Hoe beveilig je je internetapparaten nu echt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Hoe beveilig je je internetapparaten nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 10:51

Een vraag waar ik al een tijdje mee zit en die ik eigenlijk een beetje beschamend vind ook.

Immers, we brengen zo veel tijd op het internet door, maar ik weet eigenlijk gewoon niet of de beveiliging die ik hanteer afdoende is. Niet alleen op

Ook heb ik eraan zitten denken om mijn webcam op mijn laptop af te plakken, echter moet ik dan altijd denken aan de uitspraak van een IT-er: beter zorg je gewoon dat je internetveiligheid op orde is, anders dan is dat plakkertje maar symptoombestrijding.

Maar goed. Ik weet het dus niet, met al mijn technische kennis. := Hoe zorg je nu echt dat je internetveiligheid op orde is? Niet alleen op je laptop maar ook voor smartphone en tablet? Moet je daar echt die betaalde virusscanner voor pakken? En hoe weet je eigenlijk dat er wat mis is? Of valt het allemaal wel mee en is de dreiging ook weer niet zó groot?

Hopelijk zijn er ITende bokkers of andere slimmeriken met het verlossende woord, ik ben vast niet de enige met dit probleem. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:09

Ik heb mede om die reden alles van Apple. Dat is, net als Linux, behoorlijk veel veiliger omdat een virus niets kan installeren tenzij je een wachtwoord opgeeft. In eerste instantie ben ik dan ook overgestapt naar Linux op mijn oude Windows computer, dat scheelt ook al veel.
Mijn oude Windows laptop die ik nog heel af en toe nodig heb, heb ik helemaal afgesloten van internet, lekker ouderwets, alles via USB sticks :))

Destijds toen ik nog met Windows werkte waren er ook gratis scanners die goed werkte. Zonder scanner zou ik niet doen als er belangrijke bestanden op je computer staan.
Tablet en smartphone worden iets minder snel geïnfecteerd dan een computer, maar je hoort het toch regelmatig. Ik zou niet weten of die nog een eigen beveiliging hebben, maar aangezien android een Linux systeem is lijkt me dat wel veiliger dan de Windows computers.

Magrathea

Re: Hoe beveilig je je internetapparaten nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 15:59

Linux! Dat zou ik ook nog wel willen. Ik wist niet dat Android daar ook onder valt.

Mijn smartphone is op dit moment ook van Apple, het schijnt inderdaad veiliger te zijn. Maar ik ga liever dood dan dat ik een MacBook aanschaf, haha

Anoniem

Re: Hoe beveilig je je internetapparaten nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:02

Dingen als trojans komen steeds minder voor. Het gebeurt zeker nog hoor, maar mensen trappen niet meer in het riedeltje dat ze geld moeten overmaken voordat ze hun laptop laten ontgrendelen. Tegenwoordig is internetbeveiliging veel belangrijker, betekenend dat je een password manager gebruikt en die goed bijhoudt, en zorgt dat al je wachtwoorden uniek en niet makkelijk te raden of genereren zijn. Password manager als LastPass en 1Password hebben allemaal een generator die ook gebruik maakt van unieke tekens.