Parkeren in tuin: wie snapt het bestemmingsplan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Parkeren in tuin: wie snapt het bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 08:47

Ik probeer er achter te komen of ik in mijn voortuin mag parkeren. Ik zie het overal in de wijk gebeuren, maar aangezien ik overweg elektrisch te gaan rijden, wil ik het zeker weten, voor ik een investering doe voor een laadpaal in de tuin.

Er hoeft geen inrit aangelegd te worden. Ik woon op een soort plein en mijn tuin grenst direct aan de “weg” a.k.a de grond waar gereden mag worden. Ik parkeer de auto nu ook gewoon recht voor de deur op de weg.

In het bestemmingsplan voor tuin in mijn wijk vind ik het volgende :

Citaat:
15.3 Specifieke gebruiksregels
Het totale oppervlak van ongebouwde parkeervoorzieningen mag:
indien de aangrenzende gronden binnen het bouwperceel bestemd zijn tot Wonen, niet meer dan 50% van de tot “Tuin” bestemde gronden bedragen;
in overige gevallen mogen de tot "Tuin" bestemde gronden geheel gebruikt worden ten behoeve van parkeren.

Ik ben echt niet dom... maar hier kan ik geen kaas van maken. Wie heeft verstand van dit soort dingen en kan me uitleggen wat hier nu eigenlijk staat.

Liselot

Re: Parkeren in tuin: wie snapt het bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:55

Ik zou gewoon de gemeente even bellen :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:02

Op zich begrijp ik de tekst wel, maar ik vind het onverstandig om er commentaar op te geven zonder het hele document te kennen. Dat kan jou een onvolledig en fout antwoord opleveren.

Vraag de gemeente, schriftelijk, om uitleg.. En die uitleg wil je dan schriftelijk ontvangen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 09:06

De rest gaat eigenlijk alleen maar over bouwen van overkappingen en erfafscheidingen ed.

Citaat:
15.1 Bestemmingsomschrijving
De voor 'Tuin' aangewezen gronden zijn bestemd voor:
tuinen en groenvoorzieningen;
gebouwen en overkappingen behorend bij het op hetzelfde bouwperceel gelegen hoofdgebouw(en);
verhardingen en parkeervoorzieningen behorend bij het op hetzelfde bouwperceel gelegen hoofdgebouw(en);
wadi's, water en waterhuishoudkundige voorzieningen, alsmede daarbij behorende voorzieningen zoals duikers, kunstwerken en overbruggingen.
15.2 Bouwregels
15.2.1 Algemene bouwregels
Op deze gronden mogen ten behoeve van de bestemming uitsluitend worden gebouwd:
aan- en uitbouwen;
bijgebouwen;
erfafscheidingen en andere bouwwerken, geen gebouwen of overkappingen zijnde.
15.2.2 Specifieke bouwregels
De in artikel 15.2.1 genoemde bouwwerken zijn toegestaan voor zover voldaan wordt aan de volgende regels:
aangrenzend aan het hoofdgebouw mogen worden gebouwd:
aan- en uitbouwen met een maximale diepte van 1,5 meter gemeten vanaf de gevel van het hoofdgebouw. De goothoogte mag ten hoogste de hoogte van de beganegrondlaag van het hoofdgebouw bedragen en de bouwhoogte mag ten hoogste de hoogte van de direct daarboven gelegen bouwlaag bedragen. Voor zover de aan- of uitbouw vóór de voorgevellijn wordt gerealiseerd, geldt een maximale breedte van 60% van de betreffende gevelbreedte (voorgevel) van het hoofdgebouw. De aan- of uitbouw moet geheel binnen de betreffende gevelbreedte (voor- of zijgevel) van het hoofdgebouw worden opgericht. Als uitzondering hierop geldt dat een hoekovergang is toegestaan;
uitsluitend bestaande legale aan- en uitbouwen en overkappingen met een diepte van meer dan 1,5 meter gemeten vanaf de gevel van het hoofdgebouw zijn toegestaan en mogen worden vernieuwd of veranderd, mits de afwijking naar aard en omvang niet wordt vergroot;
het is toegestaan, indien en voor zover er in de tuin recht vóór de voorgevel van het hoofdgebouw een legaal bijgebouw aanwezig is, de ruimte tussen het hoofdgebouw en dat bestaande bijgebouw te bebouwen met aan- en uitbouwen mits:
- aangesloten wordt bij de bouwhoogte van het bijgebouw tot maximaal de
bouwhoogte van de eerste bouwlaag van het hoofdgebouw;
- het bestaande bijgebouw na gereedkoming van het bouwplan voldoet en blijft
voldoen aan de definitie van bijgebouw, met uitzondering van de eis van
vrijstaandheid en mits het bijgebouw niet toegankelijk is vanuit het hoofdgebouw
inclusief aan- en uitbouwen;
ondergeschikte bouwwerken, geen gebouwen of overkappingen zijnde, zoals luifels en balkons, met een maximale diepte van 1,5 meter gemeten vanaf de gevel van het hoofdgebouw;
uitsluitend bestaande legale bijgebouwen zijn toegestaan en mogen worden vernieuwd of veranderd, mits de afwijking naar aard en omvang niet wordt vergroot;
de bouwhoogte van erfafscheidingen mag niet meer dan 1 meter bedragen en de bouwhoogte van andere bouwwerken, geen gebouwen of overkappingen zijnde, mag niet meer dan 4 meter bedragen. Zwembaden, jacuzzi's en gebouwde vijvers, alsmede de daarvoor benodigde bouwwerken zijn niet toegestaan.
15.3 Specifieke gebruiksregels
Het totale oppervlak van ongebouwde parkeervoorzieningen mag:
indien de aangrenzende gronden binnen het bouwperceel bestemd zijn tot Wonen, niet meer dan 50% van de tot “Tuin” bestemde gronden bedragen;
in overige gevallen mogen de tot "Tuin" bestemde gronden geheel gebruikt worden ten behoeve van parkeren.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:15

Zou een bedrijf die zo'n paal inbouwt dat ook niet weten? Of plaatsen die maar domweg een paal

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:17

Die 'aangrenzende gronden' zijn een rare kreet. Je hebt een bouwperceel, deel daarvan is tuin, de rest wordt bebouwd met het huis (ik neem overigens aan dat alles er al staat, maar dit is het uitgangspunt van de tekst). Hoe kan je dan uberhaupt 'tuin' hebben waar de aangrenzende grond níet de grond is waar je huis op staat? Als je een bouwperceel hebt waar de openbare weg doorheen loopt?

Anyway, ik lees dat je idd parkeergelegenheid in je tuin mag hebben

Citaat:
15.1 Bestemmingsomschrijving
De voor 'Tuin' aangewezen gronden zijn bestemd voor:
tuinen en groenvoorzieningen;
gebouwen en overkappingen behorend bij het op hetzelfde bouwperceel gelegen hoofdgebouw(en);
verhardingen en parkeervoorzieningen behorend bij het op hetzelfde bouwperceel gelegen hoofdgebouw(en);

en neem aan dat je grond zowel je tuin als je huis in één aaneengesloten perceel omvat, wat zou betekenen dat je 50% van je tuin tot parkeerplaats mag bombarderen.

Als jouw auto gewoon op straat recht voor de deur staat kan je overigens toch alsnog die laadpaal in je tuin hebben staan? Je auto hoeft niet in je tuin te staan om de stekker in je auto te steken die op straat staat. Of staan er regelmatig andere auto's 'op jouw plek' op straat?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 09:30

Ja, ik had opzich ook bedacht dat ik de kabel gewoon naar de straat kan trekken, maar er staan dus inderdaad af en toe andere auto’s. Officieel is het geen parkeerplaats, maar als de tuin duidelijk een inrit is, dan zijn mensen wellicht ook minder snel geneigd daar te gaan staan. Wellicht kan ik ook iets van een bordje ophangen met inrit vrijlaten oid.

Het is officieel ook geen parkeerplaats waar ik altijd sta. Ik kan nergens ontdekken dat het in de wijk verplicht is om alleen in de parkeervakken te parkeren, dus het lijkt alsof daar parkeren gewoon mag. Maar ik wil niet het risico lopen dat dat ineens wijzigt en ik dan voor nop een laadpaal heb laten plaatsen. Ook omdat het wellicht een gecombineerde investering wordt met zonnepanelen. Dat kan toch een duur geintje worden als ik dat ineens niet meer kan gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:37

Je zal denk ik wel vergunning moeten hebben voor een schuine oprit vanaf de weg je tuin in. Je weet wel, van die hellende bestrating/betonelementen. Daar zijn speciale regels voor. Je hoeft geen trottoir over begrijp ik? Want dan heb je nog wel een kluifje... Dat mag nl niet met een auto :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 09:41

Nee. Dat is allemaal niet nodig. Kwestie van muurtje wat er nu staat weghalen en ik kan de tuin zo inrijden. Is gelijke hoogte, er is geen stoeprand of zo. Geen schuine banden of niks nodig. Tuin ligt echt rechtstreeks aan de openbare weg, dus hoef inderdaad ook geen trottoir over.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 07-03-19 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:45

Dat scheelt een boel. Vraag anders gewoon eens bij de buren die hun auto wel al in de tuin hebben staan of en wat ze daarvoor hebben gedaan? Hoef je nog geen slapende honden bij de gemeente wakker te maken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 09:48

Althans. Dat denk ik. Heb ff fototje gemaakt. (Let niet op het lelijke onkruid en zo :+ )

Er ligt wel iets van een band, maar die lijkt me laag genoeg om gewoon overheen te rijden.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:51

Daar kán een gemeente net lekker over gaan vallen. Maar als ik het bestemmingsplan zo lees kan er véél bij jullie, dus ik vermoed dat dat wel mee zal vallen. En er staat uiteindelijk in het bestemmingsplan wel gewoon dat je idd de tuin (deels) mag inrichten als parkeergelegenheid. De onduidelijkheid is vooral of dat max voor de helft mag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:53

Als je met bordjes ed wil gaan werken heb je wel kans dat je de gemeente op je dak krijgt. Dan ontneem je namelijk een openbare parkeerplek aan de straat

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:13

Helft zou genoeg moeten zijn. Vond het dan nog weer onduidelijk over of die helft dan over alle “tuin” gaat of alleen dat stukje tuin, aangezien ik ook nog een achtertuin heb. Maar ook in de voortuin alleen, als ik er 1 auto neerzet is dat ongeveer de helft van de tuin. Dus dat moet wel goedkomen denk ik.

Vjestagirl, behalve dat het officieel dus helemaal geen parkeerplek is. En dan bedoel ik dat ik dus überhaupt twijfel of ik daar wel mag staan, aangezien er op het plein en in de wijk ook allerlei officiële parkeervakken zijn. Voor mijn huis is dat dus niet zo.

Maar zal inderdaad verder moeten uitzoeken of ik nog iets van een vergunning nodig heb rond het een inrit te laten zijn. Bij wet mag je niet voor een inrit parkeren. Maar weet niet of ik het zomaar tot inrit mag bombarderen. Maar goed, wellicht aps de buren ed. eenmaal doorhebben dat ik in de tuin parkeer dat ze het ook wel vrij gaan laten en dat ik niks met bordjes hoef te doen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 07-03-19 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:15

Ibbel schreef:
Je zal denk ik wel vergunning moeten hebben voor een schuine oprit vanaf de weg je tuin in. Je weet wel, van die hellende bestrating/betonelementen. Daar zijn speciale regels voor. Je hoeft geen trottoir over begrijp ik? Want dan heb je nog wel een kluifje... Dat mag nl niet met een auto :+

Goh, dan doen mijn ouders al 30 jaar iets wat niet mag. Als jouw eigen terrein grenst aan het trottoir en je maakt daar een parkeerplaats van (uiteraard dat wél met toestemming), dan mag je gewoon over het trottoir rijden om jouw parkeerplaats te bereiken hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:17

Zou dit heel goed bij de Gemeente navragen. En doe dit schriftelijk, stop de kadastrale stukken erbij dan staat gelijk alles zwart op wit. Zou inderdaad niet met bordjes gaan werken. Dit kan nl erg contra productief werken, iets met slapende honden. }>

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:21

Eigenlijk moet je ook de afbeelding van het bestemmingplan erbij pakken. Hierop zie je precies welke bestemming je perceel nog meer heeft en evt. beperkingen. Deze kun je normaal gesproken vinden op ruimtelijkeplannen.nl

Het kan goed zijn dat je een vergunning nodig hebt. Het bp geeft aan wat je mag doen op je eigen terrein, maar dat is niet automatisch vergunningvrij. Parkeren gebeurt wel op eigen terrein, maar je gaat wel gebruik maken van een oprit vanaf de openbare weg. Kijk eens of je gemeente beleidsregels heeft voor het parkeren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:01

Zo te lezen mag je er een parkeerplaats van maken. Wel is het zo dat een inrit officieel aangevraagd moet worden. Zoals je al zegt is het onduidelijk of je er wel of niet mag parkeren. Je mag niet parkeren voor een inrit, maar dan moet het wel een officiele inrit zijn. Anders zou iedereen heel de tuin tot inrit kunnen bombarderen en zo alle openbare parkeerplaatsen voor de deur laten verdwijnen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:07

Ik zou me denk ik ook zorgen maken of andere mensen dan niet jouw huidige "parkeerplek" over zullen nemen.. Sta je dan met je auto in je tuin waar je niet meer uit kan... Het lijkt me dat je ze zoiets niet kan verbieden, gezien je er zelf nu ook parkeert. Of het moet inderdaad via de gemeente lopen, dan zal er vast wel iets van een parkeerverbod voor jouw uitrit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:00

Ja ja, dat betekent simpel gezegd dat er weer een parkeerplaats minder is omdat het een uitrit is/gaat worden.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:25

Nu komen alle lessen juridische taal naar Nederlands vertalen toch eigenlijk eens van pas in het echte leven... Ik maak van het stukje bestemmingsplan dan "Als de grond binnen het bouwperceel naast de tuin de bestemming "wonen" heeft, dan mag de parkeerplaats niet meer dan de helft van de tuin vullen. Als de grond binnen het bouwperceel naast de tuin een andere bestemming dan "wonen" heeft, dan mag je in de hele tuin parkeren."
Op de grond naast je voortuin staat je huis, dus ik ga er vanuit dat die grond de bestemming "wonen" heeft. Dus dat betekent dat je van maximaal de helft van je tuin een parkeerplaats mag maken.
Ik denk alleen niet dat je er zonder toestemming van de gemeente voor mag zorgen dat er niemand voor je voortuin parkeert, dus dat lost het probleem nog niet echt op

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 08:25

Ik denk dat dat niet parkeren voor mijn tuin dus wel meevalt.

De hele wijk heeft an sich meer dan genoeg officiële parkeerplaatsen en er is eigenlijk zelden een tekort. Voor mijn tuin is geen officiële parkeerplaats, maar gewoon “langs de weg parkeren”. Ik heb mezelf jaren lang afgevraagd of het eigenlijk wel mocht.

Er staan niet vaak anderen en als er anderen staan is het bezoek van de buren, terwijl er dan 30 meter verder lopen voldoende andere parkeerplaatsen zijn. Ik kan er niks tegenin brengen, maar oh wee als mijn bezoek voor hun huis staat! Dan zwaait er wat.

Ik zie het probleem niet. Mijn auto staat daar 99% van de tijd, als mijn tuin een inrit wordt, kan daar geen auto meer staan, maar neemt mijn auto ook geen andere parkeerplaats bezet.

Jullie doen net of ik van een groot parkeerprobleem een nog groter parkeerprobleem maak.

Laten we ook even niet vergeten dat de halve wijk al in de tuin parkeert, ik wil alleen maar zeker weten dat het ook echt mag, voor ik geld ga investeren.

Ik denk dus trouwens dat ik het wél kan verbieden, parkeren voor een inrit mag niet. Op dit moment is het geen inrit, en dus mag ik er wel staan. Ik moet er alleen nog achter zien te komen of ik een vergunning oid nodig heb om het een inrit te laten zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:40

Ik vermoed (weet eigenlijk wel zeker) dat je idd vergunning moet aanvragen voor die inrit, maar, omdat parkeren in de tuin volgens het bestemmingsplan mag, je die vergunning gewoon zult krijgen.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:25

Regel het met een aanvraag bij de gemeente.
Ik parkeer ook in mijn voortuin . De schuine afrijstoep ligt voor mijn garage ( huis in 81 weggezet voor de Autos in die tijd, past vandaag de dag echt geen auto in ( ja je auto net, maar je houdt letterlijk halve cm over dus je komt je auto niet uit) mijn voortuin heeft dus ervoor een normale stoep. En dan mogen anderen daar dus ook gewoon parkeren. En sta je wellicht klem. Niet handig, dus regel dat goed met je gemeente, zwart op wit. Neem aan dat ze voor dit duurzame gedrag wel willen meewerken.