Grote verbouwing, Curacao, toekomstig permaculture farm.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Grote verbouwing, Curacao, toekomstig permaculture farm.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 04:05

Lange tijd geleden heb ik ooit in een topic gereageerd over onze plannen terug te keren naar nederland er daar een strohuis te gaan bouwen. Ondertussen is dit al heel wat jaren geleden en heeft het leven heerlijk een andere wending genomen.
9 jaar geleden nederland achter gelaten voor de liefde en aar Curacao vertrokken, 5 jaar lang is het plan geweest terug te gaan.
4 jaar geleden kreeg mijn vriend alleen een kans die ons heeft doen besluiten onze nederland plannen geheel los te laten en te blijven waar we zijn en dan komen oude plannen terug in een nieuw jasje.

In Maart 2018 mochten we dan ook eindelijk onze huur woning op een heerlijke plek in Curacao kopen en zouden we flink gaan verbouwen en de 8000m2 tuin kleinschalig in permaculture te gaan aanleggen voor wat meer richting zelfvoorzienend leven te gaan.
Alles was klaar, tekeningen, geld, ja we zouden het nu toch eindelijk gaan doen na 4 jaar dromen.

Maar het leven is het leven niet om deze plannen compleet te doen veranderen.

eind mei emigreerde mijn ouders ook naar Curacao en begon hun zoektocht naar een koopwoning bij ons in de buurt. Wij wonen op Bandabou, het landelijke deel van Curacao, waar de meeste woningen nog onderhands verkocht worden en om iets te vinden moet je veel praten met iedereen in de buurt.
Zo werden er steeds huizen met hoeveelheden grond aangeboden die te veel waren voor mijn ouders maar voor mijn droom, een permaculture free range lifestock farm ideaal.
Mijn ouders konden hun huis niet vinden en na een avond borrelen kwamen we tot de conclusie dat ons huis heel geschikt is voor mijn ouders en dat wij dan een nieuwe plek zouden zoeken.

En ja hoor, in december werd ons, het droomplekje met voor ons ideale huis in de schoot geworpen.

2 ha landbouw grond met een huis waar ze 35 jaar geleden mee gestart waren maar nu nog in de ruwbouw fase zaten.

Halvewege december zijn we eigenaar geworden, hebben we in 2 week zitten brainstrommen hoe het te gaan (ver)bouwen en halvewege januari start met slopen, veel sloopwerk.

Afbeelding

Dit is waar wij de trotse nieuwe eigenaar van mogen zijn.

Afbeelding
De zandweg/straat, een doodlopende weg met nog 1 ander huis eraan.

Afbeelding
Een oude kluis waarvan wij pas 2 week geleden (na het openbraken) de herkomst van weten.
Erg leuk om te doen kan ik jullie vertellen, kluis openbreken terwijl je geen idee hebt wat aan te treffen en dan helemaal als de inhoud iets is wat je niet op het gigantische lijstje voorkwam wat stiekem door je hoofd spookt.

Afbeelding
Ja wat zullen we er van zeggen, mijn nieuwe auto?
Ondertussen al wat onderdelen in de tuin gevonden, blijkt een subaru te zijn.

Afbeelding
De eend, die alvast tot de bewoners behoort, wat een geluk dat ik straks eenden ga houden en dat kwak er gezellig bij mag.

Afbeelding
Dit is wat we aan het bouwen zijn.

Afbeelding
Een hutje op de heide euh mondi op Curacao.

Afbeelding
Allemaal oud hout in de tuin, in nederland niet bijzonder maar op Curacao iets waar we heel zuinig op moeten zijn.

Afbeelding
Het uitzicht vanuit onze toekomstige badkamer.

Afbeelding
En zoals het er gisterenmorgen in de opkomende zon bijstond.

janouk

Re: Grote verbouwing, Curacao, toekomstig permaculture farm.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 05:21

Wauw, dat is nog eens een mooie verandering van je pad. Gefeliciteerd met jullie nieuwe plek. Dushi Curaçao

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 07:48

Mooie plek <3

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 07:57

Ziet er gaaf uit!! Mijn tante woont al jaren op Aruba, lijkt me een heerlijk klimaat. Wat leuk dat je ouders ook mee gegaan zijn.

Heb je ook nog paarden?

SharonBdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:13

Wat leuk om te lezen. Ik heb jaren op Aruba gewoond. Ik ben er opgegroeid. Leuk om de foto's te zien. Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.... Veel succes +:)+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:19

Wauw wat gaaf om toch een droom te realiseren! Gefeliciteerd!!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:32

Heel gaaf!! En ik vind permacultuur superinteressant, dus ga zeker volgen!
Heel veel succes met alles en deel maar veel foto's. :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:36

Erg interessant om te volgen, en wat leuk, dat je ouders nu ook "in de buurt" ( hoe ver wonen ze van jullie af?) wonen!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:37

Wat een leuk project! En zo herkenbaar. Wij zitten in hetzelfde schuitje maar dan in Roemenië. Jaren lang gedacht dat we terug naar NL zouden gaan maar uiteindelijk de boerderij waar we werkten gekocht en nu is het voor onbepaalde tijd. Wij moeten ooknog een huis bouwen maar dat is nog een meer jaren plan ooit.

Gaan jullie nog in stro bouwen of maak je af waar men aan begonnen is? Ik ben nooit zo van het reageren maar ik volg in ieder geval mee. Heel veel succes met alles!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:56

Heeel gaaf! Curacao staat ook nog hoog op mijn lijstje! Ben alleen wel bang dat ik dan verkocht ben. Ik hou van warmte. :=

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:07

Ik volg! Ben opgegroeid op Curacao.

Luna_Rose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:30

Wat super gaaf een permaculture farm! Wat zijn je precieze plannen hiervoor?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:01

Wat grappig, ik volg je verbouwing op Facebook. :))

Klopt het dat je de kluis inmiddels open hebt?
Wat is het bizarste wat er is uit is gekomen?

Ik vind de progress die je hebt gemaakt echt fantastisch. Ben heel benieuwd hoe het er uit ziet wanneer het huis volledig klaar is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:05

Gaaf, ik volg. Je zit ook wel aan de mooiste kant van het eiland wat ook nog niet helemaal is vol gebouwd.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:26

Wat een gaaf project! Ik volg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:28

Ik ga ook volgen, ben zelf nu druk aan het orienteren en van alles aan het proberen om ook zelfvoorzienend te worden. Met al mijn jarenlange dromen en ideeën kwam ik ook uit bij de permacultuur.
Ik woon dan wel in nederland maar hoop met een paar jaar een stukje grond te kunnen kopen om een strobouwhuisje te kunnen zetten.

Ben erg benieuwd wat jullie voor paradijsje gaan maken en wat er allemaal verbouwd kan/gaat worden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:04

Ik volg! Kun je wat meer toelichting geven op je plannen a.g permaculture free range lifestock farm?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:10

:wow: Uiteraard kom ik volgen ! Wat een mooie plek !

Ben benieuwd wat er uit de kluis kwam … :o

35 jaar huisje bouwen en nu nog ruwbouw is wel een beste tijd :')
Maar nu kunnen jullie alles naar eigen inzicht en smaak maken, ook weer een groot voordeel !

Kwak de huiseend ! <3

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:53

corine1981 schreef:
Ziet er gaaf uit!! Mijn tante woont al jaren op Aruba, lijkt me een heerlijk klimaat. Wat leuk dat je ouders ook mee gegaan zijn.

Heb je ook nog paarden?

2 in engeland maar dat geldt eigenlijk niet.

Oma heeft gesloten dat haar kleinkinderen niet zonder paarden mogen opgroeien, 2 paso fino's staan Dan ook op oma haar verlanglijstje

Getup schreef:
Erg interessant om te volgen, en wat leuk, dat je ouders nu ook "in de buurt" ( hoe ver wonen ze van jullie af?) wonen!

We zitten zo op misschien 2 km afstand van elkaar, via een achteraf weggetje,echt fijn.

Dat is ook wel een beetje de verrassing, zo dicht bij onze plek waar nu 5 jaar wonen ons nieuw huis vinden.

Maaike_Indy schreef:
Wat een leuk project! En zo herkenbaar. Wij zitten in hetzelfde schuitje maar dan in Roemenië. Jaren lang gedacht dat we terug naar NL zouden gaan maar uiteindelijk de boerderij waar we werkten gekocht en nu is het voor onbepaalde tijd. Wij moeten ooknog een huis bouwen maar dat is nog een meer jaren plan ooit.

Gaan jullie nog in stro bouwen of maak je af waar men aan begonnen is? Ik ben nooit zo van het reageren maar ik volg in ieder geval mee. Heel veel succes met alles!

Ben benieuwd hoe jullie in Roemenie terrecht gekomen zijn.

Wij gaan nu voor het afbouwen, beetje tijdsdruk, willem wind april/begin mei verhuizen.
Wel will ik straks net rampearth gaan spelen en hoop er een op die manier een master torentje bij te maken.
Stro is niet logisch, moeten het invoeren en Dan wordt het nogal duur met transport.

Luna_Rose schreef:
Wat super gaaf een permaculture farm! Wat zijn je precieze plannen hiervoor?

Ik zal de grondontwerpen en plannen hier ene deze dagen neerzetten.
Zit te wachten op drone foto's van de grond, zodat ik het oude hout kan intekenen en met een goed masterplan komt.
Curacao is droog en Dan weet ik net die plek te vinden die in een goed regenseisoen een flink meer krijgt.
We zijn het watervang gebied van 26 hogere hectares.
We gaan op elke meter hoogste verschil werken met swales die weer overlopen in opslagvijvers.
Zal eens kijken wat ik heb liggen wat makkelijk te plaatsen is.
Maar eerst het huis bewoonbaar maken en verhuizen.
Leuke is dat het grondwerk iets is wat ik met eigen visie doe maar veel hulp bij krijg.
In theori weet ik het wel, maar ja daadwerkelijk doen is een heel ander verhaal.

Sani schreef:
Wat grappig, ik volg je verbouwing op Facebook. :))

Klopt het dat je de kluis inmiddels open hebt?
Wat is het bizarste wat er is uit is gekomen?

Ik vind de progress die je hebt gemaakt echt fantastisch. Ben heel benieuwd hoe het er uit ziet wanneer het huis volledig klaar is.

Ja hij is open. Bleek de een oude kluis te zijn van ALM, een lokale vliegtuigmaatschappij die niet meer bestaat.
Het leukste een hologe die gekocht is in 1986 voor een van de werknemers, die gewoon nog in pakpapier in de kluis lag.
De man zelf leeft niet meer maar hij was de Vader van Enith Brigitha, een zeer goede zwemster van Curacao. Toen ik de eigenaar zocht Kwan ik al snel met zijn zoon in contact die net OP Curacao was voor vakantie.
Zelf vind ik het 5 guilden briefje het leukst.
Maar een aangetaste brief waarin het transport van 5 miljoen guilden en waar het nu is, is waarschijnlijke het bizarst

Over de permaculture zal ik proberen een goed bericht te schrijven.
De Boerderij zelf ook.
Het idee is met eigenlijk alle verschillende technieken doe er zijn tot een best werkzaam geheel te Komen als voorbeeld op Curacao.
Ik heb zelf bewust gekozen voor vee erbij omdat ik vee makkelijke vind Dan intensive verbouwen en in combi met perma culture (fruitbossen) op ons stuk de beste combination te maken valt.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 14-03-19 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 13:00

Pandora2 schreef:
:wow: Uiteraard kom ik volgen ! Wat een mooie plek !

Ben benieuwd wat er uit de kluis kwam … :o

35 jaar huisje bouwen en nu nog ruwbouw is wel een beste tijd :')
Maar nu kunnen jullie alles naar eigen inzicht en smaak maken, ook weer een groot voordeel !

Kwak de huiseend ! <3

Ja dit was breken zonder ons schuldig te voelen dat we mooie dingen afbraken, die waren er niet.
Mijn grote voordeel, mijn vriend is bouwkundige, werkzaam als technisch director bij een van de grootste aannemers van Curacao.
We hebben zelf een ploeg van 3 mannen op ons huis, buiten ons bedrijf om, de 3 kwamen na de kerst terug bij hun werkgever en kregen te horen ontslagen te zijn.
Ze zijn toen in de auto gestapt, naar ons bedrijf toe in de hoop op een baan. Dat pakte iets Anders voor ze uit, want wr hebben ze prive ingehuurt. Groot voordeel, ze worden nu goed getest, en in elkgeval 2 van de 3 mogen Al's dit klaar is zich melden bij het bedrijf.

Daarnaast nu nog 3 mensen van het bedrijf lopen, om even wat meer snelheid te hebben, nou dat is wel gelukt.
Iedereen in de omgeving snapt er niets van, bouwen gaat altijd traag, helemaal een gewone woning in ons gebied.
En nu ziet men ineens een spoedbouw.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:05

Gaaf allemaal Emma!
Ik volg het al wel op FB, maar dit topic ga ik ook volgen :j
Volgende keer ga ik je ECHT eindelijk opzoeken :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:18

Ik ga je volgen.

Wat een mooie kans en zo lekker in de buurt van waar je al woonde.

Je schrijft zo lekker droog.

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:18

wauw wat gaaf zeg! Ik volg ook.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:27

Wat een gave plek en gaaf project, leuk om te gaan volgen! Wat een mazzel met de bouw ook zeg.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 14:20

Andere timezone, wij starten net weer op.
Net het gereedschap gebracht naar de mannen en een jug vol met ijs.

Vandaag staat geloof ik het boren van de gaten in de porches op her programma, er lopen in elkgeval nu 2 mannen rond die ik niet kennen en zeggen dat te gaan doen.

Henkie (ja echt waar, een Curacaonaar die we henkie noemen, oude man, is in dienst bij het bedrijf en eigenlijk de functie heeft, de fouten van andere op te lossen) gaat in alle rust verder met muren pleisteren, is zo leuk om naar te kijken. Hij levert heel erg mooi werk maar je moet niet kijken naar de snelheid.

En de rest gaat aan de slag met het begin van mijn plafond in de woonkamer.

Vanmorgen al veel regen, leuk om te zien dat de rekeningen van het dakoverstek kloppen en dat het op de windzijde niet naar binnen regent.