Dubbel glas of kunststof kozijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dubbel glas of kunststof kozijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:30

Ik heb bij een huis gekeken waar boven nog allemaal enkel glas in zit. Verder voldoet het huis en ik heb financieel nog ruimte om wat te investeren. Dus ik dacht waarom niet dan ook meteen kunststof kozijnen erin.. Maar ik kan nergens echt vinden wat het kost.. Wat zouden jullie doen? Is het raar om dan alleen boven kunststof kozijnen te hebben? Beneden zit het nog goed in de verf en dubbel glas, dus voorlopig hoeft daar niks aan te gebeuren.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:35

Natuurlijk is dat niet raar, boven kunststof en onder houten kozijnen. Het kunststof van tegenwoordig lijkt zoveel op hout. Voor een prijsindicatie kun je het beste een leverancier bellen. Dat hangt ook af van je wensen natuurlijk.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:37

Ik zou sowieso voor dubbel glas kiezen al is het alleen al om je energiekosten flink omlaag te brengen. Mochten de kozijnen nog in orde zijn dan kan het dubbel glas ook daarin geplaatst worden. En als je budget het toelaat zou ik voor dubbel glas en kunstof kozijnen gaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:46

vilheide schreef:
Ik zou sowieso voor dubbel glas kiezen al is het alleen al om je energiekosten flink omlaag te brengen. Mochten de kozijnen nog in orde zijn dan kan het dubbel glas ook daarin geplaatst worden. En als je budget het toelaat zou ik voor dubbel glas en kunstof kozijnen gaan.

Dit inderdaad.
Dubbel glas scheelt echt enorm in de energiekosten. Maar niet elke type dubbel glas past in elk type kozijn. Dus het kan zijn dat je alsnog beide moet vervangen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:49

nee hoor dat is niet raar, ik had maar budget om een deel te vervangen en heb toen alleen de benedenverdieping kunststof genomen, die moest nl echt vervangen worden en dan uiteraard dubbel glas, volgens mij zetten ze niet eens meer in enkel glas.
En later pas de boven verdieping gedaan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:58

Wij hebben wel alles in 1 laten doen, dmv een bouwdepot. Wij hadden geen keus onder en boven alles rot dus vervangen moesten we toch. Nu kunststof en nooit omkijken naar. En draai/kiepramen zodat ik ook boven zelf de ramen kan lappen.

daantjuhhh

Re: Dubbel glas of kunststof kozijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:02

Dit is helemaal niet raar.

Juist omdat je boven vaak zelf niet goed kan onderhouden (hoge trap)
Kiezen mensen vaak om boven kunstof te doen.
Beneden kan je makkelijker bij.
Dat kan je zelf nog een keer opschuren en weer opnieuw in de verf doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:11

Als de slaapverdieping boven is kun je je afvragen of beneden (waar je meer tijd door brengt) niet handiger om dat eerst van dubbel of tegenwoordig zelfs 3-dubbel glas te voorzien. Het levert iig dáár de grootste besparing op.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:32

Indien het budget het toelaat dan zou ik zeker voor kunststof kiezen.
Prijzen is lastig te zeggen, hangt er vanaf welke kwaliteit en leverancier, maar ook wat je zelf precies wilt en om hoeveel ramen gaat het?
Wil je draaikiep ramen? Dit is meteen al weer een stuk prijziger (maar uiteraard ook gemak van) en wil je roosters erin ja of nee.
Wij hebben nu bijna alles vervangen naar kunststof met roosters ook en super blij mee.
Deuren zijn vooral een flinke investering, maar daar zul je boven waarschijnlijk niet mee te maken hebben, dus dat scheelt weer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:35

Is helemaal niet raar TS. Wij hebben beneden ook houten kozijnen met dubbel glas en boven zat enkel glas toen wij dit huis kochten. Afgelopen voorjaar hebben we de bovenkozijnen laten vervangen voor kunststof met dubbel glas en ook meteen horramen en luiken erop laten zetten.
Het scheelt heel veel warmte in de zomer en kou in de winter!
We waren iets meer als 5000 euro kwijt voor 4 ramen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:41

Er is veel te koop in kozijnenland. Ook wat betreft kleuren en afwerking. Dat kan je prima laten aansluiten bij je kozijnen beneden. Ik zou het zeker doen, scheelt een hoop in energie maar het verbetert je comfort ook flink.

Op internet zijn een aantal sites te vinden waar je een snelle indicatie kan krijgen van de kosten.

Het lijkt er overigens op dat er subsidies aan zitten te komen voor het isoleren van je woning. Wat dat betreft misschien geen heel slecht plan om dat even af te wachten. De verwachting is dat binnen een paar maanden de hoofdlijnen van die plannen wel duidelijk worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:43

DubbelDun schreef:
Als de slaapverdieping boven is kun je je afvragen of beneden (waar je meer tijd door brengt) niet handiger om dat eerst van dubbel of tegenwoordig zelfs 3-dubbel glas te voorzien. Het levert iig dáár de grootste besparing op.

Mee eens. Want hoeveel stook je eigenlijk boven? Wij praktisch niet namelijk... Dus dan levert dubbel glas boven ook niet echt veel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:44

DubbelDun schreef:

Beneden is al dubbel glas ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:45

Relaxed schreef:
DubbelDun schreef:

Beneden is al dubbel glas ;)

Is dat recent gedaan? Anders kun je daar ook nog behoorlijk wat warmteverlies hebben namelijk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:46

Wij hebben vorig jaar een deel aangepakt. Sommige ramen waren nog prima. Andere niet dus dat laten doen. Was ook een klap geld dus was fijn om het op te splitsen.

We hebben 3 offertes gemaakt, waartussen 1000- tot-3000 euro verschil zat. Het is dus wel de moeite waard om een paar bedrijven vrijblijvend een offerte te laten maken

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:47

Achterom schreef:
DubbelDun schreef:

Mee eens. Want hoeveel stook je eigenlijk boven? Wij praktisch niet namelijk... Dus dan levert dubbel glas boven ook niet echt veel op.

Maar als boven niet geïsoleerd is, hoeveel stook je dan beneden dat je door je bovenverdieping zo weer verliest?
Als beneden al degelijk dubbelglas is, zou ik echt voor boven ook dubbelglas gaan. Of dakisolatie oid, dat isoleert boven natuurlijk ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:50

mirriezz schreef:
Achterom schreef:

Maar als boven niet geïsoleerd is, hoeveel stook je dan beneden dat je door je bovenverdieping zo weer verliest?
Als beneden al degelijk dubbelglas is, zou ik echt voor boven ook dubbelglas gaan. Of dakisolatie oid, dat isoleert boven natuurlijk ook.

Maar dan moet je wel met dichte ramen gaan slapen, bij wijze van spreken... En trouwens, om de warmte beneden te houden kun je beter je plafond goed isoleren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:54

Ik heb al ff een bedrijf gebeld, globale schatting is rond de 3000 euro boven alles kunststof en draai kiep. Krijg nog meer detail in de mail. Als ik enkel dubbel glas laat plaatsen en dus ook weer moet laten schilderen zit je zo al op de helft van dat bedrag. Dan liever beetje meer voor kunststof en op termijn kan beneden dan ook nog.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:18

Wij wonen hier vanaf 1991 en hebben elke keer als een kozijn verrot was deze vervangen door kunststof met roosters.Nu nog 3 ramen te gaan.Daar waar geen dubbel glas aanwezig was,dit erbij aangepakt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:23

Wij hebben kunststof kozijnen met dubbel HR++ glas beneden en boven laten plaatsen door Topframe in Leiderdorp.

Wij waren beneden: groot raam voorkant met kiepkantelraam en hor, keukenraam met kiepkantelraam en hor en openslaande deuren met hor.
Boven: groot raam en kiepkanteldeur met hor, klein badkamerraam,2 slaapkamers ramen met horren en kiepkantelramen.

Kozijnen, ramen en horren waren rond de €11.000,-
Is wel een aantal jaren geleden.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:17

Bij ons is vorig jaar met de storm een raam boven kapot gegaan. En die hebben wij gelijk laten vervangen door kunststof. Maar wel in de kleur die wij beneden hebben. Verschil zie je niet.

Nu staat de kozijnen boven wel op de to do list :+ Alleen hebben wij het net geloof vorig jaar geschilderd, dus mag nog even mee.

Voorin het huis heb ik houtenkozijnen, achter boven ook. Maar achter beneden heb ik alles van aluminium ofzo iets :o Omdat de vorige bewoners hebben uitgebouwd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:24

ik heb destijds voor dezelfde beslissing gestaan, ik had boven dakkapellen met enkel glas, onder alles dubbelglas.

Ik heb boven nu alles van kunststof en in dezelfde kleurstelling als beneden (groen/creme). Als je er niet op let zie je het niet. Ze kunnen het kunststof kozijn zelfs voorzien van een klein nerfje zodat het net hout lijkt (niet dat je dat ziet als je beneden op straat staat :D ).

Het is een investering, maar een goed hardhouten kozijn is bijna net zo duur en dan sta je dus wel elke zoveel jaar de boel te verven. Dat prijs verschil heb je er met de eerste schilderbeurt al uit.

Tip, laat gelijk goede horren leveren door het bedrijf, daar ga je zoveel plezier aan beleven in de zomer!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:28

Ik zou zelfs voor driedubbel glas gaan, én kunststof kozijnen. Heb je nooit meer omkijken naar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:06

het schijnt zelfs dat hardhout duurder is dan Kunststof

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:47

Ik vind de meeste kunststof kozijnen spuug lelijk. Alleen degene die in houtlook/structuur zijn mooi maar daar hangt ook een dito prijs kaartje aan.

Kunststof kan dan wel onderhouds vrij zijn maar je wisselt niet makkelijk van kleur.