Buxus geel ,komt het nog goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Buxus geel ,komt het nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:38

Hoi
Laatst met de warmte heb ik om 6 uur savonds de buxus water gegeven. Helaas dag erna direct al geel waarbij ik denk aan verbranding. De buxus is in februari geplant toen de vorst uit de grond was.

Zijn ze dood?
Zijn ze verbrand?
Of zijn ze alleen verkleurd en komt dit straks weer goed?

Zaterdag worden ze eruit gehaald maar heb nog stille hoop...
Afbeelding
Afbeelding
Sommige hebben nog groene stukken. Enkele boompjes zijn nog helemaal groen
Afbeelding

Eruit trekken of nog een kans geven?

Anoniem

Re: Buxus geel ,komt het nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:39

Wordt nooit meer echt mooi

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:40

Verbranding kan niet, je kan de tuin altijd water geven. Dat het verbrand doordat je water geeft is een fabeltje.
Deze zijn opgegeten door de buxusrups/mot.
Eruit trekken en iets anders planten is het enige dat zin heeft :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:41

verootjoo schreef:
Verbranding kan niet.

Echt -O- Ik zie geen beesies erop

Zijn ze trouwens schadelijk voor dieren?

Edit. Het is mij geleerd als je iets in de volle zon water geeft het dood kan gaan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:43

Zie je ook geen rupsjes lopen? Je ziet ze niet heel goed, maar rupsjes zie je soms wel een aantal van.
Die leggen larven in je buxussen en als die uitkomen worden je buxussen opgevroten. Die beesten gaan nooit meer weg. (Ja, met gif, maar dan moord je de rest van de insecten en vogels ook uit :()
Die rupsen wn motten zijn niet schadelijk voor dieren. Vogels eten ze zelfs graag.

En het is niet waar dat je planten doodgaan als je ze in de volle zon water geeft :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:46

Ik vind dit vergelen met intact blad niet echt typisch voor vraatschade door buxusmot. Daar zou ik minder blad bij verwachten, of op zijn minst meer beschadigd blad. Kun je erachter komen of de aangetaste planten nog iets van (levende) wortels hebben?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:47

Op die laatste foto vind ik het vooral op aangevroten buxussen lijken.
Zo ziet het er hier in het hele dorp uit nl :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:48

oomens schreef:
Ik vind dit vergelen met intact blad niet echt typisch voor vraatschade door buxusmot. Daar zou ik minder blad bij verwachten, of op zijn minst meer beschadigd blad. Kun je erachter komen of de aangetaste planten nog iets van (levende) wortels hebben?

Uhm dan moet ik ze eruit trekken denk ik? Of even graven? Hoe zie ik dat ze leven?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 09-05-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:48

Ik zou ze hog een paar weken de kans geven.Je weet maar nooit.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:51

misschien ze even strak snoeien en goed bemesten?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:51

Kabayo schreef:
oomens schreef:

Uhm dan moet ik ze eruit trekken denk ik? Of even graven? Hoe zie ik dat ze leven?

Je kunt er eentje uitgraven en eens kijken of er onderaan een verrotte boel zit of aangevreten stompjes, of dat ze een normale kluit hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:52

okdoei schreef:
misschien ze even strak snoeien en goed bemesten?

Zou snoeien helpen? Ik wil graag een brede hogere buxus vandaar dat ik nog niet gesnoeid heb.
Ze zijn bemest voor ze erin kwamen (gat gegraven , mest, water , toen plant erin en aarde erover

Ik zal even graven

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:54

Dit waren al oudere struiken die je geplant hebt??

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:56

bigone schreef:
Dit waren al oudere struiken die je geplant hebt??

Ja klopt. Komen bij iemand anders uit de tuin

Ben nu aan het graven. Kom ineens weer wat groens tegen
Afbeelding

Edit ziet er nog vrij levend uit

Afbeelding
Is van dit bosje
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:06

Heb je vanaf het begin veel water gegeven? Zo ja dan korter snoeien (voorzichtig met felle zon) en een jaartje afwachten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:06

Buxusmot is dit niet, te weinig/geen vraatschade en als de buxus zó dood gaat ineens zouden er hele stukken met kale takken moeten zijn.

Dit is zo te zien buxusschimmel, en waarschijnlijk volutella buxi. Als je heel goed kijkt, kun je dan aan de onderkant van de bladeren rozige sporenhoopjes (soort kleine korreltjes/bultjes) zien?

Ongeacht de oorzaak, helaas niet meer te redden... buxus loopt alleen uit op hout wat niet ouder dan 1 jaar is, dus snoeien gaat niet helpen, mooi en vol gaat het niet meer worden.
Buxusschimmel is alleen aan te pakken door alle aangetaste stukken weg te snoeien (en daarna alles ontsmetten wat ermee in aanraking is geweest). Maar gaat vrijwel altijd te snel om dat nog te doen.

Ik zou overigens echt geen buxus meer planten, teveel problemen. Buxusschimmel is een flink probleem aan het worden, maar de buxusmot nog veel meer, beide nauwelijks (verantwoord) te bestrijden.
Japanse hulst is een betere keuze en is net zo te snoeien. En als je toch een bredere hogere haag wilt dan de standaard buxushaag kleinbladige liguster.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:07

Als je van die pluizige, spinneweb-achtige stukken tegenkomt waar een partij blaadjes aan elkaar vastzit, dan is dat een buxuxmotrupsnest. Mooi woord voor galgje :D

Maar ik zou inderdaad niet meer tijd of geld investeren in buxus. Wij hebben al een hele haag eruit gegooid. We hebben nog 2 bollen over, maar de ene, die naast aangetaste buxus van de buren staat, wordt in rap tempo kaal gevreten ;(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:10

Hoe doen jullie dat? Ik wil dolgraag van mijn buxus af en hier groeien ze als kool, vreselijk spul. Zelfs wat we vorig jaar tot op de grond gesnoeid hebben komt weer terug dus "hoe kom ik er van af" of moet ik ze dan echt helemaal uitgraven? Als iemand wat buxusmot voor me heeft, graag, zijn de koolmezen hier ook weer blij!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:11

ElCid schreef:
Hoe doen jullie dat? Ik wil dolgraag van mijn buxus af en hier groeien ze als kool, vreselijk spul. Zelfs wat we vorig jaar tot op de grond gesnoeid hebben komt weer terug dus "hoe kom ik er van af" of moet ik ze dan echt helemaal uitgraven? Als iemand wat buxusmot voor me heeft, graag, zijn de koolmezen hier ook weer blij!

:')
Ik heb zat buxusrupsen voor je. Maar als je die uitzet heeft je hele omgeving er last van dus weet niet of je buren je dat in dank afnemen :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:13

Albertina71 schreef:
Als je van die pluizige, spinneweb-achtige stukken tegenkomt waar een partij blaadjes aan elkaar vastzit, dan is dat een buxuxmotrupsnest. Mooi woord voor galgje :D

Maar ik zou inderdaad niet meer tijd of geld investeren in buxus. Wij hebben al een hele haag eruit gegooid. We hebben nog 2 bollen over, maar de ene, die naast aangetaste buxus van de buren staat, wordt in rap tempo kaal gevreten ;(

Nee zitten er niet in haha. Heb gecheckt maar nergens beesjes

Ik zal zo even kijken of er wat onder de blaadjes zit. Bedoel je de dode bladeren of de nog groene?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:14

bigone schreef:
Heb je vanaf het begin veel water gegeven? Zo ja dan korter snoeien (voorzichtig met felle zon) en een jaartje afwachten.

Ongeveer3 dagen := Dacht dat buxus erg slecht over (te) veel water kon

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:15

Mijn buxus ziet er ook zo uit en helaas zit daar de buxusmot in. Moet nog iets verzinnen om ze te verdelgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:16

verootjoo schreef:
Verbranding kan niet, je kan de tuin altijd water geven. Dat het verbrand doordat je water geeft is een fabeltje.

Buxusmot inderdaad.. Half Nederland heeft hier vorig jaar last van gehad. Wij ook, hele tuin leeggehaald en andere planten erin gezet, niet te redden helaas!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:17

De buxus is niet meer te redden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:18

Maar. Ik zie geen rupsen of motten