Energielabels huis hoe werkt het en klopt het ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Energielabels huis hoe werkt het en klopt het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 12:36

Ik verdiep me wat in energielabels van woningen die te huur en te koop staan. Gekke tik ik weet het. :+ maar ook deels omdat huis waar ik nu inzit ook een label zal moeten gaan krijgen. :j

Nu verbaas ik me soms over die labels en hun ogenschijnlijke onlogica. Een woning met vloer, dak, muur isolatie en dubbelglas en een relatief nieuwe cv kan een D of E hebben of zelfs een G. Maar bijvoorbeeld een huurhuis zonder enige vorm van isolatie en overal enkel glas en een oudere cv kan een C label hebben.

BartVB
Eigenaar

Re: Energielabels huis hoe werkt het en klopt het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:56

Er is een groot verschil tussen een voorlopig en definitief label.

Verder zijn die labels voor een heel groot deel gebaseerd op het bouwjaar, daar rolt een soort 'basislabel' uit en dat wordt opgehoogd afhankelijk van de maatregelen die zijn getroffen (HR-ketel, isolatieglas, PV-panelen, etc).

Laatste scenario (geen isolatie en toch label C) klinkt erg vreemd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:07

BartVB schreef:
Er is een groot verschil tussen een voorlopig en definitief label.

Verder zijn die labels voor een heel groot deel gebaseerd op het bouwjaar, daar rolt een soort 'basislabel' uit en dat wordt opgehoogd afhankelijk van de maatregelen die zijn getroffen (HR-ketel, isolatieglas, PV-panelen, etc).

Laatste scenario (geen isolatie en toch label C) klinkt erg vreemd?

Nee, dat heet "de situatie wat rooskleurig voorstellen"
Er wordt nauwelijks gecontroleerd dus wat je opgeeft dat erin zit wordt meestal klakkeloos overgenomen.

Kortom: energielabel is volstrekt nutteloos als selectiemiddel.
Het was leuk bedacht van de overheid dat huizen met een beter label ook beter in de markt zouden liggen, maar men ging even voorbij aan de factor "emotie"....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 14:09

Ah ok. Huis waar ik nu zit heeft voorlopig c maar is beter geisoleerd (vorige bewoner heeft daar extra aandacht aan besteed ivm reuma van zijn vrouw en hij was de bouwer van de wijk) dan de omringende huizen en heeft zonnepanelen als enige. Op een deur na heeft alles dubbel glas ook. Huis zonder isolatie heeft definitieve label c gekregen. Maar de buren daar stoken 350 euro per maand aan gas :') .

Moet je voor een definitief label dan aantonen ivm isolatie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:16

karuna schreef:
Ah ok. Huis waar ik nu zit heeft voorlopig c maar is beter geisoleerd (vorige bewoner heeft daar extra aandacht aan besteed ivm reuma van zijn vrouw en hij was de bouwer van de wijk) dan de omringende huizen en heeft zonnepanelen als enige. Op een deur na heeft alles dubbel glas ook. Huis zonder isolatie heeft definitieve label c gekregen. Maar de buren daar stoken 350 euro per maand aan gas :') .

Moet je voor een definitief label dan aantonen ivm isolatie?

Yep, je moet aantonen dat wat jij beweert dat erin zit er ook echt in zit. Als je geen dubbel glas hebt, maar je maakt een foto van het glasmerk bij anderen die wel HR++ glas hebben, dan heb jij "opeens" ook HR++ glas (en zo kom je aan een hoger label) }:)

Maar als je niet aan kunt tonen/aannemelijk maken dat je extra isolatie hebt; krijg je dat ook niet op je label. Of je je daar ook daadwerkelijk druk over moet maken, kun je je afvragen.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:19

Als je je label wilt aanvragen en je hebt aanvullende maatregelen genomen om je huis te isoleren bijvoorbeeld moet je dat aantonen met foto's of bonnen. Niet heel waterdicht systeem aangezien niemand kan controleren of de fotos die ik aanleverde ook daadwerkelijk van dit huis waren. Alles wordt online gecheckt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 14:21

Mm we hebben de bouwtekeningen van het huis wel. Maar ik weet niet of de isolatie erop staat. Het is af bouw gebeurd in 1985. Wel kan ik fotos maken van onder de vloer de isolatie, bij de dakisolatie kom ik ook nog wel. Hr plus ketel zelf laten plaatsen. Geen idee of de bon er nog is maar ook die kan op de foto. Muren wordt lastiger, woord van de buren die het hebben zien isoleren heb ik niks aan en de vorige eigenaar en zijn vrouw zijn overleden. Zonnepanelen zijn wel goed zichtbaar natuurlijk :j

Als huis in de verkoop gaat als ik eindelijk vervangende woonruimte heb gevonden. Nu of weet ik veel wanneer :') is een definitief label wel handig. :j

Aha verhuurder heeft mogelijk beetje creatief lopen zijn dan lijkt. :P

Eigenlijk dus een niet waterdicht systeem -O-

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:55

Bij de oude energielabels was het zo dat iemand langs kwam om te kijken of de maatregelen inderdaad waren getroffen. Dat was echter te duur waardoor vrijwel niemand zo'n label had.

Op zich goed dat de labels nu (fors) goedkoper zijn gemaakt maar er ligt idd veel verantwoordelijkheid bij de eigenaar. Daardoor hoeft een label niet te kloppen, maar als een label niet klopt doordat de eigenaar maar wat heeft verzonnen dan heeft dat zeker wel consequenties voor de koop of verhuur van de woning.

@Karuna; op de bouwtekening staat de isolatie aangegeven :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:56

Is 350 niet erg veel geld voor alleen gas? Ik denk dat je buren dan of heel veel stoken, een erg groot huis hebben of dat er ergens wat loos is?

Voor geval je een vergelijking interessant vind: ik ben recent verhuisd naar (toevallig!) Een label C gezinswoning.
Vóór mij had dit huis een ander energielabel (ik weet niet welke, ik gok D of E) en woonde hier een bejaarde man, die was 130+- euro kwijt per maand aan gas en licht. Ons vermoeden is dat hij de boel ook lekker warm stookte, want die 130 euro is erg hoog vergeleken met andere huizen in de straat. In die tijd dat hij er woonde zat er een oude cv ketel in, geen dubbelglas. Nadat hij verhuisde is de woning opgeknapt door de woningbouw, het is nu pas een label C met o.a. een nieuwe cv ketel en nu ook overal dubbelglas. De verwachting is dat ik nog een stukje minder ga betalen als de vorige bewoner, ik verwacht onder de 100 euro (voor alleen het gas dan he).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 16:05

Niet mijn buren maar buren van dat ongeisoleerde huurhuis. Oude mensen dus stoken mogelijk bloedwarm. Ken de mensen niet maar ze stonden buiten en eens gevraagd hoe het zat met verwarmen van de woning. En ze stookten zich gek en veel warmte verlies.

Mijn buren zijn energieslurpers maar dat heeft met hun manier van leven te maken. :j mijn verbruik voor stroom en gas inclusief zonnepanelen zit nu inmiddels op 99 euro per maand, is een correctie op geweest. Verbruik was verkeerd ingeschat. Maar krijg ieder jaar terug ook flink. Gelukkig wel.

Maar idd mooi vergelijk met jou verbruik en de vorige bewoner. Hier was dat van de vorige ook echt :oo ons eerste geschatte bedrag was toen aangepast op hun verbruik. 3500 m3 gas per jaar en 4000 kwh aan stroom. Voor twee oude mensen in een goed geisoleerd huis dus. :=

Maar ik ga eens achteraan om eea te fotograferen langzaam aan eneens zien of ik label vastgesteld kan krijgen :j

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:11

Het energielabel is een wassen neus in mijn ogen. Toen ik mijn huis kocht in 2015 had het geen energielabel. Zelf heb ik welgeteld € 15,- betaald en ik heb wat vragen beantwoord. Kan me niet meer herinneren of ik ook foto’s moest aanleveren. Mijn huis kreeg label D. Zonder ooit iemand gezien te hebben. Met de enige maatregelen die overbleven voor mij, zonnepanelen en andere CV , kon ik hooguit op een C label komen. Niet de moeite waard van de investering in mijn geval. Betaal nog geen €100,- per maand aan gas en elektra. En het is over het algemeen behaaglijk in huis. Ik heb wel vloerisolatie, nieuw dubbel glas overal en dakisolatie. Spouwmuur lukte helaas niet. Het is een huis van rond 1920

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:16

Tja, ik persoonlijk vond het bij ons vorige huis een wasse neus. Die kreeg een relatief zuinig label. C/d op basis van de criteria maar voelde nooit aangenaam warm en had last van tocht. Tja daar werd niet naar gevraagd dus toch een net label gekregen wat mi. Dus niks zegt over de energiezuinigheid want stoken moest je wel doen tot 21 graden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:25

BartVB schreef:
@Karuna; op de bouwtekening staat de isolatie aangegeven :j

Veel woningen hebben geen bouwtekening (meer).
Ons huis is 85 jaar oud, en heeft geheel geen bouwtekening.
Dit huis is zelfs van origine nog gebouwd zonder toilet/douche.

Zijn nu aan het rondkijken bij andere huizen, en als er al bouwtekeningen zijn, voldoen ze bij lange na niet meer aan de huidige situatie.
Er is vaak wel een plattegrond (gemaakt door de verkopende makelaar) maar dat is een indicatie en kun je ook niet de (hoeveelheid) isolatie zien.