Wat is beter, huis snel afbetalen of sparen voor nieuw huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Wat is beter, huis snel afbetalen of sparen voor nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 09:00

We wonen opzich prima, maar willen binnen tien jaar graag vrijstaand wonen. Dan hebben we zo'n 14 jaar ons huidige huis. Ik vraag me af wat handiger is, om extra af te betalen op je hypotheek of om vast te sparen voor de aanschaf van een ander huis. En heeft iemand een idee hoe het werkt? Stel dit huis is voor de helft afbetaald laten we zeggen dat dat 80.000 is en we verkopen het voor 20.000 meer is dan 100.000 van jezelf? Maar als je zelf dan een wat duurder huis wilt aanschaffen kun je dus pas kopen als je hebt verkocht?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:03

Ik zou op je hypotheek aflossen omdat spaargeld niks oplevert. Wel komt dat geld pas vrij na verkoop dus eerst het ene huis verkopen en dan de andere weer kopen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:06

Wij hebben ons nieuwe huis kunnen kopen onder voorwaarde dat ons andere huis eerst was verkocht. Maar dat was omdat we (volgens de bank) niet genoeg spaargeld hadden. Die rekent op 2 jaar dubbele hypotheek.

Er zat flink wat overwaarde op het verkochte huis. Hierdoor kon eigenlijk alles mee worden gefinancierd wat je normaal gesproken aan eigen geld mee moet nemen.
De overige overwaarde moet mee worden genomen in je nieuwe hypotheek. Het is dus niet zo dat je ineens 100.000 euro aan overwaarde op je rekening hebt staan. Want dan komt de belastingdienst om de hoek... ik weet niet precies hoe dit zit, maar je zou dan belasting moeten gaan betalen over dat bedrag als je het op je rekening wil hebben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:07

Ik zou ook aflossen i.p.v. sparen, naast je spaarpot die je hebt voor onvoorziene kosten uiteraard, want geld wat eenmaal afgelost is kan je niet meer bij tot je je huis verkoopt.

Je hoeft niet per se te hebben verkocht om iets anders te kunnen kopen. De bank wil dan wel vaak een taxatie van huidige woning om te zien hoeveel dat waard is bij verkoop.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:08

Mikkiej schreef:
Wij hebben ons nieuwe huis kunnen kopen onder voorwaarde dat ons andere huis eerst was verkocht. Maar dat was omdat we (volgens de bank) niet genoeg spaargeld hadden. Die rekent op 2 jaar dubbele hypotheek.

Er zat flink wat overwaarde op het verkochte huis. Hierdoor kon eigenlijk alles mee worden gefinancierd wat je normaal gesproken aan eigen geld mee moet nemen.
De overige overwaarde moet mee worden genomen in je nieuwe hypotheek. Het is dus niet zo dat je ineens 100.000 euro aan overwaarde op je rekening hebt staan. Want dan komt de belastingdienst om de hoek... ik weet niet precies hoe dit zit, maar je zou dan belasting moeten gaan betalen over dat bedrag als je het op je rekening wil hebben.

Dat is pas als je na een bepaalde periode (ik dacht 1 of 2 jaar) het geld niet opnieuw investeert in je nieuwe huis.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 09:10

Maar is het niet zo dat je tegenwoordig de kk en wat er meer bij komt kijken niet mee kunt financieren dus dat je minimaal 10k eigen geld moet hebben? En bij hoeveel is het dan handig om extra af te lossen 500,2000,5000?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:18

moonsparkle schreef:
Maar is het niet zo dat je tegenwoordig de kk en wat er meer bij komt kijken niet mee kunt financieren dus dat je minimaal 10k eigen geld moet hebben? En bij hoeveel is het dan handig om extra af te lossen 500,2000,5000?

Klopt. Maar omdat wij zoveel overwaarde hadden kon het daarvan worden betaald.
Dus wellicht ook een idee voor jullie? Ik weet niet wat uiteindelijk goedkoper is, dat geld aflossen of laten staan om het te betalen..
Hebben jullie een financieel adviseur? Die heeft ons toen heel goed geholpen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:19

moonsparkle schreef:

Bedoel je hoeveel spaargeld je achter de hand moet houden voordat je gaat aflossen? Ik zou sowieso zorgen voor een buffer van 5.000€ en bij voorkeur een half jaar salaris voordat je gaat aflossen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 09:21

Nee en omdat het nog wel ver vooruit is was ik gewoon even nieuwsgierig hoe het een beetje werkt :)

Ik bedoelde met aflossen maakt het nog uit of je dan 200,2000,5000 of een bepaald bedrag extra aflost? Natuurlijk wel qua dat je al iets hebt afgelost, maar vanaf hoeveel zouden jullie dat doen?

Ibbel

Re: Wat is beter, huis snel afbetalen of sparen voor nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:24

Wat je vraagt hangt helemaal van je hypotheek af. Mag je uberhaupt versneld aflossen of betaal je dan boete?
Als je bv een spaarhypotheek hebt kun je vaak niet vervroegd aflossen, of het kost je ook gewoon geld (want je spaaropbrengsten zijn minder).

Kortom, ga naar de bank, dan krijg je een duidelijker antwoord dan hier.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 09:24

Ja ik mag kosteloos aflossen :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:26

Volgens mij is extra aflossen ook niet zo gunstig. Maar dat ligt ook aan wat voor hypotheek je hebt. Bij een nieuwe hypotheek kijken ze ook naar je leeftijd, het is niet zo dat je over 10 jaar zomaar weer net zo'n hoge hypotheek kunt nemen (met die 100.000 euro extra). Vaak moet je de jaren die je al betaald hebt eraf trekken. Dus heb je al 15 jaar hypotheek, dan kun je de overwaarde in je nieuwe huis steken en gaan ze kijken welk bedrag je nog kunt lenen en krijg je een nieuwe hypotheek voor bijv 15 of 20 jaar. Daardoor kun je niet zomaar 100.000 euro meer lenen dan 24 jaar geleden. Ik zou dus gaan sparen, want dat geld mag je sowieso in je huis steken, maar ook in andere dingen. Alleen de rente is wel echt laag. Als je wat risico durft te lopen is beleggen misschien een optie.
Maar dit zijn uitstekende zaken om met je hypotheekverstrekker te bespreken. Gewoon een afspraak plannen, dan kunnen ze precies berekenen wat jullie het beste kunnen doen. En wat je bijv per maand opzij moet leggen of af moet lossen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:35

Extra aflossen gaat per 1000 euro per keer minimaal bij mijn bank. Dus kleine bedragen extra aflossen heeft geen zin. Wij hebben vwo extra aflossen afgesproken dat we dat 5000 euro per keer doen en dan nog minimaal dito bedrag over hebben op onze eigen rekening. We verlagen ons maandbedrag dan niet maar verkorten de looptijd. Wij hebben deze keuze gemaakt omdat sparen dus niks oplevert maar aflossen op de hypotheek wel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:47

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:55

In dat voorbeeld gaat erover dat je dan minder maandlasten hebt en dat dat prettiger leven is. Maar ik vraag me af of het ook zinvol is als je het doet om een hogere hypotheek af te kunnen sluiten in de toekomst. Maar ik ben geen financieel adviseur ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:59

Hangt er vanaf, wanneer je 1000 per maand kunt sparen dan zou ik dat doen en dan heb je over 10 jaar 120.000 + het geld van je huisverkoop om te investeren in een nieuwe woning. En blijven dan je maandlasten ook lager.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 10:06

1000 per maand sparen zou alleen lukken als we verder niks meer sparen, maar de badkamer moet verbouwd (geen kwestie van het is niet mooi maar het is echt nodig) en we houden ook van reizen. Maar we sparen dus altijd in potjes dus ook om af te lossen of om te sparen voor een nieuw huis. Ik hoop dan het volgende huis af te lossen voor het pensioen en dan heb je alle vrijheid :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:09

Wij zijn ook extra af aan t lossen, niet zo zeer om te verhuizen maar ook om je maandlasten steeds wat lager te maken.
Wel even goed nakijken of dat boetevrij gaat en tot hoeveel.
Hoe meer je aflost hoe gunstiger dat is ook voor een nieuwe hypotheek met eventueel een ander huis.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:11

Diddykong schreef:
In dat voorbeeld gaat erover dat je dan minder maandlasten hebt en dat dat prettiger leven is. Maar ik vraag me af of het ook zinvol is als je het doet om een hogere hypotheek af te kunnen sluiten in de toekomst. Maar ik ben geen financieel adviseur ;)

Hoogte van je hypotheek is afhankelijk van je hele financiële situatie op dat moment natuurlijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:15

Het beste is te investeren in je hypotheek, omdat geld op de bank niets oplevert door de lage rente.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:24

Je hypotheek wordt opnieuw berekend en de overwaarde moet je altijd terug stoppen in je huis. Het geld van overwaarde mag je alleen houden als je bijvoorbeeld gaat huren. Maar koop je weer, dan moet overwaarde gebruikt worden voor je nieuwe huis. Stel ze berekenen dat je nu 180000 kunt lenen en je hebt een overwaarde van je huis van 40000, dan heb je zo'n 220000 voor een nieuw huis (incl kk) en heb je ook nog bv 10000 afgelost dan heb je 230000 voor een nieuw huis. Tenminste zo was het bij ons toen wij 3 jaar geleden een nieuw huis kochten. Ik verwacht dat de regels in 3 jaar niet veel zijn veranderd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:46

Aflossen is nu beter dan sparen. Het levert op de bank niks op. Met aflossen gaan je maandlasten naar beneden, tenzij je de looptijd verkort natuurlijk. Dus je houdt maandelijks weer meer over om meer te kunnen aflossen of om alsnog wat extra te sparen. Maar ik denk dat je naast je vaste buffer op de bank natuurlijk beter kunt aflossen op je huis.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:54

bridgetF schreef:
Je hypotheek wordt opnieuw berekend en de overwaarde moet je altijd terug stoppen in je huis. Het geld van overwaarde mag je alleen houden als je bijvoorbeeld gaat huren. Maar koop je weer, dan moet overwaarde gebruikt worden voor je nieuwe huis. Stel ze berekenen dat je nu 180000 kunt lenen en je hebt een overwaarde van je huis van 40000, dan heb je zo'n 220000 voor een nieuw huis (incl kk) en heb je ook nog bv 10000 afgelost dan heb je 230000 voor een nieuw huis. Tenminste zo was het bij ons toen wij 3 jaar geleden een nieuw huis kochten. Ik verwacht dat de regels in 3 jaar niet veel zijn veranderd.

Nee hoor, je móet helemaal niets. Je hebt alleen geen belastingvoordeel als je je overwaarde niet weer in je huis stopt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:59

_Nelleke_ schreef:
Mikkiej schreef:

Dat is pas als je na een bepaalde periode (ik dacht 1 of 2 jaar) het geld niet opnieuw investeert in je nieuwe huis.

Dat is niet zo.
Wij hadden in nov verkocht en €90.000 overwaarde en mochten in dec mooi betalen omdat we teveel geld hadden, terwijl het in feb aan het andere huis besteed werd.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:31

Liselot schreef:
bridgetF schreef:

Nee hoor, je móet helemaal niets. Je hebt alleen geen belastingvoordeel als je je overwaarde niet weer in je huis stopt

Ik heb toch maar eens na gekeken hoe het ook al weer zat, je hebt helemaal gelijk. Je bent het inderdaad niet verplicht, echter dan ben je wel een dief van je eigen portemonnee, omdat je de hypotheek rente aftrek niet meer kunt aftrekken over dat gedeelte. Dat is ook nog eens meer dan de rente op de bank.