Wat kost dat? Een huis verbouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Wat kost dat? Een huis verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:16

Lieve bokkers ik vraag jullie hulp.

Mijn vriend en ik hebben een woning op het oog. Toen we het eens hadden over een huis kopen zeiden we dat we geen klushuis wilde.
Jullie raden al waar we verliefd op geworden zijn :+.

Nu moeten we een bod gaan uitbrengen maar er moet echt veel verbouwd worden.
We hebben wel handige mensen in onze omgeving maar willen voor het berekenen er even van uit gaan dat we toch ook wel wat hulp moeten inschakelen.
Maar hoe weet je nu hoeveel zo iets kost?
Bijvoorbeeld: de trap zit op een erg onlogische plek. Het is een twee onder 1 kap woning en de buren hebben de trap ook verplaatst naar een betere plek.
Dat houdt wel in dat niet alleen een nieuwe trap nodig is, maar ook de vloer op de 1e verdieping dan waar nu de trap zit dicht gemaakt moet worden.
We moeten een aantal muren afbreken en anders neerzetten, er moet een nieuwe keuken en badkamer in, alles moet een nieuwe vloer en ga zo maar door.
Hoe maak je een globale schatting van wat je nodig gaat hebben daarvoor?
Ik snap dat de kosten ook afhangen van de keuken die je kiest, de vloer die je kiest e.d. nu is dat prima in te schatten. Het gaat mij om het echte klussen zoals de trap verplaatsen en muren verplaatsen.
Ik denk dat we dat grotendeels moeten laten doen.

Wie helpt mij op weg om inzicht te krijgen?

DiantaM

Re: Wat kost dat? Een huis verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:17

Dat is onmogelijk te zeggen zonder het pand gezien te hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:22

Wat diantam zegt. Heb je al gekeken?

Je weet niet hoe de vloer is, of die overal een trap kan dragen. Hoe zit het met de draagmuren. Hoe zijn de bouwkosten in de huidige tijd. (een gewone trap kost al vaak tegen de 1000 euro. En dan moet hij nog geplaatst worden etc)

Ga je nog verder moderniseren. Is het dak ok? etc etc etc.

Een beetje verbouwing kost al snel 50.000 euro. En dan heb je vrijwel alles basis... (zeker met keuken en badkamer, beide rond de 10.000)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:26

Muren afbreken is zelf ook nog wel te doen als het geen draagmuren zijn.
Wij hebben een puincontainer gehuurd (4 a 500 euro voor 6 weken/1x legen) en een muurzaag, geloof dat die 70 euro was ofzo. Een goede moker en kruiwagen en je komt een heel eind.
Opbouwen van kleine muurtjes is met gipsblokken ook niet zo heel moeilijk. Langere zijn lastiger recht te houden, maar als je handig bent lukt dat wel.

Wij zijn aangelopen tegen het feit dat je voor veel klusjesmannen toch wel tussen de 40 en 50 euro per uur uitkomt.

Vloer leggen, je kunt je tegels uitkiezen, maar daar moet je nog zeker 35 euro per vierkante meter leggen/lijmen bij rekenen.

Wij hebben bijna het hele huis verbouwd, keuken, badkamer, dakkapel, tegelen, stucen, schilderen en dergelijken en hebben hier 40.000 euro voor begroot en dat is aan de krappe kant, maar met zoveel mogelijk zelf doen komen we wel een heel eind. Met 10.000 erbij zouden wij beter uitgekomen zijn.
Maar wij hebben geen trap verplaatst, wel muren.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:29

Hier hebben we echt heel erg veel zelf gedaan en dan kom je ook al snel op bedragen zoals winged noemt. En dan hoefde er qua constructie (zoals de trap die je noemt) niets te worden verplaatst bij ons.
Neem vooral een aannemer mee die hier iets nuttigs over kan zetten.
Verder weet je (ook een aannemer) niet wat je overal onder/achter gaat vinden.
Dus als tijdens de verbouwing opeens toch het dak niet zo best blijkt te zijn, dan komt het er ook bij.

Het is sowieso altijd een goede aanname bij een verbouwing dat je het zult onderschatten in tijd en geld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:36

Het is helemaal afhankelijk van de situatie en wat je precies wil (ver)plaatsen natuurlijk. En hoeveel je zelf kan doen. Een halve ton ben je zó kwijt met wat je allemaal opnoemt....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:39

Ik zou rekenen op een ton :j

Wij hebben ons huis van 1996 volledig aangepakt (badkamer, keuken, alles stucen, vloeren, schilderen ed). Mijn man heeft op de zonnepanelen installeren na alles zelf gedaan en wij waren zo rond de 40.000 kwijt. En dan hebben we nog niet hoeven breken of een trap hoeven verplaatsen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:47

Wij hebben een vergelijkbaar project gehad...en de hier genoemde 50.000 haalde wij makkelijk :+ (lees royaal er overheen)

Nou hadden we ook nog een uitbouw laten plaatsten....maar goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:49

Wij hebben recent ons jaren 70 huis bijna volledig gerenoveerd.

Wij hebben heel veel zelf gedaan. Badkamer, keuken, muren uitbreken, schilderen, woonkamer + keuken stuccen, aanpassen verwarmingen (convectorputten dicht en andere radiatoren, incl materiaal).

De leidingen van de badkamer en radiatoren, het tegelwerk in de badkamer en het stucwerk hebben we uitbesteed. De rest hebben we zelf gedaan. De keuken en een deel van het materiaal in de badkamer (douche, wstafelmeubel en kast) hebben we meegenomen uit ons oude huis. Bij elkaar zou dat 10.000 euro geweest zijn ongeveer. Ook zijn er nog zonnepanelen geplaatst.

Wij hebben voor ongeveer 50.000 euro verbouwd, en dat is dus incl ontzettend veel zelf doen en kijken waar je op materiaal kunt/wilt besparen. Zo hebben wij bijvoorbeeld de vloer geegaliseerd (soort van) en die daarna geschilderd met betonverf. Besparing van ongeveer 1500 euro in vergelijking met laminaat.

Als je zelf niet handig bent, reken dan op inderdaad ongeveer 100.000 euro, kun je veel zelf, dan zul je sowieso uitkomen tussen de 50-75 duizend euro.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:52

Voor alles te verbouwen (nieuwe vloer, nieuwe badkamer, ev nieuwe ramen, nieuwe ketel, hier en daar een muurtje eruit en een balk steken, wat stucwerk) moet je toch rekenen op 50 000 euro en dan echt zoeken naar de goede deal en zelf de handen uit de mouwen steken.

Het komt altijd duurder uit dan je denkt! Voor mij nooit een klushuis meer, ik ben nu halverwege en wil er eigenlijk vanaf maar moet eerst nog nieuwe vloer in, nieuw verfje op de muren, keuken afwerken etc vooraleer ik het te koop kan zetten om een fatsoenlijke prijs te krijgen

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:55

Ergens tussen de €50.000 en €100.000. Wij hadden soortgelijke verbouwing en zaten meer richting de ton. Alles is dan wel gedaan, hier zat alles bij in behalve de vloer in woonkamer en boven (keuken en badkamer tegels)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:58

Wij hebben vorig jaar alleen de benedenverdieping gerenoveerd en hebben iets tussen 70 en 80.000 gespendeerd. We hebben met verschillende kleine aannemers/bedrijven gewerkt en zoveel mogelijk zelf gedaan.
Dit bedrag was exclusief: uitbreken vloer en ondervloer, 2 openhaarden, oude radiatoren, keuken en toilet. Wat zat er wel in: 3 containers met bouwpuin, vernieuwing CV en loodgieterij, vervanging van het dak op de bijbouw, impregneren van een muur, raam dichtmetsen, nieuwe ramen en deuren, nieuwe deuropeningen maken en enkele gyprocwanden plaatsen, vernieuwing van de elektriciteit, nieuwe keuken, nieuwe ondervloer en vloer.

De kostprijs van een trap verplaatsen gaat grotendeels bepaald worden door hoeveel werkuren erin gaan kruipen om het ene gat dicht te maken en het andere te maken. Materiaal is een zaak, maar het zijn de manuren die de doorslag geven in de kostprijs.

Eind deze zomer gaan we voor ronde 2 om het verdiep onder handen te nemen en hebben nu al geschat dat we nog een 40.000 gaan moeten uittrekken voor ramen, 1 wand uitbreken, 2 wanden plaatsen, nieuwe badkamer, dressing, vloer- en trapbedekking (vooral de traprenovatie is een doodoener, maar dit kunnen we echt niet zelf)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:58

Vraag de buren of trap verplaatsen ingrijpend was, kijk wat je zelf kunt doen. Neem een aannemer mee voor een globale schatting en heb je alle bedragen dan zet er nog maar 20% bij op want het valt altijd duurder uit.
Wij zijn niet handig en hebben in een appartement een nieuwe badkamer en toilet laten plaatsen incl alles waren we 14.000 kwijt en dan heb je nog niets speciaals. Maar dit halen we er bij verkoop met gemak uit dus situatie is iets anders.
En houd rekening met de drukte want klusbedrijven en aannemers zitten soms al een jaar volgeboekt .

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:07

Dingen als badkamer en keuken kan al snel flink in de papieren lopen. Nieuwe trap is een beetje afhankelijk van wat je wilt, maar voor onze nieuwe trap (zelfde plek) van eiken hout waren we ook zo 2000 euro verder.

Bouwbedrijven rekenen grof geld op het moment, omdat er zoveel vraag naar is... dus misschien eerst eens een bouwbedrijf zoeken om te kijken of een klushuis uberhaupt een optie is?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:11

Op deze link vind je een aantal richtprijzen, je moet dan wel heel gedetailleerd weten wat je allemaal gaat doen om de som te kunnen maken. Een nieuwbouw kost ergens tussen de 1250 en 1500 euro/m2 denk ik, bij verbouwing hangt het er sterk vanaf wat je zelf kan, hoe ver je gaat in het vernieuwen, ... Ook zijn er bijna altijd wel kleine of grote verrassingen die op je pad komen. Dus best een zekere marge inbouwen voor onvoorziene kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:21

Is er veel tijdsdruk om een bod uit te brengen, of heb je de mogelijkheid een keer met een aannemer te bezichtigen?

In deze tijd gaan de huizen snel, dus logisch als je er niet aan toe komt, maar mocht de kans er zijn dan zou ik dat zeker doen!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:24

Hier net soortgelijke verbouwing laten doen, kosten 75 k. En dan hebben we nog heel veel zelf gedaan en hebben we de badkamer even gelaten.
Het enige concrete antwoord dat ik je kan geven is: altijd meer dan je denkt er vooraf begroot :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 11:31

Ik ben wel gaan kijken ja, anders had ik ook niet precies geweten wat er moest gebeuren.
De muren die verplaatst moeten worden zijn geen draagmuren. Omdat van 1 huis 2 huizen gemaakt zijn staat de draagmuur als scheiding tussen de twee woningen. Het gaat om 2 muren slopen die nu rond de trap zitten ( 1 is bijna helemaal hout :+ ) de ander gips. Dan moet er een nieuwe muur komen als hal voor rond de trap.

Opzich zie ik ons met hulp wel veel zelf doen, maar een trap plaatsen en een bovenverdieping opnieuw aanleggen zou ik denk ik toch laten doen?
Tegelen en degelijke is geen probleem. Leidingen kan mijn oom die dat erg leuk vind, elektriciteit de beste vriend van mijn vriend. Die zouden voor een vrienden prijsje zeker kunnen helpen.

Het is niet groot ( 74m2) en er is wel mogelijkheid tot uitbouwen maar dat gaan we ( voorlopig) niet doen. De buitenmuren en dak zijn in orde en hoeft niets mee. In 1 wand zit een oude lekkage op de plek waar de uitbouw aan het oorspronkelijke huis gezet is, dat was het enige stukje " buitenmuur" waar twijfels over zijn. Maar 90% zeker dat dit geen probleem meer is door de uitbouw.
Cv die er hangt is pas 2 jaar oud, dat is mooi, maar hoe het precies met de rest zit weten we niet precies ( niet op alles kunnen letten).

Aannemer mee nemen is in de huidige woningmarkt geen tijd voor. Er is een kijkdag en 5 dagen later moet je bod er liggen. Tussentijds langs gaan kan, maar we zullen het toch met een schatting moeten doen.

We hebben bovenop de vraagprijs nog wel een flink stuk ruimte over, de vraag is alleen of het huis dat waard is ( liefde maakt blind.. Dus ik zeg van wel) maar globaal wil je weten waar je aan begint.

Ik ga mijn komende nachtdienst toch nog maar eens zoeken naar wat de materialen zouden kosten en bedenken wat we moeten laten doen en wat we zelf kunnen ( regelen).

Maar bijvoorbeeld stucwerk vind je wel redelijk prijzen per m2, maar een globale berekening van een nieuwe trap laten plaatsen heb ik geen idee van := wat de trap zelf kost wel, maar dan zit ie nog niet op de juiste plek.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:38

TS, wat is je verbouwbudget?
Heb je een bepaalde termijn waarop je er in moet zitten?
Kun je gegarandeerd rekenen op die hulp?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 11:41

Dat zijn we juist aan het bepalen wat we maximaal aan de woning willen uitgeven en hoeveel de verbouwing zou kosten.
Kwa hypotheek en eigen geld zouden we als we maximaal gaan lenen 2 ton kunnen verbouwen, maar dat vinden we het huis niet waard.
De afweging is dus wat voor een bod we gaan neerleggen afhankelijk van welke kosten aan verbouwen we globaal verwachten te krijgen. Of zoeken we misschien beter toch nog door ( we hebben absoluut geen haast met een huis kopen, alleen dit huis is zo uniek )

Termijn hebben we niet, onze huurwoning is niet duur. Maar ik wil geen half jaar huur aanhouden naast de hypotheek. Enkele maanden zou kunnen, maar 3 a 4 maanden uittrekken voor de verbouwing is wel maximaal.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 26-06-19 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:42

Wij hebben net een opknapper gekocht. Inclusief het nieuwe dak hopen we net onder de 100K te blijven.

Het dak en het dak op de bestaande aanbouw zijn een 35K. Daarnaast wordt het huis van beneden tot boven gestript, wandjes verplaatst (ook dragende delen), vloerverwarming en de hele toko isoleren, nieuwe vloeren-wanden-plafonds en uiteraard een nieuwe badkamer en keuken.

Wat ik je als tip kan geven: neem een (bevriende) aannemer mee of als dat echt niet gaat, laat hem op basis van de foto's een inschatting maken. Tel dan zeker 20% daarbij op en reken er op dat je veel zelf zal moeten doen om kosten te besparen. Als je zelf voor de 2e keer in het huis komt zul je sowieso andere dingen zien dan de eerste keer. Reken er ook op dat de professionele bouwbedrijven het ontzettend druk hebben, dus dat ze niet binnen korte termijn bij je aan de slag kunnen. Heb je dat er voor over: wonen in een bouwval of een tijdje dubbele lasten?

Een huis is snel gekocht in deze tijd, maar als je met een verbouwing niet weet waar je aan begint is het een gebed zonder eind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:44

Ton ben je zo kwijt. Arbeidsloon van een beetje bouwvakker hier is nu rond de 200€ per uur. Weet niet of dat overal in het land zo is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:48

Ik heb een luxe bijkeuken aangebouwd van 2,5 x 3 meter, volledig geïsoleerd, houtskelet met keralit (kunststof) buitenkant, vloerverwarming, buitenkraan, van binnen volledig betegeld (luxe tegels) op 3 groepen (wasmachine, droger en rest), heeft mij ruim 8500 euro gekost.

Kosten voor een aanbouw bijkeuken 2 x 2 meter via bouwbedrijf waren 22.000 euro.

Ga met écht een aannemer heen te kijken, geef aan wat je wensen zijn en vraag hem om een grove schatting. Zó belangrijk als je zelf geen flauw idee hebt!
Of vraag mensen die ervaring hebben met flink verbouwen... Dat heb ik zelf gedaan, nouja... mijn ouders hebben hun hele huis de afgelopen tig jaar volledig verbouwd, die weten wel een beetje wat alles kost :+

Vergeet niet dat je een bouwdepot kan krijgen als het daadwerkelijk waardeverhogend is voor de woning.

En lekker veel zelf doen, scheelt echt enorm! Maar wees verstandig en ga niet voor half werk... Dat kost je weer geld als zich eventuele verkoop voordoet.

Winged schreef:
TS, wat is je verbouwbudget?
Heb je een bepaalde termijn waarop je er in moet zitten?
Kun je gegarandeerd rekenen op die hulp?

Dit is ZO belangrijk! Toen ik mijn huis kocht dat ik ook dat er mensen wel kwamen klussen. Nou echt niet... Mensen kwamen liever langs om te kijken hoever ik was. :roll: Leuk die interesse, maar rot nu maar weer op, veel te druk voor deze ongein.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:50

Ik zou 100.000 euro incalculeren. Liever te ruim dan te krap en een huis echt verbouwen is een dure aangelegenheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:52

smurffie schreef:
Dat zijn we juist aan het bepalen wat we maximaal aan de woning willen uitgeven en hoeveel de verbouwing zou kosten.
Kwa hypotheek en eigen geld zouden we als we maximaal gaan lenen 2 ton kunnen verbouwen, maar dat vinden we het huis niet waard.
De afweging is dus wat voor een bod we gaan neerleggen afhankelijk van welke kosten aan verbouwen we globaal verwachten te krijgen. Of zoeken we misschien beter toch nog door ( we hebben absoluut geen haast met een huis kopen, alleen dit huis is zo uniek )

Termijn hebben we niet, onze huurwoning is niet duur. Maar ik wil geen half jaar huur aanhouden naast de hypotheek. Enkele maanden zou kunnen, maar 3 a 4 maanden uittrekken voor de verbouwing is wel maximaal.

Mijn zusje woont gewoon in hun klushuis... Ze is bijna 6 maand zwanger... Kan prima hoor... Ze hebben nu een woonkamertje van 2 x 2 met wasmachine en droger, waar ze ook moeten eten en de keuken gaat er uit. Skottelbraai en campingstel en gaan met die banaan! :D Ze hebben twee schuren en een groot tuinhuis, die volledig vol staan met spullen, dus daar kunnen ze ook niet echt naartoe.

Waar een wil is, is een weg... Daarbij heeft het ook wel wat...
Ik kijk nog altijd met weemoed terug naar het verbouwen bij ons thuis :