[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:19

Leuk om te volgen, misschien nog een idee om te werken met puin paden. En deze wat hoger leggen.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 14:13

Dat is zeker iets dat we hebben overwogen. Het is alleen haast onomkeerbaar en ik heb daarom liever geen puin in/op de grond. Het is wel de meest voordelige oplossing. Het is overigens ook niet iets dat we aan kunnen leggen met natte ondergrond. En daar zit onze grootste uitdaging nu net in.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:45

Eigenlijk is het wel mooi dat het nu zo nat is en min of meer op zijn slechtst. Jullie zitten nog een beetje in de aanlegfase en kunnen dus nog vrij gemakkelijk aanpassingen maken.

Ook in huis nog steeds bezig zie ik.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 14:57

Zo kun je het ook zien! :)* Niet helemaal hoe het voelt maar ik ga het proberen te onthouden. Je wil natuurlijk eigenlijk alles gelijk goed doen... :=

Zo weer even balken omhoog... Ik kijk zo uit naar dat vloertje en het zetten van de tussenwanden. Dan kunnen er eindelijk spullen uit de container. Ik hoop heel erg dat mijn meest dierbare spullen het overleefd hebben. Het zou een half jaar (zomerseizoen) duren en de spullen staan er nu al bijna 1,5 jaar in waarvan een vreselijke winter en kletsnat jaar.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:20

Mijn ervaring met zowel grond als huizen is dat je er eigenlijk een jaar moet wonen om een goede indeling te kunnen maken. Dan kun je zien waar de wind vandaan komt, waar het nat wordt of juist droog blijft, hoe de zon zich om het perceel beweegt, welke bomen in de herfst hun blad laten vallen op welke plek, etc. Tot die tijd is het eigenlijk maar behelpen. Ik zou op onze PP ook andere keuzes hebben gemaakt met de kennis van nu.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 16:57

Hilary, dat is ook wel de gedachte achter permacultuur. Eerst een jaar observeren. Wat dat betreft is het dus ook niet zo erg dat het met het huis niet zo snel gaat als gepland. We kunnen nu nog dingen wijzigen aan de indeling bijvoorbeeld. Vandaag had ik bijvoorbeeld een idee dat we wel serieus overwegen om te wijzigen.

Qua wind en zon konden we het wel makkelijk weten op het terrein omdat het nog een kale akker was, de zonstand vast staat en er ook voldoende data is over windrichting. We hadden gedacht dat de data over grondwater ook accuraat zou zijn aangezien het een polder is. Maar dat bleek dus helaas niet te kloppen. Verder moesten we om het huis meer ophogen dan verwacht waardoor al dat water ook het pad van de paarden op loopt. Daar hadden we geen rekening mee gehouden. Bovendien zitten we op zo'n beetje het diepste stuk van het veld.... Bij sommigen zit er op een meter al zand onder (daar mag je alleen niets mee ivm archeologie). Ach ja. Dit komt ook wel weer goed. We gaan bijvoorbeeld nog grintkoffers aanleggen tussen de tuin om het huis en het pad van de paarden. En er komt nog drainage bij. We kunnen alleen niet alles tegelijk. := Ik ben in ieder geval nog steeds blij met onze beslissing om de heuvel aan te leggen. :)

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 19:49

De wijzigingen die we nu overwegen:

De trap qua locatie verplaatsen van de blauwe naar de gele plek. Hierdoor blijft er meer ruimte voor een losstaande bank. Die hele wand bij de gele trap zou dan boekenkast worden waar de trap langs gaat.

Afbeelding
(De plaatsing van meubels en het keukenblok op dit plaatje is niet correct)

En de tweede wijziging zou dan zijn om de deur naar de voorraad/bijkeuken in de keuken (groen) te plaatsen inplaats van in het halletje (rood). Hierdoor loop je er vanuit de keuken zo in en is het ook minder ver vanaf de voordeur met boodschappen en vanaf de kas met oogst.

Beide overwegen we nu. De trap zou dan zoiets worden qua idee;

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:50

Het is ook wel echt een hele natte zomer en herfst geweest en de winter (voor zover we daar van kunnen spreken) is niet veel droger := meestal moet ik sproeien, de pomp heeft niet 1 x gedraaid dit jaar zucht... Het is doffe ellende en we zitten nu eenmaal die die vieze dikke klei troep in Flevoland.

Wel een hele gaaf idee die trap zo. Voor mij veel te druk maar het ziet er wel gaaf uit.

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:52

Nou, tegen zo’n trap zou ik geen nee zeggen haha

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:16

Zo’n trap zou niks voor mij zijn. Grote kans dat ik onderweg ergens blijf steken.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:05

Stille meelezer hier :)
Malenka je wilt graag Mud control platen maar nu meende ik dat je al zoeits had bij de aanleg? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Wordt zelf ook gek van de regen en blubber! Niet normaal hoeveel regen er valt!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 12:23

Symke, we hebben een deel van de track voorzien van paddockroosters. Als ik dat overal had gedaan hadden we nu geen problemen. Maar ik kreeg advies van andere mensen (met eigen ervaring van een kleine track op klei) dat alleen lava voldoende zou zijn. Dat scheelde me een paar duizend euro en aangezien hun ervaringen goed waren heb ik die fok genomen. Spijt nu natuurlijk dat ik niet gelijk overal roosters heb gelegd.

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:45

Malenka schreef:
De wijzigingen die we nu overwegen:

De trap qua locatie verplaatsen van de blauwe naar de gele plek. Hierdoor blijft er meer ruimte voor een losstaande bank. Die hele wand bij de gele trap zou dan boekenkast worden waar de trap langs gaat.

[ [url=m/bDUnrL.png]Afbeelding[/url] ]
(De plaatsing van meubels en het keukenblok op dit plaatje is niet correct)

En de tweede wijziging zou dan zijn om de deur naar de voorraad/bijkeuken in de keuken (groen) te plaatsen inplaats van in het halletje (rood). Hierdoor loop je er vanuit de keuken zo in en is het ook minder ver vanaf de voordeur met boodschappen en vanaf de kas met oogst.

Beide overwegen we nu. De trap zou dan zoiets worden qua idee;

[ [url=m/lGCqdO.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3wSOHe.png]Afbeelding[/url] ]


Je zou bv als je erachter een houten boekenkast hebt kunnen denken aan een trap waarin gietijzer en hout in zit verwerkt. Ik heb nog nooit dichtbij foto's gemaakt van onze trap maar om je een indruk te geven


Afbeelding

Sorry voor de Kerstversieringen, want deze heb ik zonet even gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Jullie trap vind ik ook mooi maar als je toch met hout gaat werken dan zou je dat in je trap cq trapleuning vooral kunnen verwerken. Dus het is een idee om met jullie mee te denken. De trap was er al, maar de leuning is zelfgemaakt door mijn vriendin die smid is en dit voor mij wilde doen. De leuning is kant en klaar gekocht/ besteld. De 1ste foto is van vroeger toen we nog die donkere spaanplaten deuren hadden.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 17:17

Super sfeervol juist met de kerstversiering. Leuk! En ik houd van smeedwerk. Het is op dit moment alleen geen investering die wij kunnen doen. Ik ben wel op zoek naar oud smeedwerk dat we in het huis kunnen integreren. Bijvoorbeeld voor de balustrade.

Ik denk dat ik een trap wil zoals die zwart metalen maar dan wel met houten treden. Het profiel van de zijkant is net als dat van de spanten van het huis en die eenheid vind ik wel heel mooi. Het enige nadeel van dit ontwerp is dat zo'n open kast wel uitnodigt om rommel in te verzamelen.

Afbeelding


Net wel nog twee vloerbalken er in gelegd. Zo gaaf om te zien wat de dimensies van verschillende ruimtes gaan zijn.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 30-12-21 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:17

Wat een warm aanvoelend huis heb jij Pien <3

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:30

Malenka schreef:
Ik denk dat ik een trap wil zoals die zwart metalen maar dan wel met houten treden. Het profiel van de zijkant is net als dat van de spanten van het huis en die eenheid vind ik wel heel mooi.

Malenka, ik denk dat zoiets erg mooi zal zijn, je hebt de eenheid maar ook de warmte van het hout (treden) en het mooie van het zwart metaal.
Laten jullie die houten balken zichtbaar (het moge duidelijk zijn dat ik dat erg mooi vind)?


Blue_Eyes schreef:
Wat een warm aanvoelend huis heb jij Pien
Dank je wel Blu Eyes voor dit grote compliment. Ik voel me erg senang in dit huis , het is als een hele fijne warme jas die de hele dag om mij heen zit.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 17:38

De balken blijven zeker in het zicht. Ik houd daar enorm van bij historische huizen (ik had ook graag een huis uit 1920 of ouder willen hebben). Dus dan kan het ook bij onze nieuwbouw. De vloer komt er alleen wel gelijk op. Dus we hebben niet zo'n mooie plek voor een guirlande zoals bij jouw huis. Wat inderdaad overkomt als een heel fijn warm huis.

De plafonds zijn tussen de balken straks 2,95m hoog. <3

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:19

Dat is heel hoog en geeft een soort herenhuis ruimte gevoel. Prachtig. Mooi dat je de balken in het zicht houdt, vind ik ook zo prachtig. Ik volg je graag Malenka, wordt erg mooi.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:34

Wauw Malenka, dat wordt echt wat! Het kost tijd, energie en geld, maar daar hebben jullie dan nog zo lang plezier van!

Ik had een vraagje naar aanleiding van je paddock, de lavasteen is dus niet zo goed gegaan op de klei. Had je daar nog iets onder? En heb je nog een onder constructie onder de paddock roosters die je hebt?
Aangezien wij komend voorjaar met het paardenstuk aan de gang gaan en ook op volle klei zitten. :)

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 20:10

Ilsie, strakke klei, wegendoek, paddockroosters en afvullen met lava werkt super! Maar dan moet dus wel alles moddwrvrij zijn want anders lopen ze de klei bende de roosters op en dan raak je alle lava 'kwijt'.

Lava direct op klei werkt hier niet goed en wegendoek er tussen maakt het alleen maar erger. Je hebt echt een laag nodig die de druk verdeeld. En dat doen roosters heel goed. Als het minder belast wordt bijvoorbeeld met lichtere pony's of meer oppervlak dan gaat het misschien zonder. Maar ik raad het niet aan.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:25

Malenka, ik heb ooit hier op bokt gelezen dat men oude tapijten en vloerkleden gebruikte om de modder beloopbaar te maken. Het past wellicht niet helemaal in jouw natuurlijke filosofie, maar misschien wel een goede (tijdelijke) oplossing..

[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:21

Balen dat alleen wegen doek niet voldoende is. Denk je goed te investeren.. Ik had op mijn tijdelijke wei veel aan rubber stalmatten, van 2x1m, kwamen uit een varkensstal, worden niet glad als ze nat zijn en bleven in de modder (wel zandgrond) goed liggen door het gewicht. En ze daarna ook weer kunnen verwijderen.
Zie ook oplossingen met van die kunststof rij platen voorbij komen. Misschien kan je zo de ergste stukken begaanbaar krijgen.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 17:18

Deze week heb ik nog vakantie. En uiteraard ben ik heerlijk voor het huis aan het puzzelen. Want ik zie de verandering in de indeling wel zitten en heb die nog verbeterd!

(Helaas alleen een balpen dus het is wat krasserig).

Totaaloverzicht. Het halletje links weg gehaald en aan de andere kant bij de voorraad/technische ruimte gevoegd.

Afbeelding

Eerst kijken of alles dan in die ruimte past. En dat gaat.

Afbeelding

Nu de keuken! Toch een eiland er in gezet... Maar ik wilde geen massief blok en dus heb ik de tafel onderdeel gemaakt van het ontwerp.

Afbeelding

En dan ook in 3d. Rommelig nog en niet op schaal. Maar ik wordt hier toch wel blij van.

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:24

Leuk om het al een beetje voor je te zien <3

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 18:13

Zeker! En ook handig omdat ik dan tweedehands materialen kan gaan verzamelen. We kunnen het tafelblad en de traptreden in ieder geval gaan maken van de partij balken die we ook voor de verdiepingsvloer gebruiken. En we hebben de cellen betonblokken om de keuken mee te bouwen gelijk meebesteld met die voor de muur in het midden want elke bezorging minder scheelt weer belasting op het milieu. Zelfs als het niet de meest milieuvriendelijke producten zijn. Dus die blokken hebben we al staan.

Ik ben nu in de gaten aan het houden of ik een mooie smeed of gietijzeren poot kan vinden voor het einde van de tafel. Victoriaans/art Nouveau tot industrieel is allemaal goed. Ik kijk zelfs naar van die oude raam roosters. Dus mocht iemand nog iets hebben staan in een schuur... O:)

De grote (boeken)kast bij de trap willen we van pallethout gaan bouwen. Veel werk maar wel een materiaal dat in deze wijk in overvloed aanwezig is en ons heel veel geld gaat besparen.

Voor het aanrecht hoop ik heel veel mazzel te hebben met passend tweedehands hardsteen oid. En anders gaan we voor het storten van beton of betoncire. Al denk ik ook na over tadelakt. Maar zien wat er voorbij komt. Voorlopig nog genoeg andere dingen te doen. :=