Welke diesel geschikt voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Welke diesel geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 16:40

Goed,

in september loopt mijn leasecontract af en zal ik een auto moeten kopen. Nu rij ik zo'n 15K per jaar, dat zal zeker zo'n 60K gaan worden. Vandaar de keuze voor een diesel, elektrisch is vanwege de afstanden die ik rij (100km enkele reis woon-werk, geen palen in de buurt) en de aanschafwaarde nog niet interessant.

Nu rij ik een Seat Mii. Fijne auto als alleenstaande moeder met maxicosi achterin. Echter, ik ga samenwonen, als alles mee zit komt er nog een kindje bij en dan is de Mii te klein achterin voor 2 maxicosis met Isofix.

Ik zoek dus een groter model, maar uiteraard het liefst zo zuinig en onderhoudsvrij mogelijk. Ik wil eigenlijk tot 5000 EUR uitgaven. Is dit haalbaar, en wat zijn jullie tips?

elnienjo

Re: Welke diesel geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:43

Een hybride niet voordeliger? Die laadt zichzelf op onder het rijden en je hebt nog steeds de beschikking over een tank benzine.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:47

VW-Golf station.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:48

Met 60.000km/jaar zou ik zeker gaan voor LPG. Dat rijdt zo ontzettend veel voordeliger. Het scheelt gemiddeld gesproken 0.90€/L. Nu rijdt een auto op LPG vaak net wat minder zuinig dan op benzine (het wordt ingebouwd, meestal heb je zowel benzine als gas in je auto zitten daarom), dus reken met 1km/L brandstof minder, maar met een auto die 1:10 rijdt, betekent dit alsnog een verschil van 8ct/km ten opzichte van benzine en 3-5ct/km ten opzichte van diesel (vaak rijden diesels wat zuiniger dan de benzine-variant). Dat geeft een brandstofkostenverschil per jaar van 1.800-3.000€ met diesel en 4.800€ met benzine. Bij kleinere zuinigere auto's is het absolute verschil kleiner, maar is het verschil qua hoeveel zuiniger een diesel rijdt ook veel kleiner.

LPG-auto's gaan over het algemeen prima lang mee. Wij rijden thuis allemaal LPG-Alfa Romeo's en die gaan ergens tussen de 400.000 en 500.000km weg, en zijn dan niet nieuw gekocht. Met broertjes en ik rijden op het moment in een 145 met 465.000km op de teller, een 147 met 454.000km op de teller en een 156 met 485.000km op de teller. Of ze geschikt zijn voor kinderzitjes weet ik niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:53

Ik wilde ook al zeggen; waarom geen gas? Onze opel corsa kost €54 in de maand aan belasting en rijden 400km op nog geen €17
Ik moet elke keer weer lachen als ik bij de pomp sta

Edit: buiten dat gas volgens mij goedkoper is heb je ook veel minder last van de milieuregels die er al zijn en nog aan zitten te komen mbt dieselauto’s
Laatst bijgewerkt door Liselot op 30-06-19 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:54

Is gas niet een idee?
Mijn mams en zus rijden beide gas en rijden veel?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:00

Mijn vriend rijdt ook gas. Ideaal als je veel grote afstanden rijdt. In de wegenbelasting ook lang niet zo duur als mensen je graag doen laten geloven.

Enige ding is dat je goed kijkt waar je kunt tanken, niet ieder station biedt LPG aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:03

_San87_ schreef:
Mijn vriend rijdt ook gas. Ideaal als je veel grote afstanden rijdt. In de wegenbelasting ook lang niet zo duur als mensen je graag doen laten geloven.

Enige ding is dat je goed kijkt waar je kunt tanken, niet ieder station biedt LPG aan.

Voor noodgevallen kun je altijd even overschakelen op benzine :j
Volgens mij mag er binnen de bebouwde kom geen LPG meer getankt worden?

Ik heb jaren probleemloos op LPG gereden. Auto verkocht met 365.000 km oid op de teller, was motorisch nog perfect.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:09

Ter informatie, de motorrijtuigenbelasting voor een auto van 1000kg in zuid-holland:
Benzine: 105€/kwartaal = 420€/jaar
Diesel: 238€/kwartaal = 952€/jaar
LPG G3 of aardgas: 135€/kwartaal = 540€/jaar
LPG (ouderwets, komt bij nieuwere auto's bijna niet meer voor): 255€/kwartaal = 1100€/jaar.

De eerste winst voor een LPG-wagen en een diesel is dus al ruim 400€/jaar aan wegenbelasting bij een kleine, maar niet zeer kleine auto. Dat verschil blijft ook bij zwaardere auto's zo.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:11

Wij rijden een Citroën C3 uit 2010. Heeft inmiddels 350.000 op de teller en doet het nog top!
Buiten het reguliere onderhoud ook eigenlijk nooit wat mee aan de hand geweest.
Over hoe zuinig hij is kan ik je niet echt iets vertellen (mijn vriend tankt m altijd), maar voor ons (ca. 40.000) per jaar is hij in ieder geval ruim voordeliger dan onze vorige benzineauto.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:14

Kun je je huidige auto niet overnemen toevallig?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:20

Mizora schreef:
Ter informatie, de motorrijtuigenbelasting voor een auto van 1000kg in zuid-holland:
Benzine: 105€/kwartaal = 420€/jaar
Diesel: 238€/kwartaal = 952€/jaar
LPG G3 of aardgas: 135€/kwartaal = 540€/jaar
LPG (ouderwets, komt bij nieuwere auto's bijna niet meer voor): 255€/kwartaal = 1100€/jaar.

De eerste winst voor een LPG-wagen en een diesel is dus al ruim 400€/jaar aan wegenbelasting bij een kleine, maar niet zeer kleine auto. Dat verschil blijft ook bij zwaardere auto's zo.

Een auto met lpg valt 9 van de 10 x een hogere categorie dan die van benzine omdat de auto zwaarder is.

Op gas is prima te doen mits je wat rustiger rijdt, vooral de eerste 10 km.
Een blok op gas wordt (veel0)warmer en vooral bij zwaardere belasting (dus als je een zwaardere aanhanger hebt of veel de bergen in gaat) heb je een grotere slijtage van het blok dan bij 1 op benzine/diesel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:26

Hier geen temperatuursverschillen in het koelwater in de tijd dat ik op benzine reed (gaspomp versleten. Bij mijn type is dat gemiddeld elke 150.000km) en met lpg.

Veel in de bergen/zware aanhanger heb ik geen ervaring mee. Maar snel slijten is hier niet aan de orde. Ik was eigenlijk geschokt toen ik erachter kwam dat blijkbaar 250.000km een prestatie is voor een auto, hier noemen we dat warmgedraaid.

Of een auto met lpg in een zwaardere categorie valt, hangt van een hoop dingen af, onder andere van hoe dicht hij als benzineauto op de bovengrens zit. Hij wordt inderdaad wel wat zwaarder, maar hier gingen ze lang niet altijd een categorie zwaarder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:38

Mizora schreef:
Hier geen temperatuursverschillen in het koelwater in de tijd dat ik op benzine reed (gaspomp versleten. Bij mijn type is dat gemiddeld elke 150.000km) en met lpg.

Een blok wordt veel heel heter intern dan het koelwater...
Bij benzine ca 400 graden, diesel 350 en gas 450/500

Gas smeert ook minder.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:53

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Voor noodgevallen kun je altijd even overschakelen op benzine :j
Volgens mij mag er binnen de bebouwde kom geen LPG meer getankt worden?

Ik heb jaren probleemloos op LPG gereden. Auto verkocht met 365.000 km oid op de teller, was motorisch nog perfect.

Klopt, het is gas.

Vriend heeft een Aygo op LPG, kost 52 cent per liter en 19 euro in de maand wegenbelasting.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:12

Ik rij alleen nog elektrisch, woon-werkverkeer enkele reis 90km. Dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Thuis kunnen laden is dan wel een voorwaarde.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 18:15

veerledec schreef:
Ik rij alleen nog elektrisch, woon-werkverkeer enkele reis 90km. Dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Thuis kunnen laden is dan wel een voorwaarde.

Ja, dat is dus het probleem. Ik kan thuis niet laden. Hopelijk met 1-2 jaar wel, dan wil ik ook zeker over naar elektrisch. :j

Bedankt voor de LPG suggesties, daar had ik dus totaal nog niet aan gedacht.

Cissy, ik rij dus in een Seat Mii die op benzine draait en daarnaast te klein wordt voor mijn gezinssamenstelling. Overname is niet interessant voor me.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:15

Ik ben juist overgestapt van gas naar diesel. Bevalt me veel beter. Ik werd helemaal iepelig van dat vele tanken met een gasbak. Daarnaast worden steeds meer pompen onbemand en kun je daar geen gas tanken. Met onze huidige diesel hoef ik maar 1x per week naar de pomp. Dan ben ik ongeveer 1000 km verder. Ligt ook aan de invulling van de kilometers. Met een trailer gebruikt ie wat meer en veel op de snelweg wat minder.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 06:46

Ik rijd ook in een diesel, 500km alleen al woon-werkverkeer.

Ik heb een Twingo, maar zo te lezen is die te klein voor jullie. Succes met zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:41

Wij hebben een seat ibiza diesel, deze heb je in 3,5 en station uitvoering. Goedkoop in onderhoud en relatief zuinig, rijd lekker (ook niet onbelangrijk). Goed betaalbaar, onze gekocht op 212, daar hoef je emt een diesel zeker niet bang voor te zijn.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:29

Ik heb zowel twee auto’s op LPG als twee auto’s op diesel gehad, maar ik ben toch beter te spreken over de diesels. LPG was inderdaad lekker goedkoop rijden, maar met de ene auto heb ik een hoop gedoe met de gastank gehad en de andere auto heeft z’n kleppen verbrand doordat alles zoveel warmer wordt tijdens het rijden en daar hebben we motor van moeten reviseren.

Nu zijn er een aantal merken die best goed tegen gas kunnen en was de mijne daar later toch niet zo geschikt voor begreep ik. Dus mocht je kiezen voor LPG dan zou ik me goed voor laten lichten welke merken dat zijn.

Mijn ervaring met m’n diesels was dat daar nooit wat mee was en ik kon makkelijk 1000 km op een tank rijden met mijn grote, niet zo zuinige Volvo. Daarvoor een Corsa gehad en ook daar heb ik lekker mee rondgetoerd zonder problemen.
Waar je bij een diesel mee op moet letten is dat je sommige steden niet in mag als het bouwjaar voor 2005 is, maar ik denk dat je sowieso een jongere auto zoekt.

Succes met je zoektocht!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:36

Ik had een Renault Clio diesel uit 2011. Echt een heerlijke auto en lekker ruim. Ik reed zo 1000 km met een volle tank. Ben nu weer overgestapt naar benzine.. Maar als ik zie hoe vaak en hoeveel duurder ik nu weer moet tanken heb ik wel spijt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 15:19

Bedankt voor het meedenken tot dusver. Ik vind het erg lastig en ook spannend, zo'n auto waar zo maar ineens kosten bij kunnen komen :D

Als ik dan die LPG verhalen lees denk ik niet dat dat aan mij besteed is.