Tomaatjes blijven groen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Tomaatjes blijven groen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 09:01

Ik ben een totale leek op dit vlak.

Dit voorjaar zaadjes geplant met de kindjes van snoeptomaatjes en ronde, kleine tomaatjes. Niets serre, gewoon eerst binnen en daarna buiten in open lucht in een bak.

Nu staan er kleine ronde tomaatjes aan, al een maand, maar ze blijven groen, terwijl de snoeptomaatjes(de ovaal kleine tomaatjes) wel gewoon rood worden.

Is daar een reden voor?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:08

Dat hangt van je levensovertuiging af. Ik persoonlijk denk van niet.
Een oorzaak (of meerdere) zal er ongetwijfeld wel zijn.

vanLotje

Re: Tomaatjes blijven groen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:09

Verschillende rassen rijpen op verschillende tijden :)
Lekker in de zon zetten, komt goed

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:10

Heb je een foto van hoe ze erbij staan? Welke grond, voeding en hoeveelheid zon? Dan kan ik het aan mijn baas vragen. Ik werk namelijk in een tomaten serre :D

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:44

Het waren zaadjes van tomaten uit de supermarkt? Waarschijnlijk waren dit F1 tomaten. De zaadjes van deze tomaten zijn niet zaadvast,dus de tomaatjes die aan deze plant komen kunnen variëren in grootte en andere eigenschappen. Kan leuk zijn als experiment,maar verwacht geen geweldige opbrengst.
Hier vind je daar meer info over:
https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en- ... ide-zaden/

Zelf heb ik een kleine 30 tomatenplanten in een kas, zelf gezaaid met zaadvast zaad (9 verschillende rassen). Alleen bleek de watervaste stift op de zaadlabels niet licht- en watervast, dus was het voor mij ook een groot raadsel welke tomaat er aan welke plant zou verschijnen. Niet helemaal de bedoeling, maar het heeft ook wel wat. ;)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:20

En anders kun je groene tomaten ook eten - alleen niet rauw!
Groene tomatencurry is heerlijk als bijgerecht en er is een zeker Duits gerecht waarbij groene tomaatjes (geheel) ingemaakt worden in siroop, wat een compleet nieuwe smaak oplevert die hier erg bevalt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:25

Bij mij worden de tomaten elk jaar pas in september groen dus nog even wachten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:31

mar_fay schreef:
Groene tomatencurry is heerlijk als bijgerecht en er is een zeker Duits gerecht waarbij groene tomaatjes (geheel) ingemaakt worden in siroop, wat een compleet nieuwe smaak oplevert die hier erg bevalt.

Het licht-giftige solanine en tomatine in onrijpe tomaten blijft ook na verhitting aanwezig, in tegenstelling tot wat er vroeger gedacht werd.

Overigens zijn er tomatenrassen die tomaten geven die in rijpe toestand groen zijn, die zijn dan ook niet giftig meer. Maar deze tomaten zijn dan ook overduidelijk rijp (zacht, sappig, andere kleur groen dan de onrijpe versie).

In deze tijd van het jaar vind ik het niet nodig om onrijpe tomaten eten, want het is nu echt hoogseizoen voor rijpe tomaten(buiten kan het nog iets langer duren).
Als het je niet snel genoeg gaat kun je proberen om de plant, mits in pot, een zonnigere plek te geven.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:35

Astorga schreef:
mar_fay schreef:

Het licht-giftige solanine en tomatine in onrijpe tomaten blijft ook na verhitting aanwezig, in tegenstelling tot wat er vroeger gedacht werd.

Overigens zijn er tomatenrassen die tomaten geven die in rijpe toestand groen zijn, die zijn dan ook niet giftig meer. Maar deze tomaten zijn dan ook overduidelijk rijp (zacht, sappig, andere kleur groen dan de onrijpe versie).

In deze tijd van het jaar vind ik het niet nodig om onrijpe tomaten eten, want het is nu echt hoogseizoen voor rijpe tomaten(buiten kan het nog iets langer duren).
Als het je niet snel genoeg gaat kun je proberen om de plant, mits in pot, een zonnigere plek te geven.

Is, maar rauw zijn ze ook nog eens niet te eten ;)
Het zijn dingen die ik eens in de paar jaar inmaak en die dan vervolgens jaaaren meegaan, dus over het licht giftige maak ik me in dit geval weinig zorgen, maar dat is voor elk zelf te bepalen :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:00

Hier zijn ze ook nog groen. Terwijl ze op het zuiden staan. Wij hebben geduld, ze worden van zelf een keer rood (of niet ).

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:36

Hier ook in het voorjaar een tomatenplant gekocht. Ik was blij dat er flink wat tomaatjes aan zaten. Ze begonnen ook wat te verkleuren van groen naar geel maar rood werden ze maar niet. Blijkt het een gele tomaat te zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:21

oomens schreef:

_/-\o_

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:39

Matheno schreef:
oomens schreef:

_/-\o_

Graag gedaan;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:45

Buiten worden gewone tomaten pas in september of nog later rood (als het weer mee zit tenminste). Ze zullen eerst ook nog groter moeten worden vermoedelijk.