auto kopen zonder rijbewijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

auto kopen zonder rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 08:26

Mijn zoon is eigen baas en nu zit hij er dus aan te denken om een auto voor mij te kopen. Heel lief natuurlijk maar ik wil wel weten wat de regeltjes zijn.

Ik had begrepen als het om een groter bedrag zou gaan dat je dan giftbelasting moet gaan betalen.
Dat kan dus aardig oplopen.

Nu las ik ook dat hij de auto gewoon kan kopen en op zijn naam zetten en dat de verzekering via mij gaat en dan blijft hij gewoon eigenaar van de auto alleen ik gaat er dan in rijden. Maar of dit echt zo werkt dat weet ik dus niet.

Misschien hebben jullie tips?
Laatst bijgewerkt door loesjeislief op 14-05-19 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Re: auto zonder rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:40

Ik snap even niet wat je titel met de inhoud van je post te maken heeft?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:40

SweetVanille schreef:
Ik snap even niet wat je titel met de inhoud van je post te maken heeft?

Dank je. Dat wilde ik ook net typen.

loesjeislief

Re: auto zonder rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 08:42

Nou mijn zoon heeft dus geen rijbewijs :-)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:45

loesjeislief schreef:
Nou mijn zoon heeft dus geen rijbewijs :-)

Als het goed is moet je een rijbewijs hebben om hem op je eigen naam te zetten. :')

Kwa verzekering klopt dat inderdaad. De auto kan op zijn naam staan, terwijl de verzekering voor de auto op jouw naam staat. :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:46

Nee, dat kun je beter niet doen. Als je schade maakt, kunnen ze beslissen niet uit te keren.

Dispar_Vulgo

Re: auto kopen zonder rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:49

Gewoon even bellen naar RDW met je vraag. Zij weten het juiste antwoord zo!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:55

Waarom stort hij het geld niet naar jou rekening, kan jij de auto kopen en op naam zetten.

Volgens mij mag je wel een auto op naam hebben zonder rijbewijs alleen de verzekering gaat moeilijk doen. Die willen in veel gevallen niet verzekeren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:04

Valerie93 schreef:
Waarom stort hij het geld niet naar jou rekening, kan jij de auto kopen en op naam zetten.

Volgens mij mag je wel een auto op naam hebben zonder rijbewijs alleen de verzekering gaat moeilijk doen. Die willen in veel gevallen niet verzekeren.

Waarom moet hij het storten naar de rekening van TS? Het zal de garagehouder een worst wezen wie zijn of haar pinpas trekt. Hij kan het toch gewoon betalen en TS op haar naam zetten?

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 09:07

Valerie93 schreef:

omdat de banken vanaf een bepaald bedrag meldplicht hebben en je zit dan ook natuurlijk met giftbelasting.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:10

ja hoor dat mag en kan, alleen bij verzekering zal er vermeld moeten worden dat jij de gebruikelijke bestuurder bent.

voor de rdw zal het een biet zijn of je rijbewijs hebt of niet, of hoeveel auto´s je op je naam hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:12

Een verzekering vraagt specifiek wie de eigenaar van de auto is en wie de hoofdbestuurder zal zijn. Vaak is dit natuurlijk dezelfde persoon, maar je kunt daar dus ook een andere naam opgeven. Je hebt in het 2e geval wel kans dat ze de premie zullen verhogen.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 09:17

speurneusc schreef:
ja hoor dat mag en kan, alleen bij verzekering zal er vermeld moeten worden dat jij de gebruikelijke bestuurder bent.

voor de rdw zal het een biet zijn of je rijbewijs hebt of niet, of hoeveel auto´s je op je naam hebt.

dus eigenlijk komt de wegenbelasting dan op zijn naam? Moet ik dat zo zien?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:18

DubbelDun schreef:
Een verzekering vraagt specifiek wie de eigenaar van de auto is en wie de hoofdbestuurder zal zijn. Vaak is dit natuurlijk dezelfde persoon, maar je kunt daar dus ook een andere naam opgeven. Je hebt in het 2e geval wel kans dat ze de premie zullen verhogen.

of verlagen, als TS al vele jaren schadevrij rijdt.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 09:18

DubbelDun schreef:

Ik weet bij mijn verzekering dat er zonder enige problemen meerdere mensen in de auto mag rijden. Ze vragen daar inderdaad om.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:19

loesjeislief schreef:
speurneusc schreef:

dus eigenlijk komt de wegenbelasting dan op zijn naam? Moet ik dat zo zien?

ja

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:19

Ja hoor je kan een auto op je naam hebben zonder dat je een rijbewijs ervoor hebt. Verzekering kan gewoon op jouw naam.
De motor van mijn man staat ook op mijn naam en de verzekering op zijn naam (ik heb geen motor rijbewijs).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:21

Tuurlijk mogen er meerdere mensen in de auto rijden, maar er is altijd één hoofdbestuurder.
En idd kán de premie ook omlaag als die hoofdbestuurder al flink wat jaren schadevrij rijdt.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:30

Het verschilt per verzekering hoeveel auto's je op naam mag hebben.
Bij mij is het 3 maar aangezien er soms gehandeld wordt in auto's hebben we een handelaarspolis afgesloten en kunnen we er wat meer op onze naam zetten. Dit zonder de groene platen.
Ja je kunt een auto / motor kopen zonder rijbewijs.
Je bent dan eigenaar en krijgt de belasting, apk en bekeuringen in de bus.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 09:43

kiki1976 schreef:
Ja hoor je kan een auto op je naam hebben zonder dat je een rijbewijs ervoor hebt. Verzekering kan gewoon op jouw naam.
De motor van mijn man staat ook op mijn naam en de verzekering op zijn naam (ik heb geen motor rijbewijs).

Wat heb je daar dan precies voor nodig? Alleen een ID bewijs?

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:11

Ja alleen je ID

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:18

Of paspoort :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:25

loesjeislief schreef:
Valerie93 schreef:

omdat de banken vanaf een bepaald bedrag meldplicht hebben en je zit dan ook natuurlijk met giftbelasting.

Gewoon samen een auto uit zoeken en hem laten betalen. Maar wel alles op jouw naam laten zetten.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:14

DubbelDun schreef:
Of paspoort :)

Paspoort valt onder ID net als een geldig nederlands rijbewijs als je het hebt ;)

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:10

Ik heb de boekhouder gesproken en hij zegt dat het ficscaal voordeliger is om een nieuwe auto op de zaak te kopen omdat je dan alles kan aftrekken alleen heb je dan wel de bijtelling. Maar je kan toch geen verzekring nemen als je geen rijbewijs hebt?

Kan ik dan eventueel mijn eigen verzekering blijven houden voor de nieuwe auto of is dat ook weer niet mogelijk?