Welke koelbox voor in de auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke koelbox voor in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:25

Mijn vriend is voor zijn werk de hele dag met een bus op pad. Nu wordt het in een bus vrij snel heel warm, en is onze koelbox niet al te best meer waardoor ik opzoek ben naar een nieuwe koelbox voor hem. Het liefste heeft hij een kleinere/ compacte koelbox. Als zijn doppers en broodtrommel er in passen is het eigenlijk al voldoende.
Nu zagen we zelf o.a. deze 8-liter koelbox, maar uit youtube-filmpjes (zoek ik altijd op haha) lijkt hij toch wel erg klein/ compact.. Zekers met deze hitte wil je wel extra drinken gekoeld mee kunnen nemen, en de broodtrommel moet er ook nog bij..

Het hoeft dus geen bakbeest te zijn (20 liter vind hij eigenlijk al te groot), moet wel goed koelen (in een bus is het nou eenmaal erg snel erg warm), en een beetje betaalbaar (rond de 100 euro is wel mijn bovengrens, maar iets er boven vind ik geen probleem mits het precies is wat we zoeken). Qua stroom heeft hij een extra accu in zijn bus, dus de koelbox hoeft geen generator te hebben.

Welke koelboxen zijn aan te raden om deze hitte te overleven? {:}

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:35

De meeste koelboxen koelen bv tot maximaal 20 graden onder de omgevingstemperatuur, dus in een hete bus kan dat lastig worden, als het er binnen 50 graden wordt.
Wil je meer kunnen koelen, dan moet je op zoek naar een compressor koelbox.
Die zijn behoorlijk aan de prijs, maar werken dan wel ook uitstekend. Deze is minder dan 20 liter: klik
Wellicht kun je er een tweedehands vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:58

Compressor wil hij dus niet omdat hij in zn bus een extra accu heeft waar de koelbox op kan. Het mag een gewone stekker of een 12V stekker zijn, maar compressor is niet nodig en echt veel te duur..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:09

Ik denk dat je een generator/aggregaat bedoelt ;)
Een compressor in een koelbox heeft te maken met de manier van koelen. Die kun je gewoon op 220V aansluiten, of op 12V zoals die in de link die ik plaatste.

Anoniem

Re: Welke koelbox voor in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:11

Haha ik ben wat dat betreft niet zo technisch, maar rond de 100 euro vind ik echt duur zat voor een koelbox :+

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:11

Welke goed zijn weet ik niet, welke af te raden zijn wel. Zeker die van de Action is af te raden. Heb ik gehad, maar koelde maar tot 10 graden onder de omgevingstemperatuur ofzo. Dus niet echt heel veel verschil.....succes met de zoektocht, ben benieuwd naar wat goede zijn!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:41

Compressor (of absorptie) heeft te maken met de koeltechniek, niet met de stroomvoorziening :)

Dometic heeft goede koelboxen. Niet de goedkoopste maar ze gaan wel heel erg lang mee. Wij hebben er eentje die zeker al 15 jaar dienst doet. Zou zoiets iets kunnen zijn? https://www.koelbox4you.nl/product/dome ... bar-tf-14/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:53

Shanna schreef:
Haha ik ben wat dat betreft niet zo technisch, maar rond de 100 euro vind ik echt duur zat voor een koelbox :+

Dan blijf je prutsen in de marge met die thermo dingen uit je link. Gaan het niet doen bij deze temperaturen.

Als ie toch al een extra accu heeft, is zo'n compressor-koeler een goede keuze, ook op de langere termijn.
Een keer slikken voor de aanschaf maar heb je eenmaal zo'n ding in gebruik, dan is de rest echt voor de mindere goden :j

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:58

Als je het advies van Ikke opvolgt (en als je het kunt permitteren dan zou ik het zeker doen want hij heeft echt gelijk :D ) dan zou je ook nog eens langs een campingzaak kunnen gaan. Dit soort koelboxen worden ook vaak gebruikt in campers en caravans en bij zaken zoals De Wit in Schijndel of bijv. Obelink hebben ze ze ook op voorraad staan. Kun je meteen zien welke afmeting je zou willen en welk model praktisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 00:18

Die compressor koelboxen zijn ook erg groot gelijk, lijkt me niet handig meenemen/ schoonmaken? :+

mls_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 00:51

Ik heb een paar weken terug bij de lidl 1 gekocht voor 50 euro, werkt op gewoon stroom en 12v. 2 aparte kabels. Meegenomen op vakantie in de auto op 12v. Tijdens het kamperen gebruikt op gewoon stroom. Ding werkt iedeaal en heeft in een week enorm weinig verbruikt en stond dag en nacht aan.
Is formaat normale koelbox, ff geen idee hoeveel liter.
Er zit ook een Hot stand op, maar eh ja geen idee waar ik die voor nodig zou hebben haha. Verder een eco en cold stand.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:40

Shanna schreef:
Die compressor koelboxen zijn ook erg groot gelijk, lijkt me niet handig meenemen/ schoonmaken? :+

De meeste zijn inderdaad meer geschikt om in de bus te laten staan dan om telkens mee op sleep te nemen, schoonmaken is geen probleem. Vraag is denk ik vooral of dat verplaatsen vaak gebeurt. Meestal blijven de boxen in de bus/caravan/camper staan en worden ze daar bijgevuld.
Als je alleen voor draagcomfort en gewicht gaat dan zou je denk ik beter zijn met een kleiner en lichter thermo-electrisch model. Je levert dan wel heel veel in op koelvermogen, maar dat is inherent aan die modellen.
Ik weet trouwens niet hoe je vriend het koelen met een accu ervaart, maar er zijn ook modellen die je op 12V/220V en op gas kunt laten draaien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:23

Oscar schreef:
Shanna schreef:

De meeste zijn inderdaad meer geschikt om in de bus te laten staan dan om telkens mee op sleep te nemen, schoonmaken is geen probleem. Vraag is denk ik vooral of dat verplaatsen vaak gebeurt. Meestal blijven de boxen in de bus/caravan/camper staan en worden ze daar bijgevuld.
Als je alleen voor draagcomfort en gewicht gaat dan zou je denk ik beter zijn met een kleiner en lichter thermo-electrisch model. Je levert dan wel heel veel in op koelvermogen, maar dat is inherent aan die modellen.
Ik weet trouwens niet hoe je vriend het koelen met een accu ervaart, maar er zijn ook modellen die je op 12V/220V en op gas kunt laten draaien.

Dat zijn absorptie koelboxen. Werkt ook goed maar is iets minder zuinig in gebruik. Bovendien moet je een uitlaat hebben wanneer je op gas koelt. Dat is soms wat lastig in een gewone bus.

Zo'n compressor box laat je gewoon de nacht doordraaien op de losse accu. Dat redt ie prima, als de accu een beetje power heeft en 's morgens wordt de accu weer bijgeladen door de auto (mag hopen dat ie dat zo geïnstalleerd heeft)