Het leed dat split in de tuin nemen heet??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Het leed dat split in de tuin nemen heet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 22:14

Hoi allemaal,

Wij zijn bezig met de tuin en in eerste instantie wilde we graag gaan werken met split omdat we het een beetje onderhouds vriendelijk willen hebben. Uiteraard komt daar onkruid door etc maar dat vinden we niet zo heel erg.

Echter staan bij ons achter in de tuin heel veel grote eikenbomen en dat blad komt dus bij ons in de tuin. Echter lijkt de combinatie split en blaadjes mij totaal niet onderhouds vriendelijk, ik had wel gelezen van een bladblazer of bladzuiger maar het lijkt mij dat je dan het split ook weg blaast waardoor de blaadjes er tussen komen of dat je het split ook opzuigt.

Is er een makkelijke manier om het blad uit het split te verwijderen of is split onbegonnen werk? Wij zaten al te denken aan hele grove split/stenen of geldt hier voor het zelfde verhaal?

Nou hopelijk kunnen jullie ons adviezen geven, eventueel ook voor een andere oplossing. Het gaat hier om een hele grote tuin vandaar dat het vooral niet te ingewikkeld moet zijn kwa onderhoud. :D

tamary

Re: Het leed dat split in de tuin nemen heet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:18

Grasveld met robot maaier niet een veel simpelere oplossing dan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:31

Denk inderdaad dat oplossing van Tamary makkelijker is... Gras met robotmaaier dan kan je blad gewoon wegblazen.. en vind ik er ook vriendelijker uitzien dan split. En echt...onkruid tussen losse steentjes... Niet grappig.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:32

Wij hebben split en irritante bomen van de buren. Maar de bladzuiger werkt perfect.
Voortuin gaat ook goed met de bamboo van de buren :D

Liggen 2 matten worteldoek onder het split en werkt heel goed

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:37

Wij hebben heel veel bomen en harken het ergste er gewoon uit. De rest waait meestal vanzelf weg.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:40

Ik kan je uit ervaring vertellen dat split, en dan zelfs in grove uitvoering, en een beetje bladblazer niet werkt. Goed mijn bladblazer heeft ontzettend veel vermogen (485 km/h op volle snelheid) maar ik had 0 gas open staan, dus gewoon stationair en ik blies het grove split (van 1 cm tot zeg eens 5 cm stenen) zelfs op die stand van z'n plek. En bladeren die half ertussen zaten bleven nog zitten ook.

Bij een bladzuiger die wij hebben gehad, ervaring met zuigen en zand. Dat viel mij eerlijk gezegd nog mee. Geel zand van de rijbak met eiken en kastanjeblad. En het viel mij echt mee hoeveel zand hij daarbij mee zoog. Maar ik moet zeggen die machine had ook een stuk minder vermogen dan de blazer die ik nu heb. Nadeel van zon bladzuiger is dat de zak met blad steeds zwaarder en zwaarder wordt na mate je meer opzuigt, en je steeds weer die zak leeg moet maken.

Ik zou in geval van grote tuin, eiken, blad en schoonmaken idd opteren voor gras een bladblazer en een goede grasmaaier evt. zelfs zitmaaier. Ik denk dat je je daar een hoop ellende bespaart.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:02

tamary schreef:
Grasveld met robot maaier niet een veel simpelere oplossing dan?

Voor robotmaaiers wordt gewaarschuwd dat er zo veel egels door verminkt raken of gedood worden.
Liever dus gewoon zelf maaien.

Kiezel onder een boom blijft idd niet lang mooi. Niet alleen blad, maar het wordt ook sneller groen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 08:17

Gras hebben we ook wel over nagedacht, maar wij hebben veel borders dus behalve maaien moeten we dan ook zeer veel kantjes knippen. Daarnaast wordt dat hier een duur grapje want wij houden van mooi groen gras dus dan moet er ook een sproei installatie komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:18

Ik heb om die reden (beukenboom hier) gekozn voor houtsnippers. Hierdoor valt het blad niet zo op en ligt het niet echt zichtbaar in de weg. De ergste bladeren hark ik weg losjes.