Help! Welke Macbook?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GreenRider

Help! Welke Macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 15:46

Hallo hallo!

mijn laptop is echt kei hard aan het crashen en ik wil zo snel mogelijk iets nieuws vinden.

Ik heb dus besloten over te stappen naar een Mac. Ik ben nu op zoek naar een tweedehands niet te belachelijk dure macbook. Ik weet er alleen echt niks van!
Welke gebruiken jullie? Wat raden jullie aan? Waar moet ik op letten bij macs?

Alvast bedankt!!

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Help! Welke Macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:14

Omdat deze vraag beter op Huis, Tuin, Techniek past verplaats ik het topic daarheen.

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:20

Wat doe je vooral op je laptop? Dat is wel belangrijk ivm de specificaties natuurlijk (die de laptop duurder maken naarmate ze krachtiger worden). Ik heb zelf een macbook pro die ik heb aangeschaft voor editing en design. Als je er niet mega heftige dingen mee gaat doen die om die krachtige specificaties vragen, zou ik voor de MacBook of de macbook air gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:33

Wat doe je er mee en wat is je budget?
Als je er veel mee moet slepen dan kan de air fijn zijn vanwege het lage gewicht en de lange accuduur. Bewerk je zware video of grote foto’s, dan is een macbook pro een stuk fijner.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een 15” pro uit 2015, 256gb ssd, 16gb ram, refurbished, gekocht voor €1399.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 17:45

Ah bedankt voor het verplaasten! Ik wist het even niet :)

Ik wil hem vooral voor de fotografie, lightroom en klein beetje photoshop. Mijn budget ligt rond de 700 a 800 euro.

Ik weet niet of dit mag... Maar wat vinden jullie van deze?

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:12

GreenRider schreef:

Ik wil hem vooral voor de fotografie, lightroom en klein beetje photoshop. Mijn budget ligt rond de 700 a 800 euro.

Dat is precies dezelfde die ik heb, ook mid 2014. Ik vind het een super fijne macbook en werkt na al die tijd nog steeds super. Zelf weet ik niet wat zo een laptop deze dag zou moeten opbrengen. Maar 500 euro lijkt mij van de ene kant erg weinig voor iets wat een paard jaar terug 1400 (ongeveer weet het niet meer precies) heeft gekost? Zoals ik al zei weet ik niet wat factor tijd met een prijs doet.
Ben wel benieuwd hoeveel andere de prijs schatten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:20

Kijk eens bij bijv Leapp daar hebben ze allemaal refurbishd Apple spullen. En heb je dus ook nog garantie erop zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:02

Ik zou niet op Marktplaats kopen. Je kan tegenwoordig voor iets meer geld heel goede refurbished modellen kopen bij Leapp zoals Lau zegt, of bijvoorbeeld iused.nl. Dan betaal je wel iets meer maar krijg je gewoon garantie en een laptop waarbij je echt weet wat je krijgt.

Ik heb zelf een Macbook pro uit mid 2012 en die loopt nog als een zonnetje. De enige rede waarom ik tzt wil overstappen is een retina scherm. Verder heb ik wel een grote HD en 16GB werkgeheugen, vooral bij oudere modellen is veel werkgeheugen wel een must. Met jouw eisen zou ik kijken naar minimaal 8GB maar bij voorkeur 12 of 16.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:19

Leapp vind ik tegenwoordig erg duur geworden. Je betaalt vaak bijna net zo veel als een nieuwe, maar dan voor een apparaat van enkele jaren oud.
De nieuwe macbook air met 8GB ram kost ook maar net 1000 euro. https://www.amac.nl/apple-macbook-air-1 ... -8gb-128gb
Die heeft alleen niet heel veel harde schijf.

Mijn Macbook komt ook van marktplaats, maar je moet wel een beetje weten waar je op moet letten als je er een koopt. Dan kun je er wel mooie koopjes vinden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:26

Ik heb ook al een aantal Macbooks (en iPhones) gekocht via Marktplaats, nooit problemen gehad.

Van te voren wel even een beetje inlezen. Kijk of er bekende problemen zijn met het model dat je op het oog hebt en check op die defecten. Controleer de accu, check de kabels, draai de zelftest, kijk of er butsen of scheuren in de behuizing zitten, test het toetsenbord, etc, etc. En let ook een beetje op de verkoper, als die een vaag verhaal heeft over waar de laptop vandaan komt zou ik het zeker niet doen.

Macbook die je noemt is een prima kanshebber. Eens met de eerdere tips; ik zou gaan voor een:
Macbook (Pro)
2014 (of later)
8GB geheugen
SSD van 256GB of meer

retinascherm vind ik een flinke plus, maar als je er vrijwel altijd een externe monitor aan hebt hangen (die zijn niet meer heel duur ook) dan is dat best een dure extra.

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:56

GreenRider schreef:

Ziet er goed uit en voor een aantrekkelijke prijs!!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:05

Zou als ik jou was ook bij Leapp een macbook kopen als je tweedehands wilt. Inderdaad vanwege de garantie (2 jaar) en daar is het echt nog prima kwaliteit. Je kan ook altijd binnenlopen en dan kunnen ze naar je laptop kijken als er iets mee is. Bij mij werkte een half jaar terug mijn laptop niet meer, en toen is hij nog (net binnen garantie) gratis gerepareerd. Doet het weer prima nu!

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:23

Ik zou absoluut geen een met een touchbar nemen. Ik heb die zelf gehad en niets dan gedonder met dat ding. Toetsenbord is vervangen, het scherm is vervangen en er bleken ook allerlei reparaties te zijn geweest met de binnenkant als in het oplaadsysteem. Er zitten ontzettend veel fouten in het systeem, dusdanig dat er al meerdere terugroepacties zijn geweest en garantiereparaties omdat er zoveel stuk is. 2015 is een fijne laptop! Die heb ik gehad en functioneerde prima, maar ik ben nu volledig van Apple afgestapt wegens de beroerde klantenservice en de falende apparatuur.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:40

Ik heb de mijne van tweakers.net. Daar bieden ze sowieso de laptops wat goedkoper aan dan via marktplaats. Heb zelf de Macbook pro 2016 265 GB. Prima kerel en ik gebruik mijn laptop vooral voor photoshop, met name fotobewerking maar ook digitaal tekenen. Kan hij prima aan maar moet zeggen dat mijn vorige macbook (air 2015) dit ook prima aankon alleen wel erg heet werd haha.

Deze macbook (pro 2016 met touchbar) stond bekend om de toetsenbordproblemen, oftwel 'sticky keys'. Mijne had er ook last van en binnen 12 dagen was m'n laptop al helemaal kosteloos gerepareerd ook al was de laptop al buiten de garantie (kreeg een compleet nieuw toetsenbord, inclusief trackpad etc). Daarnaast hebben ze ook de gehele bovenklep + display vervangen omdat ik had aangegeven er de randen van de toetsen van het toetsenbord in gedrukt zag. Ik dacht; kan het altijd proberen :+)
Oftewel; hele buitenkant van de laptop is vernieuwd behalve de onderplaat, maar die zie je toch nooit haha. De laptop zat hiervoor wel onder de krasjes maar daar was de prijs dan ook naar. Heb er misschien ook wel mazzel mee gehad.

Hier dus alleen maar lof over de klantenservice, echt erg tevreden mee!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:03

Ik heb een maand geleden mijn macbook (refurbished) gekocht bij macbizz.

De macbook pro 15" 2013 / 2.7 int core / 16gb ram 256gb geheugen. Werkt super goed met photoshop en lightroom!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 02:12

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb er ondertussen eentje gevonden :D