Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:29

Ik heb het idee dat je als huurder beter beschermd bent bij een bedrijf dan particulier maar misschien is dat niet zo.

Mvgm zou ook een optie kunnen zijn, betaal je ook inschrijfgeld maar ze hebben aanbod.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:19

Zou je eventueel niet in kampen kunnen kijken voor een huurwoning? Is dicht bij Zwolle en heeft een trein verbinding met Almere

Succes met zoeken verder! Veel makelaars hebben idd ook huurwoningen, zo hebben wij die van ons ook gevonden

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 15:28

Amber_anne schreef:
Zou je eventueel niet in kampen kunnen kijken voor een huurwoning? Is dicht bij Zwolle en heeft een trein verbinding met Almere

Succes met zoeken verder! Veel makelaars hebben idd ook huurwoningen, zo hebben wij die van ons ook gevonden


Dankjewel!
Kampen is inderdaad ook al door mijn hoofd gegaan en is zeker een optie. :j
Ik heb inmiddels een aantal bezichtigingen aangevraagd, maar niet via de makelaar waar ik me vanmorgen heb ingeschreven. :')
Hier laat ik het even bij voor vandaag, er komt een heleboel op me af, merk ik wel.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:44

crazycactus schreef:
Houd er rekening mee dat je wel belasting moet betalen voor de overwaarde. Als je dit weer investeert in een nieuwe woning hoeft dat niet.

Dit klopt niet helemaal, stel ts houd 20.000 over aan de verkoop en verder heeft ze niets dan hoeft ze niets te betalen. Het bedrag aan overwaarde blijft drie jaar staan, koopt ze in die tijd een woning dan krijg je over dat bedrag geen aftrek. Het is niet zo dat de overwaarde bij je inkomen word opgeteld maar het valt in box drie voor vermogensheffing. Heb je 50.000 dan moet je over 30.000 een fictief rendement betalen.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:41

Nederwoon verhuurt vanuit diverse ingangen. Voornamelijk panden waarin zij alle / meerdere kamers verhuren. Valt altijd onder “particuliere sector”, omdat ze te duur zijn voor de “sociale sector”. Ik heb er ook een tijd bij gehuurd. En op zich prima bedrijf, zolang je maar op je strepen blijft staan als je wat wilt.

In Zwolle is “ huis van verhuur “ een fijn bedrijf vind ik!

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:10

Ik heb niet zoveel tips kwa huurwoning vinden, en al helemaal niet in die regio. Maar ik wil je wel even sterkte wensen. Deze regel stress is wel het laatste wat je kunt gebruiken nu kwa gezondheid denk ik!

Probeer de stress rondom dit niet te hoog op te laten lopen. Bewaak je energie en pak op tijd rust! Het komt goed! Sterkte.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 12:33

Even een update in dit topic.

De huizenjacht gaat nog niet heel hard en dat frustreert me wel. Maar bij mijn ex schiet het ook niet echt op en ergens merk ik dat ik daar ook minder gestresst van raak. We geven elkaar allebei de tijd die we nodig hebben zodat we geen overhaaste keuzes hoeven te maken over waar we straks komen te wonen.
Maandag heb ik een bezichtiging in Zwolle, een ontzettend leuk, maar klein appartement in de binnenstad.
Ik had er vorige week al op gereageerd maar hoorde niks meer dus ik heb er toch maar even achteraan gebeld en ik kon direct terecht voor een bezichtiging. Ik had aangegeven dat ik per 1 mei zou willen/kunnen maar er werd meteen al gevraagd of dit ook halverwege april kon. *SLIK*!
Dat is wel heel snel en we moeten ook nog het huis op de foto zetten zonder dat de helft van het meubilair er al uit is. Dus ik weet nu even niet zo goed wat wijsheid is.
Ergens willen we natuurlijk allebei dat de boel zo snel mogelijk geregeld kan worden en dan zal er toch één iemand een keer als eerste uit huis moeten.
En het appartement vind ik, op basis van de foto's erg leuk en het heeft me ook niet meer losgelaten, maar ik voel nu toch ook wel een aantal nadelen. Zouden dit misschien zenuwen voor de nieuwe situatie zijn? Maak ik nu een overhaaste beslissing om maar uit huis te kunnen zijn? Wat denken jullie?
Het gaat om dit appartement:
https://www.123wonen.nl/huurwoning/appa ... eg-1002-23

Voordelen:
-Het appartement spreekt me aan
-Het is in Zwolle en ook nog eens in de binnenstad
-Het appartement is in nieuwstaat dus er hoeft niks geklust te worden en ik kan er praktisch meteen in
-Ik kan er snel in (wat ook weer een nadeel kan zijn zolang het huis niet is gefotografeerd)
Het is lastig om een (huur)woning in Zwolle te krijgen, dus misschien moet ik deze kans met beide handen aangrijpen.

Nadelen:
-Het is niet heel groot
-Het is naar verhouding duur om te huren
-Hierdoor zal ik ook een nieuwe bank, eettafel en tv-meubel moeten hebben en daar heb ik het geld nu niet voor
-Ik zit er minstens 12 maanden aan vast
-Het heeft geen balkon
-Voor parkeren zal ik ongetwijfeld een vergunning moeten hebben, dit ga ik maandag navragen
-Geen idee of er een berging is, dit moet ik maandag ook vragen

Natuurlijk is het sowieso afwachten of ik word uitgekozen door de verhuurder. Ik heb geen idee hoeveel animo ervoor is en of de verhuurder akkoord gaat met mijn profiel. Ik verdien namelijk op een paar tientjes na te weinig volgens hun voorwaarden.

Opzich gaat het, ondanks de omstandigheden, hier thuis nog wel prima samen. We leven een beetje langs elkaar heen en zijn wel on speaking terms. We hebben ons eigen plekje in huis en wisselen geregeld wie 's avonds in de woonkamer zit. Dit gaat gewoon een beetje op gevoel.
We eten apart zodat we daarin niet afhankelijk van elkaar zijn maar zoals vorige week hebben we wel samen van de snackbar gegeten.
We verwachten niks meer van elkaar en dat scheelt een hoop spanning.
We hebben geen ruzie en kletsen af en toe gewoon nog bij over onze dag dus dat is wel fijn. We negeren elkaar ook niet.

Het is vermoeiend en soms verwarrend maar ik weet diep van binnen ook wel dat ik de beste keuze heb gemaakt.

Anoniem

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:41

Voor fotos zijn er props te krijgen, en een fotograaf kan er wel wat van maken. Als het appartement je aanspreekt maandag zou ik jet gewoon doen. :)

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:42

Super mooi en strak appartement hoor.
Voor mij zou het ontbreken van een balkon wel een dingetje zijn! En inderdaad dat parkeren even checken hoe dat zit.

Zwolle is op dit moment wel lastig inderdaad.
Heb je ook al gekeken of er wat is in de naastgelegen kleinere dorpjes?
Zoals nieuwleusen of zo.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 12:49

Ja, mooi he? Ik kon het ook niet meer loslaten.

Het zit echt middenin de binnenstad (achter het stadhuis) dus er zijn gelukkig wel genoeg plekken waar ik heen kan als het mooi weer is. En desnoods ga ik voor het gebouw zitten. :=
Maar ik denk wel dat ik een balkon ga missen, ik vraag me alleen af in hoeverre ik dit een geldige reden mag vinden om het dan maar niet te doen.

Daantjuh, ik wil sowieso niet nog verder weg van Almere gaan zitten omdat ik daar mijn baan nu nog heb. Dus ergens tussen Almere en Zwolle zou nog wel een optie zijn maar Nieuwleusen is dan echt te ver weg.

Op dit moment heb ik nog geen auto dus dat zou dan ook een zorg voor later zijn. Maar zodra het huis verkocht is, wil ik wel een auto aanschaffen dus dan wil ik wel graag weten hoe dat zit.
Ik begreep namelijk dat er zelfs een wachtlijst is voor parkeervergunningen in de binnenstad.
Er zit wel een parkeerplaats(je) bij het appartementencomplex maar ik weet niet of dit exclusief voor bewoners is of openbaar.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:52

Ik denk overigens wel dat vanaf nieuwleusen je er net zo lang over doet om naar Almere te komen dan vanuit de binnenstad in Zwolle.

Locatie heeft zijn voordeel, maar ook zijn nadeel.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:00

daantjuhhh schreef:
Ik denk overigens wel dat vanaf nieuwleusen je er net zo lang over doet om naar Almere te komen dan vanuit de binnenstad in Zwolle.

Locatie heeft zijn voordeel, maar ook zijn nadeel.


Nieuwleusen-Station Zwolle is een halfuur met de bus en vanaf deze locatie ben ik binnen 5 minuten op het station.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:01

Ja ik ga uit van de auto.
Met de auto ben ik vanaf nieuwleusen in minder dan 10 minuten op de snelweg bij Zwolle.

Vanuit de binnen stad ben je denk ik ook ongeveer 10 minuten nodig met de auto.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:05

Maar je bent niet afhankelijk van een auto wanneer je hier gaat wonen dus kun je dat ook even voor je uit schuiven en wat betreft meubels, vraag rond in familiekring, kijk op weggeefhoeken, zoveel leuke spullen en meubels voor weinig. Lijkt me een geweldig leuk plekje, hartje stad. Alles bij de hand.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:13

Super leuk huis! Ik heb nu geen balkon en het went snel hoor, je bent ook meer geneigd om naar buiten te gaan

Op mp en fb staan ook genoeg leuke gratis dingen

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:15

Vanaf nwl kun je wel dwars door mastenbroeker polder naar kampen.
Dan kun je knooppunt Hattemerbroek vermijden indien nodig.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:19

Ik zeg doen! Je eigen leven weer opbouwen en het is niet gezond om met je ex in 1 huis te blijven. Kijk bij de kringloop ed voor meubels, verfje erover en het ziet er heel anders en retro uit. Als je hier gaat wonen heb je iig wat en een jaar is zo voorbij, kan je evt vanuit daar verder zoeken, je zit dicht bij het park ed, daar zitten zomers heel veel mensen te chillen.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:25

Ik ben zo blij met jullie! Heerlijk oplossingsgericht denken, ik hou daarvan maar heb dat soms ook even nodig om een zetje in de goede richting te krijgen.

Ik heb het er net even met mijn ex over gehad en die had ook zoiets van: ga maandag eerst maar eens kijken of het je aanspreekt en dan vinden we wel een oplossing voor de meubels die je wilt meenemen.
Hij zei ook dat als ik uit het huis ben, dat hij dan toch ook zelf een nieuw tweepersoonsbed gaat aanschaffen dus dan komt die gewoon in de grote slaapkamer zodra mijn bed weg is. Dus dat is ook opgelost voor de foto's.
Familie heeft inmiddels ook al aangeboden om eventuele kosten van nieuwe meubels voor te schieten.

Daantjuh, ja met de auto vanuit Nieuwleusen is het inderdaad weer een ander verhaal. Maar dan zou ik met de bus moeten en die gaat dwars door Zwolle heen.

Alenthe, ja we zijn het er ook allebei over eens dat deze situatie niet eeuwig houdbaar is. Er zal een moment gaan komen dat we elkaar in de haren vliegen en dat willen we voorkomen.
En je hebt gelijk, een jaar is natuurlijk ook nog wel te overzien en dan heb ik rustig de tijd om naar iets anders te zoeken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:31

Heftige tijd! Ik wil altijd wel helpen verhuizen oid he! Ik woon in Zwolle. ;)

En vergunning kan je makkelijk krijgen, maar dan wel net buiten de stad. Moet je eventjes lopen. Maar ken genoeg mensen die dat zo doen.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:34

MarlindeRooz schreef:
Heftige tijd! Ik wil altijd wel helpen verhuizen oid he! Ik woon in Zwolle. ;)

En vergunning kan je makkelijk krijgen, maar dan wel net buiten de stad. Moet je eventjes lopen. Maar ken genoeg mensen die dat zo doen.


Superlief! <3
Er staat ook al een hele verhuisploeg voor me klaar maar misschien kunnen we eens afspreken.

Ja, ik wil desnoods best wel een eindje lopen.
Mijn zus woont net buiten de binnenstad en zij zei ook al dat het daar aanzienlijk makkelijker was om te regelen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:34

Voor je gaat kijken vraag of je daar een plattegrond kunt krijgen met de maten of neem een cm mee en wat ruitjespapier.
Kijk ook hoe de zon staat en hoeveel er daarvan in de ruimte komt (en waar).
Maak een lijstje met al je vragen (zoals over het parkeren) en neem dat mee.
Vraag naar de kosten van bijv.tv/internet-aansluiting, gemeentelijke belastingen etc.
Zoek op Fb-groepen met die postcode, daar wordt ook vaak een hoop aangeboden voor weinig/gratis.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:35

Ga zelf hopelijk binnenkort verhuizen. Ook richting centrum! En op de website van de gemeente staat veel Info wat betreft parkeren! Dus dat was gisteravond mijn leesvoer haha.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:40

DubbelDun schreef:
Voor je gaat kijken vraag of je daar een plattegrond kunt krijgen met de maten of neem een cm mee en wat ruitjespapier.
Kijk ook hoe de zon staat en hoeveel er daarvan in de ruimte komt (en waar).
Maak een lijstje met al je vragen (zoals over het parkeren) en neem dat mee.
Vraag naar de kosten van bijv.tv/internet-aansluiting, gemeentelijke belastingen etc.
Zoek op Fb-groepen met die postcode, daar wordt ook vaak een hoop aangeboden voor weinig/gratis.


Thanks! Fijn dat je zo meedenkt.
Ik was inderdaad al begonnen aan een lijstje met dingen die ik wil vragen, waaronder ook gemeentelijke heffingen en hoe het zit qua aansluitingen.
Dat van die afmetingen vind ik een goeie, ik heb net een mail gestuurd met de vraag of ik een plattegrond met afmetingen kan krijgen. En anders neem ik maandag zelf een meetlint mee.
Als ik naar de foto's van de advertentie kijk dan lijkt het erop dat de zon op het raam schijnt, maar daar zal ik maandag nog eens goed naar kijken.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:41

MarlindeRooz schreef:
Ga zelf hopelijk binnenkort verhuizen. Ook richting centrum! En op de website van de gemeente staat veel Info wat betreft parkeren! Dus dat was gisteravond mijn leesvoer haha.


Ah oké. Top!

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:47

Oh maar van dat appartement kun je best wel wat maken. Ik zou bijvoorbeeld onder de trap een eetbar maken. Scheelt weer een tafel in de ruimte. Eventueel kun je onder die bar een opslagkast maken. Anders heb je onder de trap straks loze ruimte.

Zo te lezen heb je nu geen auto nodig en in Zwolle zelf kun je ook heel veel op de fiets doen. Ik zou echt rustig gaan kijken en als het aanspreekt en het kan financieel...