Maar sinds kort hebben ook wij een nieuw project, wat ik graag met jullie deel!
Een jaar of 7 geleden werden ik en mijn vriend besmet met het zeilvirus, en van het een kwam het ander.. Een klein zeilbootje, even later een grotere boot waarmee we jarenlang heel Nederland door hebben gevaren..
Maar het ging kriebelen om langere reizen te maken, de wereld rond zelfs, en aan boord te wonen. De rust en vrijheid, héérlijk!
Het plan was om nog een jaar of 5 flink te sparen, maar een paar maanden geleden kwamen we een schip tegen dat geveild ging worden.
We maakten een afspraak voor een bezichtiging, en het voelde meteen goed. Prachtig en stevig gebouwd, heel veel ruimte binnen, al onze wensen konden we stuk voor stuk afvinken!
Het is een CSY 44 walkthrough, een Amerikaans schip waarvan er maar weinig van dit type gemaakt zijn, en dat bekend staat om zijn oerdegelijke constructie.
Maar het schip is vooral van binnen flink verouderd. Het hout klemt, het is slecht onderhouden, de inrichting is heel erg verouderd, overal hangen losse kabels, beschimmelde plekken op het hout zijn gewoon weggewerkt met een laagje verf..
De veiling was spannend. Naar schatting waren er nog een stuk of 3 á 4 bieders over, waaronder ook een autobod. We hadden van tevoren afgesproken wat ons eindbod zou zijn, en dat bleek precíes het laatste bod te zijn.
Pfoe, ze was van ons!!
Donderdag hebben we het schip opgehaald bij de makelaar, en nu is het officieel!

Het schip heeft een prachtig teak dek, een kuip met kuiptent waar we heerlijk beschut buiten kunnen zitten..
Binnen hebben we een fijne zithoek, een keuken waar iets moois van te maken is, een kaartentafel/bureauplek, werkruimte met werkbank, twee slaapkamers en twee badkamertjes met douche en toilet.. en vooral veel opbergruimte.
Gisteren heb ik bij de Action een kofferbak vol aan poetsspullen gekocht

Zeker de badkamers stinken enorm

Het plafond is geel van de nicotine, dus schilderen is ook een van de eerste dingen die we gaan doen.
We hebben een Ikea matras gekocht om de huidige kussens van het bed te vervangen.
En verder gaan we eerst al het houtwerk op maat schuren waar het klemt, de lekken dichten en wat belangrijk onderhoud doen.
Daarna gaan we beetje bij beetje alles moderniseren en opknappen.
Ik heb een klein moodboard gemaakt met een paar van mijn wensen.

Ik zou de inrichting graag wat lichter willen, modern, maar met hier en daar wat klassieke kenmerken en wat natuurlijke tinten.
Een mooie zithoek met bv wit kunstleer, een mooie tafel..
Netjes afgewerkte keuken met een donker werkblad..
Alles mooi in de lak, ledlampjes en ledstrips en mooie aankleding, en dan ziet het er denk ik al heel anders uit!
En dan nog de elektra, uiteindelijk willen we helemaal zelfvoorzienend zijn in stroom en water. Er zitten nu 2 zonnepanelen op, samen 220Wp, en dat is genoeg voor wat navigatiespul en de koelkast en af en toe de oven, maar ik zou graag in de toekomst oa op inductie willen koken, en wat meer luxe, via zonne- en windenergie.
Voor in de winter zou ik graag een kleine houtkachel installeren.
Komend weekend gaan we puin ruimen. Ik heb er nu al zin in