Parkeerplaats, privé of openbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Parkeerplaats, privé of openbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 01:26

Hoe kom ik erachter of een parkeerplaats openbaar is.

Ik woon in een flat en naast onze flat is een parkeerplaats. Voorheen toen de begane grond bewoond werd parkeerde de bewoner daar.
Sinds meer dan een jaar is het een buurthuis geworden en sindsdien is er dan ook continue gezeik met de dames van het buurthuis. Die elders in dezelfde straat wonen.

Zij menen recht te hebben op de parkeerplaats, ik als bewoner van de direct naastgelegen flat maak er ook veelvuldig gebruik van.

Vorig jaar heb ik een klacht ingediend bij de instantie waaronder het buurthuis valt. Ik heb toen ergens gevonden dat het inderdaad een openbare plaats is.

Helaas was het vanavond weer loos en zelfs de agent ter plaatse (die nogal erg chagrijnig was) vond dat het geen parkeerplaats was.
Vreemd dat hij al 7 jaar zo in gebruik is, maar afijn.

In eerste instantie zou ik een boete krijgen, maar nadat ik rustig gepraat heb met de agent liet hij die tijdelijk varen totdat uitgezocht werd of de boete terecht zou zijn.

Helaas kan ik nu dus nergens meer vinden dat het een openbare ruimte is, ik heb geen idee op welke websites ik het gevonden heb.
Voor nu heb ik de gemeente een bericht gestuurd, maar dat laat 7 dagen op zich wachten.
Ik krijg van de agent ook de informatie teruggekoppeld, maar liefst weet ik het vandaag al.

En of ik toch die boete moet vrezen :=

Afbeelding

Het huis heeft 3 ingangen, de deur die je op de foto ziet, achterdeur die bereikbaar is via de tuin en via de officiële toegangsdeur van de flat.

butengeweun

Re: Parkeerplaats, privé of openbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:14

Kijken op het kadaster van wie de grond is. Dat is denk ik het makkelijkst. Dat kan op de site pdok.nl

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:15

Ziet er mij niet als openbare parking uit hoor maar kan je de vraag niet aan de gemeente stellen ipv de politie?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:17

Via Bag-viewer en ruimtelijkeplannen.nl kun je zien wat voor bestemmingen panden en percelen hebben. Misschien kun je dan in ieder geval achterhalen waar het bij hoort en wat voor bestemming het heeft?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 07:21

Op de site van het kadaster kan ik enkel een afspraak maken om mensen het te laten meten.

Ruimtelijkeplannen.nl idd ook geprobeerd maar daar kwam ik niet verder mee.

Ik heb de vraag nu inderdaad bij de gemeente gelegd maar de agent ging er zelf ook achteraan.

Bedankt voor de input, hier kan ik weer even verder mee.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:24

Als je het op ruimtelijke plannen of Bag-viewer niet als specifiek perceel kan aanklikken zal het misschien openbare ruimte zijn?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:25

Als je er woont kan ik me voorstellen dat je daar je auto neerzet. Als bewoner dan. Maar nu het een openbare functie heeft vind ik het uit fatsoen sowieso niet kunnen. Toen het bewoond werd deed je dat toch ook niet? Overigens denk ik dat het nu vrij moet blijven ivm vluchtwegen en hulpdiensten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:27

Ziet er voor mij uit als trottoir en geen parkeerplaats.

Het kadaster bellen en gewoon vragen?
Heb ik ook wel eens gedaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:37

Ziet eruit als brandgang en absoluut niet als parkeerplaats
De gemeente moet je zijn

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 07:39

Bagviewer en pdok geven enkel en alleen de flat aan als zijnde huisnummer en woonruimte. Niet het stuk tussen de garages en de flat.

Over vluchtwegen heb ik vorig jaar ook het 1 en ander lopen opzoeken, maar daar kwam ik niet uit.
Er staat namelijk niet bij dat het een nooddeur/ uitgang is. Wat ik vreemd vond aangezien het nu een publieke functie heeft.

Het buurthuis is enkel op woensdagmiddag en vrijdagmiddag geopend en een enkele keer op de vrijdagavond en een weekenddag.

En ook toen het bewoond was parkeerde ik er een enkele keer, maar uit beleefdheid naar de bewoner van de begane grond heb ik dat niet vaak gedaan. Ik woon trouwens aan diezelfde kant als de parkeerplaats.

Er zit vanaf de weg een oprit en de stoep begint er ook meteen.
Ook de tegels zijn anders, aan beide zijkanten zijn het stoeptegels, het midden zijn blauwe klinkers.

Woningen zijn uit de jaren 50 en die zijdeur heeft er dus altijd al gezeten en geeft enkel toegang aan nr 1.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:40

Het is heel simpel als er geen P staat op de stoeptegels/stenen is het geen parkeerplaats. Iig geen openbare parkeerplaats.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:43

Zo simpel is dat niet, SusanH.
In mijn straat zijn parkeervakken allemaal zonder P gemarkeerd, maar is echt openbare ruimte en parkeerplaats.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:44

Hier wel overal P. Ik dacht dat dat vrij standaard was :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 07:44

SusanH schreef:
Het is heel simpel als er geen P staat op de stoeptegels/stenen is het geen parkeerplaats. Iig geen openbare parkeerplaats.

Dat is enkel zo in een woonerf.

De hele straat is hier P loos

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 07:47

Afbeelding

Het zijn namelijk wel echt afmetingen van een parkeerplaats.

Links in de hoek net achter de garage is de uitgang van de tuin een straat achter ons.
Ook die komt hier dus op uit.
De garages zijn op zich zelf staande boxen en horen niet bij onze flat.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:59

Sowieso is het een stoep, en het lijkt me dat dat maakt dat het geen officiële parkeerplaats is.. door de stoeprand. Bij ons moet je dan namelijk een andere soort tegel hebben.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:01

Afbeelding

Afbeelding

Deze tegels

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 08:01

Het is niet goed te zien op de eerste foto, maar er zit zo'n oprijrand waar de stoep begint. Waarom zou je die plaatsen als je er niet met de auto mag komen?

Die onderste zit ervoor.

Afbeelding

En hoewel de weg/ stoep naar rechts afbuigt staat daar dus een voetgangersbord en mag je dus helemaal niet komen met de auto.

Edit; even foto aangepast want het adres stond erop :+

Ik ben trouwens geen zeur met parkeren, dat ik hier perse wil staan. Maar er zit een verzorgingshuis aan het begin van de straat en al het personeel en familie/ bezoek parkeert in onze straat. Je merkt meteen wanner het slecht weer is, er vader-, moederdag, vergaderingen of feestdagen zijn :')
Dan kan je dus echt niet parkeren in de straat. En het wordt straks alleen maar erger nu er ook een ander zorginstelling bij komt. Want waar gaan die werknemers en familie/ bezoek parkeren?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:34

Naar mijn idee is het gewoon privé terrein van het huis en mag daar iemand parkeren. Wel maar 1 auto denk ik. Ben benieuwd wat er uit komt

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:42

Als je de stoeprand volgt, lijkt het of het oprijstjk voor de weg die voor de flat langsloopt is. Het lijkt er in ieder geval niet op dat het een openbare parkeerplaats is, die hebben geen stoeprand.

Edit: ik zie dat de weg een voetgangsersbord heeft. Mogelijk was dit oorspronkelijk niet zo en is de weg nooit aangepast. :)
Laatst bijgewerkt door Lugea op 29-06-19 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:43

@Amado: Dat denk ik niet, aangezien het een flat betreft (toch?). Als het een woning geweest was rechts, dan had dat goed gekund :j Ben ook benieuwd!!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:58

Ik denk dat je bij de gemeente moet zijn, als het openbare ruimte is en geen parkeerplaats, mag jij er niet mag parkeren, maar ook andere mensen niet. Behoort de grond bij nummer 1 het buurthuis, dan mag jij het niet, maar zij van het buurthuis wel. (tijdens opening tijden?)
let wel: ook al zou het prive ruimte zijn, dan is het ook niet altijd toegestaan om een auto zomaar ergens te parkeren. Er zijn gemeentes die bv geen auto's in de voortuinen willen, in verband met het aanzicht / verloedering van de gemeente. Vaak moet hier toestemming voor gevraagd worden.

Ook kun je bij het gemeentehuis een aanvraag indienen om van jullie straat een vergunning straat te maken, zodat er niet mee geparkeerd kan worden door bezoekers / personeel van het zorgcentra.
Maar om dat er door heen te drukken, zul je dus deur tot deur moeten om met zoveel mogelijk mede aanvragers o'n verzoek in te dienen. Alleen de aanvraag doen geef ik je weinig kans. Maar niet geschoten altijd mis.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 29-06-19 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:59

Nou mij lijkt me die plek absoluut geen parkeerplaats. De hele doorloop naar die zijdeur en om achter de flat te komen wordt zo geblokkeerd.
Dat vroeger daar altijd bewoners parkeerden zegt niet zoveel; hele volksstammen die maar gewoon hun auto ergens neerpleuren onder het motto; na mij de zondvloed, mijn auto staat tenminste.

Ik begrijp de redenatie van die agent wel. Het komt eerder over als een openbare ruimte die dienst doet als doorloop voor de flatbewoners en lijkt het mij niet de bedoeling dat dat volgegooid wordt met auto's. Of op zn hoogst 1 auto ( gezien dat vak gemaakt van andere stenen dan de rest van die hoek), maar dat ligt eraan of dat vak ook echt gemaakt is door een officieel bedrijf in opdracht van gemeente/verhuurder...zou namelijk niet de eerste keer zijn dat een handige Harrie (in dit geval dan zowel letterlijk als figuurlijk handige harrie) zichzelf een priveparkeervak toebedeeld door er simpelweg zelf 1 aan te leggen op openbare grond.

Is even het onderzoek van de agent af wachten en hopen dat alles legit is...maar dan nog; er zal dan maar 1 auto mogen staan. De situatie als op je foto klopt sowieso niet met 2 auto's de boel lekker blokkeren voor alle andere bewoners.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:31

Puur vanaf de foto zou ik zeggen dat het een parkeerplaats is voor de mensen van de tuin achter het hekje. Een auto pal voor die zijdeur zetten kan sowieso de bedoeling niet zijn zou je denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:37

Zet je vraag eens op het Vara forum neer. Daar zitten mensen die meer met dit soort bijltjes gehakt hebben.