Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:59

Wij hebben trouwens vandaag een bod uitgebracht op een woning. Er zal vast overboden worden. Deze week nog een hypotheekgesprek op de planning staan bij een bank. En dan kunnen we nadenken over ons bod op het klushuis.

Verder komt er niks voorbij op funda in onze (grote) zoekregio. Wel genoeg schattigs er buiten uiteraard :+

MarjanB

Berichten: 16572
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:00

idinn schreef:
Wij hebben trouwens vandaag een bod uitgebracht op een woning. Er zal vast overboden worden. Deze week nog een hypotheekgesprek op de planning staan bij een bank. En dan kunnen we nadenken over ons bod op het klushuis.

Verder komt er niks voorbij op funda in onze (grote) zoekregio. Wel genoeg schattigs er buiten uiteraard :+


Spannend! Zal duimen voor jullie!

horsii

Berichten: 7726
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:04

Spannend idinn.
Herkenbaar dat leuks buiten het grote zoekgebied.

Hier nog niets gezien, weinig aanbod laatste tijd.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:46

Hier ook weinig te kiezen inderdaad. Woensdag wel een bezichtiging gepland, maar bij een huis waarvan we allebei verwachten dat t m niet gaat zijn. Verder komt er weinig soeps bij. Stemt me wel een beetje moedeloos hoor...

Gnome
Berichten: 8460
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:12

Jeetje niet alleen hoge prijzen maar ook nog eens amper geschikt aanbod dus.. :(

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:18

Ja joh, de markt zit hopeloos op slot. Alle mensen die wel zouden willen verhuizen (en dus huizen vrij zouden maken) kunnen zelf ook niet verhuizen dus blijven zitten. 'Vroegah' gingen mensen die wel klaar waren met een groot huis en een tuin richting bejaardenhuis/aanleunwoning/leuk klein huurhuisje zodat ze niet meer zelf allerhande onderhoud hoefden doen, die blijven nu tot hun dood in hun huis zitten omdat die optie er vrijwel niet meer is.

Gnome
Berichten: 8460
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:24

Klopt en mensen durven hun huis niet te verkopen voordat ze zelf wat anders hebben in deze tijd.. Dus dat is een ellendige cirkel.

gr_roos
Berichten: 7579
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:38

julius_juut schreef:
Ja joh, de markt zit hopeloos op slot. Alle mensen die wel zouden willen verhuizen (en dus huizen vrij zouden maken) kunnen zelf ook niet verhuizen dus blijven zitten. 'Vroegah' gingen mensen die wel klaar waren met een groot huis en een tuin richting bejaardenhuis/aanleunwoning/leuk klein huurhuisje zodat ze niet meer zelf allerhande onderhoud hoefden doen, die blijven nu tot hun dood in hun huis zitten omdat die optie er vrijwel niet meer is.


Klopt zeker, maar dat was een paar jaar geleden ook al aan de hand. Mijn moeder kreeg via de gemeente een aanbod voor een huurhuisje, alleen was die huur 6 x zoveel als d'r hypotheekje, dus die is ook gewoon blijven zitten. Ik zie hetzelfde bij mijn ooms en tantes, allemaal in de 70 en een hypotheek tussen de 100 en 200 per maand max, sommige zelfs alles afbetaald. Die gaan nu echt niet meer huren en "zitten hun tijd wel uit".

anca

Berichten: 1805
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:30

julius_juut schreef:
Ja joh, de markt zit hopeloos op slot. Alle mensen die wel zouden willen verhuizen (en dus huizen vrij zouden maken) kunnen zelf ook niet verhuizen dus blijven zitten. 'Vroegah' gingen mensen die wel klaar waren met een groot huis en een tuin richting bejaardenhuis/aanleunwoning/leuk klein huurhuisje zodat ze niet meer zelf allerhande onderhoud hoefden doen, die blijven nu tot hun dood in hun huis zitten omdat die optie er vrijwel niet meer is.


Klopt dat zijn wij :+
Paar jaar geleden voor de drukte aan wel gekeken naar een bungalow maar nog niet gedaan. Komt nog wel. Nu echt wel spijt van die bungalow is nu 2 ton duurder en niet te doen . Dus blijven we in ons gezinshuis zitten .wonen prima hier hoor al 40 jaar maar kleiner zijn fijner zijn . We zijn nu 70 jaar .

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:51

Dat is zo idd. Mijn ouders bv zouden best naar iets gelijksvloers willen, een appartement oid. Maar dat gaan ze niet doen, want hoewel hun huis nu ook wel meer zou opleveren, kost een nieuwe woning zo bizar veel, dat ze echt niet gaan verkassen nu. En daardoor komt er dus idd geen eengezinswoning vrij..

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 00:56

Mijn moeder ziet dat anders, die zou graag haar huis verkopen en dan gaan huren maar mijn vader wil niet.
Mijn moeder heeft zoiets van, huis is afbetaald, die 3 ton die het opbrengt is meer dan voldoende om tot aan hun dood een huur van 1000 per maand te betalen en nog wat voor mij en mijn broer te laten.
Mijn ouders zijn 75 en 78 met e.e.a. aan gezondheidsproblemen dus dat zij nog 20 jaar leven is al een zeer positieve gedachte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110840
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:20

Mijn ouders zijn ruim in de 60 en verzuipen in hun grote huis, maar de hypotheek is echt een schijntje.
En wat ze ervoor terug willen valt nu ook niet te vinden voor dezelfde hypotheek, dus die blijven ook zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:26

Ik snap al die mensen ook wel.. je gaat toch niet tig keer zoveel betalen. Dan maar veel teveel ruimte in je huis :+

Wij zitten nog te wachten op bericht van de makelaar. Ze nemen hun tijd om te beslissen.. bod moest maandag 12u binnen zijn. Tegenwoordig hoor je het meestal dezelfde dag al.

Daihyo

Berichten: 88105
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:32

nuscaniels schreef:
Mijn moeder ziet dat anders, die zou graag haar huis verkopen en dan gaan huren maar mijn vader wil niet.
Mijn moeder heeft zoiets van, huis is afbetaald, die 3 ton die het opbrengt is meer dan voldoende om tot aan hun dood een huur van 1000 per maand te betalen en nog wat voor mij en mijn broer te laten.
Mijn ouders zijn 75 en 78 met e.e.a. aan gezondheidsproblemen dus dat zij nog 20 jaar leven is al een zeer positieve gedachte.

Dit gaan mijn ouders ook doen als mijn moeder met pensioen gaat :j

Mijn huis is verkocht *\o/*
Uiteindelijk maar 9 bezichtigingen gehad en 2x een bod. Een op de vraagprijs met voorbehoud van financiering en 1 net iets boven de vraagprijs zonder voorbehoud van financiering. Overdracht is 15 november. Dat kon niet eerder.
Het viel ons en de makelaar iets tegen in de huidige markt. Maar goed, weg is weg. Wij zijn zaterdag naar ons nieuwe huis verhuisd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:38

Jeetje dat is ook niet veel in de huidige markt! Wel fijn als zoekende om zulke verhalen te horen :D

Daihyo

Berichten: 88105
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:41

Ja en er was echt niks mis met het huis. Keuken en badkamer waren niet nieuw, maar nog prima bruikbaar. En verder was alles zo instapklaar. De makelaar kon ook niet uitleggen hoe het kwam.
Een straat verderop ging een appartement met een verdieping minder (wij hebben een maisonette) weg voor 25.000 euro meer. En daar waren badkamer en keuken echt gedateerd.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:04

Cayenne schreef:
Mijn ouders zijn ruim in de 60 en verzuipen in hun grote huis, maar de hypotheek is echt een schijntje.
En wat ze ervoor terug willen valt nu ook niet te vinden voor dezelfde hypotheek, dus die blijven ook zitten.



de rente is wel extreem laag nu, en hoewel je veel duurder uit bent met kopen, krijg je toch ook evenredig veel meer terug voor het grote huis dat je achterlaat. Dus ik begrijp dat niet zo goed.

het is toch niet zo dat momenteel de kleine appartementjes naar verhouding veel duurder zijn dat grote woningen

Daihyo

Berichten: 88105
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:11

Het appartement waar ik het over had was 70m2, 2e verdieping, gedateerde badkamer en keuken en is verkocht boven de 2 ton.

Maar, een tussenwoning in dezelfde straat, ook gedateerd, 75m2, wel een tuin. Ging weg voor over de 3 ton. 3,5 jaar geleden stonden deze nog te koop voor 175-200.000.

MarjanB

Berichten: 16572
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:13

Mijn ouders wonen met z’n twee in een gezinswoning, zouden qua huis best wat kleiner kunnen. Hypotheek is dacht ik het van 70k met 150 euro per maand. Willen ze een wat kleinere woning maar met wat meer grond (wat ze dan willen) dan gaan ze zo richting de 5 a 6 ton (als je het daar al voor vind). Huidige huis brengt Max 4ton op. Nou daar red je het niet mee voor 150 in de maand..

Esplendido
Berichten: 3141
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:35

Mijn ouders willen ook graag kleiner gaan wonen. Maar ook zij kiezen ervoor nu niet te verkopen want er komt eigenlijk niks op de markt dat geschikt is en als er wat op de markt komt is het idioot duur en zijn ze veel meer geld kwijt voor minder ruimte. Dus ook zij wonen met twee personen in een ruime gezinswoning.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:21

Mijn ouders hebben mazzel gehad. Zij wilden ook kleiner gaan wonen en zijn eigenlijk al jaren wel sluimerend op zoek geweest. Maar alles wat kleiner was, was duurder dan hun eigen eengezinswoning.

Uiteindelijk hebben ze een kleine patio bungalow te pakken gekregen en gekocht voor dezelfde prijs als hun huis uiteindelijk is verkocht. Wel een mooie overwaarde erop. Echter was het nog wel nodig het nieuwe huisje flink te verbouwen. Dus uiteindelijk betalen ze nu voor de kleinere woning zelfs iets meer dan voor het grotere huis maar dat verschil is nog wel te doen. Veel andere huizen die ook nog verbouwd hadden moeten worden gingen voor nog veel meer geld weg. Was een mazzeltje dat ze deze tegen kwamen.

Anders hadden zij ook nog in hun grote woning gezeten. Je zou zeggen dat de kleinere woningen niet duurder zouden moeten zijn maar omdat daar ook veel vraag naar is, zijn die ook duur. Meeste ouderen op zoek naar iets kleiner willen niet zomaar een appartement 3 hoog achter maar vaak wel iets met een degelijk balkon/dakterras of een gelijkvloerse patio bungalow. Die zijn er niet genoeg. Denk dat we voor die doelgroep ook meer moeten gaan bouwen.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:44

Yipee schreef:
Meeste ouderen op zoek naar iets kleiner willen niet zomaar een appartement 3 hoog achter maar vaak wel iets met een degelijk balkon/dakterras of een gelijkvloerse patio bungalow. Die zijn er niet genoeg. Denk dat we voor die doelgroep ook meer moeten gaan bouwen.


Dit. Ik ken er genoeg (eigenlijk alle ouderen in mijn omgeving) die vrijstaand of in het buitengebied opgegroeid zijn, en nog niet dood gevonden willen worden in een appartement of zelf rijtjeshuis/tussenwoning.

Sansevieria
Berichten: 4227
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:20

Scum schreef:
Yipee schreef:
Meeste ouderen op zoek naar iets kleiner willen niet zomaar een appartement 3 hoog achter maar vaak wel iets met een degelijk balkon/dakterras of een gelijkvloerse patio bungalow. Die zijn er niet genoeg. Denk dat we voor die doelgroep ook meer moeten gaan bouwen.


Dit. Ik ken er genoeg (eigenlijk alle ouderen in mijn omgeving) die vrijstaand of in het buitengebied opgegroeid zijn, en nog niet dood gevonden willen worden in een appartement of zelf rijtjeshuis/tussenwoning.

Dat dus, en het is voor ons nu nog niet aan de orde, maar ik zou ook niet meer willen gaan betalen voor minder.
Wie wel?

Ons huidige huis is eigenlijk ook wat groot voor ons tweetjes, maar er was geen kleiner huis te vinden binnen ons budget, en er waren gewoon bepaalde dingen waar we geen concessies aan wilden doen, zoals ligging, perceel grootte en grote leefkeuken.

En heel eerlijk, achteraf ook wel blij met de ruimte, nu tenminste in Corona tijd een fatsoenlijke werkkamer, en van een van de slaapkamers een dressing gemaakt.
Grote hobbyzolder waar manlief plezier van heeft, zeker in de afgelopen tijd heel fijn.

En dit huis is ook wel levensloopbestendig, er is heel snel terug een badkamer beneden gemaakt in de bijkeuken, en slapen op de beneden etage zou ook moeten lukken.
Ik zou dan nog eerder de bovenetage leeg laten staan, en niks doen met het huisweitje / tuin, als dat ik voor honderden euro's per maand de boot in moest gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:43

Hier ook groter dan nodig. Maar ja de aangepaste zogenaamde bejaarden bungalows zijn meest zo onpraktisch. Twee persoonsbed in de slaapkamer en de badkamerdeur gaat niet meer open. _-:( Ruimte voor kasten hooguit in de bijkeuken. Maar dan kan er geen scootmobiel meer in. En de vaak enige extra kamer boven is de trap zo steil dat je er niet kunt komen. Vaak niet eens ruimte in de badkamer voor bv een rolstoel. Toiletten die te klein zijn enz. En daar mag je dan 700 euro plus voor betalen. Ik heb er heel wat bekeken maar geen enkele kon ik fatsoenlijk in bewegen en alleen een eenpersoonsbed vertik ik toch. :n

En veel bejaarden appartementen complexen hebben alleen een gezamelijke scootmobiel fiets ruimte beneden. Niet eens plek om die bij je appartement te zetten 8)7 dus ja ik snap veel ouderen echt wel

Nu een groot rijtjeshuis, slaapkamer in de berging, andere berging wordt badkamer en ik heb maairuimte. En nu rolstoel bestendig bijna helemaal al. Voor minder dan 600 euro hypotheek.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:53

fokfanaat schreef:
Cayenne schreef:
Mijn ouders zijn ruim in de 60 en verzuipen in hun grote huis, maar de hypotheek is echt een schijntje.
En wat ze ervoor terug willen valt nu ook niet te vinden voor dezelfde hypotheek, dus die blijven ook zitten.



de rente is wel extreem laag nu, en hoewel je veel duurder uit bent met kopen, krijg je toch ook evenredig veel meer terug voor het grote huis dat je achterlaat. Dus ik begrijp dat niet zo goed.

het is toch niet zo dat momenteel de kleine appartementjes naar verhouding veel duurder zijn dat grote woningen


Dit snap ik inderdaad ook niet helemaal, ik heb het gevoel dat mensen denken dat de aankoop veel hoger is geworden en denken dat ze zelf niet zoveel voor hun huis krijgen.

Mijn broertje had het ook, zelf een tussenwoning gekocht zes jaar geleden voor 115k, vroeg aan mij waar hij hem voor op Funda kon zetten, ik zei 'zou beginnen bij 185k'. Waarop hij zei 'neeeeeee noooit, dat zou ik er nooooit voor geven'. Dat snap ik, want in de tijd dat hij het voor 115k kocht was het zelfs aan de hoge kant qua prijs. Hij zat in zijn eigen beleving er zo naast. Het is uiteindelijk verkocht voor 211,5k...

Het loont wel om het eens goed te laten taxeren en rond te kijken voor ouderen. Vooral een taxatie/ bezoek van een makelaar is handig om even goed te beseffen wat de waarde is. De waarde is wat een ander er voor over heeft, niet waar jij hem nooit voor zou gaan (terug)kopen.