Welke kleine auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Welke kleine auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 21:36

Ik ben op zoek naar een 'nieuwe' kleine auto. Ik ben nu wat aan het rondkijken en er is van alles mogelijk in de richting die ik zoek.

Dit zijn mijn eisen:

Bouwjaar: 2015 of jonger
Kilometers: minder dan 60.000
5 deuren
Prijs tussen de €6500 en €7500.

Ik ga hem gebruiken voor woon/werk verkeer (50km per dag) , de auto zal ongeveer 15.000 per jaar gaan lopen.

Nu heb ik wat rond gezocht en kom bij de volgende merken en modellen uit.

- Toyota Aygo
- Citroën C1
- Peugeot 108
- Renault Twingo
- Smart Forfour
- Nissan Micra
- Kia Picanto

Wie kan me raad geven in bijvoorbeeld kosten in onderhoud, veel gehoorde mankementen etc.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 28-03-19 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:56

Je hebt hem er vast met een reden niet bij staan, maar ik raad hem toch aan: de Kia Picanto.
Wij hebben een maatje grotere Kia, maar de garage heeft van die Picanto’s voor de leen en die zijn echt prima. Het rijdt aardig door, je kunt er een hoop opties op krijgen en goed, smaken verschillen, maar ik vind het niet zo’n meisjesachtig gebakje als de meeste andere kleintjes. Er zit ook nog 7 jaar garantie op, dus als je een jonkie koopt heb je nog heel lang garantie! Niet dat ik denk dat je die nodig zult hebben... Onze Kia is mega betrouwbaar, start altijd, rijdt als een zonnetje en heeft nog nooit wat gemankeerd.

PSvanLot

Re: Welke kleine auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 22:06

Thanks! Ik heb er de Kia bijgezet. Ik was hem vergeten.

Er is in die klasse zo enorm veel keuze.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:24

Ik vorige week mijn splinternieuwe aygo gekregen, hiervoor had ik een ouder model aygo. Ik vind het een betrouwbare, zuinige en goedkope auto die genoeg ruimte biedt aan waar ik m voor gebruik. Mijn vorige heeft me maar één keer laten staan omdat ik de lichten aan had gelaten. 8)7 Gelukkig is ie zo licht dat ik aangeduwd kon worden. Een nadeel? Met harde zijwind krijg ik last turbulentie om moet ik even iets minder hard rijden en bij het aanrijden van de snelweg moet ik een aanloopje nemen. Hij kan wel hard, maar is niet vlot. Ik denk trouwens dat alle genoemde auto’s daar last van hebben.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:28

hyundai i10 Hier tevreden gebruiker :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 22:37

Dankjewel Ceetje, naar zulke gebruikerservaringen ben ik op zoek.

Mijn voorkeur neigt naar een Aygo en naar een Twingo. Hoor alleen van verschillende kanten Franse auto's duur in onderhoud zijn.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:01

Ik mis de Suzuki Alto in je lijstje.
Mijn Alto heb ik nu bijna 8 jaar en eigenlijk geen bijzondere dingen mee gehad. Alleen een paar keer een lekke band maar dat kan iedereen overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:02

Hier lopen al heel veel topics over op bokt, steeds met dezelfde vraag. Wellicht dat je daar ook nog inspiratie uit kunt putten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:02

Volkswagen up?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:03

De achterruit van de aygo, 107 en c1 is bij de achterruit niet erg betrouwbaar, veel klachten over lekkage. Geen idee hoe dat bij de nieuwe modellen is. De kofferbak van deze modellen is wel echt ienimienie.
Wij zijn nu gegaan voor een Hyundai I10, hele fijne auto, meer dan prima ruimte ook in de kofferbak.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:11

PSvanLot schreef:

Mijn voorkeur neigt naar een Aygo en naar een Twingo. Hoor alleen van verschillende kanten Franse auto's duur in onderhoud zijn.

Ik zou niet voor de Twingo gaan. Begrijp me niet verkeerd, mijn twingo zit in mijn hart <3 Maar dat is de vorige versie. Ik heb de nieuwe gereden als leenauto (met de motor achterin). Ja je kunt hele kleine bochtjes rijden omdat de motor achterin ligt, maar hiervoor geef je (imo) zo veel ruimte in de kofferbak op... Totaal niet praktisch vind ik. Ik zou de nieuwe dan ook nooit kopen.

Ik weet trouwens niet of deze in 2015 al werd gebouwd, misschien was het toen net nog de oude versie. Die is naar mijn mening zeker een optie *\o/*

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:13

De Aygo, de C1 en de 107/108 zijn exact dezelfde auto's die uit exact dezelfde fabriek komen. Dus de vlieger Aziatisch versus Frans gaat in dit geval niet op. Ze zijn Tsjechisch.

Maar wat Zonnebloem zegt, de lekkage klachten zijn niet heel grappig bij deze auto's. Ik was de trotse eigenaresse van een 107. Een enorm luxe uitvoering want hij had een zwembad *\%/* . Via het derde remlicht was er water in de kofferbak terecht gekomen hetgeen bij ontdekking voor een kleine 7 liter aan water had gezorgd. Het derde remlicht hebben we uiteindelijk afgekit, maar bij het rechterportier kwam ook water naar binnen. Nadat ik ook de koelpomp, versnellingsbak, remmen en uitlaat heb moeten vervangen onder de 75.000km heb ik hem bij 90.000 km maar omgeruild. Let wel goed op wat je koopt wanneer je voor een van deze modellen gaat. Mijn bijna 10 jaar oude Peugeot 107 met 90.000km op de teller en zwembad is uiteindelijk verkocht voor 3500 euro. :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:18

Ik heb 8 jaar suzuki alto gereden. Super autoo'tje, nooit wat aan stuk gehad.
Rijd lekker zuinig maar vooral heel betrouwbaar. Je kan ze leuk 2e hands kopen.
Heb er echt niks over te klagen gehad.

Nu ivm auto op de zaak ging ik opzoek naar een nieuwe auto ook weer in het kleinere segment.
Ben toch weer trouw voor Suzuki gegaan, dit keer de Celerio. Die is nog zuiniger, en ruimste in z'n klasse.
Kia Picanto ook gereden en vond ik ook erg leuk, maar door prijs/opties en toch de vertrouwde degelijkheid weer voor Suzuki gegaan.
Aygo ook leuk, maar kon ik helaas niet fijn mijn benen in kwijt. De VW up is ook een leuke.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:42

Hier ook een aygo met lekkage. Bij mij kwam het uit de achterlichten. Uiteindelijk flink wat compriband (wordt gebruikt bij de ramen in kozijnen) de hele boel waterdicht gemaakt. Maar wel echt waardeloos.
In de kofferbak past geen kratje bier, zo klein is het. Auto rijdt op zich wel heel fijn, ben er al 10 jaar trotse eigenaar van.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:48

Hier ook Suzuki Alto. Dit jaar tien jaar oud en *even afkloppen* nog nooit wat aan de hand gehad. Buiten dat vind ik het een heerlijke auto om te rijden, vind ik hem met wind stabieler dan mijn grotere Fiat Grande Punto en nog zuinig ook.
Echt meer dan een aanrader!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:52

Wij hebben nu tijdelijk een huurauto de Volkswagen Up en ik moet zeggen dat dit een erg fijne auto is voor zijn formaat.
Wij zijn het duurder segment auto's gewend dus dacht zullen wel erg moeten wennen aan zo'n kleinere auto maar dat viel reuze mee en ik vindt hem dus echt heel fijn rijden!
Hij voelt ook erg veilig. Niet heel veel kofferbak ruimte maar voldoende voor wat boodschappen en tassen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:55

Ik lees dat de Up minder vlot is op de snelweg, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 00:08

wendyh schreef:
Ik mis de Suzuki Alto in je lijstje.
Mijn Alto heb ik nu bijna 8 jaar en eigenlijk geen bijzondere dingen mee gehad. Alleen een paar keer een lekke band maar dat kan iedereen overkomen.

De Alto heeft niet mijn voorkeur vandaar dat hij er niet bij staat. Maar kan het overwegen.

Renee1991 schreef:
Hier lopen al heel veel topics over op bokt, steeds met dezelfde vraag. Wellicht dat je daar ook nog inspiratie uit kunt putten.

Een paar, dat klopt maar allemaal al ouder.

zonnebloem18 schreef:
De achterruit van de aygo, 107 en c1 is bij de achterruit niet erg betrouwbaar, veel klachten over lekkage. Geen idee hoe dat bij de nieuwe modellen is. De kofferbak van deze modellen is wel echt ienimienie.
Wij zijn nu gegaan voor een Hyundai I10, hele fijne auto, meer dan prima ruimte ook in de kofferbak.

Dat heb ik nog nooit gehoord, goed om in de gaten te houden.

Levitate schreef:
PSvanLot schreef:

Ik zou niet voor de Twingo gaan. Begrijp me niet verkeerd, mijn twingo zit in mijn hart <3 Maar dat is de vorige versie. Ik heb de nieuwe gereden als leenauto (met de motor achterin). Ja je kunt hele kleine bochtjes rijden omdat de motor achterin ligt, maar hiervoor geef je (imo) zo veel ruimte in de kofferbak op... Totaal niet praktisch vind ik. Ik zou de nieuwe dan ook nooit kopen.

Ik weet trouwens niet of deze in 2015 al werd gebouwd, misschien was het toen net nog de oude versie. Die is naar mijn mening zeker een optie *\o/*

Goede tip! Las dat er daardoor wel meer beenruimte in de auto is.
Ik ga er eens een bekijken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 00:14

maaikemuis schreef:
De Aygo, de C1 en de 107/108 zijn exact dezelfde auto's die uit exact dezelfde fabriek komen. Dus de vlieger Aziatisch versus Frans gaat in dit geval niet op. Ze zijn Tsjechisch.

Maar wat Zonnebloem zegt, de lekkage klachten zijn niet heel grappig bij deze auto's. Ik was de trotse eigenaresse van een 107. Een enorm luxe uitvoering want hij had een zwembad *\%/* . Via het derde remlicht was er water in de kofferbak terecht gekomen hetgeen bij ontdekking voor een kleine 7 liter aan water had gezorgd. Het derde remlicht hebben we uiteindelijk afgekit, maar bij het rechterportier kwam ook water naar binnen. Nadat ik ook de koelpomp, versnellingsbak, remmen en uitlaat heb moeten vervangen onder de 75.000km heb ik hem bij 90.000 km maar omgeruild. Let wel goed op wat je koopt wanneer je voor een van deze modellen gaat. Mijn bijna 10 jaar oude Peugeot 107 met 90.000km op de teller en zwembad is uiteindelijk verkocht voor 3500 euro. :=

Ik maakte de vergelijking Toyota / Renault met Aziatisch versus Frans.
De Aygo en de Twingo bedoelende.

De tip van het water ga ik zeker meenemen. Ik ken verschillende mensen met deze auto's en (gelukkig voor hen) nog nooit gehoord.

Dieselpaard schreef:
Hier ook een aygo met lekkage. Bij mij kwam het uit de achterlichten. Uiteindelijk flink wat compriband (wordt gebruikt bij de ramen in kozijnen) de hele boel waterdicht gemaakt. Maar wel echt waardeloos.
In de kofferbak past geen kratje bier, zo klein is het. Auto rijdt op zich wel heel fijn, ben er al 10 jaar trotse eigenaar van.

Kleine kofferbak vind ik niet zo'n ramp. Had ook niet veel verwacht haha.

De Up ga ik ook eens onder de loep nemen.

Het is zo moeilijk. Wanneer doe je het goed.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:23

Ik heb zelf een C1 en een automonteur in de familie. C1 en Aygo hebben last van een waterpomp die vaker dan normaal vervangen moet worden, maar dit is niet echt duur. Zelf heb ik hem in de 5 jaar dat ik hem heb, 2x vervangen. Het is ook goed om te kijken voor een exemplaar met een distributie ketting, die gaan langer mee dan een distributie riem.
De C1 is zuinig 1 op 21, gecombineerd rijden. Hij is niet super vlot, maar goed genoeg ook voor de snelweg.
Ik heb trouwens nog nooit lekkage gehad? Misschien de rubbers checken?

Twingo heeft een kwaal met de veren. Die breken heel snel. En dat is helaas ook minder goedkoop. Ik zelf vind de Twingo niet lekker zitten qua verhoudingen/pas maat van de stoel/pedalen/stuur, maar dat is persoons afhankelijk. Ook vond ik hem op de snelweg ontzettend dweilen. Dat is voor mij ook de reden geweest voor verkoop. Hij trekt trouwens ook niet echt op. Niet fijn als je snel moet invoegen.

Mijn moeder heeft een micra gehad. Zelf weinig ervaring mee. Hij trok wel goed op. Sneller dan de C1 en zeker sneller dan de Twingo!!!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:29

Ik rijd een Suzuki Swift. Net iets meer auto dan bijvoorbeeld een Toyota Aygo. Dat vind ik een fijner gevoel op de snelweg.

Qua pk had er wel iets bij gemogen. Net even meer reactie bij het gasgeven (maar dat komt misschien ook omdat ik wel eens met de 190 pk Volvo van mijn ouders op pad ga en daar wat verwend van ben geraakt).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 29-03-19 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:33

De Picanto trekt erg leuk op, meerdere gereden. Vond ik prettiger meekomen op de snelweg (en invoegen) als C1 en consorten en de Alto/Cuore.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:37

Ik heb een C1 uit 2006, maar geen klachten met lekkage en er passen precies 2 kratjes bier in. :')

Rijdt als een trein, mankeert nooit wat (op het standaard onderhoud na), rijdt 1 op 20, goedkoop in de verzekering en wegenbelasting. Alleen met harde wind trekt je stuur, maar dat heb je vaker met kleine en/of hoge auto’s die niet zo zwaar zijn. Autootje rijdt overigens met gemak 150 kilometer per uur. :D
De motor die erin ligt is overigens van Toyota (standaard). :j

Ik hoop ‘m wel over een maand of 2 in te kunnen ruilen, wegens overstap naar een auto die wat kan trekken. :j

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:38

Hier altijd met veel plezier in een Kia Picanto gereden (bj. 2016).
Veel mee gereden, ook lange afstanden en veel snelweg kilometers.
Toch wel een vlotte auto, die ook op de snelweg goed mee komt.
Ik heb aan mijn Picanto weinig onderhoud gehad, ook een zuinige auto.

Toen ik opzoek was naar een kleine auto heb ik ook in vele verschillende auto's proefritten gemaakt.
Zo kom je er toch het beste achter wat voor jezelf het fijnste rijd, want ook daar zit bij deze auto's wel aardig verschil in. Waar ik me bij sommige merken vooral aan stoorde was het luidde motor geluid in de auto, dat vindt ik gewoon echt niet fijn.

Inmiddels rijd ik nu een VW Polo, ivm werk was ik een iets grotere auto nodig. Deze is ook heel vlot, meer auto dan de Picanto/C1 etc. en zeker ook zuinig.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:02

Ik zou als je de keus hebt ook voor een iets grotere auto gaan.. denk aan een VW polo/golf, Suzuki Swift... ik heb zelf een golf uit ‘96 maar dit is wel een hele degelijke en iets zwaardere auto

Die C1tjes etc vind ik altijd zo onstabiel aanvoelen... zéker als t hard waait :=