Kweektafel voor kruiden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Kweektafel voor kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 13:01

Hi,

Ik wil graag wat gaan doen met eigen kruiden planten en kweken. Onze tuin is hier alleen niet geschikt voor; we hebben eingelijk alleen maar tegels en met een dozijn katten in de buurt lijkt het mij niet handig :')

Ik ben een beetje aan het orienteren naar kweektafels; een afsluitbare. Heeft iemand ervaring met die dingen, is het uberhaupt te doen ermee (op kleine schaal) Of kan ik beter wat tegels uit de grond rossen?

Mochten ze wel handig zijn; welke heb jij of welke raad je me aan?

8nnemiek

Re: Kweektafel voor kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:10

Kweektafels werken best goed, maar je moet wel voor goed materiaal kiezen. Houten tafels zou ik altijd beitsen en goede waterdichte folie erin leggen, want die rotten anders snel weg. Bij plastic tafels zou ik opletten dat ze niet van pvc zijn. Dat is niet gezond om uit te eten.

Let er ook op dat kruiden per soort verschillende behoeftes hebben. De een houdt van schaduw, de ander van zon. De een van warmte, de ander juist niet. De meeste kruiden doe je er geen plezier mee om een transparante deksel erop te leggen, want dan wordt het al snel 50 graden daar binnen. Maar een dakje met gaas is prima.

Je kan ook denken aan dit soort kasjes: klik
Dan kun je de planten die meer schaduw nodig hebben onderop zetten, en overdag zet je het kasje open als het warm is, en 's avonds doe je het dicht zodat de katten er niet aan kunnen 's nachts.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:23

Je zou eventueel wat aan de muur kunnen maken, daar kunnen de katten er waarschijnlijk ook niet bij.
Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:40

zonnebloem18 schreef:
Je zou eventueel wat aan de muur kunnen maken, daar kunnen de katten er waarschijnlijk ook niet bij.
[ [url=m/5oh8PS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies dit zou ik ook zeggen. Heb mijn kruiden zo omdat anders mijn konijnen ze allemaal opeten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:56

Ziet er leuk uit, maar dat geeft niet echt goede groeiomstandigheden. Te klein, te laag, te droog en te donker voor de middelste en onderste planten. Als je zoiets wilt doen, kun je beter een soort 'theater' maken, maw, de treden niet boven elkaar maar als een trapje. Of écht voldoende ruimte tussen de planken/bakken. En dan nog.
Ik heb zelf een aantal jaren kruiden in (grote) bakken gehad, het gaat alleen goed als je de potten op de grond zet en de wortels de volle grond in kunnen. De beperking van een pot ga je anders altijd merken.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 17:10

Dat van aan de muur is wel iets, maar helaas staat overal in de tuin wel iets tegen de muur aan waardoor ze erbij kunnen. Daarnaast is mijn kat echt pro muurklimmer :=

Plastic tafels zijn natuurlijk het goedkoopste maar lijken mij zelf niet ideaal.

Ik kan zelf wel wat maken van steigerhout (werkplaats tot beschikking) dus dat is eventueel ook een optie maar vaak kom je dan kwa kosten hoger uit dan wat kopen.

Mocht ik zelf wat maken, wat zou dan een minimaal diepte zijn?

Bedankt voor de reacties iig!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:04

Wij hadden een houten kweektafel voor onze kruidenplanten.
Na 6 jaar is de tafel letterlijk uit elkaar gevallen.

Ik ben aan het kijken naar een kunststof kweektafel.