houtkachel, de voorbereidingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:27

superpony schreef:
meggiemeg schreef:
Het ligt er wel aan hoe je een kachel aansteekt en hoe warm deze is wat betreft de klachten van rook en stank. Ik zie iets witte rook uit de pijp komen bij ons als de kachel aan gaat en als er nieuw hout in wordt gegooid, zwarte rook zie ik bij mij nooit. Het lijkt er haast op dat ze dan te nat hout stoken, anders kan dat bijna niet.


Ik denk dat mensen die het zelf lekker vinden ook niet meer ruiken. Hier loop ik vaak naar buiten om te kijken voor ik ze beschuldig, maar zelfs als het bijna doorzichtig is ruik je het ontzettend.

Alle huizen hier hebben luchtverwarming. We trekken lucht naar binnen en dan staat hun pjp te dicht bij de rest gewoon. Dat ruik je echt in huis.
Als we thuiskomen, kunnen we in onze gang niet eens staan. Maar erover praten blijkt geen nut te hebben.

Normaal gun je iedereen alles en wil je niet miepen, maar het was in dit dorp ergernis nr1. ( wij hebben nooit officieel geklaagd ) Maar er wordt niks aan gedaan nog.

Meeste huizen in dit dorp staat het echt helemaal blauw.

Ik heb er ernstige luchtwegproblemen door. Als het nu eens in het weekend is maar momenteel stoken ze steeds door. Zojuist heb ik wel een melding bij de milieuklachtencentrale gedaan,maar daar verwacht ik echt niets van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:33

Ellende is dat soort mensen verpest het. Helaas is het een beperkte groep die zo beroerd stookt. Waar ik nu zit ook zo n idioot. Als hij stookt stinkt de wijde omgeving naar chemisch afval en verbrand plastic. Ik woon hier zelf niet dus kan er niks van zeggen maar ik was zelf allang er even heen gestapt of melding gemaakt bij gemeente of brandweer keer bellen het ruikt naar fabrieks brand.

Heb zelf longproblemen dus weet maar al te goed hoe het aanvoelt bij verkeerde stook. -O- en mijn eigen kachel geeft geen enkel probleem. Ook vanwege de filters en dingen die erin zitten. Vandaar dat hij ook voldoet aan de scherpste fijnstof eisen. :j

Houtstook is in principe een natuur vriendelijke manier van stoken, mits van bossen met goed beheer, rustig aan de lucht gedroogt, lokaal verstookt en schoon stoken.

Een allerbrander bestaat niet trouwens. Mensen noemen het zo omdat ze er alles induwen maar wat niet bedoeld is. Net als een schone goed geveegde schoorsteen veel stank en risico kan voorkomen. Ook daar schort het aan vaak.

Ik heb zelf best tijd niet kunnen stoken dit jaar omdat ik geen veger kon vinden. Met als gevolg nu pas drie weken geleden of zo weer begonnen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-01-19 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:34

superpony schreef:
meggiemeg schreef:
Het ligt er wel aan hoe je een kachel aansteekt en hoe warm deze is wat betreft de klachten van rook en stank. Ik zie iets witte rook uit de pijp komen bij ons als de kachel aan gaat en als er nieuw hout in wordt gegooid, zwarte rook zie ik bij mij nooit. Het lijkt er haast op dat ze dan te nat hout stoken, anders kan dat bijna niet.


Ik denk dat mensen die het zelf lekker vinden ook niet meer ruiken. Hier loop ik vaak naar buiten om te kijken voor ik ze beschuldig, maar zelfs als het bijna doorzichtig is ruik je het ontzettend.

Alle huizen hier hebben luchtverwarming. We trekken lucht naar binnen en dan staat hun pjp te dicht bij de rest gewoon. Dat ruik je echt in huis.
Als we thuiskomen, kunnen we in onze gang niet eens staan. Maar erover praten blijkt geen nut te hebben.

Normaal gun je iedereen alles en wil je niet miepen, maar het was in dit dorp ergernis nr1. ( wij hebben nooit officieel geklaagd ) Maar er wordt niks aan gedaan nog.

Meeste huizen in dit dorp staat het echt helemaal blauw.

Het kan dat het merendeel het niet ruikt/wil ruiken.
Ik ruik het wel wat maar niet enorm, als het hout eenmaal brand ruik het buiten niet, bezoek vraag ik het ook van ruik je de houtkachel? Antwoord is standaard nee. Zeker als je het niet gewend bent ruik je het zeker. Ik denk dat het merendeel niet goed stookt als er zoveel overlast van is, te nat hout, niet goed het hout in de kachel opbouwen en aansteken, dat scheelt echt zoveel, als de kachel eenmaal goed op temperatuur is dan verbranden de gassen ook direct.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:41

Onze buren zitten bij de brandweer, dus die zouden het echt moeten weten. Komt heel vaak iemand van brandweer langs en die zou ook collega's erop kunnen attenderen, maar zo werkt dat niet in een dorp als hier.
Het was ergernis nr1 en gemeente heeft nog niks ingegrepen. Komt omdat ze zelf thuis ook stoken denk ik wel.
Maar wel druk maken om groene scholen te hebben en veel gas vrije woningen, zonnecellen op de daken willen etc etc.

Ik zou het prima vinden als ze het 's avonds even aanzetten. Dan ventileer ik niet en voor een avondje moet het gezellig kunnen.
Maar in het weekend begint het in de ochtend en word ik wakker met een hap rook in mn mond. Ik kan al weken niet op zondag de dekbedden luchten buiten als hoezen eraf gaan. Doe ik nu dus op andere dag, maar dan deden we even alles met zn 2en altijd.

Ik zie mensen opslag hebben vol in de wind en dus ook regen. Dan koop je duur gedroogd hout en wordt het nat onder zo een banketstaaf dakje......

Pellet kachels vind ik wisselend qua warmte. Hier staat er eentje in een winkel en die vind ik voor mn gevoel niet heel veel warmte geven, maar er staan veel spullen en misschien is het minder straal warmte en verdeeld het wel beter over grote oppervlakte.
Voor het oog net zo gezellig verder. En of je nou zo een ding aansteekt of een open haard, je thermostaat slaat toch uit denk ik.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:44

ik woon nu bijna 2 jaar in dit huis en al mijn achterburen hebben houtkachels.
In de winter kan ik geen ventilatieopeningetje open hebben, anders staat bij mij alles blauw.
Ik ben nogal erg astmatisch en heb er echt enorm veel last van.

Als ik rond 10 uur 's avonds naar bed ga, heb ik het idee dat ik op de brandstapel lig.

Het is wel een leermomentje voor ALS ik ooit een ander huis koop: kijk goed naar de kachelpijpen op de huizen in de directe omgeving !
Houtkachels zijn "leuk en gezellig" in het buitengebied wat mij betreft, waar je niet hutje mutje op elkaar woont.

(in de zomer zijn het weer de vuurkorven en bbq's, ik ben gewoon een zeikerd met mijn slechte longen)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:51

Last komt echt door slecht stoken en/of slecht en oud materiaal. Onze kachel ruik je niet. Maar bij mijn ouders in de straat wonen mensen die alle dagen stoken en die ruik ik wel. Mijn moeder heeft astma en ervaart daar overlast van. Haar eigen haard geeft door goed stoken en goed hout geen problemen bij haar. Het komt dus echt neer op goed stoken. Ik zou het erg vinden als alle houtkachels verboden worden omdat er mensen zijn die niet kunnen stoken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:52

Wij zoeken een huis en ik let er ook erg op. Sowieso lawaai, rotzooi etc. Heb nu wel zoveel pech gehad hier dat ik dat echt niet meer wil.

Hier dus mensen bij de brandweer en die stookten ook in de tuin als gekken. Echt elke avond, de hele zomer. Onze schuttingen zijn 2 meter hoog, maar hun idee was dan de pijp hoger te maken van het kacheltje buiten. Dat hielp natuurlijk niet. Hebben ze er een bocht in gemaakt, zodat het de andere kant op wijst. Ja hoor, daar gaat de wind wel rekening mee houden.

Ze zette hem gewoon standaard aan, zelfs als ze niet buiten zaten en dat werd me te gek. Is afgelopen jaar minder geweest, maar dan gaat hij weer hele weekend zagen en boren in de schuur, zelfs op zondag wat niet gepast is hier. Kun je nog je visite niet verstaan.

Maar goed, als je iets nieuw aanlegt nu, kun je er rekening mee houden. Het is niet heel goedkoop en als je nu al weet dat er de komende jaren echt regels gaan komen, zou het gewoon zonde zijn. Nu zeggen ze een filter, maar dat gaat ook per gemeente verschillen, want er zijn er al die het verbieden.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:59

Afbeelding
Wij stoken een aanhanger van 1.10 bij 2.25 ongeveer aan hout per 2 weken. Geen Hardhout maar wel droog schoon hout. We stoken alleen einde van de middag en de hele avond. We hebben er een oventje in, wat regelmatig gebruikt wordt voor bakken van taarten, koekjes, pizza's en oven schotels.Het hout ligt opgeslagen onder een afdak waar wind doorheen kan om te drogen.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:03

Oja, en we hebben het zelf aan laten leggen door een Duits bedrijf. Moesten door 2 vloeren en het dak heen. De Duitsers waren een stukje goedkoper dan de Hollanders. Hebben nu een nieuwe kachel die wel in Veldhoven hebben gekocht.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:26

ik weet niet of je er wat aan hebt, maar wij hebben een pallet kachel, bevalt ons heel erg goed, ipv hout "voer" je hem een soort geperste hout brokjes, bijna geen werk met as/schoonmaken en ik hoorde laatst dat je eventueel subsidie kan krijgen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:33

okdoei schreef:
ik weet niet of je er wat aan hebt, maar wij hebben een pallet kachel, bevalt ons heel erg goed, ipv hout "voer" je hem een soort geperste hout brokjes, bijna geen werk met as/schoonmaken en ik hoorde laatst dat je eventueel subsidie kan krijgen.

Dit is een pelletkachel, die vul je inderdaad met houtpellets. ;)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:46

Denk erom dat pellets en ovengedroogd hout een enorme ecologische footprint hebben. Terwijl je ook lokaal, normaal gedroogd hout kunt stoken - daar voel je niks van qua warmte en het is vaak ook goedkoper. Als je het zelf zaagt, klieft en stapelt hoef je zelfs minder te stoken ;)

Wij stoken bijna dagelijks de houtkachel. Mijn man staat vroeg op en maakt vuur, dan brandt de houtkachel van 6.00 - 9.00 ongeveer. En dan eind van de middag, begin van de avond tot aan bedtijd.

We stoken wilg (eigen bomen, de paarden eten blaadjes en bast en daarna stoken wij ervan), dat is zo weg in combi met hout van fruitbomen (gesnoeide takken), naaldbomen (uit de bosrand, gevallen tijdens de stormen afgelopen jaar) en eik (dode boom en takken van onze oprit). Ongeveer een kuub hout per maand.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:10

Chubby schreef:
Denk erom dat pellets en ovengedroogd hout een enorme ecologische footprint hebben. Terwijl je ook lokaal, normaal gedroogd hout kunt stoken - daar voel je niks van qua warmte en het is vaak ook goedkoper. Als je het zelf zaagt, klieft en stapelt hoef je zelfs minder te stoken ;)

Wij stoken bijna dagelijks de houtkachel. Mijn man staat vroeg op en maakt vuur, dan brandt de houtkachel van 6.00 - 9.00 ongeveer. En dan eind van de middag, begin van de avond tot aan bedtijd.

We stoken wilg (eigen bomen, de paarden eten blaadjes en bast en daarna stoken wij ervan), dat is zo weg in combi met hout van fruitbomen (gesnoeide takken), naaldbomen (uit de bosrand, gevallen tijdens de stormen afgelopen jaar) en eik (dode boom en takken van onze oprit). Ongeveer een kuub hout per maand.


Ach ja, die ecologische footprint. Zo'n mooi modieus woord, dan maar geen houtkachel ivm de footprint?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:17

CharleyT schreef:
Chubby schreef:
Denk erom dat pellets en ovengedroogd hout een enorme ecologische footprint hebben. Terwijl je ook lokaal, normaal gedroogd hout kunt stoken - daar voel je niks van qua warmte en het is vaak ook goedkoper. Als je het zelf zaagt, klieft en stapelt hoef je zelfs minder te stoken ;)

Wij stoken bijna dagelijks de houtkachel. Mijn man staat vroeg op en maakt vuur, dan brandt de houtkachel van 6.00 - 9.00 ongeveer. En dan eind van de middag, begin van de avond tot aan bedtijd.

We stoken wilg (eigen bomen, de paarden eten blaadjes en bast en daarna stoken wij ervan), dat is zo weg in combi met hout van fruitbomen (gesnoeide takken), naaldbomen (uit de bosrand, gevallen tijdens de stormen afgelopen jaar) en eik (dode boom en takken van onze oprit). Ongeveer een kuub hout per maand.


Ach ja, die ecologische footprint. Zo'n mooi modieus woord, dan maar geen houtkachel ivm de footprint?

Op zich is het niet erg om bewust te zijn van wat we doen en hoe we dat doen.
Alleen zijn er zoveel dingen die beter kunnen. Wat te denken aan wat er met oud en nieuw de lucht in is gegaan en hoe vervuilend dat wel niet was. Of alle schepen en vliegtuigen, wat die voor uitstoot hebben, maar we boeken gerust wel een reisje zonder er bij na te denken of bestellen het een en ander via een website aan het andere eind van de wereld.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:32

Als je de keuze nog moet maken, kun je het milieu-aspect meenemen in je overwegingen. Zonde om dat niet te doen toch.

Alle beetjes helpen een beetje.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:52

Wij hebben ook bewust de keuze gemaakt voor een speksteen kachel ipv een pelletkachel. Wij hebben idd een deel bos te onderhouden en kappen en drogen ons eigen hout ,ook kunnen we makkelijker aan hout komen en nog wel eens goedkoop hout aankopen.Bij pellets kachel ben je afhankelijk van levrancier die de prijs bepalen.Bovendien vind ik de warmte minder aangenaam verspreiden.
Ik zag iemand als voordeel noemen dat je een cv op een pellet kan aansluiten.Dat kan bij een houtkachel of speksteen kachel ook.

Wel denk ik dat als je in een woonwijk woont een pelletkachel aardig is voor de buren.Persoonlijk vind ik eigenlijk dat houtkachels niet in woonwijken thuis horen. Ik woon zelf vrij maar als ik mijn paarden aan het voeren ben ruik ik bv ook dat mijn buren nog op steenkool stoken.Doordat wij ver genoeg weg wonen ruik je het in huis niet.Maar mijn eigen kachel ruik ik buiten ook wel als ik hem aandoe en wij hebben echt schoon en droog hout wat in een garage ligt.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:51

In een woonwijk is het misdadig, asociaal en een hele dikke vinger naar je buren. Hoe je ook stookt. En die buren lopen met hun serieuze klachten die ernstig gezondheidsbedreigend en heel beperkend zijn tegen een hele dikke muur aan.

In het buitengebied kan ik er in sommige gevallen bij een bepaalde noodzaak begrip voor opbrengen, maar nooit als het enige argument gezelligheid is.

Woonwijk of buitengebied, neem ook mee dat je eigen binnen- en buitenklimaat waarin jij en je gezin een veilig thuis moeten vinden beter af is zonder gestook. Wat de kachelmeneer je ook vertelt. Doe je het niet voor je buren, dan wel voor jezelf. Gezondheid is voor allemaal het allergrootste goed.

Zelf woon ik in een woonwijk. Hutje mutje bij elkaar, kleine achtertuintjes tegen elkaar met alleen een smal gangetje ertussen. En ieder avond stinkende en prikkelende stank. Altijd op tijd thuis zijn omrl ramen en dauerluft te sluiten. Ok, nu even niet. Het is zo koud dat men de hele dag stookt en de ramen helemaal niet open kunnen en dus ook niet op tijd dicht hoevent te worden gemaakt. Alleen 's nacht kan er worden gelucht, maar dat is niet gezond nu het zo koud is.

En het is te weinig. Als er niet permanent kan worden geventileerd, staat het vocht hier binnen op de ramen. En dan hangt er nog niet eens was te drogen. Normaal gaat het raam open als er was hangt. Maar dat kan niet als er ergens buren stoken. Dat geeft vieze lucht binnen en een vieze geur aan de schone was.

Dat is allemaal knap lastig, maar ronduit beroerd is houtrook in de eigen woning en woonomgeving voor longpatienten wiens longen letter dichtklappen van houtrook van buren. Die zijn nergens veilig. Dat lijkt me zo beangstigend. Ik ben ook longpatient, maar gelukkig reageer ik niet zo heftig op houtrook. Maar ik weet wel hoe het is om benauwd te zijn. Verschrikkelijk naar. En waar moet je dan heen?

Ik weet niet wie in mijn buurt stoken. Ik zie geen rook maar er is wel stank. Ik verdenk wel iemand, maar je staat nooit sterk. Er zijn in dit geval geen regels die mensen beschermen.

De politiek wil zich er niet aan branden. De kachelbranche wil blijven verkopen ondanks de schadelijke gevolgen voor hun klanten en hun buren. Stokers willen blijven stoken en vinden allemaal van zichzelf dat ze op de goede manier stoken en dat ze er het recht toe hebben. Milieukenners en gezondheidsdeskundige worden uitgejouwd. En de mensen die ernstig overlast ervaren staan in de kou.

Ik kan er best eens verdrietig en gefrustreerd van worden dat we zo met elkaarr omgaan. Allemaal op ons eigen eiland met ons eigen belang.
Ik hoop op een verbod, anders kan en zal er niets veranderen. Ik zie het gros van de mensen echt niet een eenmaal duur aangeschafte houtkachel ongebruikt laten omdat de buren dat vragen vanwege overlast. Zo werkt het niet. Uiteindelijk worden die buren vaak weggezet als zure zeurders die nooit tevreden zijn. In het beste geval worden ze alleen genegeerd.

Ts, misschien wil je de aanschaf nog eens heroverwegen :D

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:26

Ik krijg van die stinkende rook zo'n pijn in mijn keel dat het wel lijkt of er scheermesjes in zitten.En ik kan niet meer slikken. En mijn longen weigeren die rook in te ademen,dus stik ik zowat. En je kunt er niets aan doen. Iedereen heeft tegenwoordig toch een cv, waarom dan de hele omgeving vergiftigen met kachels?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:27

Ik vind het jammer dat de houtkachel zo slecht bekend staan bij sommige bokkers. De kachel is gewoon een goede oplossing voor je huis verwarmen. Maar je moet wel een goede kachel nemen en slim wezen met je hout. Troep moet je inderdaad niet branden want dat veroorzaakt overlast.

Ik heb ruim 30 jaar een houtkachel gehad. 5 jaar terug een klap geld geïnvesteerd om nieuwe filters enz erop te zetten en mijn opslag te verbeteren. Helemaal naar de regels van destijds en wat blijkt ook naar de nieuwe regels die nu gelden (voorbereiding is het halve werk)

Hout nam ik altijd oven gedroogd. Misschien slechter voor het milieu omdat het gedroogd wordt in een oven ipv natuurlijk drogen maar de ervaring leert dat natuurlijk drogen vaak niet schoon genoeg brand.
Opslag wel wind doorlatend maar zoveel mogelijk eraan gewerkt dat er geen tot weinig vocht in kwam.

Elk jaar vegen is echt een must en persoonlijk? Als je veel stookt eigenlijk 2x per jaar.

Onze houtkachel (met speksteen? oven gedeelte en bovenop mogelijkheid voor een pan) rook nooit iemand. Sommige mensen (zelf die met asma) waren verbaast dat die aanstond omdat ze hem niet merkte buiten.

Over mijn ex buurman zal ik even niet spreken want man o man wat stonk zijn houtkachel. Daar kreeg ik zelfs hoofdpijn van.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:29

Alle huizen in onze straat zijn gebouwd met haarden. Nieuwbouw wordt bijna nooit standaard geleverd met stookgelegenheid. Wij wilden graag een huis met. Dus kochten een ouder huis ('70).

Goed om op te letten als je een huis gaat kopen! Alhoewel je het natuurlijk nooit helemaal kunt uitsluiten

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:41

Wij stoken voornamelijk hout omdat het veel goedkoper is om op die manier onze woning te verwarmen. Wij wonen buitenaf op de open vlakte, de wind staat altijd tegen het huis aan. Door met hout te stoken zijn wij aanzienlijk goedkoper uit dan als we de woning gingen verwarmen met onze gas gestookte cv. Plus dat ik de warmte veel lekkerder vind van de houtkachel en het is ook nog eens gezellig.
Doordat wij schoon hout stoken (alleen eiken) zit er na een stookseizoen nooit veel aanslag in de pijp, we laten dit wel elk jaar onderhouden, al was het maar voor de verzekering.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:58

Wij hebben ook een houtkachel met filter. We stoken goed gedroogd hout (meestal eikenhout dat 2 jaar gedroogd is) en ook zuiver hout dat mijn man meebrengt van zijn werk. Uiteraard alleen onbewerkt hout, niets met verf oid. erop wat dat geeft een hoop overlast. Op zijn werk wordt het hout anders in de afvalcontainer gegooid en naar de vuilnis gebracht.
Het is trouwens ook mogelijk om houtpellets in een houtkachel te stoken. Je doet ze dan in een pelletmand (dat lijkt een beetje op de grote vergiet). Dus als je niet aan goed hout kunt komen dan is dat nog een alternatief. Het is ook makkelijker op te slaan als hout want dat moet je goed droog bewaren en liefst ook zo dat er wel wat tocht doorheen gaat.

Hier in de buurt (klein dorp) wordt veel op hout gestookt en we hebben er eigenlijk nooit last van. Wel van de energiecentrale die hier een kilometer of tien verderop staat. Dat is nog een ouderwetse kolencentrale die ruim een miljoen huishoudens van electriciteit voorziet. Je wilt niet weten hoe onze kozijnen er uit zien als de rook onze kant op gaat. Als de regering iets wil doen, dan zou ik erg blij zijn als ze daar zouden beginnen.

joyce83 schreef:
We vinden het niet erg als het op de slaapkamer niet zo warm is. Wordt dan idd wel even nadenken over de badkamer en het moment van de kachel aan maken.


Dit zou je kunnen ondervangen door al je radiatoren dicht te zetten, met uitzondering van die in de badkamer. Als je dan je thermostaat hoger zet dan de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt (waarschijnlijk in de woonkamer?) dan wordt alleen je badkamer verwarmd.

Caresse07

Berichten: 9410
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:24

Hier ook een houtkachel, net als veel van onze buren en bij ons ruik je eigenlijk ook niet heel veel van het stoken buiten, ook al zijn er veel houtkachels in de omgeving.

Wij laten zelf het hout altijd bij iemand vandaan komen die het goed laat drogen voor hij het levert.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:28

Hier bij het plaatselijke kachelhuis staan dagelijks minstens 5 kachels te branden en je ruikt daar buiten echt helemaal niets.
Een goede kachel, goed hout en op een goede manier stoken is uiteraard wel belangrijk.
Die van ons staat er nu sinds zaterdag, maar mijn vriend moet het rookkanaal nog maken. We hebben gekozen voor speksteen zodat het langer doorwarmt in huis

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:38

spottedponie schreef:
Verder slaat inderdaad de thermostaat af waardoor het op sommige plekken in het huis aardig koud kan worden...



Daar is is iets aan doen. Wij hebben een systeem waarbij iedere radiator knop onafhankelijk van de themostaat om warmte kan vragen.
Ik kan dus 1 ruimte in huis stoken als ik dat wil. Dus gaat de CV gewoon aan als de badkamer te koud is naar mijn wens. Ook al is de woonkamer warm.