In mijn situatie: leasen of kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetesmee

In mijn situatie: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 21:39

Het is weer zover, de zoektocht naar een nieuwe auto.
Afgelopen jaar heb ik mijn Renault modus uit 2004 weg gedaan omdat ik stopte met stage en zonder de vergoeding deze auto me te duur werd en hij meer thuis stond dan gebruikt werd.
Deze auto was fijn, maar had een nadeel, je moest veel gas bij geven bij het optrekken om een beetje kracht los te krijgen, en het koppel punt was wat lastig. Hierdoor heb ik wel eens midden in een tunnel met flinke helling voor een stoplicht een flinke opstopping veroorzaakt omdat ik het niet voor mekaar kreeg om vooruit te komen. Hier kwam ook een stukje paniek bij kijken.

Nu is het inmiddels weer zo ver dat ik wat verder van huis ga werken en komend school jaar weer stage heb, waardoor het toch echt handig is om niet altijd afhankelijk van het ov of anderen te zijn, en daarom opnieuw een auto aan te schaffen.

Ik twijfel enorm tussen lease of koop, beide heeft zo zijn voor en nadelen. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met advies.

Wat ik zoek:
Kleine auto, fijn rijden, benzine, zuinig en comfort is ook enigszins belangrijk.
Ik zat zelf te denken aan modellen zoals een Toyota aygo, Peugeot 108, Renault twingo etc.

Ik hoor heel graag tips en meningen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:49

Als ik het goed heb begrepen heb je met lease een bkr registratie waardoor je bijvoorbeeld minder hypotheek kunt krijgen, maar ik weet niet of je daar mee bezig bent, het is een handig om te weten. Ik ga altijd voor kopen. Buitenom een huis wil ik nooit lenen. Stel dat je je inkomsten kwijt raakt, een gekochte auto kun je verkopen, een lease blijf je even aan vast zitten.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:51

moonsparkle schreef:
Als ik het goed heb begrepen heb je met lease een bkr registratie waardoor je bijvoorbeeld minder hypotheek kunt krijgen, maar ik weet niet of je daar mee bezig bent, het is een handig om te weten. Ik ga altijd voor kopen. Buitenom een huis wil ik nooit lenen. Stel dat je je inkomsten kwijt raakt, een gekochte auto kun je verkopen, een lease blijf je even aan vast zitten.

Niet helemaal, er zijn ook lease maatschappijen waarbij je een extra verzekering kunt afsluiten waarbij je het lease abonnement kunt opzeggen wanneer je bijvoorbeeld ontslagen wordt of sterft.

Cemlys

Re: In mijn situatie: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:57

Ik kan mijn lease zonder opgaaf van reden na een jaar stoppen met 3 maand opzegtermijn. Verder heb ik via de consumentenbond geleased. Behalve benzine is alles geregeld

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:21

Als je least bouw je geen schadevrije jaren op en de jaren die hebt, kunnen verlopen. Dus wordt je WA een stuk duurder als je weer koopt.

Op vakantie heb ik eens in een Kia Picanto gereden. Heerlijk fel autootje, ik kon makkelijk 80 km per uur rijden in de derde versnelling.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:44

Ik bouw gewoon schadevrije jaren op en kan hem opzeggen na een jaar zonder reden. Opzegtermijn is 15 dagen. Ik lease bij Toyota trouwens. Hij gaat binnenkort weer weg wegens auto van de zaak maar was destijds de beste keuze.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 22:49

Misschien handig om er bij te noemen: mijn budget voor kopen is 2000,-. Dus niet erg veel voor een goed betrouwbare auto. Vandaar ook dat lease in me op kwam. Ik heb sowieso het komende jaar een vast inkomen van werk en stage, en daarna begin in aan een vaste baan. Natuurlijk is het zo dat er soms iets weg kan vallen, maar met dit bedrag qua auto lever ik sws altijd geld in mocht ik deze weer weg moeten doen. En onderhoud blijft ook een risico, miss ben ik bij de volgende beurt wel enorm veel geld kwijt..

Dat maakt dat ik het wil afwegen om toch te leasen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:57

Ik zou gewoon lekker gaan leasen. Is tegenwoordig heel normaal. Geen gedoe met onderhoud etc. Bij Toyota kun je bv na een korte periode al opzeggen. Kijk ook zeker even bij ANWB lease. Die hebben echt goede aanbiedingen!

Ik had een ford fiesta ST line, 100 pk, alle opties voor 24 maanden voor 240 euro incl 20.000 km

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:04

Romeo2007 schreef:
Ik zou gewoon lekker gaan leasen. Is tegenwoordig heel normaal. Geen gedoe met onderhoud etc. Bij Toyota kun je bv na een korte periode al opzeggen. Kijk ook zeker even bij ANWB lease. Die hebben echt goede aanbiedingen!

Ik had een ford fiesta ST line, 100 pk, alle opties voor 24 maanden voor 240 euro incl 20.000 km

24 x 240 = 5760 E waar je na 24 maanden niets meer van terug ziet,
Vind ik een boel geld voor 24 maanden rijden (en maar 10.000 per jaar).
Dat is 29 ct per km zonder brandstofkosten.

Voor mij zou sowieso het aantal km heel belemmerend zijn.. ik rijd dan alleen al de km's op aan woon/werkverkeer.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 23:11

Ook wellicht handig om te benoemen: Qua kilometers heb ik even grofweg uitgerekend, ik kom op zo’n 7500 standaard kilometers. En dan heb ik nog wel ruim gerekend.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:18

Leasen vind ik zelf zonde van het geld. Heb zelf laatst een nieuwe auto koeten kopen, omdat mijn auto naar de sloop moest. Ben gegaan voor een Peugeot 107. Ik heb er 2500 voor betaald. Het is tot nu toe een fijne auto en rijdt ook prettig.
Persoonlijk zou ik dan ook zeggen leg een klein beetje meer geld bij en je hebt een leuke auto voor jezelf.
Deze kleine type auto’s behouden hun waarde ook wel, mocht je de auto na een jaar weer kwijt willen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:23

En met een beetje pech kan je dikke reparatiekosten betalen. Leasen is ook een deel ontzorging betalen. Voor mij bv belangrijk want ik ken niemand die iets van auto's kent. Betaal dus overal de hoofdprijs terwijl ik nu een nieuwe auto heb en hem bij een beurt aflever en weer ophaal zonder in angst te zitten sar ik de portemonnee moet trekken.

Als ze voor een kleine auto wilt gaan met iets of wat zekerheid kom je er niet met 2000 euro

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:42

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:50

Ik heb al jaren de taktiek dat ik een Twingo I met een jaar APK van internet pluk. Die zijn nooit duurder dan 900/1000 euro, als ze rijden blijven ze rijden, en ik stop er alleen geld in als ze dan weer een jaar door de APK komen. Ik ben nog nooit meer dan die 1000 euro per jaar kwijt geweest, en ik rij een ruime 10.000 km per jaar.

Bij de laatste APK heb ik overwogen voor 2.500 euro een nieuwer model te kopen, minder kilometers, blablabla, maar ik hou van die Twingo I. We zijn weer thuis. Ik heb er nu een met zo weinig kilometers gescoord dat ik deze misschien wel langer wil houden. Hij heeft een vouwdakje <3

Al die Twingo's samen (inmiddels aan nummer vier toe) hebben me maar één keer laten staan - toen viel de uitlaat eronderuit. Die bleek de ANWB-er er gewoon weer onder te kunnen hangen met een tussenbusje en een beetje ijzerdraad. Nog zo'n voordeel van Twingo's: onderdelen zijn goedkoop en ze kunnen overal heel gemakkelijk bij. Weinig elektra dat allemaal stuk kan. Niet te zwaar voor het motortje. Van binnen groter dan buiten. Nieuwe designklassieker.

Kortom: kijk eens naar een Twingo :)) Veel goedkoper dan private lease.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 00:02

ikheetesmee schreef:
Deze auto was fijn, maar had een nadeel, je moest veel gas bij geven bij het optrekken om een beetje kracht los te krijgen, en het koppel punt was wat lastig. Hierdoor heb ik wel eens midden in een tunnel met flinke helling voor een stoplicht een flinke opstopping veroorzaakt omdat ik het niet voor mekaar kreeg om vooruit te komen. Hier kwam ook een stukje paniek bij kijken.

Met alle respect, maar als je zo ontzettend onbehendig bent in het rijden van een auto, dan zou ik inderdaad gaan leasen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 00:13

Nielojram schreef:
ikheetesmee schreef:

Met alle respect, maar als je zo ontzettend onbehendig bent in het rijden van een auto, dan zou ik inderdaad gaan leasen.

Dit is niet perse onhandig zijn denk ik, voornamelijk onervaren. Ik heb namelijk pas sinds oktober mijn rijbewijs, en mijn les auto was een vet luxe auto met alles dr op en dr aan. Daarnaast speelde het stukje paniek ook een grote rol. In een rustige situatie wist ik dergelijke dingen wel op te lossen, maar hier was het zo dat er autos achter me stonden en uiteindelijk gingen toeteren, en ik me ontzettend onder druk gezet voelde. Ik ben daarna veel gaan oefenen met zulke situaties maar het blijft soms toch nog een puntje van aandacht. Vandaar dat ik toch wel na denk over een auto met Hill assist oid. En die vind je voor zover ik weet niet voor 2000,-?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 00:43

Ik heb twee jaar geleden voor dezelfde keus gestaan en toch gekozen om te kopen en daar heb ik geen spijt van. Maandelijkse kosten zijn lager dan met leasen. Wel aardige apk kosten gehad, maar alles opgeteld was ik alsnog minder kwijt dan met een jaar leasen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 00:49

ikheetesmee schreef:
Ik ben daarna veel gaan oefenen met zulke situaties maar het blijft soms toch nog een puntje van aandacht. Vandaar dat ik toch wel na denk over een auto met Hill assist oid. En die vind je voor zover ik weet niet voor 2000,-?

Je kan ook flink gaan oefenen met een auto met een gewone handrem (en geen assist).
Het is sowieso handig dat je dat onder de knie krijgt, voor als je een auto leent/te rijden krijgt die (net als nog de meeste auto's) dat niet heeft.

Mijn dochter lest met een auto zonder "normale" handrem (gewoon een knop) en hill assistance, maar ze heeft nu wel geoefend met mijn auto (op eigen terrein) en dat heeft ze nu al helemaal onder de knie.
Mijn mans auto heeft het wel, maar die werkt (blijkbaar) veel korter dan haar lesauto en zijn auto ging dus wel achteruit voordat ze was opgetrokken.
Dus vandaar dat ze nu heeft geleerd om gewoon de hellingproef te rijden met mijn auto.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 04:15

Ik rij een, eigen, hyundai atos. Niet het nieuwste model maar hij heeft me nog nooit laten staan, zuinig en ik kom overal. Kost ook niet de hele wereld.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 06:17

Wij hebben er voor gekozen om 1 auto te leasen.
Wat ik met name heel erg fijn is het stukje ontzorging. Je komt niet voor onverwachte tegenvallers te staan. Want de leasemaatschappij is verantwoordelijk voor het onderhoud van de auto.
Je bouwt gewoon je schadevrije jaren op wb verzekering.
Wij hebben wel doel bewust naar het aantal km’s gekeken en hebben deze ook wat verhoogd.
Bij ontslag tijdens een vast dienstverband kan je de auto inleveren bij ons. Dit is per leasemaatschappij verschillend hoe dit werkt
Nadeel is idd dat als je een hypotheek wilt afsluiten deze wordt meegenomen in wat je kunt krijgen aan hypotheek.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 06:35

Ik zou gaan kopen. Die kleine auto's zijn er wel voor dat geld. En hill assist? Ik weet niet waar je woont maar Nederland dankt haar naam niet aan de vele heuvels en bergen.

Kijk anders naar een automaat. Hoef je niet zelf te stoeien met de koppeling.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:30

Brainless schreef:
Romeo2007 schreef:

24 x 240 = 5760 E waar je na 24 maanden niets meer van terug ziet,
Vind ik een boel geld voor 24 maanden rijden (en maar 10.000 per jaar).
Dat is 29 ct per km zonder brandstofkosten.

Voor mij zou sowieso het aantal km heel belemmerend zijn.. ik rijd dan alleen al de km's op aan woon/werkverkeer.

Laten we het maandbedrag uit elkaar halen:

240 euro:
50 euro wegenbelasting p maand

90 euro verzekering all risk incl wegenwacht obv 0 schadevrije jaren

Dan blijft er 100 euro per maand over aan afschrijving en onderhoud. Dat doe je er niet van hoor.

Volgens de ANWB calculator is de afschrijving na 2 jaar verkoop 27%. De auto kostte 22.000 dus er gaat een kleine 5000 euro af die je sowieso kwijt bent.

Kijk eens op deze calculator van ANWB. Hier kan je de maandelijkse kosten van een auto in eigen bezit berekenen en dan kan je het tegenover een leaseauto zetten

https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:14

Ik zou kopen, de bedragen die ze vragen voor leasen zijn bizar. Helemaal als je er niet 2-3 jaar aan vast wilt zitten moet je dik betalen.
Ik rijd nu al 2,5 jaar een Volkswagen polo (2009 versie) en hij heeft nooit wat gehad in die twee jaar tot afgelopen keer, een keer €1000. Al met al heeft hij in onderhoud dus €400 per jaar gekost. (Ik rijd trouwens 50.000 km per jaar)
Dit is wel een diesel dus om je de wegenbelasting enzo te gaan geven is niet zo interessant :)
Weet je wat t is, als je die lease auto niet meer wilt, ben je al je geld kwijt.
Als je een betrouwbare auto hebt gekocht en je hebt hem toch niet meer nodig kun je hem zo weer verkopen :)
Ja, er zit natuurlijk een klein risico aan, dat de auto wel echt stuk stuk gaat maar als je goed oplet wat je koopt moet je wel heeeeel veel pech hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:50

ikheetesmee schreef:
Misschien handig om er bij te noemen: mijn budget voor kopen is 2000,-. Dus niet erg veel voor een goed betrouwbare auto. Vandaar ook dat lease in me op kwam. Ik heb sowieso het komende jaar een vast inkomen van werk en stage, en daarna begin in aan een vaste baan. Natuurlijk is het zo dat er soms iets weg kan vallen, maar met dit bedrag qua auto lever ik sws altijd geld in mocht ik deze weer weg moeten doen. En onderhoud blijft ook een risico, miss ben ik bij de volgende beurt wel enorm veel geld kwijt..

Dat maakt dat ik het wil afwegen om toch te leasen.

2000 voor een auto is best veel hoor. Hier een auto van 600 euro gekocht die al 2 jaar zonder problemen mee gaat. Neem iemand mee die er écht verstand van heeft en dan komt dat zeker wel goed. 2000 is een mooi bedrag en heb je een hele leuke auto voor. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:54

50,- wegenbelasting? Dan heb je het over een grote auto denk ik? Ik betaal uit mijn hoofd 22,- en volgens mij is er een categorie die nog goedkoper is.

Edit:sorry ik denk dat je het heb over die ford, dat is ook niet een heel kleine auto