Kale rododendron’s, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Kale rododendron’s, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 16:40

Gezocht tuinadvies!

Ik heb 2 rododendron‘s in mijn tuin. Behoorlijk groot allebei, de 1 is zeker 15 jaar oud en en ander zeker 10 jaar.

Zo over de jaren krijgen ze helaas steeds minder blad (ze zijn niet helemaal kaal hoor trouwens) en ze bloeien ook steedsminder uitbundig. Ik zal vast iets mis doen in de verzorging! Ik zoek dus advies!

Ik gooi er elk jaar een handje kunstmest bij en verder doe ik er niks aan. Ze staan op kleigrond en krijgen een uur of 6 volle zon elke dag.

Bij voorbaat dank!

Keet

Re: Kale rododendron’s, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:44

Daarom noemen wij ze doodondendrons. Hier gaan zebook allemaal dood. Geen tips, wel een medestander

Arabiansp

Re: Kale rododendron’s, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:13

Afgelopen zomer hebben ze door de droogte ook een enorme dreun gehad. Er is speciale mest voor rhodondendrons.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:24

Kleigrond en volle zon. Dat is niet bepaald de voorkeur van rhodo's. Rhodo's zijn bosplanten, willen schaduw en zure grond. Klei is basisch en het is moeilijk zo niet onmogelijk om basische grond zuur genoeg te krijgen dat rhodo's het er lekker gaan doen.
Geen algemene kunstmest geven (en zeker geen NPK), maar speciale rhodomest zou wat kunnen helpen, magnesiumsulfaat (bitterzout) geven kan ook zin hebben. Bovengrond afgraven rond de planten en vervangen door tuinturf (zuur) is ook nog een mogelijkheid.