Stamrozen ipv beschut opeens volle zon en wind,probleem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Stamrozen ipv beschut opeens volle zon en wind,probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 08:44

Tsja misschien geen wereldprobleem maar ik ben zuinig op mijn drie stamrozen. :) ik heb ze destijds geplant in mijn voortuin op een plek die toen halfschaduw en beschut was, door de beplanting van mij en mijn buren was het een mooie windvrije plek met afscherming van de felle middagzon.

Alleen mijn buren hebben dit weekend radicaal alles in hun voortuin omgezaagd. Met als gevolg de beschermdende beplanting aan de zuidwest kant is weg. En staan ze nu volledig onbeschermd voor zon wind en regen.

Aangezien dit mijn eerste keer stamrozen is weet ik niet of ze er tegen bestand zijn of ik maatregelen moet nemen door bv hek verhogen of zelf een hogere rij plant neer te zetten. Het is een smaller stuk dus geen ruimte voor bv een groenblijvende struik.

MoniqueT

Re: Stamrozen ipv beschut opeens volle zon en wind,probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:54

Wij hebben onze stamrozen tegen een omheining van gaas, voor de steun. Maar we hebben wel veel wind en volop zon in Spanje. Ze doen het geweldig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 08:55

Ah ok gelukkig, maakte me al zorgen omdat het zo n verschil is.

Oude situatie vlak na planten twee jaar geleden. Alles erachter is nu weg.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-05-19 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:58

Ik zou het eerste jaar er een tijdelijk scherm van windbreekgaas bij zetten. Geeft én schaduw én breekt de wind (duh). Anders heb je alle kans dat je stamrozen omwaaien bij de eerste de beste storm domweg omdat ze niet geworteld zijn op zware wind. In de loop van het jaar met een paar stormen gaan de worstels het wel dieper zoeken zodat ze volgend jaar vermoedelijk wel zonder kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 08:59

Scheelt dat ze er nu al 2 jaar staan :j

Moet dus even gaan frobelen, ik heb wel liggen, windbreek/terras schaduw materiaal. :) zijn nog jongere rozen dat scheelt ook, geen dikke zware kroon. Gelukkig nu bloot dan als ze groter waren geweest.