Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evel_Knievel

Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 13:43

Hoi beste bokkers!

Door vervelende omstandigheden woon ik nu tijdelijke weer bij mijn ouders thuis. Ondanks dat ik enorm van die rare kwibussen hou, vind ik dit niet een ideale situatie en zit ik dus te kijken hoe ik weer een eigen woonruimte kan bemachtigen.

Wat ik reeds heb gedaan:
Ingeschreven bij diverse sociale wooninstanties. Hier loop ik tegen het probleem aan dat de wachtlijsten behoorlijk groot zijn en zie ik het niet gebeuren dat ik binnen nu en een jaar aan een woning kom. Dus bedacht ik om te kijken wat er eventueel met kopen mogelijk is. Conclusie: helemaal niks :( mijn studieschuld vinden ze te groot om een hypotheek af te mogen sluiten. Maar eigenlijk is het toch heel krom dat ik wel een huis mag huren van €600,- maar geen hypotheek kan afsluiten voor een gelijkwaardig bedrag? In principe heeft de bank toch zijn onderpand? Namelijk het huis. Mocht ik plots stoppen met betalen dan hebben zij het huis.

Ik baal er ook gewoon van dat ik nu geen kant op kan. Ik heb een studieschuld doordat ik destijds gekozen heb mij op mijn HBO studie te focussen en geen werk er naast te doen. Nu heb ik een baan binnen mijn werkveld en word ik voor mijn gevoel afgestraft voor mijn manier van handelen.

Ik vroeg me af: is het iemand gelukt om ondanks een (hoge) studieschuld een hypotheek af te sluiten?

Suzanne F.

Re: Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:46

Helaas, daar zitten heel veel starters mee. Zo snel mogelijk goede baan zoeken en studieschuld gaan aflossen. En dan sparen, want je zal ook eigen geld moeten meenemen om een huisje te kunnen kopen.
Dus het voorlopig nog uithouden bij de rare kwibussen zolang het mogelijk is en sparen!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:47

welkom in de huizenmarkt op dit moment
voor starters is het drama vanwege de hypotheken, huizenmarkt, en tekort aan huurhuizen.

Je hebt eigenlijk twee mogelijkheden:
zsm die studieschuld aflossen, om te zorgen dat deze wegvalt en er ruimte vrij komt voor een hypotheek

Technisch gezien ben je niet verplicht om je studieschuld op te geven bij een hypotheek. Het is namelijk niet BKR geregistreerd. Is het slim? Vind ik van niet. Maar kan het? ja dat kan. Het wordt alleen niet aangeraden door de meerdere adviseurs. Overigens dan ook niet een hypotheek met NHG nemen. deze keert namelijk niet meer uit als je je studieschuld verzwegen hebt.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 10-05-19 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:48

Tja studieschuld was voor mij de reden om te stoppen met studeren. Mijn studie schuld van nog 2000 zorgt ervoor dat ik al zon 5000 minder hypotheek mag hebben. Maar de reden waarom je geen hypotheek krijgt is omdat de bank van je verwacht dat je die terug betaald. Wat betekend dat je extra vaste lasten per maand hebt aan het terug betalen van je studieschuld. De bank wil het risico dat je niet je vaste lasten per maand kunt betalen vermideren door een lagere hypotheek te geven.

en niet opgeven van je strudieschuld kan je proberen maar ze vragen tegenwoordig ook om je studieschuld aan te geven ookal is deze niet BKR geregistreerd

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:50

Ik dacht dat je de studieschuld tijdelijk kon bevriezen, zodat het wel mogelijk was om te kopen..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:51

Werecat schreef:
Ik dacht dat je de studieschuld tijdelijk kon bevriezen, zodat het wel mogelijk was om te kopen..

Nope.. ook als je niet aflost op het moment wordt hij berekend als volledige schuld. en als je wel aflost ook (ookal heb je afgelost)
Enige manier waarop bij opgave van de studieschuld, de studieschuld lager kan zijn dan oorspronkelijk, is als je extra aflost.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:56

Het maakt niet uit of je veel aflost, zolang er nog maar iets open staat van je studieschuld nemen ze het oorspronkelijke bedrag mee in de berekening van je hypotheek.

Heb je bijvoorbeeld een oorspronkelijke schuld van 20.000 euro, waar op het moment van aanvraag hypotheek nog 2000 euro van open staat, gaan ze uit van de oorspronkelijke 20.000 euro.

Pas als je hem 100% hebt afbetaald, telt hij niet meer mee. Ik werd trouwens bij het afsluiten van mijn hypotheek destijds specifiek gevraagd om de studieschuld. Maar inderdaad, het is in de huidige markt niet te doen want het scheelt echt bakken met geld.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:56

Celiien schreef:
Werecat schreef:

Nope.. ook als je niet aflost op het moment wordt hij berekend als volledige schuld. en als je wel aflost ook (ookal heb je afgelost)
Enige manier waarop bij opgave van de studieschuld, de studieschuld lager kan zijn dan oorspronkelijk, is als je extra aflost.

Ik las het inderdaad net op google. Heel zuur!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:57

Ik ben over een paar maanden klaar met school en heb dan ook een studieschuld. Dus een huis kopen zit er voorlopig niet in, aangezien het wel wat jaren in beslag gaat nemen voordat die schuld weg is. Nou wist ik wel dat je met een studieschuld niet (makkelijk) een hypotheek krijgt en heb ik me dus al voorbereid op het huren van een woning. Maar ja, zuur is het wel. :(:) Dan doe je zo je best om een studie af te ronden, zit je vervolgens alsnog in zo'n rotsituatie.

Is een poosje particulier huren niet mogelijk? En dan alles wat je kan sparen ook echt sparen om zo snel mogelijk van je schuld af te komen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:57

TS Kun je particulier huren?

Verder: Herkenbaar. De woningmarkt is echt k*t momenteel. Zeker als vrijgezel.. Er zijn te weinig starterswoningen -O-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:00

Studieschuld hoef je niet te vermelden bij het afsluiten van een hypotheek. Heb ik toen ik mijn eerste huis kocht ook niet gedaan.
Maar ik was er wel heel zeker van dat ik alle lasten goed kon dragen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:04

Ik zou het ook gewoon niet melden mocht je zeker weten dat het geen problemen geeft. De eerste 2 jaar na afronden van je studie hoef je ook nog niets aan je studieschuld af te lossen.

Al is versneld aflossen en even schouders eronder wel de beste keuze op de lange termijn. Wij zijn iedere maand bijna 300 euro kwijt aan onze studieschulden en dat is gewoon veel geld. Dat drukt dus 15 jaar lang op je inkomen.
Laatst bijgewerkt door denice op 10-05-19 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:04

Evel_Knievel schreef:
Hoi beste bokkers!

Door vervelende omstandigheden woon ik nu tijdelijke weer bij mijn ouders thuis. Ondanks dat ik enorm van die rare kwibussen hou, vind ik dit niet een ideale situatie en zit ik dus te kijken hoe ik weer een eigen woonruimte kan bemachtigen.

Wat ik reeds heb gedaan:
Ingeschreven bij diverse sociale wooninstanties. Hier loop ik tegen het probleem aan dat de wachtlijsten behoorlijk groot zijn en zie ik het niet gebeuren dat ik binnen nu en een jaar aan een woning kom. Dus bedacht ik om te kijken wat er eventueel met kopen mogelijk is. Conclusie: helemaal niks :( mijn studieschuld vinden ze te groot om een hypotheek af te mogen sluiten. Maar eigenlijk is het toch heel krom dat ik wel een huis mag huren van €600,- maar geen hypotheek kan afsluiten voor een gelijkwaardig bedrag? In principe heeft de bank toch zijn onderpand? Namelijk het huis. Mocht ik plots stoppen met betalen dan hebben zij het huis.

Ik baal er ook gewoon van dat ik nu geen kant op kan. Ik heb een studieschuld doordat ik destijds gekozen heb mij op mijn HBO studie te focussen en geen werk er naast te doen. Nu heb ik een baan binnen mijn werkveld en word ik voor mijn gevoel afgestraft voor mijn manier van handelen.

Ik vroeg me af: is het iemand gelukt om ondanks een (hoge) studieschuld een hypotheek af te sluiten?

Je huis is er wel als onderpand, maar wanneer je huis niet tegen de marktwaarde kan worden verkocht en op een veiling belandt, dan wordt het hypotheekbedrag niet 'terugverdiend'. Dit is natuurlijk een groot risico en bovendien de reden van het ontstaan van de crisis een aantal jaar geleden.

Bovendien moet je een zak geld meenemen als je gaat kopen. Je kunt maar 100% financieren namelijk. Wellicht is het beter dat geld eerst te steken in het aflossen van je studieschuld en daarna pas te kopen.

Ook is het verzwijgen van je schuld niet echt slim!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-19 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:06

Particulier huren is echt zonde als je nu nog bij je ouders kan wonen. Probeer dat bedrag elke maand af te lossen op je studieschuld.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:19

Zou het niet melden als je zeker weet dat je de last kunt dragen. Heb het ook nooit vermeld bij het afsluiten en het staat niet geregistreerd bij het BKR.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:23

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:29

Tegenwoordig moet je ook al een bups geld meenemen wil je kopen. Als je dat achter de hand hebt zou ik het in je studieschuld gooien.
Het is jammer dat studieschuld wel meegenomen word terwijl men had beloofd dat dit niet zo gebeuren.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:30

Is het geen optie om je studieschuld (grotendeels) af te betalen nu je bij je ouders woont en dus ook minder kosten hebt?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:43

Jouw schuld mag niet meegenomen worden in de berekening.
Dat is gewoon bij wet bepaald.
Ik heb zelf net alle berekeningen laten maken en hem, op advies van de expert, niet genoemd.
Anders kon ik net 60K lenen. Wordt een doos onder een brug dan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:43

Citaat:
Maar eigenlijk is het toch heel krom dat ik wel een huis mag huren van €600,- maar geen hypotheek kan afsluiten voor een gelijkwaardig bedrag?

Omdat een eigen huis veel meer kosten kent dan een huurhuis.
Alle onderhoud (dak/kozijnen/CV/nieuwe keuken/badkamer enz) en extra verzekeringen komen voor kosten van de eigenaar zo ook de extra belastingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:46

Vumana89 schreef:

Het mag zeker wel meegerekend worden.
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... -hypotheek

https://www.eigenhuis.nl/eigen-huis-kop ... udieschuld
Citaat:
Toch kun je er bij het kopen van een huis niet onderuit je studieschuld te melden. Een studieschuld is een financiële verplichting en een hypotheekadviseur moet deze meenemen om de hoogte van de hypotheek te kunnen bepalen. Je bent dan ook verplicht om met een uitdraai van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) aan te tonen hoe hoog de lening is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:14

Ik had een adviseur die me vertelde dat ik het gewoon niet moest melden. Wel aan hem, maar niet officieel bij de verstrekker van de hypotheek. Enige mogelijkheid dat ik er iets mee van doen zou krijgen was als ik aanspraak wilde maken op de NHG. Dan zouden ze er achter kunnen komen. Maar tegen die tijd zou ik de schuld wel hebben afgelost...

...

Ik heb er dus voor gekozen het spaargeld niet in het huis te steken maar de schuld af te lossen, zodat ik geen valse informatie hoefde te geven.
Je kán er dus onder uit. Of je dat wilt is een tweede.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:30

Celiien schreef:
welkom in de huizenmarkt op dit moment
voor starters is het drama vanwege de hypotheken, huizenmarkt, en tekort aan huurhuizen.

Je hebt eigenlijk twee mogelijkheden:
zsm die studieschuld aflossen, om te zorgen dat deze wegvalt en er ruimte vrij komt voor een hypotheek

Technisch gezien ben je niet verplicht om je studieschuld op te geven bij een hypotheek. Het is namelijk niet BKR geregistreerd. Is het slim? Vind ik van niet. Maar kan het? ja dat kan. Het wordt alleen niet aangeraden door de meerdere adviseurs. Overigens dan ook niet een hypotheek met NHG nemen. deze keert namelijk niet meer uit als je je studieschuld verzwegen hebt.

je bent WEL verplicht je studieschuld op te geven. Noem je deze niet, ben je aan het frauderen. je kunt anders overgekrediteerd worden.

heel veel doen het niet omdat het niet zichtbaar is in het BKR, maar dat is dus niet de juiste weg

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:32

Pluttersput schreef:
Ik had een adviseur die me vertelde dat ik het gewoon niet moest melden. Wel aan hem, maar niet officieel bij de verstrekker van de hypotheek. Enige mogelijkheid dat ik er iets mee van doen zou krijgen was als ik aanspraak wilde maken op de NHG. Dan zouden ze er achter kunnen komen. Maar tegen die tijd zou ik de schuld wel hebben afgelost...

...

Ik heb er dus voor gekozen het spaargeld niet in het huis te steken maar de schuld af te lossen, zodat ik geen valse informatie hoefde te geven.
Je kán er dus onder uit. Of je dat wilt is een tweede.

dat is dus gewoon fraude van je adviseur

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:44

Brainless schreef:
Vumana89 schreef:

Het mag zeker wel meegerekend worden.
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... -hypotheek

https://www.eigenhuis.nl/eigen-huis-kop ... udieschuld
Citaat:
Toch kun je er bij het kopen van een huis niet onderuit je studieschuld te melden. Een studieschuld is een financiële verplichting en een hypotheekadviseur moet deze meenemen om de hoogte van de hypotheek te kunnen bepalen. Je bent dan ook verplicht om met een uitdraai van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) aan te tonen hoe hoog de lening is.

Neen,
https://www.homefinance.nl/hypotheek/in ... hulden.asp

Het verschil zit hem in het feit of een lening consumptief is of niet.
En wettelijk gezien mag de studieschuld zeker niet meetellen X3.
Dit is vrij recent nog breed in de media geweest.