houtkachel, de voorbereidingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:42

Houtkachels zijn gewoon niet duurzaam. Zelfs niet als je ze op de juiste manier stookt en ze niet ruikt. Fijnstof ruik je namelijk niet. Dus als je duurzaam wilt zijn en rekening wilt houden met mensen met slechte luchtwegen, neem je geen houtkachel.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... pen-haard/

Ik heb er een, maar met wat ik er nu over weet stook ik hem nog nauwelijks.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:53

Het is makkelijk zeggen en beslissen voor iemand anders wat deze wel en niet mag. Er zijn zoveel schadelijke factoren in iedereen zijn leefomgeving, daar zeggen we toch ook niet tegen dat mag je niet doen en als je beter wist deed je het niet. Alleen het niet stoken van een houtkachel gaat de wereld niet verbeteren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:57

Aan de openingspost van het topic te zien is het ook niet de insteek van de TS om een discussie aan te gaan maar vraagt ze vooral praktische informatie :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:00

Safina een open haard is iets heel anders dan een houtkachel. Open haard is erg in efficient met warmte. Die stook je voor de buitenlucht. Een goede houtkachel heeft weinig hout nodig voor goede verwarming, die van mij stat ook waterketeltje op. Er past een pannetje op en heeft een minioventje. Als hij aanstaat doe ik zoveel mogelijk daar op. Bespaard gas en stroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:19

karuna schreef:
Safina een open haard is iets heel anders dan een houtkachel. Open haard is erg in efficient met warmte. Die stook je voor de buitenlucht. Een goede houtkachel heeft weinig hout nodig voor goede verwarming, die van mij stat ook waterketeltje op. Er past een pannetje op en heeft een minioventje. Als hij aanstaat doe ik zoveel mogelijk daar op. Bespaard gas en stroom.


Heb je het artikel gelezen? Zowel open haarden als houtkachels zijn niet duurzaam. Als je dan toch zoiets wil, dan een pelletkachel.

Ik zou ook graag willen geloven dat mijn houtkachel duurzaam is. Hij is zo gezellig en lekker warm... :+ Maar nee dus.

Als ik TS was zou ik voor een pelletkachel gaan of voor helemaal niks. Is meteen je probleem met het opslaan van hout opgelost. :)

Ook iets om rekening mee te houden: Kans dat je straks houtkachels helemaal niet meer mag stoken of alleen met een speciaal filter dat duizenden euro's kost.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:24

Filter zit er hier op al.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:42

Nou ja, als we het hout niet in onze kachels mogen stoken, gaat het vaak toch naar biomassa-installaties, komt op hetzelfde neer. Gaat voor mij persoonlijk helemaal op, wij stoken ons eigen afvalhout.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:56

Meen je dat nou serieus Safina? Nederland mag zich eerst wel eens druk maken om hele andere manieren van vervuiling, dan houtkachels.. Gaswinning is ook geen succes meer. Het klopt wel dat er aan een houtkachel misschien gebruiksvoorschriften worden geknoopt. Daarbij wordt er gesproken over warmte pompen (Die hebben wij ook), ondingen zijn dat. Doe mij 100 x liever de houtkachel.

Wij stoken dus ook met een houtkachel (gesloten). We hebben een houten huis en die wordt geheel verwarmd door 1 houtkachel op de benedenverdieping. Als je juist stookt (en dat is nog een hele kunst) vuur je hem op voor je naar bed gaat (22.30) en brand hij s'ochtends nog steeds. Wij verbruiken zo'n 14 kuub va september/oktober tm april/mei.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:07

Ook wij verwarmen de beneden etage met alleen de houtkachel. Om te voorkomen dat het in de badkamer ijskoud is, hebben we de thermostaat uit de woonkamer verplaatst naar de badkamer.
Mijn man heeft een openhaard handel. Per week gaat er toch wel een kuub hout doorheen, als hij dag en nacht flink brandt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:08

safina schreef:
Als ik TS was zou ik voor een pelletkachel gaan of voor helemaal niks. Is meteen je probleem met het opslaan van hout opgelost. :)

Ook de pellets moet je droog opslaan dus daar volstaat een opslag zoals buiten kan voor haardhout niet voor.
Een speksteenkachel geeft ook lang warmte af, langer dan een standaard houtkachel.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:12

safina schreef:
Houtkachels zijn gewoon niet duurzaam. Zelfs niet als je ze op de juiste manier stookt en ze niet ruikt. Fijnstof ruik je namelijk niet. Dus als je duurzaam wilt zijn en rekening wilt houden met mensen met slechte luchtwegen, neem je geen houtkachel.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... pen-haard/

Ik heb er een, maar met wat ik er nu over weet stook ik hem nog nauwelijks.


Bewondering voor jou!

De rest is volgens de lijn der verwachting.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:26

Onze buren hebben ook een houtkachel word daar niet vrolijk van het stinkt als een mut en zitten veel ratten in de houtbult en houtworm die in het hout gaan zitten

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:29

Oscar schreef:
Hier in de buurt (klein dorp) wordt veel op hout gestookt en we hebben er eigenlijk nooit last van. Wel van de energiecentrale die hier een kilometer of tien verderop staat. Dat is nog een ouderwetse kolencentrale die ruim een miljoen huishoudens van electriciteit voorziet. Je wilt niet weten hoe onze kozijnen er uit zien als de rook onze kant op gaat. Als de regering iets wil doen, dan zou ik erg blij zijn als ze daar zouden beginnen.

Mbt die kolencentrale, daar wordt al heel veel aan gedaan. Daar waar de gemiddelde houtkachel geen filters heeft voor weet ik welke emissies, zijn die van een kolencentrale aan hele nauwe banden gelegd. Het op juiste manier stoken van een houtkachel moet je ook wel enigszins in de vingers hebben om zo efficient mogelijk met zo min mogelijk vervuilende stoffen te kunnen stoken.

Weet je zeker dat het roet op die kozijnen van de kolencentrale is? en niet bv van de files op de A-huppeldepup of het roet van diesels in schepen op een nabijgelegen drukke vaarroute? Of enige andere "schoorsteengebruiker" die vlakbij zit?

Mbt handhaven op slechtstokende buren, dat is helaas momenteel nog niet (echt) mogelijk. Tenzij je ziet dat ze zaken in de kachel verbranden die echt niet kunnen of dagelijks flinke zwarte pluimen op de schoorsteen staan. In dat geval bewijzen verzamelen en bij een gemeente blijven klagen. Of de gebruikers opgeven voor een cursus "hoe stook ik op een juiste manier mijn houtkachel".

Ts, wil je "enkel" een lekker warm vuurtje of wil je evt ook een warmwaterboiler of je cv op je houtkachel aansluiten?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:33

wendely schreef:
Meen je dat nou serieus Safina? Nederland mag zich eerst wel eens druk maken om hele andere manieren van vervuiling, dan houtkachels.. Gaswinning is ook geen succes meer. Het klopt wel dat er aan een houtkachel misschien gebruiksvoorschriften worden geknoopt. Daarbij wordt er gesproken over warmte pompen (Die hebben wij ook), ondingen zijn dat. Doe mij 100 x liever de houtkachel.

Wij stoken dus ook met een houtkachel (gesloten). We hebben een houten huis en die wordt geheel verwarmd door 1 houtkachel op de benedenverdieping. Als je juist stookt (en dat is nog een hele kunst) vuur je hem op voor je naar bed gaat (22.30) en brand hij s'ochtends nog steeds. Wij verbruiken zo'n 14 kuub va september/oktober tm april/mei.


Dat is niet het enige he?! In een woonwijk ademen buren de lucht nogal direct in en is het echt een aanslag op je luchtwegen.
En niet alleen je luchtwegen, maar ook je spullen gaan erg stinken.

Zoals al genoemd is ventileren van huizen erg belangrijk en dat kan gewoon niet als buren flink stoken in een woonwijk.

Hier willen ze ook dat we groener worden, maar verbieden de houtkachels nog niet, terwijl mensen daar massaal over klagen, omdat het in dit dorp echt heel erg is. Hele straten die echt vol blauwe walmen staan.
Dan verdom ik het ook om te investeren in zonne energie etc.

Maar iedereen kan wel blijven wijzen naar een grotere vervuiler en niks doen, maar zo komen we nergens. Iedereen moet iets doen, want we hebben ook allemaal schuld. Links of rechts heb je allemaal met elkaar te maken.

Wij zetten hem nooit aan en hebben het uitgerekend. Als we hout moeten kopen, zijn we echt niet goedkoper uit dan als we de verwarming aanzetten. Daar las ik laatst ook nog over, dat het absoluut niet zuiniger is.

De reacties heeft TS zeker wel wat aan. Ik snap dat mensen die zelf graag stoken zich aangesproken voelen en willen blijven stoken.
Maar TS moet alles nog gaan aanleggen en aanschaffen. Nu ze dit allemaal weet, kan ze zich een hoop kosten besparen.

Leuk als die filters nu, maar men weet nog niet eens welke eisen er echt gaan komen en dan heb je het net verkeerd gedaan en kan je weer opnieuw gaan investeren. Wetende wat TS nu weet, kan ze er nog eens over nadenken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:35

NOu dat ook ROcamor, er zijn bedrijven die echt wel investeren en hun best doen.

Wij hadden in Drenthe ook zwarte kozijnen en vensterbanken als ramen open stonden, maar dat kwam door de landerijen. Ik zou zeggen; laat het testen. Want als het zo erg is en uitstoot, moet je daar een klacht over indienen.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:44

safina schreef:
karuna schreef:
Safina een open haard is iets heel anders dan een houtkachel. Open haard is erg in efficient met warmte. Die stook je voor de buitenlucht. Een goede houtkachel heeft weinig hout nodig voor goede verwarming, die van mij stat ook waterketeltje op. Er past een pannetje op en heeft een minioventje. Als hij aanstaat doe ik zoveel mogelijk daar op. Bespaard gas en stroom.


Heb je het artikel gelezen? Zowel open haarden als houtkachels zijn niet duurzaam. Als je dan toch zoiets wil, dan een pelletkachel.

Ik zou ook graag willen geloven dat mijn houtkachel duurzaam is. Hij is zo gezellig en lekker warm... :+ Maar nee dus.

Als ik TS was zou ik voor een pelletkachel gaan of voor helemaal niks. Is meteen je probleem met het opslaan van hout opgelost. :)

Ook iets om rekening mee te houden: Kans dat je straks houtkachels helemaal niet meer mag stoken of alleen met een speciaal filter dat duizenden euro's kost.

Pelletkachels zijn echt niet duurzaam, zeker niet als je nagaat waar die pellets vandaan komen. Net als die airco units die ze tegenwoordig warmtepomp noemen (heeft niet zoveel zin qua duurzaamheid als het geen groene stroom is), bovendien zijn die laatste ook nog eens slecht voor je binnenklimaat.
Dan kun je beter lokaal afvalhout stoken.
In een finnoven bijvoorbeeld, of een speksteenkachel.

In ons huis hier zat een open haard, die hebben we omgebouwd en een kachel voor gezet, dan stook je niet meer alleen voor de vogeltjes. Want van de inefficiëntie van een open haard schrok ik wel, dat is echt bizar slecht. Maar het liefst installeer ik ook iets als een finnoven of een leemkachel, dat is pas efficiënt stoken.
In ons vorige huis (in een woonwijk ja) stookten we een oude potkachel, maar dat is volgens sommigen blijkbaar een misdaad ondertussen?
Je rook dat ding eigenlijk nooit, we hoefden de schoorsteen ook echt niet vaker dan verplicht te laten vegen trouwens, omdat dat ding ook heel efficiënt verbrandde.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:51

Rocamor schreef:
Mbt die kolencentrale, daar wordt al heel veel aan gedaan. Daar waar de gemiddelde houtkachel geen filters heeft voor weet ik welke emissies, zijn die van een kolencentrale aan hele nauwe banden gelegd. Het op juiste manier stoken van een houtkachel moet je ook wel enigszins in de vingers hebben om zo efficient mogelijk met zo min mogelijk vervuilende stoffen te kunnen stoken.

Weet je zeker dat het roet op die kozijnen van de kolencentrale is? en niet bv van de files op de A-huppeldepup of het roet van diesels in schepen op een nabijgelegen drukke vaarroute? Of enige andere "schoorsteengebruiker" die vlakbij zit?


Helaas wordt er helemaal niks aan gedaan. Of ja, er wordt heel veel over gepraat en er wordt heel veel beloofd om ons als burgers het idee te geven dat er Echt Heel Hard Aan Gewerkt Wordt, maar in de praktijk werkt het gewoon nog hetzelfde als al die jaren hiervoor. Mijn buurman is Hoge Pief bij deze centrale en hij zegt het zelf ook: ze stoken wat voorhanden is, het is een soort allesbrander.
En ja, ik weet zeker dat het roet daar vandaan komt. Dat ontkennen ze zelf ook niet hoor, ze weten het zelf ook.

Maar goed: het was niet mijn bedoeling om hier een discussie over aan te zwengelen. TS, als je nog iets wilt weten over bijv. een goed filter of hoe je het beste hout of eco-briketten kunt stoken dan wil ik je uiteraard helpen :)

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:54

Niet je hele topic doorgelezen en wellicht niet de info waar je naar opzoek bent maar wij hadden een rika pelletkachel en waren daar super tevreden over.

Vond dat veel minder gedoe dan hout. Kon hem aan en uitzetten op afstand. 1 keer in de 2 dagen een grote zak pellets erin, welke we op pallet bestelde en in de schuur hadden staan. 1 keer per week bakje legen. Geen gedoe met open deurtjes (kleine kinderen) en de kamer snel warm opgewarmd.

Enige nadeel was dat de thermostaat in dezelfde ruimte hing als de pelletkackel waardoor het boven koud bleef. Dit hebben we opgelost met elektrische kacheltjes ( en zonnepanelen)

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:28

Een pelletkachel is zeker makkelijk maar ook lawaaiig. En een nadeel wat we laatst merkten: 's nachts een stroomstoring= kachel uit! Je blijft op die manier afhankelijk van een net.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:32

Dat is te zien welke kachel je neemt josien. De onze hoor je bijna niet.
Stroomstoring heb je gelijk in. Echter zijn de meeste nu al met apps op de telefoon dus kan je zo heropstarten van op afstand. En steoomstoringen duren in België en Nederland nooit erg lang.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:36

Ja, alleen ben ik een niet-gebruiker van de smartfoon en 's nachts weet je ook niet van een storing. Maar dat zijn maar details, het er afhankelijk van zijn vind ik vervelend. Ik kan me voorstellen dat ook electriciteit niet altijd beschikbaar is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:40

Ik vind het iets van nu dat er ineens zo op houtkachels en haarden wordt afgegeven. Het is niet betrouwbaar te meten, want van een heel groot deel van het fijnstof in de lucht is sowieso niet van te achterhalen wat de bron is. Hier word de andere kant nog eens belicht: https://www.uwkachel.nl/blogs/veelgeste ... het-milie/

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:52

SusanH schreef:
Ik vind het iets van nu dat er ineens zo op houtkachels en haarden wordt afgegeven. Het is niet betrouwbaar te meten, want van een heel groot deel van het fijnstof in de lucht is sowieso niet van te achterhalen wat de bron is. Hier word de andere kant nog eens belicht: https://www.uwkachel.nl/blogs/veelgeste ... het-milie/


Het gaat mij ook echt niet om het milieu effect, want dan ben ik het eens dat je veel meer moet aanpakken.

Maar de blauwe walmen en de lucht in je huis als je buren stoken is echt vreselijk. Fijnstof heb je ook en ruik je misschien niet, maar wat je ruikt is ook hinderlijk.

Overigens wonen we hier 7jr, daarvoor in Drenthe tussen landerijen en echt nog nooit stankoverlast gehad. Ook nooit dergelijke blauwe walmen gezien overal.

Vorig jaar stond hier in de krant dat het ergernis nummer 1 was en er wordt niks aan gedaan. Als wij uit het bos komen, komt de lucht ook in de auto echt op je af.

Dan vind ik het wel erg krom dat steden worden aangepakt op bijv ''vieze'' autos en dorpen maar alles mogen, waar ze bijv op grote schaal zo stoken en smerig ook.

Ik ben niet tegen stoken, maar men mag weleens aanbellen bij degene die zoveel overlast veroorzaken en mensen goed voorlichten.

Hier ook nog weleens wat buiten brandjes bij boerderijen waar je ook U tegen zegt. Wordt niks aan gedaan.
Straks komen er regels of maatregelen omdat dit soort mensen zo stoken en men daar niks aan doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:54

Maar die blauwe walmen zijn dus niet nodig. De mensen die dat veroorzaken moeten een lesje goed stoken krijgen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:56

SusanH schreef:
Maar die blauwe walmen zijn dus niet nodig. De mensen die dat veroorzaken moeten een lesje goed stoken krijgen.


Ook onze buren die bij brandweer werken stoken zo en zelfs de doorzichtige rook stinkt.

Er moet inderdaad wat aan het stoken worden gedaan en dat gebeurt niet. Dan krijg je dus dat het overlast is en veel mensen gaan klagen en er straks regels komen.

De goede lijden onder de kwade, dat is vaak zo.