Bank reinigen; stoomreiniger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bank reinigen; stoomreiniger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:32

Onze kat heeft giardia en onderdeel van de behandeling is dat we straks alle oppervlakken waar die beestjes mogelijk zitten grondig schoon moeten maken. Daar hoort in ons geval de bank bij. Nou kunnen we de stoffen hoes er niet af halen en moeten we dus iets anders verzinnen om hem schoon te maken.

Ik heb gevonden dat er van die handstoomreinigers zijn voor niet al te veel, maar ik kan niet heel veel vinden over of het handig is om die op een bank te gebruiken of dat het puur gaat om vlekken.

Weet iemand of dit kan, of een andere optie voor giardia uit een bank krijgen?

Marie111

Re: Bank reinigen; stoomreiniger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:18

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:31

Wij hebben twee stoomreinigers gebruikt. Eentje die water erin spuit en vervolgens weer opzuigt. Die hebben we destijds gehuurd van Boels. Daar wordt de bank enorm schoon van en het lijkt mij dat je daarmee ook de bacteriën meespoelt. Zeker als je het met goed heet water doet en een desinfecterende middeltje. Moet je bank wel tegen kunnen.

Nu hebben we een stoomreiniger van Kärcher die dus echt stoomt. Volgens mij op +-60C. Ik vermoed dat je daarmee een stuk minder ver komt. Je stoomt daarmee namelijk alleen het oppervlakte.

Ik zou gaan voor het huren van een tapijt/stoomreiniger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:34

Even heel simpel gedacht, heb je een stoomstrijkijzer, het liefst met veel vermogen dan kun je die toch gewoon gebruiken?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:36

Hier ervaring met giardia helaas.
De dierenarts vertelde mij dat we niet zo ver hoeven gaan als het stomen van de banken. Dan zou je ook je kat volledig moeten wassen en dat is bijna niet te doen ivm de stress die het met zich meebrengt, en dat adviseren ze dus ook niet.
Qua extra ondersteuning zou ik je trouwens Giardex willen aanraden; op basis van kruiden en mag naast gewone medicatie. Dit zou ook de cysten doden. Ik heb er goede ervaringen mee.

Mocht je toch gaan stomen, echt goed een aantal minuten op dezelfde plek stomen. Boven de 70 graden heeft het alsnog wel een paar minuten nodig om dood te gaan. Hoe heter het stoom, hoe sneller het dood gaat.

Zorg in ieder geval voor schone kattenbakken en maak direct de kat schoon als er poep aan de vacht blijft zitten.
Wij zijn er nu, zo lijkt het, vanaf. Succes, het is een naar beestje, die giardia!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:27

Fijn om te horen dat er toch nog wel gevallen zijn waarbij ze er vanaf komen, SimoneeM. De dierenarts was nog wel enigszins positief maar ik lees online veel over mensen die er echt heel lang mee worstelen. Al zijn dekentjes etc gaan straks gewoon erg heet in de was, dat kan prima, maar ben nog wel oplossingen aan het zoeken voor dingen als speeltjes en dus de bank.

Giardex ga ik eens naar kijken. Hij krijgt nu Panacur (die meneer alleen wil vreten als het opgerold zit in een stukje achterham :roll: ) en ik haal zijn bak elke dag helemaal leeg ipv alleen de poep eruit. Hij heeft namelijk zulke diarree, en graaft ook nog eens heel graag, dat er allemaal kleine stukjes verspreid door de bak liggen die er onmogelijk uit te krijgen zijn. Straks die bak ook weer goed ontsmetten, net als de vloer en de vensterbanken waar hij graag ligt enzo. Hoop echt dat we er dan vanaf zijn, zou heel graag een van die succesverhalen zijn waarbij je er na een ronde vanaf bent :o

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:04

Emmaa_ schreef:
Fijn om te horen dat er toch nog wel gevallen zijn waarbij ze er vanaf komen, SimoneeM. De dierenarts was nog wel enigszins positief maar ik lees online veel over mensen die er echt heel lang mee worstelen. Al zijn dekentjes etc gaan straks gewoon erg heet in de was, dat kan prima, maar ben nog wel oplossingen aan het zoeken voor dingen als speeltjes en dus de bank.

Giardex ga ik eens naar kijken. Hij krijgt nu Panacur (die meneer alleen wil vreten als het opgerold zit in een stukje achterham :roll: ) en ik haal zijn bak elke dag helemaal leeg ipv alleen de poep eruit. Hij heeft namelijk zulke diarree, en graaft ook nog eens heel graag, dat er allemaal kleine stukjes verspreid door de bak liggen die er onmogelijk uit te krijgen zijn. Straks die bak ook weer goed ontsmetten, net als de vloer en de vensterbanken waar hij graag ligt enzo. Hoop echt dat we er dan vanaf zijn, zou heel graag een van die succesverhalen zijn waarbij je er na een ronde vanaf bent :o

Oh na 1 ronde ervanaf was hier ook niet hoor helaas. Panacur 2x hielp niet. Soms is metronidazol nodig, zoals hier. Maaaar. In Duitsland zweren ze bij Carnidazol (middel voor duiven oorspronkelijk). Hier uiteindelijk niet nodig geweest, maar zou je altijd nog kunnen overleggen met de DA als niks werkt.