Opzetzwembad

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78608
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:38

Ons water is sinds mei kraakhelder gebleven. Af en toe wat chloor erbij in, en de laatste maand zonder hoes gestaan. Vandaag ook afgebroken, deze week wordt het niet zo'n mooi weer en daarna gaan we ruim 3 weken op vakantie. Eind september verwacht ik toch niet meer te zwemmen.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:46

Die van ons heeft er ook vanaf mei gestaan, zonder te verversen. Ik heb de pomp er al af gehaald. Vriendlief haalt er nou dagelijks een aantal gieters water uit voor de planten. En dan kan hij opgeruimd worden.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:48

We hebben net onze auto’s er mee gewassen :D dompelpomp er in met een tuinslang er aan.

HorsePassion
Berichten: 1008
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:37

Zijn er hier mensen die een inbouwzwembad overwegen? Ik wil ook in de winter kunnen zwemmen. Ik ben heel benieuwd wat zo'n zwembad aan verwarming kost op jaarbasis.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:02

crazycactus schreef:
Ik heb een skimmer maar ben eigenlijk zwaar teleurgesteld in hoe het werkt. Je mag de mijne wel proberen als je wil.


Oke, jammer als het niet werkt. Ik wil het wel proberen of overnemen. Tenzij je er eentje van goud en diamanten hebt :+ ;)


tjiftjaf schreef:
Zijn er hier mensen die een inbouwzwembad overwegen? Ik wil ook in de winter kunnen zwemmen. Ik ben heel benieuwd wat zo'n zwembad aan verwarming kost op jaarbasis.


Ja, dat overwegen we. Daarom nu toch een opzet bad gekocht, zodat we konden zien hoeveel gebruik we er van maken en wat we van de maat vinden etc.

Ik vind echt een inbouw best duur en de energiekosten vooral hoog, dus dan komen er sws zonnepanelen. Dan wilde ik het wel iets afgeschermd/overdekt voor als je eruit stapt.
Maar dat vind ik dan zomers weer jammer.

We zijn nu bezig met een hout gestookte verwarming kijken en dan eerst maar weer zien hoe vaak het gebruikt wordt en wat we ervan vinden.

Die vele liters water vind ik echt jammer. We hebben straks een nieuwe garage en ik zei al; dan zetten we hem voor de winter maanden daar in. Maar dan moet ie toch eerst leeg en daarna weer gevuld. En dan vd zomer weer.......
Of misschien straks aan de garage een dakje die open en dicht kan ofzo. Wil wel binnendoor kunnen lopen en niet bij -10c door de sneeuw stampen in bikini.


crazycactus schreef:
We hebben net onze auto’s er mee gewassen :D dompelpomp er in met een tuinslang er aan.

Dat is handig! Wij doen ze nooit zelf en thuis. Wilde al een slang aan de stortbak van de wc :D

pmarena

Berichten: 48367
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:45

Op zich is een stukje dak voor in de zomer een randje schaduw ook wel lekker denk ik? :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:54

tjiftjaf schreef:
Zijn er hier mensen die een inbouwzwembad overwegen? Ik wil ook in de winter kunnen zwemmen. Ik ben heel benieuwd wat zo'n zwembad aan verwarming kost op jaarbasis.

Of je went nu aan koudwater zwemmen. Heb ik vorig jaar voor 't eerst gedaan; gewoon door blijven zwemmen ook al wordt het water steeds kouder. Het werkt goed bij winterdepressie en het verkwikt enorm.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:27

pmarena schreef:
Op zich is een stukje dak voor in de zomer een randje schaduw ook wel lekker denk ik? :)


Ja, misschien wel. Wij hebben een bouwput, dus definitief kan nog niks.

Ik vind zomers in de zon juist wel lekker, maar zoals nu willen we blijven zwemmen en dan is het vooral ook koud als je boven water komt. Of straks als het echt kouder is, als je eruit stapt.

Eerst maar zien hoe warm die straks is met verwarming.

miccamaaike

Berichten: 8689
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:53

elnienjo schreef:
Ik schep gewoon dagelijks de berkenzaadjes er uit met 'n netje, haal de stofzuiger over de bodem en om de paar dagen anti-alg er in. Het water is nog super aangenaam met 23 graden nu.


Lijkt me toch niet heel goed steeds allerlei chemische middelen er in...

Hier staat hij met afdekzeil zodat er niet zoveel rotzooi in komt. Af en toe de zwembad stofzuiger erdoor en verder alleen chloor erin. PH is perfect gebleven de hele zomer, dus heb er nooit andere chemische troep in hoeven gooien. Zelfs tijdens alle warme dagen is hij goed gebleven, terwijl we op vakantie waren en niemand t zwembad gecontroleerd heeft (was ik wel enigszins opgelucht over).

Twijfel nu wel om hem leeg te laten lopen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:52

miccamaaike schreef:
elnienjo schreef:
Ik schep gewoon dagelijks de berkenzaadjes er uit met 'n netje, haal de stofzuiger over de bodem en om de paar dagen anti-alg er in. Het water is nog super aangenaam met 23 graden nu.


Lijkt me toch niet heel goed steeds allerlei chemische middelen er in...

Hier staat hij met afdekzeil zodat er niet zoveel rotzooi in komt. Af en toe de zwembad stofzuiger erdoor en verder alleen chloor erin. PH is perfect gebleven de hele zomer, dus heb er nooit andere chemische troep in hoeven gooien. Zelfs tijdens alle warme dagen is hij goed gebleven, terwijl we op vakantie waren en niemand t zwembad gecontroleerd heeft (was ik wel enigszins opgelucht over).

Twijfel nu wel om hem leeg te laten lopen...


Ik vind chloor ook aardig chemisch.

Wij hebben hem nog niet lang staan, wel wat boom afval en veel beestjes, maar nog geen alg. Ik zou er wel wat tegen doen, want 7000L water steeds laten weglopen en vullen, vind ik ook niet heel milieu bewust.

We zouden hem gaan verwarmen, maar als het zo blijft regenen twijfel ik wel. Ik weet dat Sept en Okt nog mooi kunnen zijn, maar toch.........Er zit nu ook ietsjes teveel water in al.

miccamaaike

Berichten: 8689
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:58

Haha ja klopt, maar t klinkt een beetje alsof Elnienjo niet echt meet wat er nodig is, maar er uit voorzorg anti alg in gooit, dat zou ik zelf toch niet graag doen.

Chloor is noodzaak om t water goed te houden. En verder zeil erover en meten wat er nodig is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:05

superpony schreef:
Ik vind chloor ook aardig chemisch.

Wij hebben hem nog niet lang staan, wel wat boom afval en veel beestjes, maar nog geen alg. Ik zou er wel wat tegen doen, want 7000L water steeds laten weglopen en vullen, vind ik ook niet heel milieu bewust.

We zouden hem gaan verwarmen, maar als het zo blijft regenen twijfel ik wel. Ik weet dat Sept en Okt nog mooi kunnen zijn, maar toch.........Er zit nu ook ietsjes teveel water in al.


Ik denk dat verwarmen in het najaar nutteloos is. De nachten worden langer en kouder, dus wat je verwarmt raak je meteen weer kwijt.
In het voorjaar zou je eventueel kunnen verwarmen om al vroeger te kunnen zwemmen. maar ook dan is het alleen zinvol als je zwembad goed geisoleerd is en als je een goede isolerende afdekking hebt.
Het enige wat wij verwarmen is dat we als we water moeten aanvullen warm water van de zonneboiler nemen. De rest moet de gewone zon maar doen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:32

Sclimpre schreef:
superpony schreef:
Ik vind chloor ook aardig chemisch.

Wij hebben hem nog niet lang staan, wel wat boom afval en veel beestjes, maar nog geen alg. Ik zou er wel wat tegen doen, want 7000L water steeds laten weglopen en vullen, vind ik ook niet heel milieu bewust.

We zouden hem gaan verwarmen, maar als het zo blijft regenen twijfel ik wel. Ik weet dat Sept en Okt nog mooi kunnen zijn, maar toch.........Er zit nu ook ietsjes teveel water in al.


Ik denk dat verwarmen in het najaar nutteloos is. De nachten worden langer en kouder, dus wat je verwarmt raak je meteen weer kwijt.
In het voorjaar zou je eventueel kunnen verwarmen om al vroeger te kunnen zwemmen. maar ook dan is het alleen zinvol als je zwembad goed geisoleerd is en als je een goede isolerende afdekking hebt.
Het enige wat wij verwarmen is dat we als we water moeten aanvullen warm water van de zonneboiler nemen. De rest moet de gewone zon maar doen.


Tja, we hebben nu een opzet zwembad en willen nog zwemmen. Gaan sowieso hele jaar rond wel verwarmen denk ik, op die enkele hete dagen na.
Volgend jaar komt er denk ik een ander bad. Vast en half ingegraven.

Wij hebben in principe een zwembad verwarming op hout gekozen en die verwarmt best snel. 's nachts afdekken.

In Oktober zetten we dan de hot tub wel aan, maar dat is niet zwemmen natuurlijk.