Huis verkopen of niet?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Huis verkopen of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 01:32

2 jaar geleden zat ik in onzekerheid omtrent mijn baan. Ik wist toen niet of ik kon blijven bij mijn huidige werkgever.
Dus toen bewust gekozen voor een appartement dat ik ook kon blijven betalen als ik opzoek zou moeten naar een andere baan.

Een jaar geleden heb ik een vast contract kunnen bemachtigen. Ik werk bij een steady werkgever (Rijksoverheid)
Ik zit nu nog in een lage trede, maar zal de komende jaren nog een mooi stukje omhoog gaan in loon.

Nu mis ik het hebben van een tuin best wel en daardoor toch maar eens gekeken wat is er allemaal te koop?

Ik kwam er ook achter dat het aanbod in appartementen behoorlijk minder is. Toen ik dit kocht waren er wel 60 appartementen in mijn prijsklasse. Nu nog maar 6.
Hierdoor denk ik, dit is misschien wel de juiste tijd om te gaan verkopen.

Als ik echter kijk naar mijn wensen is er ook niet heel veel te koop.
Ik moet dan best wel op de max gaan zitten in hypotheek. Dit vind ik wel een beetje spannend

Ik ga in mijn loon wel nog een stuk omhoog. Dus in de toekomst zit ik wel weer luxer.

Wat zouden jullie doen?
Ik heb geen partner waar ik op terug kan vallen.
Wel ouders die alles voor mij over hebben. Maar die bezitten niet over liquide middelen om te helpen. En dat wil ik ook niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:37

Heel eerlijk? Ikzelf zou nog even doorsparen en dan pas kopen. Heel erg krap zitten door een hypotheek zou voor mij de spanning niet waard zijn. Speculeren op loonsverhoging vind ik altijd wat riskant, persoonlijk hou ik zelf de regel dat ik het 'nu' zou moeten kunnen betalen zonder krom te liggen.

Heb onlangs zelf gekocht en er komen achteraf toch altijd meer kosten dan gedacht ;)

En hier in Belgie zijn er geen vooruitzichten dat de woningprijzen zouden dalen denk ik....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 01:43

Poekkie schreef:
Heel eerlijk? Ikzelf zou nog even doorsparen en dan pas kopen. Heel erg krap zitten door een hypotheek zou voor mij de spanning niet waard zijn. Speculeren op loonsverhoging vind ik altijd wat riskant, persoonlijk hou ik zelf de regel dat ik het 'nu' zou moeten kunnen betalen zonder krom te liggen.

Heb onlangs zelf gekocht en er komen achteraf toch altijd meer kosten dan gedacht ;)

En hier in Belgie zijn er geen vooruitzichten dat de woningprijzen zouden dalen denk ik....

Het is geen speculeren hoor.
Wij gaan elk jaar een trede er op vooruit.
Ik kan nu al inzien wat mijn loon gaat worden de komende jaren.

Wat betreft de kosten, dat klopt. Dat heb ik ook ondervonden toen ik dit huis kocht.
Aan de ene kant denk ik... Wachten. Aan de andere kant. De hypotheek is zo laag nu.

Poekkie

Re: Huis verkopen of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:48

Oh zo. Als je de werkzekerheid en de zekerheid van loon hebt, dan houdt niks je tegen :)

Maar ga voor jezelf alsjeblieft goed na dat je niet direct zwaar in de problemen zit als er iets onverwachts gebeurt. Ik heb te veel miserie rondom mij gezien met te hoge leningen, wens niemand het toe!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 01:55

Poekkie schreef:
Oh zo. Als je de werkzekerheid en de zekerheid van loon hebt, dan houdt niks je tegen :)

Maar ga voor jezelf alsjeblieft goed na dat je niet direct zwaar in de problemen zit als er iets onverwachts gebeurt. Ik heb te veel miserie rondom mij gezien met te hoge leningen, wens niemand het toe!

Nou precies dat maakt het spannend.

Ik heb dat gezien bij mijn ouders.
Die hebben boven hun max geleend. En toen werd mijn moeder ook nog ziek.

Ik wil uiteraard wel de hypotheekgarantie afsluiten. Zodat je in ieder geval jezelf niet in de schulden werkt.
Ik heb zelf een berekening gemaakt dat ik uiteindelijk ongeveer 200 per maand meer ga betalen.
Dat kan ik wel missen. Maar ik kan dan niet meer leven zoals ik nu doe.

Ik ben nogal van het uit eten gaan, vakantie, leuk truitje hier, aah toffe schoenen.. 200€? Ach. Ze zijn super tof.
Als ik naar de supermarkt ga neem ik altijd veel luxe producten.
Het kan nu ook allemaal makkelijk en daarnaast kan ik ook nog een beetje sparen.

Dat zal dan wel anders moeten.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:58

Je antwoord is heel simpel op de vraag: wil je dat allemaal laten voor je huis of niet? Ben je bereid om een keer minder uiteten/ op vakantie te gaan etc?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 02:00

_Kellyy schreef:
Je antwoord is heel simpel op de vraag: wil je dat allemaal laten voor je huis of niet? Ben je bereid om een keer minder uiteten/ op vakantie te gaan etc?

De vraag is simpel. Het antwoord niet _O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 02:10

Waarom ga je niet simpelweg wat huizen bezichtigen in jouw prijsklasse. Ik denk dat je gevoel je snel zegt of je het waard vind of niet. Kijken verplicht niet tot kopen, kost je hoogstens tijd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 02:13

troi schreef:
Waarom ga je niet simpelweg wat huizen bezichtigen in jouw prijsklasse. Ik denk dat je gevoel je snel zegt of je het waard vind of niet. Kijken verplicht niet tot kopen, kost je hoogstens tijd.

Ja daar dacht ik ook aan.
Binnenkort is er open huizen dag.
Wil dan graag ook even rond toeren.

Ik heb ook een afspraak met een makelaar gemaakt om te kijken wat de kosten zijn. En wat mijn huis ongeveer moet opleveren.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 02:16

Haha, snap ik!
Mbt je max aan hypotheek, praten we dan over annuïteiten of lineair? Wellicht ook handig om in je achterhoofd te houden ivm kosten..

Houd je er ook rekening mee dat als je een huis met een tuin wilt je geen VVE meer betaalt maar wel al je onderhoud extra apart moet leggen (tenzij je het over een beneden appartement hebt natuurlijk, dan is dit niet van toepassing)? En dat er in deze tijd giga wordt overboden en je weer met je kosten koper zit?

Mijn tip: ga gewoon eens wat huizen bezichtigen en kijk wat de plus- en minpunten zijn en of je dat waard vindt om (bijna) al die leuke dingen te laten schieten voor het huis.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 02:22

Waar ik woon wordt nog niet giga overboden. Maar de huizen gaan wel rap nu.

Ja. Ik hou rekening met onderhoud.
Hier betaal je ook onderin dezelfde bijdrage trouwens aan VVE. Maar ik woon nu boven in.

Kosten koper zouden makkelijk met mijn overwaarde moeten gefinancierd kunnen worden.
Heb nu ongeveer 10% overwaarde. (Dan kijk ik niet naar vraagprijs, maar verkoopwaarde)
Heb het appartement gunstig kunnen kopen en ook al wat kunnen aflossen.

Ik denk dat ik inderdaad maar eens moet gaan kijken in huizen.

hypotheek wil ik een annuïteitenhypotheek.
Dat heb ik nu ook.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 02:24

Dan zou ik zeggen lekker gaan kijken en praten wat de mogelijkheden zijn met een adviseur. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 02:27

_Kellyy schreef:
Dan zou ik zeggen lekker gaan kijken en praten wat de mogelijkheden zijn met een adviseur. :)

Dat ga ik inderdaad maar eens doen.

De vorige x heb ik zelf alles uitgezocht en geregeld. Maar een adviseur is misschien wel handig. Al is het alleen maar om te kijken wat de mogelijkheden zijn met mijn loon.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 02:32

Ik zou wel een adviseur benaderen want volgens mij zitten er wel wat haken en ogen aan mbt je overwaarde, maar dat zal er natuurlijk ook aan liggen hoeveel etc... Het fijne weet ik er ook niet van hoor...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 02:37

Ik wil mijn overwaarde eigenlijk niet meenemen in mijn hypotheek.
Dus een hypotheek op basis van mijn loon. En niet nog ik noem maar wat 15.000 hoger omdat ik dat aan overwaarde heb.

Maar dat vraag ik wel even na inderdaad. Of daar nog haken en ogen aanzitten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 02:42

Ik lees net dat je overwaarde in de nieuwe hypotheek moet steken inderdaad. Dus dat gebruiken voor kosten koper gaat inderdaad niet op.

Toch even dieper ingelezen.
Ik ben niet verplicht om mijn overwaarde in te brengen.
Maar dat betekent dat je op dat deel geen hypotheek aftrek krijgt.

Stel je verkoopt je huis voor 200.000
Je overwaarde is 20.000
Je koopt een nieuw huis voor 280.000 €
Je kunt dan kiezen 260.000 hypotheek en dus die 20.000 in te leggen.

Of een hypotheek van 280.000 maar dan krijg je alleen hypotheek aftrek op 260.000

Maar ik hou zelf geen rekening met de aftrek.
Ze zijn dat sowieso aan het afbouwen.
Dus ik bereken mijn vaste lasten altijd zonder die aftrek

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:14

Wij hebben de overwaarde gewoon gebruikt om de KK te financieren hoor :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:21

Houd d’r wel rekening mee dat als je de overwaarde niet gebruikt voor het huis je wel eens wat extra belasting kan betalen.. zou gewoon eens een vrijblijvend gesprek plannen met een aantal hypotheekverstrekkers. Vaak is het eerste gesprek gratis en bij ons zat er heel veel verschil in, in mogelijkheden maar ook in tips en trucks. Rente is laag nu maar het nieuwe huis is in verhouding duur.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:44

Wij hebben de overwaarde ook gebruikt voor de kosten koper en wat er daarna nog overbleef hebben we gewoon op onze rekening gestort gekregen :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:55

Ik zou de overwaarde juist gebruiken om nieuwe hypotheek deels mee af te lossen. Stel je hebt nu 20k overwaarde en koopt een huis van 2 ton dan heb je toch al mooi 10% afbetaald en is de kans kleiner dat je huis onder water komt te staan als je er onverhoopt uit moet.

Wij hebben op ons huidige huis ruim 15% afbetaald bij aankoop waardoor we ook weer lagere rente hebben. Daarna de overige waarde wel redelijk strak gefinancierd maar omdat we er al zoveel eigen geld in hebben zitten scheelt dat voor mijn gemoedsrust zeker. Anders had ik ook niet maximaal willen financieren.

Als het om zorgen gaat dat je geen partner hebt om op terug te vallen, er kan in je huidige situatie ook iets gebeuren waardoor je zou moeten verkopen. 100% zekerheid heb je wat dat betreft nooit.
Ik zou lekker gaan rondkijken als ik jou was naar de mogelijkheden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:46

Ik zou eerst maar eens gaan sparen zodat je in elk geval genoeg hebt voor de kosten koper, de inrichting en voor onderhoud/vervanging (van bijv. wasmachine).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:50

Nog niet verkopen. Stel dat je de baan toch niet zo denderend vindt, bijvoorbeeld. Of dat er door andere omstandigheden even geen inkomsten zijn. Eerst zorgen dat je echt helemaal in het bedrijf zit met een vast contract en zekerheid. Tegen die tijd raak je je appartement echt wel kwijt (misschien nog wel voor een betere prijs dan nu) en is er wel een woning die je aanspreekt (en die betaalbaar blijft).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:13

Mijn gedachte: als de markt nu zodanig is dat je "meer" krijgt voor je appartement, dan betaal jij op jouw beurt ook weer "meer" voor een nieuw huis. De kans dat je daar nog overwaarde op zult krijgen in de toekomst is niet heel groot, of er moet echt een heel uitzonderlijke bubbel ontstaan op toevallig het moment dat je ervanaf wil.

Met kopen aan je max in een dure tijd, zet je jezelf best wel vast. Wat als je over een tijdje besluit dat je toch iets anders wil doen, of ziek wordt, of minder wil gaan werken, of om welke onvoorspelbare reden ook wil gaan verhuizen? Kan je er dan nog goed vanaf, of loop je het risico om onder water te komen?

Ik snap wel heel goed je argument voor wat betreft woongenot, ik zou echt niet zonder tuin willen. Zijn er geen woningen of appartementen met tuin waarbij je niet aan je max zit?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 23-02-19 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:13

Probeer eens een half jaar te leven zoals je in de toekomst zou moeten doen.Spaar het verschil(die 200 euro of iets meer)Dan weet je ook of je dat kunt en wilt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:18

Ik weet niet waar je nu woont, maar is iets verder reizen zodat je in een (veel) goedkopere omgeving terecht komt een optie ??