Het lijkt me leuk om zelf wat groente en /of fruit te telen, maar ik heb geen groene vingers en heb dus geen idee hoe je begint? Heb je er speciale grond /aarde voor nodig? Wat is makkelijk te planten? Elk jaar komt er nogal wat onkruid in de tuin hoe voorkom je dat dat in je bak komt? Wortelen en aardappelen lijken me bijvoorbeeld leuk en niet te moeilijk? Aardappels eten we bijna nooit maar juist daarom denk ik voor die keer is het dan toch leuk als ze uit je eigen tuin komen.
JudithO
Geplaatst: 12-04-19 15:19
Er loopt een topic voor moestuinen, daar wil iedereen je vragen graag beantwoorden:
Héél veel info, heel duidelijk uitgelegd Aardappelen zijn idd leuk als je de ruimte hebt. Je kan gewoon een aardappel uit de winkel gebruiken die begint te spruiten.
Wat leuk dat je gaat beginnen! Het moestuin topic is al genoemd zie ik. Op FB heb je ook verschillende groepen waar je lid van kunt worden, en veel kunt leren. Ik zelf heb het boek moestuinen voor dummies, klinkt heel stom maar is ideaal om mee te beginnen! Per soort gewas wordt alles benoemd.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een berg zaailingen over. Als je wilt mag je wel wat hebben
moonsparkle
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 16:24
JudithO schreef:
Er loopt een topic voor moestuinen, daar wil iedereen je vragen graag beantwoorden:
hahah, de baby plant zegmaar. Die uit het zaadje groeit. Uit elk zaadje komt natuurlijk 1 plant, maar aangezien ik geen zin heb om 20 verschillende potjes te maken heb ik een beetje te veel in mn pot gegooid en nu dus heel veel kleine plantjes
moonsparkle
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 16:30
O zo, haha bedankt voor de uitleg, ik zie in je profiel dat je helaas niet in de buurt woont.
Voor mij wordt het ook pas het tweede jaar dat ik echt een tuintje heb, daarvoor eigenlijk alleen tomaten bij mijn ouders in de tuin gezet. Meer mocht niet
Je zou ook kunnen starten met de Makkelijke moestuin. Dat is een methode ontwikkeld om in bakken te kweken.
Je kunt dan een pakket zaden online kopen en hier is dan ook een app bij die je precies aangeeft wat je moet doen. Ik had er ook geen verstand van maar deed gewoon precies wat Jelle zei in de app
ellepel
Geplaatst: 13-04-19 09:11
Ik probeer ook altijd maar wat hoor! En zo leer je het vanzelf Erg leuk vind ik tomaten, die kunnen ook gewoon in een grote pot namelijk. Maar wat ik doe is dat ik bedenk wat me leuk lijkt en vervolgens via google informatie opzoeken. en dan niet van 1 site,maar meerdere want het verschilt nog wel eens wat kwa adviezen. Succes!!
Wil je rechtstreeks in de tuin planten of wil je een moestuinbak gaan gebruiken?
Je kunt zaadjes kopen en die groot laten worden, maar je kunt ook zaailingen kopen in het tuincentrum of biologische markt, plantenruildagen etc waardoor je de eerste, lastige stappen over slaat en gelijk plantjes de grond in kan zetten.
Als je in de tuin/volle grond gaat planten moet je na gaan denken over evt bodemsoort, extra bemesting of juist niet afhankelijk van wat je plant en het is ook wel handig om er rekening mee te houden wat je waar zet omdat je volgend jaar niet weer precies hetzelfde op dezelfde plek kunt zetten.
Aardappel kun je ook makkelijk in een hele grote ton (oude voerton) met gaten onderin voor de afwatering planten. Je hebt ook speciale aardappel kweekzakken en zelfs een zak potgrond schijnt te werken. Aardappels kun je biologische kopen in de supermarkt en die gebruiken (eerst een beetje laten uitlopen) of speciale plantaardappeltjes kopen (schijnt de kans op ziektes kleiner te zijn).
Kijk eens op www.makkelijkemoestuin.nl , ideaal voor beginners en inderdaad: alles lukt gewoon in Jelle zijn Makkelijke Moestuin Mix
Chiren
Geplaatst: 13-04-19 09:47
Ik ga meelezen. As we speak zijn we nu een deel van de tuin aan het uitgraven om te gaan beginnen met een moestuin. Ik heb al het een en ander opgekweekt in huis en dat kan hopelijk binnenkort de tuin in. Wij hebben ook geen idee wat we precies aan het doen zijn en dit is dan ook ons experiment jaar aan de hand van de website die 8nnemiek al noemt.