideaal.

Ik heb Maps vorige week zondag nog in Duitsland gebruikt. Netjes de route, hield me op de hoogte van langzaam rijdend verkeer en eventuele files, en als de mogelijkheid er is stelt Maps voor om de route te wijzigen als dat tijd scheelt.

Ik doe alles met Maps als mijn routeplanner :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:28

Hier alleen maar Google Maps, ideaal in alle omstandigheden. Behalve als je geen internet hebt :+ Maar zelfs in the middle of nowhere in Polen wist Google Maps ons de goede kant op te sturen, waar de navigatie van mijn auto zelf (nov 2018) ons een vaag grindpad op stuurde..

Waze is inderdaad ook heel fijn! Maar visueel vind ik Google Maps fijner

Edit: Mijn telefoon zit wel standaard aan de lader in de auto met Maps aan, anders is je batterij zo leeg. Dataverbruik valt me alles mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:33

Hier ook enkel google maps. Zeker nu de hoge data kosten in het buitenland zijn afgeschaft vind ik het ideaal.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:38

Google maps werkt in Europa over het algemeen zeer goed.

In Amerika werkt deze veel slechter.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:52

Google Maps is in mijn ervaring altijd up-to-date, ook over files. Ik vind het veel praktischer dan een Tom-Tom of een ingebouwde navigatie. Ik heb het gebruikt in Frankrijk, Spanje, Nederland en België.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:53

Als ik op maps een willekeurige route over de snelweg kies, zie ik in de blauwe lijn die de route aangeeft ook oranje en soms rode stukjes, dat betekent dat er op dat moment langzaam rijdend verkeer of file is. Zou op zich vrij accuraat moeten zijn.
Heb het even uitgeprobeerd door hem van utrecht naar berlijn te laten berekenen, lange route, drukke plekken maar op dit moment valt de drukte zo te zien wel mee op die route

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:24

Ik gebruik vooral Apple maps, die werkt wat fijner dan google maps, maar ik vind ze allebei prima bruikbaar :j

Bij drukte vraagt Apple maps regelmatig of je een alternatieve route wil nemen, en laat duidelijk zien waar de files staan. Google maps doet dat ook volgens mij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:29

Hier de TomTom App (dus op mijn telefoon). Bevalt mij vele malen beter dan google maps, minder internet verbruik, snellere routeberekeningen bij wijzigingen, sowieso accurater qua weergave, geen gedonder met slecht internetontvangst en daardoor een achterlopende kaart. Wél alle actuele verkeersgegevens en eventueel omleidingen.
Qua layout vind ik tomtom ook veel fijner dan google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:37

Ik gebruik maps.me op mijn telefoon, vind ik ook een fijne. Gebruikt toch even flink minder batterij dan Google maps. :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:51

Google maps vind ik beter dan de Garmin, die raakt in Duitsland nogal eens het spoor bijster. Google maps gebruikt alleen data en dat heb ik amper. Tijd voor een ander telefoonabonnement dus.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:54

Ik ben hele dagen voor mijn werk op weg van adres naar adres en gebruik eigenlijk alleen nog Google Maps als navigatie.
Die is erg up-to-date met nieuwe wegen en is ook realtime aan het herberekenen als er ergens file ontstaat of als er wegafsluitingen zijn door bv werkzaamheden.

Ik heb een navigatiesysteem in mijn lease-auto zitten, maar die is lang zo accuraat niet met nieuwe kaarten en ook met files niet.
Dus hier eigenlijk standaard Google Maps als navigatiesysteem.

Ik heb idd wel standaard de telefoon aan de lader als ik maps aan heb.
Kwa datagebruik, dat weet ik eerlijk gezegd niet, mijn werktelefoon zie ik het niet van en mijn privételefoon krijg ik de data sowieso nooit van op, dus is niet echt iets waar ik rekening mee hoef te houden.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 13-08-19 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:56

Ik gebruik waze, vind ik een erg fijne navigatie app.
Aanvulling: inmiddels al naar Italië, Frankrijk en door Curacao mee gereden. Deed het prima.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:00

Zelf rijd ik touringcar, ik vind TomTom erg fijn zeker voor als je twijfelt of je ergens in kan of niet. Daarnaast heb ik soms google maps aan als extra op plaatsen waar ik onzekerder ben. Maar ben ik ook nog ouderwets en kijk ik soms op de kaart.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:06

let wel op dat in andere landen mobiel internet niet overal (goed) beschikbaar is. Dan kapt maps er al gauw mee.