Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
8nnemiek schreef:Klopt Een beetje buiging in de mast zorgt dat die minder kan wiebelen bij zwaar weer of golfslag, dus is meestal wel gewenst. Alleen bij een kottergetuigd schip iets minder belangrijk omdat je kotterstag en de runners er ook al voor zorgen dat de mast wat steviger staat. We kwam er al snel achter dat een kromme mast bij een rolgrootzeil niet werkt Dan wordt het opgerolde zeil in de mast tegen de sleuf aan gedrukt, en rolt niet meer uit.
De boot wordt steeds een beetje beter ja! Daar ben ik al heel blij mee! Maar we zijn er nog lang niet
8nnemiek schreef:De mast mag bij zeilboten een beetje achterover leunen, of moet bij een zeil dat in de mast zit opgerold, zoals bij ons, kaarsrecht verticaal staan. Maar de mast stond een beetje naar voren, en dat is niet goed. We hebben dat gecontroleerd door een gewicht aan een lijn te hangen vanuit de top van de mast, en toen bleek dat de top zeker 20 cm verder naar achteren moest.
20 cm op een lengte van 20 meter is bijna niet te zien natuurlijk, maar met zeilen merk je dat verschil wel.
Hier zie je wel dat de mast niet evenwijdig loopt met de mast van de boot erachter.
[ [url=m/VEBxlk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik bestel de epoxy en polyester bij polyestershoppen. Eigenlijk werk ik liever met West system epoxy, maar die is bijna twee keer zo duur.
Voor het beschermen van hout werk ik ook graag met Deks Olje (d1 voor mat, d1 + d2 voor glossy), maar epoxy is daar ook prima geschikt voor inderdaad.
_San87_ schreef:Wij gooien overal Owatrol Rustol owatrol olie op, werkt geweldig. Staal, hout, koper, messing, overal op .