[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18892
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:03

Jeetje wat een klus en wakker worden met binnen 0 graden is niet te doen := jeetje

Ik zou voor de kleur marine blauw gaan.

Prairy
Berichten: 9166
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:26

Wat een crime door kleine plekjes allemaal :') wel echt heel goed dat jullie het zo grondig aan pakken!

Ondanks dat rechts boven mijn favoriete kleur is, zou ik voor donkerblauw gaan, die vind ik het rustigste.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:44

Jeetje, volgens mij is het schip er erger aan toe dan jullie dachten, of niet? Ik word een soort van plaatsvervangend kriebelig elke keer als ik lees dat de oude bekabeling wordt losgehaald en die wel een beetje houtje-touwtje was aangelegd. Het klinkt alsof de oude situatie best onveilig was.

Gaaf dat jullie alles zo grondig aanpakken. Krijg je dan ook nieuwe ideeën om iets anders op te bouwen, zoals bijvoorbeeld bij het ontmantelen van de tafel om de mast los te krijgen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:56

Zoooo, wat een update :=. Ik vind ook de blauwe kussens het mooiste. Ik houd van blauw <3.

Succes met de stagen, zal wel een lieve duit kosten :=. Maar is wel hoognodig, zo blijkt.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:03

Mooie foto's en genieten weer. Slim om alles te vervangen.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 13:21

Alles wat we nu opknappen doen we inderdaad ook meteen echt helemaal goed.

Op zich wisten we wel dat er veel opknapwerk zou zijn. Dingen als de mast en verstaging, die moet elke 15 jaar worden vernieuwd, dus daar hadden we al rekening mee gehouden. Maar soms kom je inderdaad ook wat onverwachte klussen tegen. Ook wel wat leuke verrassingen af en toe, zo kwamen we pas nog voor een paar honderd euro aan gloednieuw oerdegelijk touw tegen.

De elektra was behoorlijk onveilig inderdaad. We hebben al best wat kabels verwijderd of vervangen die zeker voor kortsluiting hadden kunnen zorgen. Wat we nu nog tegen komen en aanpassen zijn vooral heel veel draden die totaal niet logisch lopen, die tussen en onder andere kabels en apparaten door zijn gelust, en waar met kroonsteentjes kleine stukjes tussen zijn gezet om ze 10 cm te verlengen, dat soort onzin :') Kabels voor 220V die gebruikt worden voor 12V waardoor de kleuren niet kloppen en je dus geen idee hebt of je een pluskabel of minkabel vast hebt..
Maar omdat we wat grote plannen hebben met de elektra, wisten we wel al van tevoren dat we die helemaal gaan vervangen, dus het zijn gelukkig geen onverwachte extra kosten en ik heb er wel vertrouwen in dat dat helemaal goed gaat komen :D

We krijgen inderdaad ook regelmatig nieuwe ideeën, vooral op plekken waar je nu echt niet goed bij komt en waar niet goed over nagedacht is.

Die stagen zijn belachelijk duur inderdaad. De meeste prijsindicaties zaten rond de 5000 euro.. en ik ben bang dat de uitgebreide offerte die we een dezer dagen binnen krijgen daar nog wat overheen gaat :=
Maar dan kunnen we weer zeker 15 jaar vooruit, en veilig de zee op.
Ik heb gelukkig flink gespaard, al vraag ik me af of we wel uitkomen met die 10.000 euro die ik voor de mast + stagen opzij heb gezet haha.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:50

Dat gaat inderdaad om grote bedragen. Maar electriciteit, mast, staten etc als die goed zijn, dan is het levensreddend als je bv in slecht weer verzeild raakt. Dat zijn slechte bezuinigingsposten.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:03

Oei dat wordt wel een serieuze ontmanteling nu, dat is niet meer de fase van gordijntjes zeg maar :=

Heb je geen andere opties qua kleuren voor de bekleding....? Het is allemaal zo "hard" zeg maar.
Dat wittige lijkt me sowieso geen optie :=

Dat groene is net of je in een bruin café met biljart zit.
Dat rode heeft ook zo'n antieke sfeer en dat blauwe is ook niet heel origineel zal ik maar zeggen :P

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:37

Oef, ja dat zijn flinke kostenposten! Hopelijk valt de offerte mee maar eerlijk gezegd weet ik uit ervaring dat het als het op bootonderdelen aan komt niet heel vaak mee valt haha. Bij welke tuiger hebben jullie een offerte gevraagd? Toevallig in Middelharnis?

Hier ook door het oog van de naald gekropen, een andere Grand Soleil eigenaar waarschuwde ons dat we de bouten waarmee de verstaging aan het schip vastzit moesten checken, hij dacht dat het bij hem goed zat maar zijn mast is naar beneden gekomen. Bleken die bouten bij hem niet meer goed te zijn. Wij hebben meteen nieuwe besteld en geplaatst, veiligheid voor alles. Het bleek bij ons nog enigszins mee te vallen maar we willen geen enkel risico nemen en aangezien de kosten hierin meevielen was het ook geen enkele discussie. Dat is bij ons eigenlijk ook wat voorop staat en bij jullie ook zo te zien: op veiligheid wordt niet bezuinigd.

Qua bekleding vind ik het een lastige, ik vind ze eigenlijk allemaal niet zo mooi om heel eerlijk te zijn. De blauwe is wel van die vier het mooist maar ik vind de kleur persoonlijk te fel. Het rood en groen maken oubollig en het wit is dan wel mooi maar wil je ook niet omdat je alles er op ziet. Wij zitten een beetje met hetzelfde dilemma, onze bekleding heeft een werkje en de stof is qua kwaliteit niet mooi en rafelt op verschillende plaatsen. Wij moeten het dus ook vervangen en hebben ook een houten interieur verder dus dan moet je goed kijken wat mooi bij elkaar staat en ook wat het interieur een beetje ophaalt. Wij gaan in ieder geval voor sunbrella stof, dat kan overal tegen en is goed af te nemen zonder dat het warm en plakkerig wordt in de zomer zoals bijvoorbeeld skai. wij overwegen nu lichtgrijs of antraciet, of een niet te licht beige. Wellicht is dat ook een idee voor jullie? Wordt alleen wel later dan gepland, onverwacht hebben we onze accu's moeten vervangen en de kachel dus nu eerst weer even een beetje sparen.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 14:56

Klopt, hier wordt ook zeker niet bezuinigd op veiligheid. Als je de mast kwijt raakt wordt het ineens nog heel veel duurder, dan valt die 5000 euro ineens heel erg mee haha.

Mo, we hebben bij een stuk of 5 bedrijven wat prijzen opgevraagd, waaronder ook die van Middelharnis inderdaad.
Uiteindelijk hebben we Bijl uit Brouwershaven laten komen, want die werd door de meeste mensen aanbevolen en de prijsindicatie kwam bij hun het laagst uit.

Wat een mazzel dat jullie gewaarschuwd werden, Mo! Heel verstandig om ze dan direct te vervangen. Bij ons type, de CSY schepen, was dat het eerste wat we op de forums tegen kwamen; de wandputtingen/chainplates zijn slecht ontworpen en moeten worden vervangen. Dus gelukkig wisten we dat al voordat we de boot kochten.

De bekleding daar heb ik gelukkig nog alle tijd voor. Ik had even wat kleurtjes op de foto geplakt om te kijken welke tinten mooi bij elkaar passen, het zal inderdaad sowieso wat minder fel worden. Maar ik vind het heel lastig! Ik heb echt tig boten interieur foto's bekeken, en niet een keer echt het idee; 'ja, dat is wat we willen' :+
Licht is mooi, maar niet praktisch, bordeaux rood is mooi warm, maar wel weer erg ouderwets.. En blauw is weer zo standaard.. Moderne kleuren als petrol en aqua/turqoise vind ik ook gaaf, maar ben bang dat je daar toch weer wat snel op uitgekeken raakt. En dan zie je vaak strepenpatronen voorbij komen bij schepen, maar dat vind ik weer te druk.
Ik denk dat we inderdaad ook voor een sunbrella achtige stof gaan, iets wat je gewoon kan afspoelen en wat niet zo snel slijt.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:00

Misschien een beetje in de warme mediterrane herfst-tinten zoeken anders?

Van die kraan krijg je overigens wel echt onwijs veel plezier denk ik :j

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 15:07

Zodra ik wat tijd heb vanavond ga ik eens wat beter photoshoppen denk ik :))
Inderdaad eens wat andere kleurtjes proberen, ook eens kijken hoe grijs staat, en wat voor andere patronen en texturen er te vinden zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:08

Wij gaan waarschijnlijk voor ecru. Licht, maar niet zo licht dat je er meteen alles op ziet, en de stof is een vocht en vuil afstotende. Wellicht voor jullie ook een idee.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:10

Lekker zandkleur, dan zie je alvast niet al teveel zand uit die poten van die hond er op :))

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 15:18

Haha, of beige, dan zie ik de hele hond niet meer :))

Zo'n natuurlijke kleuren vind ik ook mooi inderdaad.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:25

Als je zoutwater gebruikt om je handen te wassen en de vaat af te spoelen, is dat dan al wel wat gezuiverd/gefilterd? Ik kan me zo voorstellen dat zout water uit de haven allerlei vervuilende elementen bevat? Dan is "schoon" een relatief begrip.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 16:51

Er zit een filter tussen, dat zorgt dat er geen vervuiling in de pomp komt. In principe is het water in de haven best schoon. Het is helder en er wordt niks geloosd in de haven.. maar er kunnen wel eens wat schoonmaakmiddelen worden gebruikt, en er kunnen wel eens wat deeltjes van de bodemverf van de schepen los komen, dus daarom zullen we er niet mee koken ofzo. Maar handen wassen en voorspoelen kan prima.
In de haven is getijde, dus elke 6 uur stroomt een groot deel van het water weer weg en ververst weer. In principe heb je in de haven dus hetzelfde water als waar in gevist wordt en waar de mosselen in gekweekt worden iets verderop.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:43

Je bent goed op dreef Annemiek :) Lekker he.. En het mooie weer komt er weer aan dus kun je nog verder..

Wat betreft de bekleding, ik zeg ook 4x nee.. Blauw is zo afgezaagd en groen en rood ga je zo zat raken en met een hond wit.. .Naaah..
Wat ik je wel aan kan raden is om silvertex te nemen. Dat is een projectstof die ze ook in ziekenhuizen gebruiken. Is schimmel, olie, troep etc werend.. Is wel iets duurder, maar wel erg mooi ( en ik kan er via een groothandel aankomen ) Ik raad het iedereen aan die met huisdieren of kinderen aan boord zit... Het is een combi skai en stof.. ik ben er wel erg weg van.. en kan veel hebben, zeker met je hondje bij je..
En die stof hebben ze in heeeeeel veel verschillende kleuren :)

gerlindie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:14

Ik vind wit inderdaad het mooist, maar echt niet praktisch :+

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:42

Hihi ik moest wel even grijzen om "hondje", denkend aan de foto van die langpoot bovenop de baas :))

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 11:45

Afgelopen weekend zijn we bij de werf geweest, en we hebben een datum geprikt voor het kranen van de mast; 16 April gaat ie er vanaf *\o/*
Komend weekend komt een andere tuiger kijken, want de vorige bleek ineens een heel stuk duurder dan in zijn eerste offerte..

Faizah was er afgelopen weekend ook weer bij :D
Afbeelding

We hebben de laatste voorbereidingen gedaan aan de mast. Best lastig af en toe, als je bijna 2 meter lang bent :')
Afbeelding

En ik heb een deel van het dek schoongemaakt met oxaalzuur. Het dek is door de vorige eigenaar niet heel goed onderhouden, en normaal is het voldoende om regelmatig met wat zeewater en een zachte borstel het dek te poetsen, maar dit heeft een iets grondigere schoonmaakbeurt nodig. Staat eigenlijk al een hele tijd op de planning, maar de kranen waren nu eindelijk weer aangesloten op de steigers en nu had ik er even tijd voor. De houtkleur zal weer vrij snel verweren, maar blijft dan hopelijk mooi lichtgrijs zonder donkere vlekken.
Afbeelding

Ondertussen zijn we thuis vooral veel aan het voorbereiden voor de mast. Een paar soorten primer en verf, schoonmaakspullen, schuurspullen, industriële stofzuiger, popnageltang en nog een hele lijst met spullen die ik moet bestellen in de komende twee weken.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:05

Mocht je besluiten om je teakdek te " lakken " gebruik dan Ovatrol D1 en D2.. Ik zweer erbij.. We hebben van ons teak alleen de lijfhouten geolied en de rest gewoon teak gelaten.. Het vergrijst dan wel heel snel.. en het geoliede blijft zo mooi.. Dol op Ovatrol

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 12:30

Bedankt voor de tip!
Lakken gaan we niet meer doen, ook de handgrepen enzo niet meer. Maar ik wil het wel een keer goed voeden met iets als olie inderdaad. Maar dat doen we zodra de naden opnieuw gekit zijn, omdat ik anders bang ben dat de nieuwe kit misschien niet goed genoeg hecht.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:32

Heel mooi geworden!

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 12:57

Even de ovatrol opgezocht, maar waarschijnlijk bedoel je de owatrol? Wij noemen em altijd Deks d1/d2, zelfde spul zie ik. Daar is ons interieur ook mee gelakt en onderhouden, dus die gebruiken we inderdaad ook voor binnen.
Ik denk niet dat ik daar een heel dek mee ga doen, dat wordt me wat te duur. Gewone lijnolie schijnt ook goed te werken. Maar voor de handgrepen en stootranden enzo is de d1 ideaal ja!