Bad schoonmaken/schoonhouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Bad schoonmaken/schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 09:42

Ik lig mijn hele leven al graag in bad, mijn ouders hadden er één en ik kon daar echt bijna dagelijks in liggen. Toen ik op mezelf ging wonen miste ik het bad echt, dus enkele jaren geleden bij badkamer verbouwing kwam er dus ook weer een bad. Heerlijk, het is een enorm groot bad. Je kan er met z'n 2en in zonder dat er 1 half boven water ligt. :') Ik kan hem dus maar halfvol doen, anders verzuip ik, want ik kom maar net met mijn voeten tegen de andere kant als ik nog mijn hoofd omhoog wil houden.

Maar het is een ramp... Iets wat ik niet ken van andere baden, niet bij de 2 die mijn ouders gehad hebben, niet van vakantiehuisjes/hotels, noem maar op. Ik ben gewend een bad 1 keer per week schoon te maken en verder gewoon na te spoelen na gebruik. Maar hij wordt zó enorm vies. Ik heb mijn douche in bad zitten ivm ruimte. Na het liggen spoel ik even een minuut af bijvoorbeeld, douchegel afspoelen of iets langer wanneer ik mijn haar was. Maar alle shampoo, douchegel, eigenlijk alles wat je gebruikt onder de douche laat een vies laagje achter in het bad. Je ziet het niet, maar zodra je de keer erna het bad aan zet kan je er niet inzitten zonder constant weg te glijden. Ik dacht eerst dat het aan de badolie lag, maar die gebruik ik nu al een tijdje niet meer. Ik spoel het bad elke keer na als ik het gebruikt heb, ook als ik alleen gedoucht heb. Maar die 'laag' krijg je dus niet weg met spoelen. Zelfs na alleen douchen is het de volgende dag gewoon gevaarlijk om weer onder de douche te willen stappen.

Ik heb één keer per week een huishoudelijke hulp die dan de hele badkamer schoonmaakt, maar omdat het zo'n vervelend bad is duurt dat vrij lang elke week. Dat gaat ten koste van andere klussen :=

Heeft iemand ervaring met zoiets? Ligt het aan het materiaal? Wat kan ik ertegen doen? Het liefst zonder elke keer minimaal een kwartier aan het schrobben zijn?

Lusitana

Re: Bad schoonmaken/schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:48

Gewoon een lapje met azijn erdoor halen. Dat neutraliseert zeep en ontvet. Doodt ook bacteriën.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:55

Spuitfles vullen met azijn en voor het naspoelen even insprayen en laten werken terwijl je je afdroogt?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:56

Ik doe het altijd even met een afwasborstel na elke douchebeurt. Herken het laagje, nu geen last meer van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:59

Ik spoel na met heet water en dan heb ik er bij mijn bad geen last van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:04

Dat ben ik dus ook gewend Liselot, maakt niet uit waar, maar alle baden ben ik gewend dat naspoelen voldoende is met 1 maal in de week grondig schoonmaken. Maar bij dit materiaal/bad werkt dat dus niet.

Het is echt een groot bad, dus met een afwasborstel ben ik een kwartier bezig na elke douchebeurt of keer badderen. Ook met voelen of het nu schoon is, omdat je het niet ziet (pas de volgende dag als er wat stof of haren in opgedroogd is, heel smerig om te zien dus) en het kost best veel werk om het echt schoon te krijgen. De hulp heb ik, omdat ik het zelf niet kan, dus het is nogal een tegenvaller dat dit bad zo veel schoonmaakwerk vraagt. Spuitfles met azijn kan ik wel proberen, ben alleen bang voor de hoeveelheid die ik er doorheen jaag dan. := Maar goed, als dat werkt zou het fijn zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:10

Je hebt niet zoveel nodig van azijn op een lapje/spons of in een plantenspuit, hoor, en je kunt de goedkooste soort gebruiken die je kunt vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:22

Ik heb altijd van de standaard jerrycans schoonmaakazijn in huis, erg makkelijk voor een hoop klussen en met 2 honden in huis. Gebruik het wel vaker in de badkamer, maar dan meestal in heet water en dat werkt dus niet voldoende. Ga het eens proberen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:22

Od misschien fabrikant een vragen. Het is wel heel raar zo.Lijkt wel poreus te zijn. Afspoelen zou toch genoeg moeten zijn na gebruik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:26

Ik heb geen idee welke fabrikant het is. We hebben hem bij een outlet gehaald, volledig in het plastic, maar ik heb er niks meer van, geen bon/factuur. Het is een soort kunststof, ander materiaal als mijn ouders hebben en hadden, dus ik dacht dat het misschien daaraan lag.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:32

Inderdaad gewoon licht verdund schoonmaakazijn in een plantenspuit en heel regelmatig sprayen dan houdt je het bij.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:33

Ik heb helemaal geen verstand van badkuipen, maar als jij zegt dat het van kunststof is, kan het zijn dat door gebruik en schoonmaken er fijne krasjes in zijn ontstaan waar vuil in blijft zitten/aan blijft hangen. Een 'gewoon' bad is geëmailleerd. Emaille is een glasachtig spul wat nauwelijks krast. Het kan dus heel goed aan het (ruwere) materiaal van jouw bad liggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:34

Hmmm dat is wel vaag dan.
Misschien met zo’n puff rugschrobber er doorheen? Die zijn best groot qua oppervlak. Zal even googelen voor je om te laten zien wat ik bedoel

EDIT: deze dus
http://www.gerardbrinard.eu/puff-badborstel.html

Hevonen: emaille bestaat eigenlijk niet meer in de badkuipen van tegenwoordig. Het is nu (bijna) allemaal kunststof :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:36

Mijn bad houdt ook snel een zeeplaagje vast. Wat hier goed werkt is gewoon na het leeglopen even met een grote, zachte spons er door met wat schoon, warm water. Je kan met de spons heel goed voelen waar het stroef aanvoelt en waar nog zeep zit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:24

Liselot schreef:
Hevonen: emaille bestaat eigenlijk niet meer in de badkuipen van tegenwoordig. Het is nu (bijna) allemaal kunststof :j

Ja, maar dat zorgt dus tevens, al naar gelang het materiaal, voor een gevoeligheid voor krasjes, en dat verergerd het probleem omdat het oppervlak dan niet meer glad is en rommel zich kan hechten.
dus zachte materialen (spons, doekje) gebruiken is belangrijk.

Hier tips voor het schoonmaken (hier noemen ze ook gewone wijnazijn en geen schoonmaakazijn die veel zuurder is)
https://www.sensanitair.nl/blog/post/sc ... acryl-bad/

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:42

Liselot schreef:
Hmmm dat is wel vaag dan.
Misschien met zo’n puff rugschrobber er doorheen? Die zijn best groot qua oppervlak. Zal even googelen voor je om te laten zien wat ik bedoel

EDIT: deze dus
http://www.gerardbrinard.eu/puff-badborstel.html

Kun je nagaan. Ik had 25 jaar geleden voor het laatst een badkuip in een huurhuis en dat was nog gewoon geëmailleerd. Zo loop je ineens achter de feiten aan :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:52